Het leed dat mountainbiker heet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BibiSmurf

Het leed dat mountainbiker heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:01

Vanmorgen ging ik lekker een ritje maken in het bos.
Op een gegeven moment zie ik op een kruispunt
een mountainbiker die maar rondjes bleef fietsen.
Op het kruispunt aangekomen zeg ik netjes hallo tegen de man.
Hij stopt en vraagt mij waarom ik niet op het ruiterpad rij (ik reed gewoon op
de brede algemene paden) Ik legde deze meneer uit dat de ruiterpaden
op veel stukken bijna onbegaanbaar zijn vandaar dat ik de grote paden aanhield.
Waarop hij op een erg vervelende manier begon te praten dat ik er dan
zelf maar voor moest zorgen dat de paden beter werden en dat ik zo de mountainbike
route kapot aan het maken was. Ik vertelde hem dat dit niet mijn verantwoordelijkheid is
en dat het een algemeen pad is waar iedereen gebruik van mag maken.
Hij fietste langs mij heen en vertelde dat ik maar asociaal was. Ik was zo boos dat ik deze meneer
maar heb verteld dat hij diegene was die asociaal was omdat hij mij op die manier aansprak.
Ik ga altijd netjes over in stap als ik wandelaars/ fietsers/ honden/ auto's tegen kom. En als ik een mountainbike route kruis en er komt een mountainbiker aan dan stop ik netjes want ik kan nu eenmaal makkelijker stoppen dan hun. En mij dan nog vertellen dat ik asociaal ben schoot me even in het verkeerde keelgat.

Normaal gesproken trek ik me er niet zoveel van aan als ik weet dat ik in mijn recht sta, maar toch houdt het me nu wel bezig!

Wat moet ik hiermee?

Karin

Re: Het leed dat mountainbiker heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:03

Brede zandpaden zijn over het algemeen gewoon openbare wegen, waar iedereen mag rijden - dus ook ruiters en menners.

Tenzij er bordjes staan dat ruiters alleen op de ruiterpaden mogen.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:23

mmm, niet echt aardig van deze man!
Hoe vaak fietsen die mountainbikers wel niet op die grote zandpaden ivp de mountainbike route?
Ik zou me ook aangesproken voeln hoor, ,maar volgens mij sta je in je recht.

Misschien kan je contact opnemen met landschap overijssel, volgens mij verzorgen zij deze paden (all paden), anders kan je Wendy ff mailen voor het adres, zij heeft wel eens contact gehad met hen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:25

Wat stond er op de bordjes? Mag je als ruiter wel buiten de aangegeven ruiterpaden komen?

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:43

Je hebt deze paden uberhaupt nodig om op de ruiterroute te komen en soms ga je ook stukken over deze paden met de ruiterroute(we hebben maar 3 grote paden op de rest mag je niet komen)

Heb nog nooit bordjes gezien waar op stond ruiters alleen op het ruiterpad. alleen paaltjes het een hoefijzer erop.

Menners kunnen helemaal niet op de ruiterroute want deze zijn veel te smal voor de kar.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:58

Hier zijn die mountainbikers zelfs zo brutaal om (vaak nog met muziek in hun oren!!) lekker over de ruiterpaden te crossen.. ben je net een lekker galopje aan het maken, staat er ineens zo'n fietser voor je neus! levensgevaarlijk.. snap niet dat ze dat zelf niet inzien, maarja.

En wat jouw verhaal betreft.. die man had wss niks beters te doen dan jou de les te lezen.
Het is toch ook geen speciaal pad voor alleen mountainbikers neem ik aan?? Verward

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:11

haha beetje dubbel
ik ben zowel ruiter als mountainbiker. En de paarden maken de paden echt niet onbegaanbaarder dan ze vaak al zijn. Echter heb ik samen met qimm nog een middelvinger van een mountainbiker gekregen afgelopen vrijdag. Fietst zo;n sufferd ineens vanuit het niets een halve meter achter het paard van qimm langs. Heb hem (niet eens netjes) gevraagd of zijn goed-wies kapot was.. man was waarschijnlijk stom aangezien hij met een middelvinger antwoorde.. Snap niet dat de bikers en ruiters elkaar soms zo in het vaarwater zitten..

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 23:16

Ik had ook heel sterk het idee dat hij me gewoon stond op te wachten omdat hij me al van een afstand aan zag komen.

