Rengalop op gras ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AhvG

Rengalop op gras ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:33

Hoi,
Ik denk dat het geen kwaat kan maar is het nou wel goed om op een weiland/stukje gras
een rengalopje te doen?
Want van de ene hoor ik dat het heel slecht is en van de ander dat het gewoon kan..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:35

nee hoor dat kan gewoon over de weg in galop is idd niet heel erg goed
maar over het gras kan gewoon hoor als het gras DROOG is
als het niet goed was zouden de paarden het zelf ook niet doen in de weide

AhvG

Re: Rengalop op gras ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:36

En als het gemaait is ?
dan lijkt mij dat het dan juist het beste is.
Maar ik hoorde van iemand dat ze dan juist uitglijden..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:39

als het paard het zelf doet in de wei en er zit een kuil ofzo,is er geen ruiter op z'n rug die hem uit balans brengt.

voor mij is de enige veilige plek om rengalop te doen langs de vloedlijn op het strand....en ook nog op een tijdstip dat er geen mens /hond is....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:39

Dat is geen probleem, zolang je maar niet te scherpe bochten neemt, op tijd (rustig) begint af te remmen, en niet als het gras nat en glibberig is.

edit: de eerste keer het stuk in stap/draf doen om te controleren op kuilen is idd wel een goed idee, wij draven altijd eerst het stuk af in de ene richting, keren dan om en galopperen het af.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 21-06-09 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:40

Waarom niet je paard gewoon laten galopperen? Dan kan je zelf voelen of je wat harder kan of niet. Gemaaid gras maakt niet uit, het gaat juist om de ondergrond, of ze daar grip op hebben of niet. Dat voelen ze zelf wel.

En waarom perse rengalop willen rijden buiten? Hoe harder je gaat, hoe harder je kan vallen (met of zonder paard), een gewone galop is toch ook leuk?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:42

Zolang het glas niet nat enz is, er geen kuilen zijn en geen scherepe bochten hoeft te maken waarom niet??
Duindigt is toch ook een gras baan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:42

ik vind het juist de kunst om verzameld te galopperen buiten....dat is pas moeilijk....hard gaan niet

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:43

Linsey_X schreef:
Zolang het glas niet nat enz is, er geen kuilen zijn en geen scherepe bochten hoeft te maken waarom niet??

Maar op Duindigt weten ze zeker dat er geen hobbel of kuil of flesje of glas of verzin zelf maar in het gras ligt. Dat weet je met een buitenrit niet. Zelfs niet op het ruiterpad.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:44

Ik ga elke week met m'n pony naar het strand, eerst moet ik een een weiland doorkruisen van 1.5 hectare.
Ik ga daar graag in rengalop met mijn pony, vind hij heerlijk :j

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:46

tja maar af en toe is het ook wel leuk om je pony eens te laten gaan. En dan de wind in je haren te voelen en de tranen over je wangen van de wind.
Ik draaf het stuk ook altijd eerst een om het te controleren en dan in rengalop terug. Mijn pony laat zelf wel merken als ze het niet vertrouwd om harder te gaan. Ik spoor haar ook nooit aan ofzo, en soms blijft ze in een gewoon galopje, nou dan zal ze het wel niet vertrouwen en vind ik het ook goed. Mijn pony heeft geen ijzers, ik weet niet of dat enig verschil maakt. Ik heb iig nog nooit schuif of glij incidenten gehad. Enjoy

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:48

Ff crossen is inderdaad fijn, en ik laat Stef inderdaad ook vaak op de terugweg zelf bepalen hoe hard we gaan als ik zeker weet dat het stuk goed is (en ik geen mensen of andere ruiters in de weg ga lopen). Geen ijzers hebben scheelt wel in het glijden, met ijzers glij je net iets sneller.

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:51

Marieke_K schreef:
Waarom niet je paard gewoon laten galopperen? Dan kan je zelf voelen of je wat harder kan of niet. Gemaaid gras maakt niet uit, het gaat juist om de ondergrond, of ze daar grip op hebben of niet. Dat voelen ze zelf wel.

En waarom perse rengalop willen rijden buiten? Hoe harder je gaat, hoe harder je kan vallen (met of zonder paard), een gewone galop is toch ook leuk?

Omdat mijn Pony het geweldig vind om keihard te gaan.
Want als ik op een recht stuk loop.
dan zeg ik tegen hem..
Zullen we in galop ?
en dan gaat hij steeds harder.
en dan laat ik hem gaan zonder tik te geven of wat dan ook.
Als hij niet hard zou willen gaan zou hij dat niet doen denk ik ..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:53

Begrijp ik AhvG, maar je pony kan niet begrijpen dat een kuil in het gras een lelijke val kan veroorzaken :) Daar moet jij dus goed op letten en de verantwoordelijkheid voor jou en je pony nemen. En niet zomaar maar even gaan crossen daar komen echt ongelukken van.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:54

Marieke_K schreef:
Linsey_X schreef:

Maar op Duindigt weten ze zeker dat er geen hobbel of kuil of flesje of glas of verzin zelf maar in het gras ligt. Dat weet je met een buitenrit niet. Zelfs niet op het ruiterpad.

