geen ruiterbewijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

geen ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 09:05

Ik heb even een vraagje
als men geen ruiterbewijs heeft mag je dan wel met iemand naar buiten die wel een ruiterbewijs heeft?

Ponytjee

Re: geen ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:07

nee dat denk ik niet ik denk dat je gewoon zelf ook een ruiterbewijs nodig hebt
ik heb ook een ruiterbewijs bij de *FRNS

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:09

Ook zonder ruiterbewijs mag je gewoon naar buiten. Alleen in bepaalde gebieden verplichten ze een ruiterbewijs daar mag je dan niet komen maar dat is nog bijna nergens.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:12

belgie of nederland?
in belgie mag je namelijk pas vanaf je 14 alleen naar buiten.
en ervoor moet je vergezeld zijn van een ruiter van minstens 21jr.
van nederland weet ik het niet...

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 09:21

mijn dochter is 18 en we wonen in omgeving van rotterdam vlakbij het schollebos
ze wil graag naar buiten t bos in maar heeft nog geen ruiterbewijs nu hoorde ze gisteren op stal dat ze onder begeleiding met iemand mee mag die wel een ruiterbewijs heeft

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:58

Als ze op een FNRS manege rijd vraagt ze toch gewoon een ruiterbewijs aan? zo moeilijk lijkt mij dat niet.

Rijd je niet op een FNRS manege heb je m ook niet nodig. (alleen in de gebieden waar je die verplicht moet hebben)

bovendien is je dochter 18 en mag zij dus zelfstandig weg met haar paard.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:37

ruiterbewijs heb je dus echt bijna nergens nodig, vind het echt de grootste onzin die er bestaat..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:51

FireScorpion schreef:
Als ze op een FNRS manege rijd vraagt ze toch gewoon een ruiterbewijs aan? zo moeilijk lijkt mij dat niet.

Rijd je niet op een FNRS manege heb je m ook niet nodig. (alleen in de gebieden waar je die verplicht moet hebben)

bovendien is je dochter 18 en mag zij dus zelfstandig weg met haar paard.

volgens mij heb jij het over een ruitepaspoort.
dat is dus wat anders dan een ruiterbewijs.
in sommige gebieden in nederland mag je niet komen zonder ruiterbewijs, ook niet als je boven de 18 bent, bij mij in de buurt hebben wij de waterleidingduinen en daar moet je voor een jaarkaart kopen onder vertoon van je ruitebewijs, dus dan is het onmogelijk om onder begeleiding van iemand anders de duinen in te gaan.
echter zijn er ook gebieden waar dat niet hoeft maar je wel een ruitebzijs moet hebben dan mag je volgens mij idd met iemand mee die er een heeft.
als je je ruitebwijs wil halen zit er in raelte een manegen die dat volgens mij ieder weekend verzorgt, dan heb je dus in een weekend je ruiterbewijs.
ik weet niet meer hoe die manege heet maar er zijn vast bokkers die dat wel weten.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:18

http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=20

Ik geloof dat deze link je een hoop wijs zal gaan maken.

Daarnaast is buitenstappen zonder ruiterrijbewijs niet nodig maar wel wanneer je op het paard gaat buitenrijden.
De ruiterrijbewijs is nodig zodat je kan weten hoe je in het verkeer moet gaan dragen wanneer je alleen met jou paard bent.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:21

RT--> TAO

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:25

Ruiterbewijs is niet verplicht. Alleen in bepaalde gebieden. Ik rijd al jaren buiten maar heb nog nooit een ruiterbewijs nodig gehad.

@buiten stappen is toch ook buitenrijden?
Laatst bijgewerkt door Cookies op 09-08-09 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:41

in een paar gebieden heb je hem idd nodig (maar dat is geloof ik zelfs op 1 hand te tellen) buiten die gebieden heb je er helemaal niets eraan, die verzekering ook niet (is gewoon een WA-verzekering en die hoor je toch al te hebben). In die gebieden mag je niet eens stappen zonder ruiterbewijs..
Ik heb hem zelf 10 jaar geleden gehaald, en nu bewust laten verlopen, het is alleen maar geldloperij..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:47

Idd wat biancavos zegt.

Het is maar op enkele plekken in NL verplicht om ruiterbewijs te hebben ...

Voor de rest kun je overal buitenrijden wat je wil.

