Paard is na schrikken erg zenuwachtig buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dms91

Berichten: 12
Geregistreerd: 27-04-16

Paard is na schrikken erg zenuwachtig buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 09:59

Hoihoi,

Dit is voor mij de eerste x dat ik iets op het forum plaats, dus bij deze even in het kort voorstellen:

Mijn naam is Denise,
Al mn hele leven paardengek en sinds 22 mei 2016 trotse eigenaar van een prachtige 8jarige fries Feije. Feije is echt een topper! Zorgt voor genoeg uitdaging voor mij, maar is de rust zelve zodra ik mijn 5jarige zoontje erop zet :)

Bij zijn vorige eigenaren was Feije wel verkeersmak gemaakt, maar buiten nooit echt doorgereden. Dit was allemaal geen probleem, meerdere keren aan de hand buiten wezen lopen en dat ging super! Daarna ook er op naar buiten en steeds een beetje verder en ook dat ging prima! Tot we een keer werden ingehaald door een motor die het nodig vond vlak achter ons nog eens ff extra te gassen.. Feije schrok, schoot wat pasjes in draf maar ging er verder niet vandoor (thank god). Wel is hij de rest van de rit zenuwachtig geweest. Daarna nog een x naar buiten geweest maar helaas, mn anders zo rustige paardje kon geen rust meer vinden :(

Ik had het toen eigenlijk direct op willen pakken met blijven proberen, maar kwam er toen achter dat ik zwanger ben! :) en vond buiten rijden op dat moment te riskant! Ik heb nog wel geprobeerd aan de hand te lopen buiten te lopen, maar het gaat gewoon niet (loopt hoog, briest, drammerig. Nou is dus de vraag.. zou dit weer goed komen? En hoe pak ik dit na mijn bevalling in juni het beste op?

Groetjes Denise

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard is na schrikken erg zenuwachtig buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:03

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Misschien is het een idee om een professioneel iemand erbij te vragen. Die kan het paard net wat beter inschatten dan wij, en dus ook beter advies geven! :)

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: Paard is na schrikken erg zenuwachtig buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:06

Een idee om oefeningen te doen die je ook in de bak doet, paar pasjes wijken, stelling vragen, misschien een kleine volte als daar ruimte voor is.
Dan is je paard bezig met jou en de hulpen die je geeft. En je kan er ook eventueel bij praten.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:06

Heel rustig... en misschien zelfs even andere ruiter op Feije (als je net een kindje hebt zie je vaak nog meer spoken dan normaal en dat is niet handig) en dan met een paardenmaatje die goed verkeersmak is naar buiten. Pas als Feije zijn vertrouwen weer terug heeft en makkelijk voorop buiten langs de weg kan lopen kan je proberen alleen naar buiten te gaan.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Paard is na schrikken erg zenuwachtig buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:49

Misschien eens op buitenrit gaan met een braaf, ervaren paard. Dan kan jou paard daar achter lopen, dat vinden sommige paarden wat fijner.

dms91

Berichten: 12
Geregistreerd: 27-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 12:21

Bedankt voor de tips! Hier ga ik zeker mee aan de slag! :)

Pepperrr schreef:
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Misschien is het een idee om een professioneel iemand erbij te vragen. Die kan het paard net wat beter inschatten dan wij, en dus ook beter advies geven! :)


Wat voor professional zou ik ean het beste kunnen vragen? Ik wilde zoiezo al eens schriktraining met hem doen, gewoon voor de leuk! Maar zou dit hiervoor ook kunnen werken? Of kan ik beter eens vragen of mijn instructrice meegaat op een buitenritje? Misschien zou zij inderdaad ook eens kunnen checken of ik zelf wel de juiste hulpen geef!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:20

dms91 schreef:
Bedankt voor de tips! Hier ga ik zeker mee aan de slag! :)

Pepperrr schreef:
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Misschien is het een idee om een professioneel iemand erbij te vragen. Die kan het paard net wat beter inschatten dan wij, en dus ook beter advies geven! :)


Wat voor professional zou ik ean het beste kunnen vragen? Ik wilde zoiezo al eens schriktraining met hem doen, gewoon voor de leuk! Maar zou dit hiervoor ook kunnen werken? Of kan ik beter eens vragen of mijn instructrice meegaat op een buitenritje? Misschien zou zij inderdaad ook eens kunnen checken of ik zelf wel de juiste hulpen geef!


