eerste keer naar buiten met 3,5 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmayleexx

eerste keer naar buiten met 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 03:05

Op de nieuwe pensionstal gaan ze zondagmorgen op buitenrit.
De man van de manege zegt dat ik makkelijk mee kan.
Nou is het mijn eerste keer en mijn paard zijn eerste keer (3,5 jaar oud)
Ben dus wel erg zenuwachtig.....
Omdat het nu toch uit is met de vriend wil ik toch wel graag mee omdat ik vind dat ik eens door het onzekere heen moet (vind die man ook)

Hebben jullie nog tips

Jet_Joey

Re: eerste keer naar buiten met 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 03:19

gewoon doen!!!!!
Als het goed voelt, en je hem voor je gevoel goed onder controle hebt...waarom niet?
Als je met een groepje gaat kan hij mooi 'mee' lopen..
Ik ben laatst voor het eerst met mijn 3.5jarige alleen langs de weg gaan rijden vond ie hartstikke leuk!
ervan genieten!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:41

Ik rij pony's en paarden in. En ik wil ook voordat ze weer weg gaan het bos een paar keer gezien hebben.

Ik zou de eerste keer niet met een groep gaan (weet niet hoeveel mensen meerijden) niet alleen om de drukte, maar bij ong. 10 man bijv, zitten er altijd wel 2 of 3 paarden bij die druk zijn, jou paard moet een goede eerste indruk krijgen van het buitenzijn.

Ik rij altijd met een goede vriendin van mij, waarvan ik zeker weet dat die pony braaf is, en de eerste keer doe ik altijd heeel veel stappen, lekker rustig, klein beetje teugel geven en miss een heel klein stukje draven (als ik voel dat hij het aankan).

Dan weet het paard ook dat het bos is voor ontspanning en niet om te rakken. Want als je met een groep meegaat, kunnen die niet allemaal rekening houden met één persoon.Dus die zullen veel draven en miss zelfs wel galopperen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:44

ik zou lekker met 1 of 2 paarden een eerste buitenrit maken, paarden waarvan je zeker weet dat ze rustig zijn, zodat jouw paard leert dat je je buiten niet extra hoeft op te winden en dat alles oke is. Als je met een grote groep gaat leer je je paard spanning op te bouwen, want er zitten altijd drukke paarden tussen, en paarden zijn nou eenmaal kudde dieren, dus denkt hij dat hij mee moet doen. Dan is de eerste kennismaking met een buitenrit meteen pet, en zal hij altijd druk blijven doen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:47

Ik vind het altijd ideaal als je met een lekker bomproof paard mee kan lopen. dan leren ze gelijk dat het allemaal niet zo eng is..
Ik doe dat zelf ook af en toe met mijn jonkie..
Ik zou iig niet met een grote groep mee gaan.. als er een begint te flippen is het helemaal mis.
het is heel belangrijk dat hij snapt dat het niks bijzonders is.
en eventueel nog een halstertouw rond de nek doen, geeft jou als ruiter vaak wat meer zekerheid..
veel plezier

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 09:49

Buitenrit is bij hun altijd maar max. 6 personen. Ik zal het er vandaag eens over hebben. Het is wel een man die redelijk nuchter is en het heeft ze al geholpen. Met galop bijvoorbeeld. Dat durfde ik niet omdat ik haar niet echt vertrouwde. De 4de dag dat ik er stond heb ik les gehad en heeft ie alles uitgelegd. Zo gezegd zo gedaan en nu kan ze de galop. Echt trots was ik :D

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:11

oh oke!.. als je met de groep kunt afspreken dat ze rekening met je willen houden en het dus op jou tempo doen dan kun je het best proberen;-)!..

gewoon rustig aan doen, en niet teveel al willen doen..

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:41

Ik zou het gewoon doen hoor! Juist met een groep is het super! Denk alleen niet dat de hele groep met jou rekening kan houden! Je moet ook met hun mee gaan. Maar een paard is in een groep vaak rustiger hoor, alleen als ze gaan galoperen word het een beetje anders dan kan hij juist drukker worden! Ik rij met mijn 3,5 jarige ook alleen langs de weg! Ze vind alles nog wel eng maar als je het niet doet word ze er ook niet beter op.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:43

eerste keer dat ik met mn 3.5 jarige naar buiten ging waren we met een groepje van 4, dus bij 'spannende' stukken reedt er 1 vor 1 achter en 1 naast me. vond het een heel mooie oplossing, ging ook ontzettend goed, ik reedt op de paden gewoon als 2e, zelfs stukje gegaloppeerd! Nu kan ze gewoon alleen mee, dan is ze relaxter als wanneer ik met ader paard mee ben.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:49

Het is je eigen keuze, zelf zou ik het niet doen om de reden dat het de eerste keer is dat jouw paard het bos in gaat, alleen kan ze overal aan wennen langzamerhand.
Ik denk niet dat de groep bijv, de hele route gaat stappen omdat het toch niet zo goed gaat als verwacht met jouw paard.
MAar aan de andere kant, mocht er iets engs zijn, heeft ze wel een grote steun van de andere paarden, de groep.

