Trektocht in Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NIV

Trektocht in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 23:53

Heeft er hier wel eens iemand een trektocht in Nederland gereden met een eigen paard? Het lijkt me super om dit van het zomer te doen maar ook erg lastig met overnachtingen enz. Ik hoef niet per se met een organisatie maar is wel een optie.

Wie heeft dit wel eens gedaan en:
Waar heb je gereden?
Waar heb je overnacht? (camping of...)
Hoe heb je het geregeld met bagage en voer?
Beviel dit?
Wat waren de kosten?
En alle andere info die je nog hebt:P

Ik zou waarschijnlijk met mijn zusje gaan, afwisselend op de fiets en te paard en op de fiets bijna alle lasten.

Alvast bedankt voor de tips!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:12

Ben je net te laat. We zijn net terug van een weekje Veluwe.
NIV schreef:
Wie heeft dit wel eens gedaan en:
Waar heb je gereden?
Waar heb je overnacht? (camping of...)
Hoe heb je het geregeld met bagage en voer?
Beviel dit?
Wat waren de kosten?
En alle andere info die je nog hebt:P

Ik dus
Op de Veluwe, in Brabant, Zeeland, Drenthe.
Camping, hotel, tentje, vouwwagen, kampeerboerderij, bungalowtje, nu ja, eigenlijk overal wel. Een huifkar is denk ik het enigste waar ik nooit in geslapen heb.
Bagage op het paard of mt de auto, afhankelijk van de tijd van het jaar, de wijze van overnachten en de groep.
Het bevalt uitstekend. In juni is de volgende tocht gepland. Veluwe zal wel de omgeving worden en dat is ook gelijk het enige wat vast staat.
Kosten hangen sterk af van je wensen en de tijd waarin je gaat. Een week hartje winter kost gewoon het drievoudige van hartje zomer.

Een paar cruciale tips: zadeltassen zijn ALTIJD EXACT GELIJK beladen!!! Rugzakken zijn voor malloten.
Zorg dat je met kaart en kompas uit de voeten kunt!

NIV

Re: Trektocht in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 01:59

He wat gaaf zeg!

Zeeland en de Veluwe spreken mij het meest aan. Ik denk dat het zo rond juni wordt. Heb je misschien een aantal adressen en/of sites van overnachtingsplaatsen voor me? Hoeveel km per dag rij je gemiddeld, en hoeveel rustdagen neem je?

Alvast bedankt!

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 02:31

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:29

Klik mijn onderschrift maar eens aan.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:41

lijk me wel vet om te doen

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:44

hier vind je misschien ook handigheidjes?

www.trailteamvoorbrooke.nl

en je mag me altyd pb-en of mailen via de site hoor :))

overigens,als je lekker relaxt wil hobbelen enzo,is zo'n veluwe-trail heerlijk,dan heb je zo goed als niks zelf te regelen.

als je het doet zoals ik,moet je aan veel meer dingen denken,en dat gaat ten koste van de ontspanning..
:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:49

NIV schreef:
He wat gaaf zeg!

Zeeland en de Veluwe spreken mij het meest aan. Ik denk dat het zo rond juni wordt. Heb je misschien een aantal adressen en/of sites van overnachtingsplaatsen voor me? Hoeveel km per dag rij je gemiddeld, en hoeveel rustdagen neem je?

Alvast bedankt!

Zeeland moet je wat meer opletten wat je doet, in de zin dat het hele mooie gebieden heeft maar die je goed moet kennen en moet weten hoe ze aan te rijden.
Op de Veluwe moet je vooral niet te veel de Veluwetrail volgen, dan kom je op de mooiere stukjes uit.
Tot slot: plan je dagafstanden niet te ver. Je maakt gegarandeerd fouten en als de afstanden te groot zijn, zit je zomaar 9 uur op je paard en daar wordt je niet meer blij van. Kun je beter een ommetje maken wanneer je merkt dat je veel te vroeg bent. Is een stuk rustiger rijden.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:59

Bedankt voor de tips allemaal!! Ik ga nu een weekje wintersporten (verwend als ik ben) maar als ik terug kom ga ik het allemaal uitzoeken en wellicht sommige van jullie lastig vallen met vragen ;).

