Wat neem je mee met buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AhvG

Wat neem je mee met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:01

Hoi,
Ik ga volgende week een lange buitenrit maken.
Ik heb nog geen zadeltas maar daar ben ik naar opzoek :P
Zelf lijkt het me handig om een halster en halstertouw mee te nemen.
en ik heb ook nog een paardenzakmes en ik neem water mee. en een lekker koekje of appeltje.
Ook heb ik wel eens gehoord van een strotouwtje.
maar waar heb je dat voor nodig dan ?
en als jullie water enz meenemen hoelang gaan jullie dan naar buiten ?

Ben ik nog wat vergeten ?

Bopje

Re: Wat neem je mee met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:03

Misschien een hoevenkrabber,, Pleisters ofzo

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:04

Strotouwtje kan handig zijn, als er bv iets breekt, een teugel, een beugelriem... :)
Ik neem altijd een klein flesje water (max 33cl ivm gewicht) mee.
Als je nog zadeltassen zoekt.. Ik maak ze! :D
http://dabo-design.mine.nu

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:13

Dabo schreef:
Strotouwtje kan handig zijn, als er bv iets breekt, een teugel, een beugelriem... :)
Ik neem altijd een klein flesje water (max 33cl ivm gewicht) mee.
Als je nog zadeltassen zoekt.. Ik maak ze! :D
http://dabo-design.mine.nu

Gaaf joh !
Ik ga ff op me gemakkie kijken !
Echt leuk !
En kanp hoor dat je dat doet.
Maar dat dat er dan ook gewoon op blijft plakken, die flessenhouder
Maar las ik nou dat hij ook aan de binnenkant kan?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:18

De fleshouder kan inderdaad met klittenband op de banaan geplakt worden :)
En natuurlijk kun je een flesje ook gewoon los IN de tas stoppen hoor, geen probleem!
Leuk zijn ze he? :D

Zelf ga ik altijd met een voortas op pad, en daar zit standaard een hoevenkrabber in, touwtje, poncho (zo eentje van 50ct) en een pakje zakdoekjes. Erbij past dan nog makkelijk je handschoenen, pakje drinken, koekjes, snoepjes, enz. enz.
Een halster met touw wordt moeilijk in de voortas (past wel maar dan zit de tas wel vol) maar in de banaan past hij wel makkelijk, die is qua inhoud groter :)
Ik zal eens foto's gaan maken wat er allemaal inpast! :D

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 19:34

Leuk !
Ik heb het met me moeder overgehad :P
du ze zou nog even op je site kijken ;)
Maar als ik er 1 koop doe ik dat wel bij jou denk !
Echt super zijn ze ;)
Maar ik ga op vakantie naar otterloo met de paarden van stal waar ik nu sta en dan gaan we elke dag (3 dagen) buitenritten maken door het bos dus denk dat ik dan geen halster mee hoef.
maar zou wel lekker zijn ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:46

Halster is wel handig als je onderweg een pauze hebt..
Een halsterhoofdstel is dan ook heel handig trouwens. (heb ik zelf ook niet hoor)
Ik ga zelf eigenlijk nooit langer dan 2,5uur van huis, en neem nooit een halster mee.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:48

als ik van het zomer op buitenrit ga neem ik sowieso een tekentang mee...wat ben ik bang voor die gekke beesten :P

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 20:02

Macchiato schreef:
als ik van het zomer op buitenrit ga neem ik sowieso een tekentang mee...wat ben ik bang voor die gekke beesten :P

Haha, Das best handig ja XD

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:27

AhvG schreef:
Leuk !
Ik heb het met me moeder overgehad :P
du ze zou nog even op je site kijken ;)
Maar als ik er 1 koop doe ik dat wel bij jou denk !
Echt super zijn ze ;)
Maar ik ga op vakantie naar otterloo met de paarden van stal waar ik nu sta en dan gaan we elke dag (3 dagen) buitenritten maken door het bos dus denk dat ik dan geen halster mee hoef.
maar zou wel lekker zijn ;)

Mooi gebied om te rijden (onze paarden staan aan de noordkant van Ede, vlakbij Otterlo dus) :D
Naar welke stal ga je?
Wat betreft je vraag, ik neem meestal heel weinig mee op een rit, bij warm weer gaan telefoon, portemonee (id + ijsjesgeld) en een hoevenkrabber mee. Meestal doe ik geen pauze onderweg, maar er zijn wel mogelijkheden in de regio voor pauzes met stands of een paddock/wei.

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:30

Citaat:
Mooi gebied om te rijden (onze paarden staan aan de noordkant van Ede, vlakbij Otterlo dus)
Naar welke stal ga je?
Wat betreft je vraag, ik neem meestal heel weinig mee op een rit, bij warm weer gaan telefoon, portemonee (id + ijsjesgeld) en een hoevenkrabber mee. Meestal doe ik geen pauze onderweg, maar er zijn wel mogelijkheden in de regio voor pauzes met stands of een paddock/wei.

Ik weet niet meer precies hoe het heet haha :P
Maar ik weet wel dat in de buurt een huifkar verhuur is en
een camping.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:55

Met alle steek en bijt beesten van dit moment is het ook handig om een klein flesje antivliegspray mee te nemen. Dat spul werkt nl niet de hele dag als je paard gaat zweten.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:58

Meestal als wij ritten van ongeveer 20 á 30km maken.
Nemen we drinken mee, broodje en wc papier :D
verder niet
wij spuiten de paarden van te voren in met vliegenspray

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:52

tamary schreef:
Met alle steek en bijt beesten van dit moment is het ook handig om een klein flesje antivliegspray mee te nemen. Dat spul werkt nl niet de hele dag als je paard gaat zweten.

