Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 07:27

Leuk dat dit topic weer leeft!

Intussen heb ik nog steeds geen gps (en ook nog steeds geen smartphone) :o

Echter is onze trektocht van begin mei, waarvoor ik de gps vraag in eerste instantie had gesteld, intussen voorbij. Deze vond plaats in de streek tussen hoge venen - Eifel op de grens tussen België en Duitsland. We hebben kaarten gekocht, maar omdat ik samen reed met een vriendin met Iphone, zijn ze bij ons startadres zo vriendelijk geweest om ons te helpen met het downloaden van een (Duitse) app voor het inladen van paardrijroutes en het uploaden van de routes die we moesten volgen.

Ik moet zeggen dat ik blij was dat we beschikking hadden over beide. Er waren momenten waarbij het op de kaart niet echt duidelijk was welk weggetje we moesten nemen (zoveel kleine weggetjes daar en ze staan niet allemaal op de kaart) en dan hadden we de Iphone die aangaf welke weg we moesten nemen of dat we van de route af waren. Echter soms zei de Iphone dat we waren afgeweken van de route, terwijl we wel 100 % zeker op de juiste route zaten. Vermoedelijk was dat op plaatsen waar de gps dekking niet optimaal was. Later als hij opnieuw signaal had, gaf hij dan weer aan dat we op de juiste route waren.

Enkele voordelen van de smartphone op een rijtje:
-Gratis app, gemakkelijk in gebruik
-Duidelijke aanduiding als je van de route afwijkt
-Batterijverbruik was niet echt groot, we reden 7-8 uur per dag (veelal stap, terrein was erg zwaar) en op een dag was er zo een 20 % verbruik. Ik moet hierbij wel zeggen dat de Iphone enkel bij splitsingen en twijfel geraadpleegd werd en in vliegtuigmodus stond.

Nadelen van de smartphone:
-Soms geen sattelietdekking, dan zei hij dat we van de route waren afgeweken
-Aangezien we in het grensgebied tussen België en Duitsland zaten hadden we wel beschikking over kaarten met alle wegen als we in België waren maar niet als we in Duitsland waren. Ook bij vooraf inladen van de kaarten via wifi bleef dit problematisch. Het is erg lastig navigeren als je enkel over een lijntje beschikt met daarop een bolletje als onze locatie. Gelukkig hadden we dus ook de kaarten
-Zonlicht, dit was mss wel het grootste probleem, door het zonlicht was het scherm van de Iphone soms erg moeilijk leesbaar. Bij een gps zou dit probleem zich niet stellen.

Klinkt interessant die Teasi, Waxmeltsenzo, hou je ons op de hoogte hoe hij meevalt in gebruik?

Ook benieuwd naar jouw ervaringen met een fiets gps, Hafje81, dat signaal lijkt me handig.

Verdere ervaringen blijven steeds welkom, op termijn komt die gps er wel!

BeFunny

Berichten: 10531
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:35

Ik laat het zeker weten. Ik hoop dat we er in de u.k wat aan gaan hebben en in België dus. Ook de bospaadjes.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:49

Leuk dat je je ervaring hier deelt Elfie!
De plus en minpunten waren voor mij de reden om de eTrex aan te schaffen vorig jaar.
Met name de satelliet dekking, en dus de nouwkeurigheid.

BeFunny

Berichten: 10531
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:04

Gimmick11 schreef:
Leuk dat je je ervaring hier deelt Elfie!
De plus en minpunten waren voor mij de reden om de eTrex aan te schaffen vorig jaar.
Met name de satelliet dekking, en dus de nouwkeurigheid.


Het schijnt dat toch de teasi er niet voor onder doet.
Daarbij is die makkelijker in gebruik.
Wel laad hij trager en is de batterijduur 10 uur.
Er zijn verschillen en idd wat nadelen, maar ook voordelen.
Er zijn mensen die de Garmin eTrex 20 of 30 wegens defect niet meer konden gebruiken en een teasi gekozen hadden en die hebben aangegeven dat het ding op de meeste punten niet onder doet.
Hij is wel lichter en dus bouwtechnisch minder gok ik. Maar voor die prijs kan dat ook niet anders.