We gaan er in principe niet van uit dat de fietser precies dezelfde route aflegd als de ruiter. Wel gezamelijke luch maar dit moet toch mogelijk zijn..:)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:49

Als je met 1 paard en 1 fiets gaat is er nog een belangrijk aandachtspunt: kan je paard zonder ander paardengezelschap al die "vreemde" lokaties aan? Want de eerste keer op trektocht is best moeilijk voor een paard, als het ook nog zonder steun van een ander (eventueel ervaren) paard moet, is dat best veel gevraagd.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:55

Ja, daar heb je wel gelijk in. Ze is wel gewend om er alleen op uit te gaan en dan ook op vreemde plaatsen te komen. Ik denk dat ze er stabiel genoeg voor is maar het zou beter zijn als ze met een ander paard zou gaan.

Ik zou het ook leuk vinden om met een 'maatje' of groepje te gaan maar zie niet echt een mogelijkheid, behalve een georganiseerde reis en deze sluit ik dan ook niet uit..:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:36

NIV schreef:
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ze is wel gewend om er alleen op uit te gaan en dan ook op vreemde plaatsen te komen. Ik denk dat ze er stabiel genoeg voor is maar het zou beter zijn als ze met een ander paard zou gaan.

Ik zou het ook leuk vinden om met een 'maatje' of groepje te gaan maar zie niet echt een mogelijkheid, behalve een georganiseerde reis en deze sluit ik dan ook niet uit..:)

Daar heb je dus de NVVR voor :)* Niet alleen vanuit de vereniging (in juli) maar ook met mensen die je via de vereniging leert kennen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:37

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:11

Ik zou eens bij ''hiipisch toerisme'' kijken, en natuurlijk de NVVR!!!!
Goed voorbereiden is het belangerijkste!

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 11:25

Heel erg bedankt! Ik ga nu nog even rijden en dan verrekt de bus naar Italië maar over een weekje bekijk ik alles en gaat het voorbereiden beginnen:D!

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:19

Hoi, hier nog een zeer ervaren trektochtruiter (hihi, ikke heeft vrees ik 'n deel van z'n ervaring dankzij mij :D ), door NL reizen is echt een eitje als je een beetje weet wat je doet. En Nederland is bovendien vanaf een paardenrug heel veel mooier dan je denkt. Is echt de moeite, kan het je alleen maar aanraden!
Ik heb net een weekje Veluwe achter de rug, dat was nog veel meer een eitje want daar struikel je over de overnachtinsgmogelijkheden, en in september/oktober heb ik drie weken door Zeeland gezworven met twee paarden. Deels op de bonnefooi wel te verstaan, want voor drie weken overnachtingen boeken vind ik geen moer aan, dan kun je je planning niet eens wijzigen :D
Op http://equilibreopreis.punt.nl kun je ons reisverslag lezen van onze reis te paard naar Zuid-Frankrijk twee jaar geleden. Als je praktische tips etc. wilt dan trek maar aan de bel!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:29

licorne schreef:
Hoi, hier nog een zeer ervaren trektochtruiter (hihi, ikke heeft vrees ik 'n deel van z'n ervaring dankzij mij :D )

en iemand die ooit een vos-arabier had, iemand met een zwarte Welsh-Cob, iemand met van-alles-en-nog-wat, iemand met een schimmel-arabier, enkelen met een Haf, iemand met een een vos-arabier (een andere), iemand met een IJslander, iemand met een Fjord en iemand met........... nu ja, eigenlijk te veel om op te noemen. Kortom allemaal mensen die ik in de loop van 20 jaar NVVR tegen het lijf ben gelopen, mee op stap ben geweest en dus ervaringen mee heb opgedaan en uitgewisseld. Iedereen heeft iets nuttigs te melden. Daar komen een boel overeenkomsten uit, dat zijn de zaken die je zeker moet doen, of juist niet moet doen. Andere dingen zijn niet altijd direct bruikbaar (andere omstandigheden), maar kunnen wel weer nieuwe ideeën triggeren.
Bij-de-weg, de eerste ideeën voor juni zijn al ontstaan.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:21

Ik heb wel eens wat gehoord over Stal `t Realer......Misschien moet je daar even kijken?

