Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voel jij je veilig tijdens buitenritten?

Poll eindigt op

Ja, ik heb meteen ruiterpaden of verkeersluwe wegen bij stal.
178 (21%)
Ja, maar ik moet wel eerst een drukke weg/spoor over voor ik bij een ruiterpad of verkeersluwe weg ben.
152 (18%)
Ja, maar daarvoor ga ik wel met de trailer naar ander terrein omdat ik me in de omgeving rondom stal niet veilig genoeg voel.
32 (3%)
Ja, ondanks dat het erg druk is met verkeer
98 (11%)
Redelijk, omdat er langs de wegen veel bermen zijn waar ik veilig kan rijden.
139 (16%)
Nee, daarom rijd ik veel op het fietspad, ook al weet ik dat dit niet mag.
98 (11%)
Nee, het is te druk in de buurt van mijn stal met teveel verkeer. Veilig buitenrijden kan hooguit op zondag.
66 (7%)
Ik rijd nooit buiten.
25 (2%)
Anders,
46 (5%)

Totaal aantal stemmen: 834


Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:17

bobje26 schreef:
Ja, maar daarvoor ga ik wel met de trailer naar ander terrein omdat ik 'in de buurt geen buiten rijd mogelijkheden heb'.

Die mis ik.


Hetzelfde hier. Kan wel rondom stal een rondje over de straat, het is iets dat ik mij dan niet veilig voel, maar ga liever met de trailer aangezien ik dan zo de Veluwe op kan

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:20

Ik moet vaak wel een stukje langs de weg of het spoor, of dwars door een dorp heen. Paard kan soms wat nerveuzig zijn maar is redelijk bomproof en reageert als hij bang is altijd door in de 'fright' modus te gaan, dus die zet het niet op een rennen maar blijft verstijft staan. Vanuit daar kan ik hem vrij gemakkelijk weer overhalen om rustig door te gaan.
Ik denk dat ik mijzelf met een ander paard mogelijk minder veilig zou voelen.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:42

Ja, ondanks druk verkeer, haha.

Ik woon bijna op het kruispunt naar het industrie terrein.
Dus er wordt constant af en aan gereden met grote vrachtwagens, geremt en opgetrokken pal voor mijn huis.
Verder mag er op de weg voor mijn huis 70 gereden worden(vroeger 90) en zit er op het kruispunt een tankstation voor auto's ,vrachtwagens en traktoren.

Toch rij ik gewoon vanaf huis naar buiten en vaak zelfs ook nog terug via het industrie terrein :P

Echte ruiterpaden hebben we hier ook niet, wel landbouw weggetjes en kleinere bospaadjes maar daar tref je ook wandelaars met honden, mountainbikers en motorcrossers aan.
Of delta vliegers en luchtballonnen.
Verder hier ook veel land- en tuinbouwverkeer.

En nee, mijn paarden worden niet verkeersmak geboren en zijn allemaal door mijzelf opgeleerd.
Op het moment neem ik zelfs een jonkie aan de hand mee zodat die het kan leren van een oudere.
Dat is dan vaak wel op zondag zodat ik geen of weinig vrachtwagens voor het huis heb.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:48

Nee, daarom rijd ik veel op het fietspad, ook al weet ik dat dit niet mag.

Eigenlijk voel ik mij prima veilig op de weg met mijn paarden. Zowel de 300m naar het bos als de 1,5 km naar de rijvereniging langs een weg waar je 60 mag maar natuurlijk harder gereden wordt. Er komen nasst auto's ook vrachtwagen en tractoren voorbij. Mijn paarden zijn verkeersmak. Maar ik pak inderdaad het fietspad en het zou werkelijk nooit in mij opkomen om op de rijbaan te gaan rijden.
Het fietspad is hier door 2 meter berm gescheiden van de weg dus het maakt weinig uit hoe de weggebruikers zich gedragen. Die afstand kunnen mijn paarden wel hebben. Extremen daar gelaten.

