Alleen naar buiten, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Alleen naar buiten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 09:24

Ik heb een Friese merrie, 4 jaar en ik heb haar zelf ingereden. Ik ben helemaal verliefd op dit paardje, heb haar al van veulen af aan en we voelen elkaar prima aan. Zij is echt het paard waar je de zgn. klik mee kunt hebben.
Vanaf dat ze net ingereden is, rijden we ook al buiten. Ze is werkelijk waar nergens bang voor en áls ze al iets eng vindt, gaat er even een siddering door haar heen. Er vandoor gaan heeft ze nog nooit gedaan, ze blijft eerder stokstijf stilstaan.
Ideaal diertje dus! Alleen, ze durft niet alleen naar buiten. In de groep gaat het prima, maar ook dan wil ze absoluut niet voorop. Ze gaat niet gek doen, maar gaat gewoon zó langzaam lopen, dat een ander haar wel inhaalt. En dan wandelt ze weer vrolijk mee. Als de groep sneller gaat dan zij, maakt ze zich weer niet druk, dan maakt het haar opeens niet meer uit dat ze alleen lijkt te lopen.
Ook als we onderweg iets tegenkomen dat de andere paarden héél eng vinden en er niet langs durven, laat ze zich van haar beste klant zien, want dan gaat ze dus wél voorop en loopt er zonder aarzelen langs.

Ik zou nu ook heel graag alleen met haar naar buiten gaan, omdat mijn dochters (daar rijd ik altijd mee) niet altijd zin en tijd hebben hebben om mee te gaan. Alleen, ik vrees dat we niet ver gaan komen, of dat we met een snelheid van 0,5 km per uur gaan :D . Hoe kan ik mijn meisje leren alleen buiten te rijden?

Revanches

Re: Alleen naar buiten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:34

Verplaatst van OPG-->BRT.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:02

Ik heb mijn paard -jaren terug- vertrouwd gemaakt met het bos door haar zelf voor te gaan wanneer ze niet meer verder durfde te gaan

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:03

Ja, dat zou ik wel kunnen doen, maar ik vrees dat ik dan de hele weg loop..... :D

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:04

ik heb het met mijn vierjarige aan de hand geoefend.
daarna kleine rondjes erop met iemand erbij op de fiets
en inmiddels kunnen we alleen naar buiten!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:17

Mijn man gaat ook wel mee, als ik alleen ben, op de fiets. Dan is er geen probleem. Alleen, zodra er niemand naast of voor loopt, wil ze niet meer. Hoe kan ik die overstap voor haar vergemakkelijken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:08

Haar steeds toch weer voorop laten lopen en dat uitbouwen. Goed afspreken met degene die op het andere paard mee is dat die echt achter jouw paard blijft. Hetzelfde kun je ook doen met een fietser, steeds iets verder achterblijven zodat ze het voorop lopen toch oefent ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:43

Waratje, ik probeer het ook steeds weer hoor. Maar het wordt een beetje saai als je voorop loopt en je paardje zet amper een stap vooruit....dan kun je wel voorop blijven lopen, maar we lopen dan niet echt....

jeske81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:45

Ik krijg het die van mij niet geleerd. Bij oude eigenaar met de fiets en longeerzweep erachter anders stond ze zo weer op stal. Nu bij mij thuis kan ik klein rondje maken, maar dan moet ik geen auto's tegen komen, want dan ist feest. Ze kan er niet tegen als ze opgesloten wordt. Beetje claustrofobies. Heeft ze ook met andere paarden die voorbij komen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:47

Toch even een keer doorpakken..daarom ga ik dus meteen met een jong dier alleen naar buiten! Als die van mij straks onder het zadel is ga ik meteen met dr het zandpad op, alleen, zonder ander paard of fiets..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:49

Klein beginnen :) Bijvoorbeeld eerst 100 meter weg van stal en weer terug. En dit steeds verder uitbouwen. Je paard moet leren begrijpen en erop vertrouwen dat ze altijd weer terug naar huis gaat, en dat jij er bent om haar te begeleiden.

Als je paard eenmaal weet dat je altijd weer terug naar huis gaat en dat jij op haar past buiten, en dat alleen buiten rijden niet eng is, dan gaat het vanzelf :) De eerste keren duren misschien wat langer, maar daarna heb je er alleen maar profijt van. Doorzetten en niet opgeven, anders kan het een spelletje worden..