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:38

Citaat:
Bij-de-weg, de eerste ideeën voor juni zijn al ontstaan.

Ga je dan mèt paard mee? :D

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:33

jaren terug samen met vriendin in drenthe dit gedaan.
helemaal super.

weet dat manege smit in pesse, manege in emmen, manege in schoonloo en nog een aantal hier aan mee deden.
je kan kiezen hoe lang je wilt en welke maneges je dus overnacht.
zij zorgen voor je spullen.

Stara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:19

Hi, misschien kan ik je helpen?

Zelf al heel wat jaren trektocht ervaring en nu ben ik een soort 'reisbureau' om voor andere mensen al de rompslomp van plannen etc. uit handen te nemen. Ik regel de overnachtingen (als je aangeeft hoeveel km je gemiddeld wilt rijden en hoe luxe je wilt slapen), verder ben ik al de dagen stand-by voor je in geval van calamiteiten en ben je bagageservice iedere dag naar het volgende overnachtingsadres.

Je kunt de routes met kaartmateriaal rijden, of met mij en Sancho op pad, zodat je alleen maar hoeft te genieten en je niet druk hoeft te maken om te verdwalen. Je kunt starten op onze locatie en je trailer daar laten staan tot je weer terugbent. (wel zo'n veilig gevoel).

Kijk voor info op:
http://www.hoeveansalo.nl

Afbeelding
Tot ziens in Westerwolde,
Groeten, Anet

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:38

Fiets en paard samen is goed te doen op de Veluwe. Vorig jaar hebben m'n dochter en ik dat gedaan, 4 dagen dwars over de Veluwe, en dat was onze eerste tocht. Er zijn veel zandwegen waar een verhard fietspad langs loopt en op plekken waar dat niet gaat, bv Nationaal Park de hoge Veluwe, kun je heel goed op een punt afspreken waar je elkaar weer kruist. Spullen hadden we na laten brengen met de auto maar hadden achteraf gezien ook wel op de fiets gekund. Goede kaarten zijn een must, en dan kaarten waar owel de verharde fietspaden als ruiterpaden op staan. voor overnachtingsadressen:
http://www.hippisch-toerisme.nl

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:26

Wij hebben het gedaan. een rit van een paar dagen. Hadden meerdere kleine tentjes die hebben wij daags voor vertrek op de verschillende locaties gezet alsmede voeding voor de paarden.
Dus heel luxe zonder bepakking en op locatie alles al klaar. Wij reden van manege naar manege.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:33

Wauw, bedankt voor alle reacties! Ben net terug uit de Alpen (huttentrektocht op skies). Zo te horen moet het te organiseren zijn! Ik wil denk ik toch wel zelf plannen en regelen omdat dit de meeste vrijheid geeft en 'avontuurlijker' is:). Ik ga alle genoemde site's even doornemen en de duur en periode vastzetten.. Wanneer ik vragen tegen kom, klop ik bij jullie ervaren reizigers aan!:D Heel erg bedankt!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:48

Leuk dat je een trektocht wilt gaan maken!
Ik ben 2 jaar terug ook op trektocht geweest op de veluwe, was erg mooi daar.
Het meisje dat wilde gaan was ook maar alleen en had een oproepje hier op bokt gezet om te vragen of er nog meer mensen mee wilde gaan.
We zijn met vier meiden gegaan, we kenden elkaar van te voren niet, een keer een ontmoeting gedaan, en we hadden er alle vier erg veel zin in, dus dat is ook helemaal goed gekomen.
We zijn bij zowel goedkope als duurdere adressen geweest.
Ik vond het een hele leuke ervaring en zou best nog wel is willen gaan.
Misschien ook een idee om een oproepje te plaatsen!
Succes met je voorbereidingen in ieder geval!