Vind het ook erg jammer dat sommige mensen denken dat ze het hele bos voor zichzelf hebben, het is toch veel leuker om met z'n allen gebruik te maken van zo'n mooie natuur?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:19

waar reed je dan? Nijverdalse berg? Die paden zij zowiso ruk en de mountainbikers zijn daar erg onsociaal (ook tegenover elkaar, ik bike er ook welleens). Niet te veel van aantrekken, maar het is op den duur toch wel prettig als ze eens wat gaan doen aan de ruiterpaden Lachen

edit, mountainbikers gaan daar ook over de ruiterpaden, sterker nog, ik was er een tijd terug eens aan het rijden (op ruiterpad) toen een mountainbiker stak langs me heen reed en mijn paard een klap op zijn kont gaf.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:25

Op de Nijverdalse-/Noetseler-/Haarler-/Holterberg (oftewel NP De Sallandse Heuvelrug) mag je als ruiter of menner sowieso op de brede zandpaden komen, tenzij er uitdrukkelijk staat dat het niet mag. De brede zandpaden zijn er gewoon openbare weg, de ruiterpaden die een paar jaar terug zijn aangelegd zijn een soort 'extraatje', dat je hier en daar eens van de rechte brede paden af mag. En er lopen wat paden van de doorgaande ruiterroute Ommen-Diepenheim.

[Edit] tikfoutje
Laatst bijgewerkt door Karin op 05-11-08 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 23:27

Ik rijdt op de lemelerberg/archemerberg.
Mloeser, Wat zou ik op dat moment graag hebben dat mijn paard slaat. Vork

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:29

Ik weet in ieder geval zeker dat het pad van Nijverdal naar haarle/holten een ruiterpad is, dat staat nadrukkelijk aangegeven, en een zijweg aan dat pas is ook als ruiterpad aangegeven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:31

De Haarlerbergweg. Dat is ook een openbare weg - eentje waar dus ruiters mogen komen. Niet primair een ruiterpad. Lachen

Die zijweg (aan de kant van Haarle) is idd wél een speciaal een ruiterpad, dat nog maar een paar jaar bestaat.

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 08:31

En zijn die aangelegde ruiterpaden fijn om op te rijden? Of hou je liever de grote paden aan?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:01

heel veel van die paden zijn in zeer slechte staat (teminste toen ik daar nog met Max reed), dus ik hield me meestal aan de brede paden, en stiekem ook op de wandelpaden Bloos

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:51

ach die zijn er hier ook veel, waar ik me erg aan stoer is dat ze vlak achter een paard gaan fietsen en dan bellen, nou en ik rij veel met jonge paarden door de bos dus das altijd weer heel gezellig haha.
en soms komen ze vol gas de berg af crosse net langs, voor of achter me, heel vervelend. heb er verder nooit woorden over gehad want ze zijn te snel weg haha.
wel hebben we een keer moeten lache, er zijn paden tegen stijle bergen op die ik op en afstap dus zijn ook redelijk los geworden, ben daar een keer met de hond ff geweest om boomstammen op die paden te leggen zodat de paarden ook daarover moeste stappen als ze omhoog of omlaag gingen, dus wij met 2 paarden op die berg, en er was al steeds een fietser ons aant vervele, belle achter ons enzo. nou toen waren wij onder aan de berg, komt die meneer vol gas die berg af, maaar!! er lagen nu boomstammen, nou remme piepte boem paf daar lag ie en godverre haha, sorry voor de meneer maar we moeste toch ff heel erg lache.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:54

En hier zijn de ATB-ers zo vriendelijk om loslopende paarden op te vangen als je er af gevallen bent. Je zult wel gewoon pech gehad hebben net de verkeerde tegen te komen. Er zijn nou eenmaal mensen die niet zo aardig zijn. Niets van aantrekken denk ik maar. Lachen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:06