De Garmin is nog steeds kwa ruim aanbod etc het beste maar de teasi schijnt dus een goede concurrent te zijn, nou heb ik hem nog niet maar mijn intresse is wel gewekt, vooral omdat ik hem nog niet kon en dat de functies echt heel ruim zijn en de nauwkeurigheid was in het begin idd minder maar er zijn updates geweest ;) voor wat het apparaat te bieden heeft vind ik het de moeite waard iig en het scheelt nog al wat geld als je het vergelijkt met de Garmin die als enige dus ''beter'' zou kunnen zijn.

Mij gaat het erom dat ik van punt a naar punt B kan gaan. En ik vind het een prettig idee dat alle updates en kaarten volledig gratis zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:28

Ik ben wel heel benieuwd naar die Teasi. Mijn GPS is er gisteren mee opgehouden en geld voor een nieuwe is er eigenlijk niet, maar zonder vind ik echt wel heel erg lastig. Hoe zit het met kaarten op dat ding, zijn er wel goede wandelkaarten voor te verkrijgen?

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:11

Bij deze de ervaringen die ik tot nu toe heb met de garmin edge touring (in totaal heb ik hem een 3tal keer proberen te gebruiken)
eerste keer: een rit samen met iemand anders die een gps bijhad. Bedoeling was om de gps de route eens te laten opnemen. We zijn compleet verkeerd gereden, uiteindelijk maar ritje van 7 km gemaakt, daarna terug beginnen rijden, maar omdat we daartussen gestopt waren is mijn gps gestopt met opnemen (instellingen stonden nochthans op automatisch pauzeren bij stop, met de bedoeling dat dat ding terug zou opnemen, niet dus) De korte opgenomen route heb ik dan maar gewist en ik dacht dat het aan mij lag.. volgende keer beter..

2de keer: een route van 18 km gedownload, dat ging zonder problemen en vol goede moed beginnen rijden (dat leek ook simpel, ik moest gewoon op knopje "rijden" duwen.
Ik kon de route mooi volgen, maar na een kilometer of 6 deed mijn paard moeilijk bij een brugje en een plas. Een kwartier zitten te klooien met mijn paard en toen verder op pad..
Tot zover weer het opnemen met mijn gps.. Ik wist echt niet hoe terug mijn route moest opnemen, want dat deed hij dus niet meer. Hij verwijsde me terug naar de start en vroeg of ik mijn gereden route wou opnemen.. Terwijl ik gewoon wou verder rijden..
Bon, de route die opgeslagen was, kon ik wel mooi blijven volgen, dus dat maar gedaan zonder dat hij opnam.
Ik zat op een bepaald moment tegen de waalse grens en ineens een wit scherm.. Daar zat ik dan in een bos dat ik totaal niet kende. Als ik dan de eigenlijke kaart terug opriep, ging het wel terug .. Oef..
Na deze rit heb ik een mail gestuurd naar de winkel waar ik de gps gekocht heb. Die hebben me heel goed verder geholpen en tips gegeven. blijkbaar kan ik de autopauzefunctie wel overrulen.. Superservice overigens van de winkel! Ben daar heel tevreden over!

Afgelopen weekend terug samen met iemand een kort ritje. Bedoeling was om terug de rit op te nemen zonder vooraf ingeladen route. Ik ben op mijn paard gekropen, heb mijn gps opgezet en tegen dat dat ding zijn satelieten had gevonden, waren we terug.. Het duurde zeker een uur eer hij de juiste satelieten had gevonden.. pff

Deze gps baseert zich ook op een minimumsnelheid. Denk iets van 3,5 km/uur eer hij registreert.. Laat het nu net zijn dat mijn haf nog wat gevoelig loopt op sommige paadjes met grind en kiezel en dat hij met zijn korte beentje ook niet zo snerl loopt, maar op zich heeft dit nog geen problemen gegeven, enkel het vele biepen als hij even niets registreerde moet je er dan bijnemen.