Zelf heb ik een 3 jarige ruin, waar ik gelijk de eerste dag na aankomst, het bos mee ben ik gegaan.
Ik had er nog maar 1 keer opgzeten, en dat was nog bij de oude eigenaar.
Nu stond hij dus op een nieuwe stalling, nieuwe omgeving, onbekende mensen/paarden, en desondanks ging het hartstikke goed.

En nu rijdt ik dus heerlijk, zowel in mijn eentje, met anderen, en soms met mijn vader erbij op de fiets, met mijn paard buiten.
Ik rij in het bos, door de woonwijken, langs wegen enz.
En het gaat hartstikke goed!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:46

Als wij voor de eerste keer naar buiten gaan, doen we dit meestal met zijn 2en. wel pakken we er dan gelijk stap draf en galop bij. Nou moet ik wel zeggen dat de paarden waar ik dan op rijdt een stuk minder lang onder het zadel zijn.
Als je het stoppen en het stuur er op hebt zitten kan het niet zo'n kwaad. Maar aangezien jij zelf een beetje onzeker bent, kijk er naar welke paarden mee gaan. Zijn het drukke paarden of rustige. Je kunt ook bijv. in de buurt blijven van een rustig paardje. Ik zou zeggen gewoon doen, en neem evt. iemand mee op de fiets of zo die je kan helpen als dat nodig is. Iemand op een paard kan je namelijk een stuk moeilijker helpen.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 14:07

helaas is het niet doorgegaan ivm het slecht weer hier. heb maar weer binnen gereden....

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:10

Pak je toch de volgende kans? En misschien kun je wel met iemand van de groep afspreken dat , als jij echt bang bent, je van paard wisselt of dat eentje mee terug gaat?

Als je het helemaal niet doet zal ze het ook nooit leren en kom je ook nooit verder ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:12

Misschien wel prettig dat het nu niet doorgaat, dan hoef je er verder even niet overna te denken omdat het zo korte termijn was. Ik zou nu gewoon zelf lekker naar buiten gaan samen met een ander makkelijk paard, wanneer het weer het toe laat.

Mijn jonge ruin werd juist hartstikke heet wanneer er een ander bijliep. Wilde meteen voorop en werd druk en ongeduldig. Wanneer ik alleen met hem naar buiten ging, verliep het veel rustiger. Ieder paard is toch anders, probeer uit wat voor de jouwe goed werkt.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 14:13

Princesje schreef:
Pak je toch de volgende kans? En misschien kun je wel met iemand van de groep afspreken dat , als jij echt bang bent, je van paard wisselt of dat eentje mee terug gaat?

Als je het helemaal niet doet zal ze het ook nooit leren en kom je ook nooit verder ;)

dat van wisselen zou dan alleen de man van stal zijn aangezien ik haar niet aan iedereen toevertrouw.. Laat staan dat er iets gebeurd.

Ik ga zeker mee helaas was het vandaag niet.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:25

Nou misschien wil hij dat dan wel? :) Ben je al eerder met haar buiten geweest dan?

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 15:34

nee ze is nogal tempramentvol

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:40

En wandelen, doe je dat wel eens?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:32

[quote="Princesje"]Pak je toch de volgende kans? En misschien kun je wel met iemand van de groep afspreken dat , als jij echt bang bent, je van paard wisselt of dat eentje mee terug gaat?quote]

ik zou niet zomaar gaan wisselen van paard.. het is jóú paard dus jij moet het ook op zien te lossen. Door iemand anders op je paard te laten rijden, waarbij hij miss wel braaf is heb je zelf nog helemaal niks aan!

miss maar beter ook dat het niet door is gegaan, het is hartstikke nat en glad in het bos, en het waait hard wat ook al voor spanning kan zorgen.

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:34

ik zouu het gewoon proberen!

als het niet gaat kun je altijd nog gaan lopen!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:51

Gewoon is het best niet te veel over nadenken! Word je alleen maar zenuwachtig van het je paard ook want die merkt dat weer aan jou! Gewoon gaan met die banaan!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:17

xxmayleexx schreef:
Buitenrit is bij hun altijd maar max. 6 personen. Ik zal het er vandaag eens over hebben. Het is wel een man die redelijk nuchter is en het heeft ze al geholpen. Met galop bijvoorbeeld. Dat durfde ik niet omdat ik haar niet echt vertrouwde. De 4de dag dat ik er stond heb ik les gehad en heeft ie alles uitgelegd. Zo gezegd zo gedaan en nu kan ze de galop. Echt trots was ik :D

Ik heb nog nooit megemaakt dat er 6 personen meegingen.
Het meeste was 4 personen.

Ik weet niet of je doordeweeks wel eens smorgens tijd hebt, maar Carel
gaat smorgens (10 uur ofzo) ook wel eens de bossen in en dan ben je met zijn 2e of 3e.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:19

opzadelen en rijden maar......

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:59

vonneke schreef:
opzadelen en rijden maar......

dat wilde ik niet zeggen maar dat dacht ik wel.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:06

Jij kent je paard natuurlijk het beste, maar ik weet niet of ik het prettig zou vinden in zo'n grote groep. De eerste x dat we met onze (toen nog) 3,5 jarige naar buiten gingen, hebben we het halster om zijn hoofdstel heen gedaan, en heeft het eerste stuk er iemand naast gelopen. Toen dat goed ging hebben we het halster pas afgedaan.

Edit: succes alvast!