Ja, inderdaad misschien je instructrice mee vragen :) Goed dat je schriktraining gaat doen! En anders misschien echt laten wennen aan een motor. Misschien heeft iemand een oude motor, of ken je iemand die een motor heeft die misschien een keer langs wil komen. Dan kun je meteen oefenen om hem te laten wennen aan het geluid enzo.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Paard is na schrikken erg zenuwachtig buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:25

Samen met een verkeersveilig paard op stap gaan. Paarden zijn kudde dieren en leren het beste van elkaar.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:32

ELpatcho schreef:
Samen met een verkeersveilig paard op stap gaan. Paarden zijn kudde dieren en leren het beste van elkaar.


Helemaal mee eens. Dat is de beste en rustigste manier om beide weer vertrouwen op te bouwen in het verkeer. Ik weet niet waar je woont, maar er zit altijd wel een bokker in je omgeving die met je mee wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:39

Een paard wat bevestigd is in het verkeersmak zijn is niet ineens al zijn vertrouwen door 1 mindere ervaring die nog niet eens heel extreem qua reactie was. Wat ik zo uit jouw verhaal lees is hij nog steeds verkeersmak maar zijn vertrouwen in jou kwijt. Hij pikt jouw spanning op en is daardoor niet meer op z'n gemak. Als jij namelijk al in de stress schiet van een paar passen draf naar voren dan adviseer ik dat jullie los van elkaar weer vertrouwen opbouwen. Dus jij op een bomproof paard en hij met een down to earth kalme ruiter.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:51

Ik heb ooit de cd van Martin Gaus gekocht met 'enge' geluiden.
Ik gebruik het ding vooral voor vuurwerk, maar waarschijnlijk staat het geluid van een motor er ook wel op.
(...en you tube kan ook veel leveren.)

En dan ga je het geluid "desensitiseren", een onzinwoord dat psychologen gebruiken als ze bedoelen dat de overgevoeligheid ergens af moet.

Recept: laat je dier lekker in de bak draven (of hoe t maar uitkomt) dier 'moet' actief en vooral blij zijn, of trots.
Dan zet je het enge geluid HEEL zacht aan
(...bedenk: een paard hoort sowieso 10x beter dan wij en een bangmens of dier hoort nog weer beter en 'scherper'! - dus echt qua voorbereiding investeren in zacht dat e ht heel zacht is!)

Geluid gaat dus zachtjes aan terwijl hij vrolijk draaft - hij mag schrikken, galopperen - laat m zijn emoties uiten, maar jij doet 'alsof je neus bloedt', "we zijn lekker in de bak aan het spelen". (Niet te veel meegaan in dat hij het eng vindt.)
Verder is de instructieaan de geluidstechnicus erg belangrijk: "kijk goed naar tekenen van ontspanning en na 3 seconden ontspannen geluid UIT als beloning".
....dat is wat je wil: heel even schrikken van geluid is 'menselijk', normaal, maar graag meteen terug naar rust.
(Tenzij het echt gevaarlijk wordt: geluid uit terwijl hij bang/ gespannen is helpt niet met desensitiseren.)

Afhankelijk van de reactie kun je het geluid dezelfde dag ietsje harder zetten (kleine reactie, meteen weer rustig) of juist dezelfde minimale prikkel op 5 dagen achtereen geven, en pas het geluid een klein beetje harder zetten als hij na 5 dagen 'minimaal geluid' rustig kan blijven.

En uiteindelijk kun je dan de oude situatie naspelen: oorverdovende herrie pal achter hem.
Wees wel lief voor zowel zijn als je eigen oren, doofheid is niet de bedoeling! !

Als de motor is "verwerkt" kun je dit herhalen met andere geluiden, maar ik vermoed dat hij zijn verkeersmakheid terug heeft als deze nare ervaring geneutraliseerd is.

dms91

Berichten: 12
Geregistreerd: 27-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 10:39

Hoi, even een erg verlate update! Nogmaals bedankt voor alle tips! Inmiddels is mn dochter alweer een jaar en zijn we op de goede weg! Ik heb een hele stoere verzorgster die zelfs zonder zadel in dr uppie naar het bos gaat. Hij krijgt dus alle training. Ik zelf doe het heel rustig aan, aan de hand komen we al een heel end buiten. Dr op gaat wat langzamer, maar dit is echt iets waar ik zelf overheen moet komen!