Zondag staat er weer een stevige voormiddagrit op het programma. Opnieuw met de bedoeling om gewoon de rit op te nemen. Ik ben benieuwd.. De ervaringen zal ik achteraf nog in dit topic plaatsen ;)

BeFunny

Berichten: 10531
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:35

Lalidan schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar die Teasi. Mijn GPS is er gisteren mee opgehouden en geld voor een nieuwe is er eigenlijk niet, maar zonder vind ik echt wel heel erg lastig. Hoe zit het met kaarten op dat ding, zijn er wel goede wandelkaarten voor te verkrijgen?


Ik laat het weten.
Er zijn al goede kaarten van 27 landen al voorgeïnstalleerd.
Via de site zijn routes zelf aan te maken die zijn toe te voegen.
Verder zijn er zowel wandel als fiets kaarten gratis te uploaden via hun site alle kaarten zijn dus gratis.
Je kunt ook gpx bestanden toevoegen via route.nl.

BeFunny

Berichten: 10531
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:43

Ik heb hem binnen, hij valt mij niet tegen.
is erg simpel in gebruik. heb geen boekje gelezen en wel net al 3 tripjes geimporteerd.
Hoe hij is tijdens een tocht moet nog uitwijzen. Heb wel de route van hier naar mijn moeders huis 25km even gecheqet op de makkelijkste route en die klopt wel als een bus. In het weekend kan ik hem in Belgiè gaan testen met een rondje ravels is maar 21km een vrij makkelijk rondje maar om te proberen aangezien het deels door nl is vind ik dit wel even veilig zo en als dat goed gaat, ga ik later nog wel lekker de bossen daar in ook leuk tijdens het wandelen dan.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:19

Ben benieuwd!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:15

Wil je eens kijken of hij wel een ingebouwd kompas heeft? Uit de specificaties online kom ik daar niet helemaal uit.

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:38


BeFunny

Berichten: 10531
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:52

Lalidan schreef:
Wil je eens kijken of hij wel een ingebouwd kompas heeft? Uit de specificaties online kom ik daar niet helemaal uit.



Hij heeft een kompas, weet nog niet hoe dat werkt maar heb het wel gezien in het menu.
je kunt kiezen voor profielen o.a stadsfiets of mountainbike, maar ook ski's bijvoorbeeld.
gps duurt echt even voor hij bereik heeft maar heb al wel gezien dat het dan iig wel klopt.
hij vind zelfs ons vakantiehuis adres in belgiè wat midden in de bossen staat en die vind onze tom tom iig niet ;) Het scherm is wennen zo'n kaartje vanaf zo'n apparaat maar ik ben zeer onder de indruk eigenlijk.

Ik heb deze voor 90 euro kunnen kopen omdat het een promo model was, de shop had deze gebruikt voor een promo filmpje. En de laatste updates zijn al geweest. Maar verder is die dus nieuw dus moest wel voor dat geld, en denk dat het nog eens een prima keuze is.

Enige minpunt voor mij tot nu toe is de bevestiging aan het stuur ;)

BeFunny

Berichten: 10531
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:59

Ik zou gaan fietsen vandaag, maar de e bike staat thuis en de gewone fiets hier in Belgiè heeft een slag in het wiel. dus heb een wandeling gemaakt met de teasi. Heb in het apparaat een route gemaakt een rondje van 10 km een deel ervan had ik nog nooit gelopen. Het was dus een ander rondje dan anders, tot ongenoegen van mijn hondje want die heeft hooguit 2 km los gelopen.