This is Veluwe, hier zitten geen steekbeesten :D

Wat het meenemen van spullen betreft, een goede ruiter heeft ALTIJD een mes bij zich, verder een telefoon en wat geld en dat is het wel. Een halster neem ik alleen mee als ik verwacht onderweg te pauzeren en dat doe ik eigenlijk zelden en voor het kopen van een ijsje heb ik geen halster nodig.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:55

mag ik vragen waarom een goede ruiter altijd een mes bij zich heeft? ben nu misschien heel blond hoor maar ik kom er zo 1-2-3 niet op :P

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:56

Ik heb ook nooit een mes mee hoor, maar heb er wel 1 gehad, maar mijn zadeltas ging scheef hangen met dat zware ruitermes erin ;)
Je zou in een situatie kunnen komen dat je paard bekneld komt te zitten in zijn tuig (mennen: paard de sloot in bv) en dan is het wel handig een mes bij je te hebben om het tuig door te kunnen snijden..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:59

Macchiato schreef:
mag ik vragen waarom een goede ruiter altijd een mes bij zich heeft? ben nu misschien heel blond hoor maar ik kom er zo 1-2-3 niet op :P

Als er iets mis gaat, snijdt je het door. Alles......

Ik heb het ooit meegemaakt dat er een vlieger pal voor mijn paard terecht kwam en dus het touw om haar voeten. Met mijn mes heb ik die touwen doorgesneden, waardoor de paarden er uiteindelijk geen verwondingen aan overhielden.
Dat ik de eigenaar van de vlieger ermee wegjoeg, was een grappige bijkomstigheid, die door hem als zodanig werd opgevat.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:01

oh okey vandaar...mes...ook handig om mee te hebben dus...Ik vind het nl wel een interessant topic aangezien ik komende zomer 2 week leiding ben in een ruiterkamp en dan ook een klein heuptasje ofzo met wat handige dingetjes mee wil hebben ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:06

Macchiato schreef:
oh okey vandaar...mes...ook handig om mee te hebben dus...Ik vind het nl wel een interessant topic aangezien ik komende zomer 2 week leiding ben in een ruiterkamp en dan ook een klein heuptasje ofzo met wat handige dingetjes mee wil hebben ;)

1001zakjesvest heeft mijn absolute voorkeur boven zo'n hotsend en botsend buikgeval. Dat vestje sluit strak om je lijf en beweegt dus nauwelijks, zonder dat het je belemmerd of zweterig is. Ik woon in dat ding, zowel op gewone vakanties als met rijden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:07

Op lange ritten (langer dan 2 uur dus) neem ik mee: geld, telefoon, zakmes, opgerold stro touwtje en dat is het dan.

Ik stop gewoon met knol en al ergens op de stoep van een bar/restaurant/lunchroom enz en bestel gewoon waar ik zin in heb. Ook vraag ik om een emmertje water voor mijn pony.
Als mensen een bak water voor hun hond mogen vragen mag ik ook een emmertje water vragen. :D Bij mij in de bar heb ik de honden bezitter nog nooit wat geweigerd, dus ik reken op service. :D En het is mij nog nooit geweigerd!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:08

afhankelijk van de duur van de rit :7

als ik meer dan een uur ga:

zadeltassen (voortassen of achtertassen)
stukje wc papier (moet geheid onderweg plassen)
portemonnee/geld
routekaart
klein ehbo setje en tekentang
hoevenkrabber
rolletje schrikdraad
drinken en eten
reflectievestjes (vooral als we 's avonds gaan rijden en mogelijk met donker thuis komen)

Mobiel NOOIT in zadeltas doen, altijd in je zak voor het geval je van je knol stuitert.

Halster en touw hoef ik niet mee te nemen want daar rij ik mee. Mijn leadrope knoop ik tot teugels zodat ik een lang touw heb als ik het losmaak *D

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:09

waarom een rolletje schrikdraad? :P Sorry als ik weer een blonde vraag stel maar ben gewoon rete nieuwsgierig O:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:12

Arabesk schreef:

portemonnee/geld
routekaart
hoevenkrabber
rolletje schrikdraad
drinken en eten
reflectievestjes (vooral als we 's avonds gaan rijden en mogelijk met donker thuis komen)

Mobiel NOOIT in zadeltas doen, altijd in je zak voor het geval je van je knol stuitert.

Halster en touw hoef ik niet mee te nemen want daar rij ik mee. Mijn leadrope knoop ik tot teugels zodat ik een lang touw heb als ik het losmaak *D

Nou valt er een heleboel voor en tegen te zeggen van dit lijstje, maar het nut van dat rolletje schrikdraad ontgaat me echt even.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:41

Arabesk schreef:

portemonnee/geld
routekaart
hoevenkrabber
rolletje schrikdraad
drinken en eten

Voor ritten tot 2 uur doe ik niet zo ingewikkeld, hoor. Als je langer weg wilt blijven dan worden dingen als een broodje en een pakje drinken eventueel wel zinvol, maar vaak kun je op langere ritten ook wel ergens iets kopen. Rolletje schriklint gaat hoogstens mee op een trektocht, echt niet op een gewone buitenrit.
In de zomer heb ik meestal spullen in een buiktasje (stuiteren valt best mee), als het wat minder warm is kan het spul mooi in een jaszak (mobiel en portemonee in binnenzakken). Zadeltassen gebruik ik eigenlijk alleen bij trektochten, een enkele uitzondering daargelaten.
Reflectievestjes is leuk, maar als je in het donker thuis gaat komen moet je verlichting bij je hebben. Daarnaast zou ik dan ook zorgen voor reflectiemateriaal om de benen, want dat zien auto's beter met dimlicht (ruiter zit te hoog).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:18

zakmes en telefoon (en sleutels)
die 3 dingen heb ik eigenlijk altijd bij als ik bij de paarden ben