Ruiterbewijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niikita

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:22

Hallo, ik hoor steeds vaker mensen praten over het ruiterbewijs.
Ik vroeg mij af wie weet hier meer van.
Ik vraag mijn bijvoorbeeld af waar je het kan doen, en hoe duur het is.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:23

Ik hebhem ook gehaald.
Op stal Reelaer, dat duurde een weekend en koste geloof ik 300 euro. (?) http://www.reelaer.nl

Heel leuk weekend gehad, maar aan dat ruiterrijbewijs heb ik nooit wat gehad. Het klinkt alleen maar leuk.

Eva_D

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:24

je kan een weekand cursus doen , zoals hierboven genoemd ik zal ff googelen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:29

--> TAO

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:06

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:10

RicardoOpa schreef:
Ik hebhem ook gehaald.
Op stal Reelaer, dat duurde een weekend en koste geloof ik 300 euro. (?) http://www.reelaer.nl

Heel leuk weekend gehad, maar aan dat ruiterrijbewijs heb ik nooit wat gehad. Het klinkt alleen maar leuk.

voor sommige verzekeringen heb je het nodig...die vragen er naar..en sommige ruiters willen dat je dr een hebt voor je op hun paard mag... ze willen het wel OOIT gaan verplichten (weer een geldbron voor de he!!)

nu ook met bromcertificaat moet je voor oktober inwisselen voor een hard plastic certificaat en kost je dus geld!!!! dus voor mensen die nog zoon oude hebben die alleen geplasificeert is of hoe schrijf je t:) vergeet t niet anders moet je opnieuw opgaan!!!

nja momenteel heeft een rijbewijs nog niet veel nut maar dit kan natuurlijk wel ooit komen.... als me er geld van kan krijgen doen ze er alles aan dit door te zetten!!
Ik weet niet eens of ik t zou durfen ben bloed nerveus met mensen om me heen als ik rijd. En elke ruiter heeft zn lat ergens anders, de een rijd gewoon lekker rustig buiten de ander rijd echt dressuur in de bak!

Lauriedropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:17

Klopt het ook dat je het ruiterbewijs "up to date" moet houden?? Omdat ie anders niet meer geldig is? (zeg maar net als bij een EHBO diploma?) Hoorde dat namelijk een keer ergens, maar lijkt me lastig. En bij een rijbewijs is het ook niet zo...

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:18

Ik haal er pas een als zo'n ding verplicht wordt in bossen e.d. Verder vind ik zo'n ding maar nutteloos. Of je nou 100 jaar ervaring hebt met een paard van 100 jaar ervaring of jij en je paard kunnen nog helemaal niks, er kan altijd wat gebeuren. Vandaar dat ik er niet aan mee doe.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:19

Ik heb hem idd ook bij het reelaer gehaald. Super weekend gehad!!

Ik heb hem nooit meegenomen oid, dus niet echt iets aan gehad. Toch vind ik het wel handig, voor het geval ze er eens naar vragen.

Het klopt dat je elke 2 jaar opnieuw een bepaald bedrag moet betalen om je ruiterbewijs te verlengen. Meer dan dat hoef je niet te doen om hem up tot date te houden (vind dat ergens wel slecht, want alles veranderd na verloop van tijd en sommige dingen zakken weg)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:20

Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb het ruiterbewijs dit jaar 11 jaar zag ik en het enige dat je bij moet houden is het betalen 1 x per 2 jaar.
Dit kost maar een paar tientjes (2 of 3 dacht ik) per 2 jaar. Het was eerst maar één tientje in guldens per 2 jaar, maar sinds het onder de KNHS valt is het een stuk duurder geworden.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:26

Lauriedropje schreef:
Klopt het ook dat je het ruiterbewijs "up to date" moet houden?? Omdat ie anders niet meer geldig is? (zeg maar net als bij een EHBO diploma?) Hoorde dat namelijk een keer ergens, maar lijkt me lastig. En bij een rijbewijs is het ook niet zo...

volgensmij moet je het om de zoveel jaar verlengen en dit kost weer geld...(Heb ik ergens gelezen ooit) momenteel zou ik het idd pas halen als het verplicht word...ik vind eigenlijk dat ze het niet kunnen verplichten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:27

Judje schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb het ruiterbewijs dit jaar 11 jaar zag ik en het enige dat je bij moet houden is het betalen 1 x per 2 jaar.
Dit kost maar een paar tientjes (2 of 3 dacht ik) per 2 jaar. Het was eerst maar één tientje in guldens per 2 jaar, maar sinds het onder de KNHS valt is het een stuk duurder geworden.

toch vind ik een paar tientjes per 2 jaar ook te duur... er zijn mensen die bv paardrijden maar niet dagelijks of geen eigen paard hebben..en voor sommige is een paar 10jes veel!!!;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:30

het halen van je ruiterbewijs kost ook wel iets meer dan een paar tientjes..
dus als je het niet kan betalen, zou ik er niet aan beginnen.
Het ging vorig jaar om 26 euro geloof ik, nou, wat is dat op 2 jaar?
Daar kan je toch wel iedere maand een euro voor opzij leggen, of zie ik dat verkeerd?

Lauriedropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:32

Maar het is bijna nergens verplicht.. Dus eigenlijk is het gewoon een dure manier om aan je omgeving te laten zien "kijk, ik kan paardrijden!"