De teasi heeft het goed gedaan. De laatste 2.6 km ben iets anders gaan lopen door een bospad deze ken ik wel dus daardoor dat ik er van af wilde wijken hier heeft mijn hondje nog los kunnen lopen anders Had hij maar een heel klein stukje kunnen rennen zeg maar. Maar dit stuk herkende de teasi niet"dat kan ook zijn omdat ik hem op makkelijke route had gezet, en ik van de route afging, Dan gaf hij aan omkeren. Maar eenmaal dat bos pad weer af en op een officieel pad gewoon weer de route ;)

Er was hier net een wandelrit gaande Mieke pap en het grootste deel van mijn rondje was toevallig ook onderdeel van die ronde dus veel hijgers tegen gekomen, zie er nooit een hond.

Hij meet de actieve wandeltijd als je stil staat meet hij niet dus aan het einde heb je precies door hoe actief je gewandeld hebt zeg maar, ook hoeveel kcal je verbrand hebt enz. Niet dat ik dat belangrijk vind. En je kunt je route opnemen.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:01

Gisteren poging 3 om mijn GPS te gebruiken. Geen voorafingeladen route, enkel opnemen van route die we aan het rijden waren.
Mijn gps heeft mooi alles opgenomen. Dus ben we tevreden van het ding. Alleen waren er een aantal ruiters met een gps die een afstand van 42 km registreerden, terwijl ik er maar 35 op de teller had staan. De afstanden tussen de knooppunten zou ook maar 35 zijn.
Normaal gezien is mijn gps nauwkeurig wat betreft satelieten en dergelijke tegen de oudere modellen (zoals de andere ruiters hadden), maar ik vraag me nu echt af het aan mijn gps of aan de hunnen ligt. 7 km verschil vind ik toch wat veel..

BeFunny

Berichten: 10531
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:05

Is de touring een gps net als de teasi die gebruik maakt van het knooppunten netwerk?
hij meet dan de knooppunten maar de totale afstand kan toch net iets anders zijn.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:12

waxmeltsenzo schreef:
Is de touring een gps net als de teasi die gebruik maakt van het knooppunten netwerk?
hij meet dan de knooppunten maar de totale afstand kan toch net iets anders zijn.



Geen idee, zo ver ken ik hem nog niet. We hebben knooppunten gevolgd, maar deze had ik niet in mijn gps staan. Heb mijn gps opgezet en gewoon op start geduwd om zo maar te zeggen.. Niks meer..

BeFunny

Berichten: 10531
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:38

Sommige systemen werken op het knooppunten netwerk zo ook de teasi one 2 het is eigenlijk een tour gps die ook geschikt is voor hikers, fietsers en ski-ers. omdat jij de garmin touring hebt zou dat best wel eens het zelfde kunnen zijn wat betreft de knooppunten. Als je een route uit stippelt in je apparaat zal die automatisch aanpassen aan de knooppunten als het goed is??

Volgens mij kan dat wel zorgen voor het verschil in km's als je dan stukken buiten die zone hebt gereden zal die dat waarschijnlijk verkeerd hebben berekend ;) maar zo lijkt het nu op de teasi ook.

Ik vind hem wel echt heel fijn so far en kan hem iedereen aanraden die een leuke gps wil zonder teveel poespas. Ik ben van plan om donderdag een fiets tocht te gaan maken ik weet alleen nog niet waar ik heen ga, ik hoop meyendael via valkenburg maar dat totale rondje is 64 km vanuit Hazerswoude en dan via Leidschendam en zoeterwoude terugen met de e bike ben ik dan wel afhankelijk van een oplaadpunt waarschijnlijk, hij zou het kunnen halen maar voor de zekerheid ga ik dat nog wel even uitpluizen.
En dan via Leidschendam en zoeterwoude terug.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:39

Het feit dat mijn GPS 34 km en geen 42 heeft geregistreerd kan ik zelf maar aan 1 ding koppelen: De automatisch pauzeren knop.. Ik vermoed dat ik een bepaalde snelheid moet halen en dat ik die niet altijd haal als we aan het stappen zijn, waardoor hij dus automatisch pauzeert. Ik heb de route uitgelezen op pc en heel de route is opgenomen, maar hij geeft ook 2 tijden aan: effectief bewogen tijden en nog een andere tijd die veel langer is. Volgende keer testen met de pauze knop uit en eens zien wat dat geeft.. Nooit gedacht dat ik zo zou sukkelen met een GPS. Meestal heb ik vrij snel door hoe iets werkt, ook zonder handleiding. Het Toestel is ook makkelijk in gebruik, maar toch blijf ik op van die prullen stoten die wel belangrijk zijn.

