Van je paard vallen (tijdens buitenrit)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Van je paard vallen (tijdens buitenrit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 17:43

Ik vroeg me af of iemand hier wel eens van zijn paard is afgevallen tijdens het buitenrijden. Hoe zorg je dan dat je je paard terug krijgt en dat er geen ongelukken gebeuren?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:44

Ik ben 2x gevallen op buitenrit. Heb me geen zorgen hoeven maken om mijn paardje, aangezien deze netjes bij me bleef staan of terug kwam.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:46

Ontelbaar veel keer :+ . Ik hou steeds de teugel vast. (Een keer liet ik erna los en dat is niet goed bevallen.)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:47

Ik ben er tijdens een buitenrit nog nooit afgevallen.
Ik hoop dat mijn pony dan zou stoppen. En anders heel hard hopen dat hij heelhuids weer op stal aankomt.
Een meisje dat vroeger bij ons op de pensionstal stond viel er eens af tijdens een buitenrit, paard is langs een drukke weg terug gegaloppeerd, lijkt me doodeng. :\

*edit
Ik herinner me nu dat ik 1x tijdens een buitenrit ben gevallen, vroeger op de manege waar ik reed. Er was een greppeltje en inplaats van erdoorheen zoals zijn 2 voorgangers sprong die lieverd, waar ik dus niet op gerekend had. Ze bleef overigens heel braaf wachten. :(:)
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 25-02-09 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:47

Ik ben ook een keer gevallen en toen kon ik nog snel iemand bellen en die kon haar aan het eind van de weg pakken en ik werd meegenomen door een auto die toevallig langs kwam (heel pittig) Maar ik heb nog nooit gevallen waar we niet iets kennen dus zou ook niet weten wat me paard dan zou doen! Maar als ik val heb ik bijna altijd me teugels nog vast!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:48

Ik ben er wel vaker af gevallen paardlief die komt er gewoon braaf bij staan. Komt nog even snuffelen of 't wel allemaal goed gaat met 't baasje :Y)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:49

De laatste keer dat ik viel buiten is anderhalf jaar geleden. Toen viel ik in een soort greppeltje, en mijn pown schok er zo van dat ze me er uit sleurde(ik had met twee vingers teugels vast). Dat was iets teveel voor mijn vingertje. Dus ik liet los. Vriendin van me zat op mijn andere pown, die lazerde ook. Verderop gingen de paardjes staan eten godzijdank. Maar mijn vinger is nooit echt genezen. Ik heb er nog zeer zelden last van, hoewel het niet gebroken is geweest. En er steekt een heel vies klein stukje bot uit onderaan, maar dat zie je niet :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:52

Ik ben intotaal 2 keer van/met mijn paard gevallen tijden buitenrit. een keer was ik op een rustige zondag aan het rijden was, en ging op 1x ontzettend regen en ik reed op een straat met klinker, haat die stenen echt:@
mijn paard gleed uit en ik viel met mijn knie op de punt van een stoep rand, maar gelukkig niet onder mijn paard, met hem was gelukkig niks aan de hand.
nog een andere keer was ik in mijn straat, ik had hem nog maar net en hij was nogal heel erg onrustig ik wou net op stappen toen hij ergens van schrok, hij rende snel weg en ik zat met 1 voet in de beugel en viel, hij rende er snel vandoor. stuk over een weg en over een SPOOROVERGANG en daarna nog zo 2 km, echt wat was ik blij toen ik hem heel huids terug zag, gelukkig heb ik nu inmiddels een goeie band met hem opgebouwd, en rent hij niet meer zomaar weg:)
maar dat was wel echt even schrikken!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:54

ik ben 3 jaar terug eens van me paard gevallen buiten.
Ze schrok ergens van en begon te bokken als een gek 8)7 waar ik dus niet op gerekent had
met me losse teugel :=
Ze is toen als een speer naar stal gegalopeerd en ik kon lopen :\
ik hield me hart wel vast want ze moest langs een hele druk weg met groot en klein verkeer.
gelukkig had ze niks en ik alleen een gebroken teen :=