1 paard kan ook tegen tractoren als ze echt langs hem moeten, die andere is nog niet zo ver.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:49

little_birdy schreef:
Ik mis de optie ja ondanks dat het erg druk is met verkeer

Die mis ik ook.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:52

Sees heb je de opties wel gelezen? Staat er toch echt tussen :j

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:53

Ik heb op anders gedrukt..
De weg qua auto's is voor joker geen probleem. Meestal passen die de snelheid aan en in extreme gevallen rij ik midden op de weg als dat nodig is.

Wel voel ik mij minder prettig door het flinke aantal sloten en het kanaal voordat je echt in het bos bent. Het kanaal ligt aan een ontzettend druk fietspad met aan de andere kant een diepe brede sloot. Wil je de bossen in dan moet je daar wel langs.

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:56

Bij ons op stal steken we 1 weg over en we zijn in een natuurgebied waar we kunnen rijden. En waar geen auto's mogen komen. Ideaaal dus!
(Ik ben van België)

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:13

AmyPony schreef:
Vind het verrassend dat veel mensen zich geen zorgen maken over loslopende losgeslagen niet-luisterende en (eventueel) agressieve honden.


Over het algemeen zijn de honden baasjes banger voor mij en ponylief dan hun hond voor mij is.

Zolang de honden niet aggressief zijn heb ik er ook geen problemen mee als ze een keer op me af komen stormen. Mijn paard word daar niet anders van en de hond brengen we terug naar het baasje. Ook honden zijn dieren die wel is niet luisteren, net als paarden.

Ik ben 1 keer aangevallen van achter door een agressieve hond. Daar schrok ik veel erger van dan mijn paard. Die rende een paar stappen, schopte de hond en draaide zich om. Ik stond er me trillende beentjes naast :')

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:37

Ik rij ook altijd op het fietspad als de weg 60 of harder is. Bij een voldoende breed fietspad lijkt me dat voor alle weggebruikers fijner.

Voor losgeslagen honden ben ik niet bang, paard is hond mak en reageert er absoluut niet op, ookal huppelt er een hele blaffende roedel omheen.
Uithalen doet hij alleen als de honden ook daadwerkelijk in zijn staart hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:43

Zeker, ik woon aan de rand van het bos. Weiland uit, bos in. Kom geen verkeer tegen, hoewel dat voor mijn paard ook geen probleem is.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:47

Sinds ik laatst bijna over en motorkap lag, nee, ik voel me niet veilig met buiten rijden.

Ik moet een lange weg vqn 3 kwartier rijden voor ik bij een bos ben. Ik moet over een spoor en viaduct. Mensen rijden er belachelijk. Ook weinig berm en geen fietspad. Ik ga nog wel naar het bos, maar dat deel over de weg geeft geen prettig gevoel

Voor losgeslagen honden ben ik dan weer niet bang. Die moeten eerder bang zijn voor mij, of nouja, mijn paard (mn paard wil nog wel eens uitvallen naar honden)
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 19-01-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:01

Nee, maar dat komt door een nare ervaring die ik heb gehad. Had ik die niet gehad, had ik me waarschijnlijk veel minder onveilig gevoeld.

Ik moet 400m over een smalle 60km-weg waar geregeld groot verkeer rijdt wat GEEN rekening houdt met paarden.
Bovendien zijn er bij ons in het bos doordeweeks hele bergen hondenuitlaatservices die vaak de kudde niet onder controle hebben (het is meer dan eens gebeurd dat ik meer dan 3 honden om mijn paard heen had dartelen) en in het weekend word er veel gewandeld; kinderen, mountainbikers en honden op het ruiterpad en soms heeft een scouting-vereniging zelfs een stuk met lint afgezet dwars over het pad. Geen fijne situaties waardoor ik me door een eerder voorval ook niet erg veilig voel!

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:04

spatter schreef:
Sees heb je de opties wel gelezen? Staat er toch echt tussen :j

Oh wat erg |o . Hij is inderdaad later toegevoegd. Beter lezen Sees.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:09

AmyPony schreef:
Vind het verrassend dat veel mensen zich geen zorgen maken over loslopende losgeslagen niet-luisterende en (eventueel) agressieve honden.