Je moet het ook niet op stukjes gaan doen waar je nooit rijd maar ik weet precies waar een kuil licht omdat ik heel vaak buitenrijd. En mijn pony die ziet ze nog eerder dan ik (hij ziet sirieus alles)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:54

Marieke_K schreef:
Begrijp ik AhvG, maar je pony kan niet begrijpen dat een kuil in het gras een lelijke val kan veroorzaken :) Daar moet jij dus goed op letten en de verantwoordelijkheid voor jou en je pony nemen. En niet zomaar maar even gaan crossen daar komen echt ongelukken van.

Ik denk niet dat een paard zo dom is dat hij niet weet dat hij door een kuil in het gras kan vallen.

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:56

Ja weet ik ;)
Maar zoals de ander bokkers al zeiden ga ik eerst in stap of draf.
En als er een zwaan of een nest zit ga ik al helemaal niet ;)
Heb ervaringen met Zwanen :P

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:59

Linsey_X schreef:
Ik denk niet dat een paard zo dom is dat hij niet weet dat hij door een kuil in het gras kan vallen.

Het gaat niet om dom, maar om niet begrijpen. Een paard is een dier. Jouw pony snapt niet dat als hij tegen een auto oploopt hij dood kan gaan. Dat snappen wij wel, daarom zijn wij ook mensen en gaan wij onder andere naar school, hebben computers uitgevonden en kunnen we praten.

Als jouw pony hard gaat en er ligt een kuil dan valt hij. Aan jou de taak om te controleren dat er geen kuilen zijn. Die kunnen ook in een nacht ontstaan (met dank aan onze konijnenvrienden bijvoorbeeld).

Hetzelfde dat jij je pony eten geeft en zijn stal uitmest, dat is ook verantwoordelijkheid. Was je pony hoog ontwikkelt dan kon hij zelf bepalen wat goed en genoeg voor hem was en zou hij ook zelf zijn stal kunnen uitmesten. Dat kan hij niet want het is een dier. Jij een mens, dus jij hebt verantwoordelijkheden om zo goed mogelijk voor je pony te zorgen. Je pony zal heus dingen zien en hier op reageren, maar hij snapt ook niet dat je voor rood licht moet stoppen. Sommige dingen moet jij in de hand houden.

Edit: toevoeging

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:01

Overal kan een ongeluk van komen kanje ook zeggen dat je niet mag springen oid. Een rengalopje op zn tijd moet kunnen vind ik hoor !

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:01

Tuurlijk kan het maar let je er ook een beetje op dat dadelijk je pony niet alleen maar hard kan rennen op buitenrit?
Dit is leuk om 1 of 2x te doen maar je paard moet ook in een handgalopje kunnen ;)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:03

Ik heb een perfect pad voor een snellere galop maar die pak ik express ook welis in draf of een verzameld galopje zodat het geen gewoonte word.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:04

Eva_D schreef:
Overal kan een ongeluk van komen kanje ook zeggen dat je niet mag springen oid. Een rengalopje op zn tijd moet kunnen vind ik hoor !

Precies vind ik ook ;)
In een bak kan je paard net zo goed struikelen.
Ik ken iemand dat paard tilt zijn benen niet op (die struikelt soms gewoon op straat).
Je kan er net zo hard van af vallen in een bak als buiten.

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:04

Jaa tuurlijk ;)
Maar ik ga ook niet elke buitenrit keihard crossen :P
soms ga ik alleen stappen bijv. als hij net is ingeent.
maar tuurlijk ga ik ook wel een rustig galoperen ;)

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:07

volgens mij ging dit topic over of het wel of niet kan..
niet over of het verstandig is enz..

Ik weet zeker dat het kan en niet slecht is,
ik laat mijn paard altijd na het dressuren buiten nog even uitrazen op gras..
hij mag dus iedere dag vol gas, maar ik kan ook nog steeds een rustig handgalopje buiten met hem, kwestie van je paard onder controle hebben..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:07

Natuurlijk kan jij op het gras een lekker rengalopje maken!
Het is wel verstandig het stuk eerst te verkennen (als je het nog niet kent) op kuilen en andere onregelmatigheden.
En zoals net gezegd is, overal kunnen ongelukken mee gebeuren. Dan kunnen we beter de hele dag in ons bed blijven liggen en onze paarden ingepakt op stal zetten.