Die van mij twijfelt ook nog wel eens als we na een lange tijd weer eens alleen naar buiten gaan, maar als ik dan even doorzet is het ook weer goed.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:59

Dat klein beginnen kan ik wel eens doen. Het probleem met Sabien (zo heet ze, het is zo'n lieverd) is niet dat ze vervelend wordt. Ze probeert niet om te draaien, dribbelen of wat voor gekkigheid ook. Ze oogt ook in het geheel niet bang (zoals ik al zei, ze is nooit bang en schrikt ook praktisch nergens van), maar om de één of andere reden wil ze niet alleen lopen. Ze gaat dan echt zó langzaam dat je gewoon niet vooruit komt. Of ze blijft gewoon stilstaan en verzet geen stap meer. Ik vrees dat we lang over die 100m. gaan doen :D .

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:01

Jeanine84 schreef:
Toch even een keer doorpakken..daarom ga ik dus meteen met een jong dier alleen naar buiten! Als die van mij straks onder het zadel is ga ik meteen met dr het zandpad op, alleen, zonder ander paard of fiets..

Dit heb ik ook gedaan hoor, vrijwel meteen alleen naar buiten. Maar ze doet dit dan ook al vanaf het begin.

En hoe pak jij door?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:06

Oh..dat begreep ik er even niet uit!

Een jong paard dat ik reed, ging op een geven moment ook in de staak (gewoon niet meer vooruit willen)..die liet ik dan gewoon staan (dat gaat wel vervelen hoor en dan willen ze wel..) en een ander bedacht zich dat ze ook omhoog kon..die liet ik dan eindeloos rondjes draaien (1zijdige teugeldruk) en vroeg haar iedere keer weer opnieuw voorwaarts..er gaat wat tijd in zitten maar uiteindelijk geven ze het wel op..en optijd belonen uiteraard! Gaan ze voorwaarts dan ook uitgebreid belonen! Hou het in het begin ook dicht bij huis..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:09

Mijn merrie vond het ook vréselijk, alleen naar buiten. Continu in de staak (gewoon stilstaan) en als ik dan naar voren wilde rijden ging ze achterwaarts of omhoog. Ik hield gewoon goed been eraan en als ze op de rem ging dan wachtte ik net zo lang tot ze er genoeg van had (en ja, ik heb wel eens een flinke poos gewoon gestaan, daar op een zandpad) en uiteindelijk ging ze echt wel weer (en dan ineens plankgas haha). Consequent zo volgehouden en het staken werd steeds minder (wel eerst telkens hetzelfde rondje buiten gedaan) en uiteindelijk vind ze het helemaal leuk buiten en staakt ze helemaal niet meer. En kan ik ook rustig een andere kant op rijden. Ze moest gewoon vertrouwen krijgen. Dus ik zeg, niet boos worden, niet accepteren dat ze omdraait of achterwaarts oid gaat,maar hou het relaxed. Nou moet ik er ook wel bij vertellen dat ik een behoorlijke heethoofd heb, waarbij boos worden of erdoor heen dwingen alleen maar averechts werkt...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:10

Laten staan....is ook een optie. Al vrees ik dat we dan zomaar een uur staan, daar heeft ze nl. totaal geen moeite mee :D . Ook wel heel fijn hoor. Als we voor een drukke weg moeten wachten om over te steken, sta ik altijd vooraan (en dat wil ze dan weer wel) te kijken of er nog verkeer aan komt. Ik hoef nooit bang te zijn dat ze gek gaat doen, dribbelen, draaien of wat dan ook, ik kan rustig tien minuten aan die drukke weg blijven wachten. Verder is ze gewoon echt super. Echt nergens bang voor, als we ergens voorbij moeten, waar de anderen niet durven, gaat ze weer wel voorop. Grote landbouwvoertuigen (echt van die groten, jeweetwel), vrachtwagens, ze kunnen haar rakelings passeren, ze verblikt of verbloost niet. Ik snap het ook niet.....
Laatst bijgewerkt door Diablo op 09-06-09 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:13