Hier heb ik ook niet zoveel last van eigenlijk. De meeste baasjes in ons bos lijnen hun hond semi-angstig aan als ze een paard aan zien komen :D. Maar mijn paard is ook niet bang voor honden. Mocht het een keer een meer opgewonden typje betreffen draai ik mijn paard richting hond, meestal vinden ze dat al intimiderend genoeg ;).

Wij lopen zo het bos in maar er zijn ook wegen die we over kunnen als we verder weg willen. Dat gaat eigenlijk altijd goed. Tijdens de 4-daagse waar we altij aan mee doen, zien we ineens veel meer verkeer dat we doorgaans niet zien en ook dat gaat eigenlijk altijd prima.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:38

Zoals zovelen anders gestemd, terwijl ik als ik wil rijden per definitie over de openbare weg moet rijden en in dit geval is het een sluiproute voor een A weg en in het weekeind gigantisch touristische route.
Qua paarden voel ik me veilig (anders reed ik er niet) qua overige weggebruikers ook, aantal verkeershufters daargelaten.
Bermen heb je op het stuk dat ik altijd MOET rijden niet (hek, haag of diep water), rij op fietspaden als er geen berm als alternatief is en er wel fietspad is, bermen helaas doorgaans te nat of manshoog onkruid of split in de bermen.

Gelukkig zijn er vele medeweggebruikers waar je echt geen last van hebt! Aangezien die zich gewoon normaal gedragen in het verkeer.
En sommigen zijn extra aardig als ze paard tegenkomen, dat is altijd fijn, zwaai en lach me dan ook weer eens suf om ze te bedanken.

Wat betreft overige weggebruikers niet altijd en dan bedoel ik de verkeershufter, je wordt vaak genoeg geraakt door een Spiegel van een auto aan je voet (iets met afstand houden tijdens het passeren?).
Stalgenoot is keer door aanhanger echt het hek in gedrukt. Paar vermaledeide langbouwvoertuigen rijdende idioten heb je altijd wel en dan hou ik mijn hart vast voor ook de fietsertjes van jaar of 10... Dan heb je nog de brommer idioten, die luid toeterend en gillend proberen je paard aan de kletter te laten gaan (kan ze helaas niet gericht iemand van scooter af laten trappen, soms zou ik dat wel willen kunnen).
Ook leuk op verboden in te halen brug met onoverzichtelijk bocht met aanspanning ingehaald worden door een lesauto...
Of een andere auto die wel je wagen voorbij rijdt, maar auto in je pony ramt, die gelukkig oogkleppen om had en gelukkig goed stuurbaar was, die moest ik met noodsturing echt naar rechts rukken en in de ankers trekken, anders hadden ze haar kats voor de wagen ondersteboven gereden.
En de verdwaalde idioten die samen in een vw bus zitten met de ramen open en precies naast je op de claxon rammen en tegelijk met zijn allen uit het raam gaan krijsen (Dat vond ik takkestreek, heeft met toen weer 3 weken gekost dat paard weer zo te krijgen dat ik netjes mee over straat kon, was nog niet zo lang van mij toen).
Soms halen ze in onoverzichtelijke S bocht een fietser in.. en ja hoor.. daar reed ik ook nog als tegenligger met achter mij paar auto's.... Langs mij konden ze nog net, maar uiteraard niet langs die auto achter me.. Wat van 2 kanten af hoop getoeter opleverde... fietser was trouwens bijna plat, want daar reed ze toen bijna bovenop. Paard bleek gelukkig super toeter proof, was met mijn jongste die wel verkeersmak is, maar sommige dingen kan je niet helemaal oefenen.
Maar hoe die gasten allemaal rijden heeft niets met paard of geen paard te maken, dat zijn gewoon verkeershufters ongeacht wat ze tegen komen op de weg (hou echt altijd mijn hart vast voor die kleine fietsertjes die daar ook rijden.... zou daar mijn kind echt niet durven laten fietsen.