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:37

ik was dr over aant denken omdat er ergens stond dat het over een aantal jaar toch verplicht gaat zijn en vaak word t dan duurder.. en omdat ik laatst een top paardje kon rijden maar ik dan niet buiten mocht rijden omdat als er dan wat gebeurt de verzekering het niet dekte omdat die dat verplichte...heb dus toen nog eens gezocht en kwam er achter dat idd buiten de redelijk dure kosten van het halen van je het om de 2 jaar moet verlengen...
maar daarom nu maakt t nog niks uit..maar als het strax wel verplicht word vind ik het banketstaaf voor de mensen die weinig geld hebben!! als je gratis een rijpaardje zoekt omdat je echt niet mee kunt betalen ofzo...en je dan toch een bewijsje moet gaan halen, nja das gewoon banketstaaf:P vind ik dan...maar ach waar geld te halen valt halen ze het he

Lauriedropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:41

Haha leuk verwoord.. "Da's dan mooi BANKETSTAAF!" Hahaha

Sorry, moest er even om lachen. Maar begrijp je punt. Wist ook niet dat verzekeringen het verplichtten? Wat stom. En de kans bestaat idd dat als het verplicht wordt dat het ook duurder wordt, maar als dat pas over een jaar of 5 gebeurt heb je wel al die jaren extra moeten betalen om hem "geldig" te houden...

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:46

Ik heb'm 18 jaar geleden gehaald. Toen mijn eerste eigen paardje overleed, heb ik een aantal jaren niks meer met paarden gedaan en mijn ruiterbewijs ook niet verlengd.
Dit is natuurlijk enorm stom :o? van mij geweest, aangezien ik 'm nu opnieuw moet gaan halen |o
Daar wacht ik nog wel even mee :D Je hebt hem idd tegenwoordig toch nog niet voor veel dingen echt nodig ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:50

Lauriedropje schreef:
Haha leuk verwoord.. "Da's dan mooi BANKETSTAAF!" Hahaha

Sorry, moest er even om lachen. Maar begrijp je punt. Wist ook niet dat verzekeringen het verplichtten? Wat stom. En de kans bestaat idd dat als het verplicht wordt dat het ook duurder wordt, maar als dat pas over een jaar of 5 gebeurt heb je wel al die jaren extra moeten betalen om hem "geldig" te houden...

ja ik wist ook niet stom he!!! binnen rijden word dan wel verzekert maar zodra je buiten rijd zonder geld het niet..slaat nergens op
ja idd dat is wel weer een punt;) tis bij mij alleen vooral moeilijk om in 1x zoveel op tafel te leggen...elke maand 5 euro lukt wel:P
nja we zullen zien! hoop niet dat t ooit echt doorgezet word is net als dat je met een nummerbrod in bepaalde gebiede moet rijden *nja ik noem het zo)
Al rijden de meeste gewoon zonder:)

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:36

Weet iemand ook een gelegenheid voor ruiterbewijsweekend in de buurt van het gooi?
Heb geen rijbewijs...

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:16

heb het net gehaald kosten waren 150 euro bij een rijverenigng kijk op de knhs site bij de recreatie afdeling dan kun je zien waar het is

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:31

Ik hoorde dat het wel verplicht is, dat je alleen buiten mag rijden als je er een hebt of met iemand bent die er een heeft.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:59

AlexandraM schreef:
Lauriedropje schreef:

volgensmij moet je het om de zoveel jaar verlengen en dit kost weer geld...(Heb ik ergens gelezen ooit) momenteel zou ik het idd pas halen als het verplicht word...ik vind eigenlijk dat ze het niet kunnen verplichten.

het ruiterbewijs is zeg maar niet alleen een blaadje, waarmee je kunt bewijzen dat je kunt rijden, het is ook gewoon heel fijn om cbr cursus gedaan te hebben, omdat je dan zeg maar alle informatie hebt, en kunt peilen enz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:46

Eva_D schreef:
Ik hoorde dat het wel verplicht is, dat je alleen buiten mag rijden als je er een hebt of met iemand bent die er een heeft.

D'r is helemaal niks verplichts aan en het geeft je ook geen enkel recht.
De enige rottigheid is dat er een handvol (privé!) terreineigenaren zijn die zich erin hebben laten kletsen door de SRR. Je zult maar naast zo'n terrein wonen, heb je mooi pech.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:40

ik zal hem niet halen.
je hebt hem nodig op 5plaatsen in nederland.... en nergens anders...ook wordt er maar weinig naar gevraagt.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:01

Mag ik er ook even op wijzen dat het voor de verzekering niets uitmaakt of jij een ruiterbewijs hebt of niet. Als je paard tegen een auto aanschopt, betaald je WA verzekering dit gewoon of je ruiterbewijs hebt of niet. Als jij je been breekt, ben je gewoon verzekerd.
Teminste mijn vriendin had er geen problemen mee toen we buitenreden zonder een ruiterbewijs te hebben, zonder begeleiding, en het paard waar ze op zat het ineens een leuk idee vond om opzij te springen, terwijl ze er zonder zadel op zat, en ze ernaast gleed en zo haar arm brak. Ik bedoel ze reed toen zelfs zonder zadel.
volgens mij is het zo (en dit weet ik niet zeker) dat mocht je geen enkel andere verzekering hebben dan heb je via je ruiterbewijs wel een verzekering van een bepaald bedrag. Teminste zoiets hoorde ik, maar ik heb er niet echt research over gedaan dus met zekerheid kan ik niets zeggen.