Vanaf dat ze net ingereden is, rijden we ook al buiten. Ze is werkelijk waar nergens bang voor en áls ze al iets eng vindt, gaat er even een siddering door haar heen. Er vandoor gaan heeft ze nog nooit gedaan, ze blijft eerder stokstijf stilstaan.
Ideaal diertje dus! Alleen, ze durft niet alleen naar buiten. In de groep gaat het prima, maar ook dan wil ze absoluut niet voorop. Ze gaat niet gek doen, maar gaat gewoon zó langzaam lopen, dat een ander haar wel inhaalt. En dan wandelt ze weer vrolijk mee. Als de groep sneller gaat dan zij, maakt ze zich weer niet druk, dan maakt het haar opeens niet meer uit dat ze alleen lijkt te lopen.
Ook als we onderweg iets tegenkomen dat de andere paarden héél eng vinden en er niet langs durven, laat ze zich van haar beste klant zien, want dan gaat ze dus wél voorop en loopt er zonder aarzelen langs.
Ik zou nu ook heel graag alleen met haar naar buiten gaan, omdat mijn dochters (daar rijd ik altijd mee) niet altijd zin en tijd hebben hebben om mee te gaan. Alleen, ik vrees dat we niet ver gaan komen, of dat we met een snelheid van 0,5 km per uur gaan
. Hoe kan ik mijn meisje leren alleen buiten te rijden?
Bijvoorbeeld eerst 100 meter weg van stal en weer terug. En dit steeds verder uitbouwen. Je paard moet leren begrijpen en erop vertrouwen dat ze altijd weer terug naar huis gaat, en dat jij er bent om haar te begeleiden.
op een gegeven moment was ik het gewoon zat en dat heeft ze wel geweten en het was meteen klaar..