daNiielle_

Dat is mij ook een keer gebeurt. Ongeveer een kilometer van huis, midden in een groot bos.
Paard is naar huis gerent, en ja, ook over 2 hele grote en drukke wegen.
Mijn vriend is bij me gebleven, en we hebben ons verder ook niet druk gemaakt om het paard. Het is een heel intelligent dier, en op de een of andere manier had ik zeker alle vertrouwen in haar dat ze veilig thuiskwam. :)
Ik kon niet meer lopen, dus moest ik achterop een fiets naar huis. Dat duurde wel even dus. := Eenmaal thuis aangekomen, stond paardlief rustig in de stal te eten... Afgezadelt en gecontroleerd op wondjes door mensen van stal, en dat was het. :)

En een andere keer was vlak voor huis, paard stond een eindje verderop te kijken wat ik daar nou moest, kwam teruglopen en ik kon weer verder. :')
Verder gelukkig nooit buiten gevallen, toch een eng idee dat je paard zomaar overal naartoe kan rennen.

Sodeletuut

Ik ben er buiten nog nooit vanaf gevallen, van mijn eigen paard, maar ik zou dan de teugels vast houden.
Ben wel eens van een manegepony gevallen buiten, maar die bleef gewoon lief staan :D

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:55

Ik ben ook een keer gevallen op buitenrit, maar dat was met de groep. Paard sprong naar achter, maar bleef toch wel in de buurt, want het blijft toch een kuddedier. Daarbij was zij niet geschrokken, maar wist ze heel goed dat ze iets fouts had gedaan...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:56

Vroeger ben ik eens van mijn pony afgevallen en die rende toen heel hard weg. :P Gelukkig was er een hardloper die hem ving :)
En een keer met mijn vorige pony, maar die bleef gewoon staan en ik had de teugels ook nog vast.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:57

Ik ben ook een keer gevallen op buitenrit, was met een huurpaard. We zouden springen, en het beestje ging stil staan voor de boomstam, waar we over zouden. Na een tijdje sprong hij alsnog en daar was ik natuurlijk niet meer op berekend. Beestje bleef gelukkig mooi wachten aan de andere kant van de hindernis..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:46

Ben (gelukkig) nog maar een keer gevallen tijdens een buitenrit, toen de pony schrok. Hij heeft toen nog wat drafpasjes gemaakt en bleef verbaasd stil staan toen hij merkte dat ik er niet meer op zat ;) Dus (nog) geen problemen gehad met vluchtende paarden..

marrlinde

Re: Van je paard vallen (tijdens buitenrit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:51

ik reed voor de eerste keer, op de pony van mn beste vriendin. zij dacht dat ik kon rijden, dus ze zegt ja ga maar over het ruiterpad, wel stappen he! dus k ja is goed, het ging wel goed voor de eerste keer :=

nou je raad het al, pony gaat er vandoor :+ zelfs gesprongen, en ik zat prima :P

tot er aan het einde een bochtje kwam.. poown ging het bochtje om en ik rechtdoor :+

mn vriendin fietste op het pad ernaast, dus die kwam aan crossen, en zag dr pony staan "o gelukkig, hij staat er nog."

en toen kroop ik uit de sloot :+

nou dat was dus mn verhaal over van je poown vallen op een buitenrit, en inderdaad, de pony heet Pipo ;) (en das geen grapje ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:55

Het is idd verstandig om de teugels vast te houden, om 2 redenen:

1: je pony loopt niet weg (duh:P)
2: Je maakt altijd een 'opwaardse' val, oftewel, je valt (bijna) nooit op je hoofd, omdat je vasthoud en je bovenlichaam dan omhoog getrokken wordt.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, dat is wanneer je merkt dat je de kans loopt dat je pony over je heen gaat, of wanneer je op hoge snelheid valt.

Dus vasthouden is een slim iets!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:03

die ene keer dat ik tijdens een buitenrit ben gevallen viel ik 2 keer. Maar gelukkig bleef ze beide keren lief staan. Het is inderdaad wel slim om teugels vast te houden. Maar het ging bij mij elke keer zo snel dat ik er naast lag voordat ik goed en wel had bedacht dat ik de teugels vast moet houden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:55

Joolien schreef:
Het is idd verstandig om de teugels vast te houden, om 2 redenen:

1: je pony loopt niet weg (duh:P)
2: Je maakt altijd een 'opwaardse' val, oftewel, je valt (bijna) nooit op je hoofd, omdat je vasthoud en je bovenlichaam dan omhoog getrokken wordt.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, dat is wanneer je merkt dat je de kans loopt dat je pony over je heen gaat, of wanneer je op hoge snelheid valt.