Vorige week was ik samen met dochter en paard naar buiten (zij op paard, ik op mijn gewone fiets). Zij reed over een ruiterpad (heel smal) en ik over het fietspad wat er naast loopt. Ik ben iets eerder als dochter op het grote pad, zie ik een mountainbiker haar ruiterpad op gaan. Komen ze mekaar te gemoet op een smal pad. jooh, leuk! Gelukkig zijn de blaadjes een beetje weg en is het tamelijk overzichtelijk, dus zij zag die fietser wel aankomen. maar het gebeurt ook in de zomer dat het pad lekker dicht begroeid is en dat ze in draf of galop over het pad komen. je zal dan zo'n mountainbiker tegen komen. Ze heeft wel tegen die fietser gezegd dat het een ruiterpad is. En ik snap ook wel dat je als mountainbiker liever over zo'n pad gaat, dan over het gewone asfaltfietspad. Later stappen we over een ander ruiterpad, komt ons iemand tegemoet met een loslopende hond. Terwijl 2 meter ernaast een mensenwandelpad is! AAARRRGGGHHH! Ga je ook eens lekker buitenrijden, krijg je zulke tegenliggers, meer dwarsliggers Gestoord

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:49

Citaat:
komt die meneer vol gas die berg af, maaar!! er lagen nu boomstammen, nou remme piepte boem paf daar lag ie en godverre haha, sorry voor de meneer maar we moeste toch ff heel erg lache.

- in een dergelijk geval dien je hulp te bieden, als hij niets heeft dan is dat fijn en hoef je geen hulpdienst te waarschuwen

- ik kan me topics herinneren over meiskes die van hun paard kukelen en verontwaardigd roepen dan niemand hielp. Dit terwijl ze niet alleen waren, niets mankeerden en niemand lachte. Volop steun en schande voor de omstanders.

hc

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:52

wat hebben sommige mensen toch! Wij rijden hier op de veluwe met ik weet niet hoeveel wandelaars, mountainbikers, mensen die de hond uit laten, menners, kinderen van de scouting die het bos ingaan etc.! en er doen zich nooit problemen voor! Vooral op zondagmorgen kom ik veel mountainbikers tegen en dat gaat altijd goed. of ik nou op het fietspad loop of zij fietsen over een ruiterpad....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:54

Montignac schreef:
wat hebben sommige mensen toch! Wij rijden hier op de veluwe [...] en er doen zich nooit problemen voor!

Misschien ligt het daar aan, ik rij nl ook op de Veluwe en heb ook nooit problemen. Haha!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:57

@ Ir11... ik snap de verhalen echt niet. Ik rij al 27 jaar waarvan ruim 20 buiten en ik heb werkelijk nog NOOIT een vervelende aanvaring gehad. Zelfs toen ik mijn jonge paard jaren geleden niet goed bij mij kon houden en bijna een jogger de weg af duwde. Ik bood mijn excuses aan en verder was er niks aan de hand. Kan ik niet echt zeggen dat het bij ons in de bossen rustig is...vooral op mooie dagen is het best druk, je komt gewoon mensen en dieren tegen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:01

sheela schreef:
maar het gebeurt ook in de zomer dat het pad lekker dicht begroeid is en dat ze in draf of galop over het pad komen. je zal dan zo'n mountainbiker tegen komen.

Dat had ik van de zomer met Bandida op een smal, práchtig overgroeid bergpad naast een overhangende rotswand. Wij waren stijgend verkeer en een drietal ATB-ers dalend verkeer. Wij hadden alle voorrang van de wereld.
Het pas is echter listig, steil en smal. Erg lastig voor hen. Wij hebben onze paarden vlot achteruit gezet en bij wat minder begroeing half van het pad hen ruimte gegeven.
Hoed af, beleefd gedag. Geen moeite, groot resultaat: ze waren hier duidelijk blij mee en prettig verrast. Op deze manier blijven deze routes open voor ruiters...

hc

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:04

Prachtig opgelost toch!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:04

Montignac schreef:
wat hebben sommige mensen toch! Wij rijden hier op de veluwe met ik weet niet hoeveel wandelaars, mountainbikers, mensen die de hond uit laten, menners, kinderen van de scouting die het bos ingaan etc.! en er doen zich nooit problemen voor! Vooral op zondagmorgen kom ik veel mountainbikers tegen en dat gaat altijd goed. of ik nou op het fietspad loop of zij fietsen over een ruiterpad....

Ik heb eens een topic geopend: 'fijne buitenrij-ervaringen'. Dat slipte gelíjk en continue dicht met reacties van zeurpieten. Je vraagt je af waarom mensen buitenrijden als ze geen prettige ervaringen hebben....

hc