BeFunny

Berichten: 10531
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:41

Komt bast goed ;)

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:02

update garmin edge touring: Gisteren een rit van 10 km gedaan en nu voor het eerst het automatisch pauzeren afgezet. En dit werkt! De rit is volledig opgenomen :) Als je een pauze neemt, kan je nog altijd makkelijk even op de pauzeknop duwen.

Ook voor het eerst de gps op mijn pols gemonteerd en daar totaal geen hinder/last van ondervonden.
Nu dat ik het toestel dus wat beter ken, vind ik het een superleuk en handig ding. Een aanrader voor met het paard op stap te gaan en de kaarten zijn gedetaileerd genoeg om ook mee te wandelen.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:28

Kun je dan met die garmin edge touring (of heb je de plus?) vooraf een route inlezen, die je bijvoorbeeld via http://www.ruiterenenmennen.nl maakt? En hoe koppelt dat naar je horloge?
Lees tijdje mee, wil graag ook een navigatie aanschaffen zodat ik routes kan maken vooraf. Met kaart lukt het ook wel hoor, maar lijkt me zo handig dit!

Edit: en hoe is dat met de teasi? Kun je daarmee routes inlezen?

BeFunny

Berichten: 10531
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:21

Ik vind de teasi prettig.
Je kunt routes inlezen.
Een nadeel is de bevestiging aan het stuur, ik heb er iets anders op gevonden zodat ik de bevestiging gewoon kan gebruiken maar op sommige fietsen zal die bijvoorbeeld wel gaan draaien zeg maar.
Een ander nadeel vind ik dat de batterijduur geen 10 uur is zoals staat aangegeven. Ik denk 5 uur in totaal en dat is het. Hij laad wel snel op. Maar ook als hij uit staat verbruikt hij batterij dus voor het weg gaan altijd opladen dan weet je zeker dat je goed zit. Verder vind ik het echt een fijn ding heb er geen spijt van.
Ben er laatst mee naar Den haag geweest en andere route dan ik altijd doe. Dat doe je dan met een navigatie eerder.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:44

Ik heb de touring edge, niet de plus. Maar inlezen van routes gaat heel eenvoudig dat heb ik ook al geprobeerd. De problemen die ik tot nu toe met het toestel ervaarde, lagen allemaal aan het feit dat ik die automatisch pauzeren knop had ingeschakeld. Er is geen verbinding naar een horloge.. Ik heb een polsbandje waar ik het gps toestel op bevestig en dit werkt echt prima. Kheb er geen last van tijdens het rijden.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:29

Ik ben me aan het verdiepen in verschillende navigaties voor tijdens het paardrijden en kwam in dit topic uit. Ik heb er nu 3 op mijn lijstje staan:
Garmin GPSmap 64 (269,-)
Garmin eTrex 30x (209,-)
Garmin eTrex touch 35 (249,-)

De Gpsmap 64 is de meest robuuste lijkt mij. Maar ook de duurste.
De 30x leek mij heel geschikt, maar werkt dat goed met dat knopje?
De Touch 35 vind ik het mooiste om te zien, maar werkt dat fijn met de touch op het paard?

Ik hoop eigenlijk ervaringen te vinden. Wie heeft zo'n navigatie in gebruik en hoe bevalt hij?

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:38

Ik heb de etrex 30.werkt voor mij prima. Ik heb hem aan een keykoord om me nek hangen en als we draven of galopperen doe ik hem onder mijn jas. Eigenlijk zou je hem tussen de oren van je paard moeten kunnen bevestigen .....