Score deze week...
Goede ontmoetingen deze week, stond met hand uitgestoken te wachten op verkeer, mocht ik voor van een automobilist, dat was lief! Tractor die vaart minderde, ook heel lief.
Normale weggebruikers ook heleboel deze week *\o/* .
Weer idioot... koeriersdienst die bijna tegen mijn paard aanreed bij het passeren en ook wel aanzienlijk harder ging dan de toegestane 60 aldaar. Oh, en een vrachtwagen van een agrarisch bedrijf dat me met ca 90 voorbij scheurde (mag daar echt maar 60 en dan is het al tricky)
Oh.. en de wegversmalling (kon je tot ca 3 maanden geleden nog met auto elkaar passeren, nu niet meer..) reed ik (kwam van voorrangs kant samen met een auto) en dacht tegenligger ook nog bij te passen.. ehhh... 2 auto's gaat niet.. hoe kom je dan op het idee dat 2 auto's en een paard gaat passen?? -O- (moet zeggen heb je nu met de auto ook voortdurend gedonder... )



Ik had graag als optie gehad.
Ja, voel me veilig wat betreft paard ondanks drukke wegen, helaas soms paar verkeershufters die het voor iedereen verpesten, de gemiddelde verkeersdeelnemer is verder wel oke!

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:43

Ik heb voor anders gekozen.

Over het algemeen voel ik me veilig. Wel rijd ik op voet- en fietspaden omdat ik de weg geen goed alternatief vind. Echter zit ik in de bollenstreek en ik denk dat iedereen wel weet wat er gebeurt in het bollenseizoen en in de zomer. Dan groeit de bevolkingsdichtheid opeens exponentieel.
De 'locals' houden veel rekening met de paarden in de buurt, ik heb zelden last van vrachtwagens, tractoren etc. omdat er netjes gereden wordt. Dat verandert echter in het toeristenseizoen. Vreselijk vind ik het dan op de weg.

Enorm veel verkeersgebruikers die totaal geen rekening houden met paarden in het verkeer (of fietsers, hardlopers, wandelaars, etc.). Daarbij zijn er hier in de buurt een aantal verkeerspunten die niet bepaald veilig zijn. In de zomer verergert dat door een toename van het aantal verkeersgebruikers.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:26

Ik ben afgelopen zomer een bierfiets met vrolijke Vlamingen tegengekomen die heel netjes hun muziek uitzette toen we voorbij kwamen. Paard vond het wel best en ik kreeg een biertje :').

Ellenkl
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:39

In Katwijk e.o. zijn we zelfs nu met een grote actie bezig om de gemeente, provincie en de natuurbeheerders te dwingen maatregelen te nemen: verkeersveiligheid is in het geding want we rijden met zo'n 500 paarden zonder enige voorziening of waarschuwing voor het andere Katwijkse verkeer in de gladde kleibermen langs diepe vaarten en drukke (B) wegen. Zo niet dan op fietspaden die veel te smal zijn voor alle richtingen en waar de mensen zich kapot ergeren aan de mest.
In de natuurgebieden is eveneens veel vermenging met wandelaars en fietsers door een totaal gebrek aan ruiterpaden. Er staan zeker zo'n 1.300 paarden in Katwijk en de directe omgeving die in ons prachtige natuurgebied willen rijden. Hier is alleen geld voor voetbal lijkt het wel. Op dit moment hebben we een petitie lopen met grote steun van de KNHS, Ruiteren &Mennen, Ver. Eigen paard, NVVR en St Hippisch Toerisme en nauurlijk al onze lokale PV's en manege en pensionstallen.
Kijk op onze website https://ruitergroengroepkatwijk.jimdo.com/ en Facebook ruitergroengroepkatwijk

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:59

Ik rij regelmatig buiten en soms wat idioten maar opzich voel.ik mij niet onveilig. Ik heb bij de poll toch op haar gestemd, omdat ik de fietspaden neem. Mocht ik op de weg rijden stal het te gevaarlijk. In die zin dat ik de auto's dan dusdanig in de weg zit (je mag 60, maar moeten met tegenliggers dan op mij wachten) dat er gevaarlijke situaties van gestreste automobilisten die nog even snel willen inhalen gaat voorkomen. Nooit geprobeerd overigens, maar anders het wel zo inschatten. Waar mogelijk fietspad. Berm hebben wij niet. Maar rij zonder probs buiten. Voel mij wel flink onveilig als ik de buurvrouw met haar bus zie naderen :') Asociaal mens dat net mach 100 en met oogkleppen op rijdt. Geloof dat die geen rempedaal heeft. Maar dat heeft ze ook niet als je een andere weggebruiker dan paard bent :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:23