Ik snap niet hoe sommige mensen erbij komen dat je nietb zou mogen buitenrijden zonder dat onzinnige ruiterbewijs...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:43

jootje13 schreef:
mijn dochter is 18 en we wonen in omgeving van rotterdam vlakbij het schollebos
ze wil graag naar buiten t bos in maar heeft nog geen ruiterbewijs nu hoorde ze gisteren op stal dat ze onder begeleiding met iemand mee mag die wel een ruiterbewijs heeft

Gel*l in de ruimte, het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische status en daarmee kan het nooit een verplichting zijn.
Dat de manege-eigenaar het als regel stelt, is zijn keuze, daar is hij vrij in. Het vrijwaart hem echter op geen enkele manier van zijn verplichtingen als manege-eigenaar dus bijster zinvol is het niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:39

ik kan me voorstellen dat de manege eigenaar het eist van mensen die op zijn paarden naar buiten gaan, maar voor een eigen paard is het niet nodig.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:33

Ruiterbewijs is alleen maar geldkllopperij! Het zou om de WA verzekering gaan die er bij zit maar een paard valt onder huisdieren en huisdieren vallen weer onder je eigen WA verzekering.

Je zou het ruiterbewijs dan alleen nodig hebben om vergunningen aan te vragen voor bepaalde busgebieden (nog zo iets achterlijks! Je heb onderhand een rugzak nodig voor al je vergunningen als je een buitenritje gaat maken (omgeving maartensdijk/lage vuursche) Illegaal daar rijden is goedkoper ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:57

Er zijn maar weinig plaatsen in Nederland waar een ruiterbewijs verplicht is.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:03

friesiszwart schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan.
Ik heb contact gehad met het bedrijf dat de ruiterbewijzen uitgeeft, zij raadde me aan hem niet opnieuw te halen, de mijne was verlopen, maar een goede aansprakelijkheidsverzekering te zoeken die 'schade door dieren' niet uitsluit.
Het gebied waar ik rij is geen verplichting van kracht. De verzekering die ik heb dekt, bij schuld door mij, tot 2,5 miljoen uit.

Bij mijn ruiterbewijs mocht ik iemand meenemen die geen ruiterbewijs had, sterker nog, ik mocht 2 personen meenemen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:04

heb dat ruiterbewijs 6 jaar gehad en nu 4 of 6 jaar niet verlengd, ben er ook nog nooit naar gevraagd... allemaal onzin..

alleen dan handig als je in die bepaalde gebieden wilt rijden maar dat is in rotterdam volgens mij nergens

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:36

Lieffiefi schreef:
friesiszwart schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan.
Ik heb contact gehad met het bedrijf dat de ruiterbewijzen uitgeeft, zij raadde me aan hem niet opnieuw te halen, de mijne was verlopen, maar een goede aansprakelijkheidsverzekering te zoeken die 'schade door dieren' niet uitsluit.
Het gebied waar ik rij is geen verplichting van kracht. De verzekering die ik heb dekt, bij schuld door mij, tot 2,5 miljoen uit.

Bij mijn ruiterbewijs mocht ik iemand meenemen die geen ruiterbewijs had, sterker nog, ik mocht 2 personen meenemen.

Waar staat/stond die regel?? Ik ben het nooit tegengekomen, namelijk; het tegendeel meer dan eens.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:39

Dit hoort thuis op BRT.
Zodoende een verplaatsing van TAO-->BRT.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:59

Zelfs al is een ruiterbewijs verplicht, mag degene die het ruiterbewijs heeft maximaal 7 mensen zonder ruiterbewijs begeleiden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:40

Dinniej schreef:
Zelfs al is een ruiterbewijs verplicht, mag degene die het ruiterbewijs heeft maximaal 7 mensen zonder ruiterbewijs begeleiden.

Bewijs graag, zie mijn eerdere opmerking.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:43

@ikke

Wat er op wiki staat onder ´Ruiterbewijs´ is hoogst misleidend en iemand die zich daar oriënteert verdient daar op zich een pluim voor maar staat dan wel op het verkeerde been.

Idem mbt ´Buitenrit´.

Wel een lijst met wat de ´men´ víndt maar nergens wat het wegenverkeersreglement voorschrijft. Ontbreekt dat elke bestuurder deze dient te kennen en elke ruiter een bestuurder is.
Wederom wél dat ruiterbewijs :D

De ruiter die niet veel achtergrond heeft en diens best doet om zich te informeren wordt daar beslist door misleidt.

hc

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:45

Mods, kan het topic niet dicht, dit is nou al het zoveelste topic over het ruiterbewijs.