Dus vasthouden is een slim iets!

Lang niet altijd slim.
Mijn paard deed haar hoofd tussen haar benen, maakt haar rug rond, en begon gigantisch te bokken.
Ten eerste vlieg je al op en neer op zo'n groot paard, en als ik haar dus had vastgehouden, was ze zeker over me heen gelopen omdat ze totaal niet meer wist waar ze mee bezig was.
Dan kies ik er liever voor dat ze zelf naar huis rent, en verder geen mensen een ernstig iets bezorgt. :)
Maar er zijn uitzonderingen ja. ^^

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:57

Mn eigen pony wacht wel op me...of iig iets verderop...die gaat echt niet vrijwillig rennen, dan zoekt ie wel eten :+ Maar hij is echt nog nooit bij me weggegaan...hij stond me de twee keer dat ik gevallen ben heel bang aan te kijken :+

Van Bart ben ik ook eens gevallen, alleen die bleef wel bij Timon :D Gelukkig nooit meegemaakt dat ze alleen op pad gaan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:59

Ik ben 1x van mijn vorige paard afgevallen toen die steigerde. Viel gelukkig niet hard. Paard bleef staan want was samen met een ander paard. Als ik van mijn huidige paard of zou vallen, rent die 100% zeker naar stal. Ze is in onzekere situaties erg afhankelijk van mij of vertrouwde omgeving. Dus als ik val, schrikt ze ontzettend en ik weet dan bijna zeker dat ze naar huis gaat. Gelukkig is ze vrij nuchter onder het zadel, maar een simpel struikelpartijtje kan al tot een val leiden.

belle_boef
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:01

1 keer op mijn eerste buitenrit, pony maakte een scherpe bocht. Maar dat was met een grote groep dus de pony bleef verderop gras eten.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:17

Ik ben een keer samen me t mijn paard gevallen.
Is nu een paar weken geleden. Ik draafde over bussloo vlak bij Zuidwijk (voor die dat kennen :') ) Kwam langs een bosje en er vloog in ens een groep vogel over hem heen. Zijn reactie viel wel mee. Hij sprong opzij maar wel op de weg. Met zijn achterbenen gleed hij weg omdat de weg glad en nat was. Hij stond weer op alleen ik was op mijn hoofd gevallen (wel met cap :) ) Hij liep toen richting zuidwijk want hij kent het daar. de mensen die daar wonen konden hem pakken ik ben opgestegen en naar huis gereden. Toen ik thuis was kreeg ik ineens hoofdpijn en alles deed pijn :Y)
Ben de volgende dag gewoon weer naar buiten gegaan.
Het kan wel eens gebeuren :)

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:20

Mijn eerste paard ging als een speer terug naar stal :P
Dus heb regelmatig moeten lopen :+

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:24

Ook heeft een vriendin van mij een keer een buitenrit geaakt op mijn pony. Ze galopeerde op een pad en de pony bedacht zich dat de andere kant op de weg naar huis was. Hij draait zich om en daar was zij niet opo bedacht dus vliegt ze eraf. Pony gaat ervandoor richting huis. Alles ging zo snel Gelukkig was ik op de fiets met nog een vriendin. Die is bij het meisje gaan kijken die eraf gevallen was en ik ging achter de pony aan. Kon hem nergens meer zien maar er was 1 weg naar huis. Dus ik fietsen als een gek en toen kwam ik de politie tegen. ze hadden mijn pony gezien en vroegen of die van mij was. Hij was dus 5 km verder opgevangen en een file van bijna 2 km veroorzaakt :')
Hij galoppeerde midden over de weg dus de auto's gingen wel aan de kant. Ben me rot geschrokken! Ik kwam namenlijk over een viaduct en zag politie en heel veel auto's schuin over de weg. Dan schrik je wel even.