sifra01 schreef:
Mijn merrie vond het ook vréselijk, alleen naar buiten. Continu in de staak (gewoon stilstaan) en als ik dan naar voren wilde rijden ging ze achterwaarts of omhoog. Ik hield gewoon goed been eraan en als ze op de rem ging dan wachtte ik net zo lang tot ze er genoeg van had (en ja, ik heb wel eens een flinke poos gewoon gestaan, daar op een zandpad) en uiteindelijk ging ze echt wel weer (en dan ineens plankgas haha). Consequent zo volgehouden en het staken werd steeds minder (wel eerst telkens hetzelfde rondje buiten gedaan) en uiteindelijk vind ze het helemaal leuk buiten en staakt ze helemaal niet meer. En kan ik ook rustig een andere kant op rijden. Ze moest gewoon vertrouwen krijgen. Dus ik zeg, niet boos worden, niet accepteren dat ze omdraait of achterwaarts oid gaat,maar hou het relaxed. Nou moet ik er ook wel bij vertellen dat ik een behoorlijke heethoofd heb, waarbij boos worden of erdoor heen dwingen alleen maar averechts werkt...

Been eraan reageert ze op zo'n moment niet (en geloof me, ze weet wel wat been is). En omdraaien, achterwaarts, omhoog komen, dat soort dingen doet ze echt niet. Ze is enorm nuchter en doet gewoon níets.
Maar ik ga het proberen, het stil laten staan. Moet ik alleen wel echt alleen zijn, want ik weet zeker dat de andere paarden niet zo lang stil kunnen staan als zij :D .

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:14

Haha ik zie je al zo staan, rugzak mee met profiant (tja het kan nog wel even duren)

Doet ze het op vaste plaatsen? Vanaf waar gaat ze stil staan? Al meteen op het erf? Als het een vast punt is en het verkeer laat het toe probeer daar dan al te draven..praat met dr, hou haar aandacht bij jou..en als ze toch gaat staan en je geeft dr een keer een trap of een tik, wordt ze daar anders van? (echt 1 die ze dus voelt bedoel ik dan hé..)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:16

Ze doet het niet op vaste plaatsen, wel op vaste momenten. Nl. zodra ze voorop komt. Als we draven en de voorste houdt (bewust) in, gaat zij ook langzamer, wat ik ook doe. Een flinke schop, een tik met de zweep, ze wordt er niet anders van.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:18

God, het lijkt wel de hafflinger die we laatst zadelmak hebben gemaakt..die leek het haast lekker te vinden een klap met de zweep..raar beest! Maar als je helemaal alleen bent? Wanneer gaat ze dan stilstaan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:19

Diablo schreef:
Ja, dat zou ik wel kunnen doen, maar ik vrees dat ik dan de hele weg loop..... :D

Dat is toch niet erg?
Kleine stapjes nemen hoor. De volgende keer kun je een hoek eerder opstappen.
En voordat je het weet, rij jij het hele rondje in het zadel.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:21

Antheman schreef:
Diablo schreef:

Dat is toch niet erg?
Kleine stapjes nemen hoor. De volgende keer kun je een hoek eerder opstappen.
En voordat je het weet, rij jij het hele rondje in het zadel.

Er zijn ook paarden die daar misbruik van maken hoor..ik had een paard die ging me iedere keer achterwaarts richting sloot op een bepaald punt, afstappen..niks aan de hand en we gingen weer verder..week erop, weer hetzelfde! Iedere keer weer! Ik kwam er niet langs in het zadel :n op een gegeven moment was ik het gewoon zat en dat heeft ze wel geweten en het was meteen klaar..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:22

Jeanine84 schreef:
God, het lijkt wel de hafflinger die we laatst zadelmak hebben gemaakt..die leek het haast lekker te vinden een klap met de zweep..raar beest! Maar als je helemaal alleen bent? Wanneer gaat ze dan stilstaan?

Ik ga eigenlijk nooit helemaal alleen, omdat dat niet gaat. Maar ik denk, wanneer ik alleen ga, ik niet veel verder kom dan het randje van het erf :D .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:23

Jeanine, dan verzin je wat anders.
Ik heb ook wel rondjes volledig in zijn achteruit gelopen hoor!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:24

Ik zou het toch eens proberen..paard klinkt zo nuchter..moet toch heerlijk zijn met zo'n 1 alleen op zondag morgen in het bos! Even alleen op de wereld! En juist omdat ze zo nuchter is..denk ik dat het gewoon uitproberen is hoor..