Ik heb ja gestemd omdat ik de laatste jaren zeer dichtbij ruiterpaden woon en dus niet veel verkeer tegen kom. Maar zelfs op die rustige baantjes, verloopt het niet altijd even vlot, je hebt immers overal wegpiraten en het is ons ook al overkomen dat op een 50 km weggetje iemand tegen hoge snelheid je beugel er bijna af ramt.

In de Belgische wegcode staan verkeersregels waar ruiters zich moeten aan houden en hoe andere weggebruikers zich tegenover ruiters moeten gedragen. Ik heb de indruk dat de meeste automobilisten deze niet kennen, net alsof er tijdens de theorie voor het rijbewijs geen aandacht aan gegeven wordt. Moesten ruiters en andere weggebruikers deze regels volgen, zou de weg een pak aangenamer zijn voor iedereen. Maar goed, auto's en zwakke weggebruikers slagen er niet eens in om respectvol met mekaar om te gaan op de baan, het is misschien dan ook heel naïef van me om te hopen dat er respect is naar ons toe.

De laatste jaren heb ik trouwens ook sterk de indruk dat men ruiters van de openbare weg af wil en dat alle manieren om ons het leven zuur te maken en zo geen paarden meer op de weg te hebben, goed zijn. En wat me nog meer stoort, zijn de ruiters die hier aan mee doen en blijkbaar ook maar vinden dat je in de bak moet rijden, of met een trailer tot aan de parking van een domein moet rijden. Net alsof het zo'n ramp is dat we ook een plekje op de weg innemen. Nu ja, men wil ons niet alleen van de baan af, men wil ons ook uit de natuur. In mijn vorige woonplaats was 90% van het bos niet toegankelijk voor ruiters, van de overige 10% was er amper 1 km mul zand waar het niet aangenaam wandelen is voor voetgangers en die kleine km was dan ook nog niet eens 1 stuk, maar een 3-tal korte stukjes. Zelfs op dat beetje eigen ruimte voor ruiters waar wandelaars geen gebruik van konden maken, kwam protest van de dorpsgenoten, terwijl wij ruiters al lang blij waren dat we toch nog 10% van het bos kregen. Ondertussen is er een ruiterpad en dat loopt bijna volledig over de openbare weg. In mijn vorig dorp zijn de paarden dus uit de bossen verdreven naar de wegen, waar ze dus voor velen ook niet welkom zijn.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:46

Mijn ervaring is dat je het beste midden op de weg kan gaan rijden als je tegenliggers hebt die te hard aan komen.
Ze vertragen dan altijd en zogauw ze dat doen, ga ik terug naar de zijkant.
Zelden ga ik de berm in, ik blij op de weg om duidelijk te maken dat ik daar ook recht op heb en ik heb dan altijd nog de ruimte om verder uit te wijken.
Ik zoek ook altijd oogcontact met de bestuurder en blijf ze aankijken.

Laatst een auto van achteren die ver uitweek tijdens het passeren maar daardoor over 2 opritten reed vol grint en dat maakte een herrie, ik en paard schrokken ons een hoedje.
Maar goed, dat kun je zo'n bestuurder niet kwalijk nemen.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:18

Anders, en nee. De stal is vlakbij een dijk en midden tussen allerlei boeren bedrijven. Tractoren en motoren zijn het grootste probleem hier in de buurt. Ze jakkeren met enorme snelheden langs je heen. Ruiterpaden zijn er in geen velden of wegen te bekennen.
Vooral de loonwerkers houden totaal geen rekening met paarden. Er rijden enorm veel clubjes rond op quads en cross motoren die dan grapjes uit gaan halen.

De keren dat ik buiten kom kun je op een hand tellen. Het is ook niks aan, je bent de godganse tijd om je heen aan het kijken en luisteren of er geen malloot aan komt.