Handpaard, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Handpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 14:24

Modjes ik heb gezocht met de zoekfunctie maar kon geen topic hierover vinden.

Sinds een paar weken neem ik een pony mee als ik ga rijden. Dit doe ik omdat ik niemand heb om mee te gaan rijden en mijn merrie minder lijkt te schrikken als ze niet alleen is.

Nu heb ik een aantal vragen.

-Handpaard wel of niet aan het zadel vastmaken en waarom wel of niet? (westernzadel)

-Waar maak je de clip vast aan het halster van het handpaard?

-Wat als het handpaard de leider van de kudde is en van nature voorop wil lopen?

Wie heeft er antwoorden en misschien slimme tips?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Handpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:28

Ik zou dit alleen doen met paarden die elkaar goed kennen, beide goed hand en verkeerspark zijn. Rijpaard moet goed onder controle staan en met 1 hand te rijden indien nodig. De andere moet goed halster en stemmak zijn.

Ik zou ze nooit aan het zadel binden, bij flinke paniek kun je volgens mij beter loslaten.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan. Lijkt me leuk maar ook best veel risico.

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Handpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:37

Leuk topic! Ik vroeg mij onlangs hetzelfde af. Mijn pony vindt alleen buitenrijden niet leuk. Een hand paard zou een oplossing zijn.

Mijn pony is de laagste in rang en dat lijkt mij lastig met een handpaard erbij.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:42

Ik heb het zelf ook jaren gedaan.
Het handpaardje deed ik een touwhalster om met een leadrope van 3 meter .
Nooit vastgemaakt aan het zadel maar het rijpaard was gewend met nekreining en daardoor had ik 1 hand over om het handpaard vast te houden.

Wel heb ik eerst met het handpaardje veel naast de fiets laten lopen zodat ik hem kon leren dat hij niet voor me uit mocht.
En dit zat er zo gebakken in dat ik toen de overstap van naast de fiets naar naast een paard lopen heb gemaakt.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:45

Ik doe dat al jaren, met mijn minipaardje naast mijn rijpaard. Ik rij mijn rijpaard met mijn linkerhand en heb het touw (een lichte lange leadrope, zodat ik speling heb) van het handpaard in mijn rechterhand. Beide paarden luisteren goed naar stemhulpen, en het handpaard luistert ook goed naar wijken voor druk, ook van het touw tegen zijn hals om meer naar rechts te gaan.

Ik maak het handpaard nooit vast aan het rijpaard, ook niet aan de knop, want dan heb je minder controle over de plaats en tempo van je handpaard.

Bij mij is de mini lager in rang, maar uit enthousiasme wil hij graag een beetje voorop lopen, maar dat mag, als hij maar rechts blijft. Ik rij in alle gangen, gaat prima.

Ik heb lang gezocht naar de juiste optoming voor het handpaard, omdat de boel vaak schuift. Aan de zijkant werkt het beste bij ons. Ik gebruik nu een goed aansluitende sidepull voor hem.

Eerst goed oefenen in de bak/wei of andere veilige omgeving is ook een goed plan. Veel plezier!
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:47

[BRT] Handpaardrijden, wie ook?

Alsjeblieft, 12 pagina's tips over handpaardrijden.

Staat ook wel ergens uitgebreid beschreven waarom je nóóit je handpaard aan je zadel moet vastmaken.
Wel eens bedacht wat er met je eigen dijbeen gebeurt als je handpaard opeens op de rem gaat?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 14:50

Ik heb dit vroeger gedaan toen mijn merrie nog veulen was. Mijn andere merrie was goed verkeersmak en ik wilde ze wel eens samen meenemen. Eigenlijk ben ik het 'gewoon maar gaan doen' en is het goed uitgepakt. Eerste keer was spannend maar later hebben we ook vaak zat gegaloppeerd, dus het was ontzettend tof.

Ik deed het dus met een 1 tot 2 jarig paard versus mijn andere merrie van toen 6 tot 8 jaar. Die waren toch wel maatjes dus de jongste volgde de oudste wel. Beide merries waren vrij makkelijk. En met de jongste merrie had ik ook de nodige kilometers aan de hand gemaakt.

Niets om de knop binden, alleen als je wat tegengas moet geven, maar niet standaard. Als er paniek is en het gaat verkeerd trekken ze je volledig om. En daarnaast zijn er momenten dat ze achter elkaar moeten lopen dus dan moet je het dier wel kunnen leiden.
Ik reed alleen in bosrijke gebieden waar verder geen auto's of iets kwamen. Oké, één keer wel dat was op de nieuwe stal en toen is ze als handpaard over de weg meegegaan. Maar toen was ze het al lang en breed gewend.

Vond het altijd wel leuk om te doen :D Kreeg vandaag toevallig de herinnering op FB. Vandaag 7 jaar geleden:

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Handpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:01

Ik heb een handpaard het liefst aan een hoofdstel met lang touw.
Het dier moet vooral fatsoenlijk opgevoed zijn dus als hij steeds op kop wil dan gaat het in de opvoeding al mis, dan steek ik rustig even de zweep ervoor. Idem met steeds naar achter zakken. Ik heb weinig geduld daarmee, dat is me niet veilig genoeg.
Bij mij moet een handpaard ook achterwaarts gaan als ik dat wil en recht achter het andere paard kunnen lopen zonder in zijn kont te gaan zitten als dat nodig is (smalle doorgang).

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Handpaard, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 15:10

Hey wat leuk al jullie reacties. Heb inmiddels het andere topic ook aangeklikt, en ik vond op YT dit filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=lIutuCyF43U

En ik heb het handpaardje ook in de hand, volgens mij heet het daarom ook een handpaard LOL en ik zou als ik hem vastgemaakt zou hebben, wat me dus in mijn eigen topic al afgeraden was, hem onder mijn dijbeen doorgedaan hebben. Omdat ik uiteraard al had bedacht wat er had kunnen gebeuren, Ibbel.

Ik zal de modjes eens vragen of ze dit nieuwe topic aan het andere kunnen vastmaken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:15

Monique1963 schreef:
Modjes ik heb gezocht met de zoekfunctie maar kon geen topic hierover vinden.

Sinds een paar weken neem ik een pony mee als ik ga rijden. Dit doe ik omdat ik niemand heb om mee te gaan rijden en mijn merrie minder lijkt te schrikken als ze niet alleen is.

Nu heb ik een aantal vragen.

-Handpaard wel of niet aan het zadel vastmaken en waarom wel of niet? (westernzadel)

-Waar maak je de clip vast aan het halster van het handpaard?

-Wat als het handpaard de leider van de kudde is en van nature voorop wil lopen?

Wie heeft er antwoorden en misschien slimme tips?


Hoe ik het heb gedaan:
-nee, als hij aan de kletter gaat heb ik liever dat ie alleen gaat rennen dan dat hij ons ook nog mee trekt
-onderkant, als hij aan de kant moest of ik moest draaien oid, zat anders het touw over zijn neus bv
-aan de hand moet hij sowieso achter mij blijven dus dat geldt nu ook. Hij heeft geleerd nooit voorbij mijn hand/schouder te gaan. In de kudde van jullie 3 op dat moment, is hij helemaal niet de leider want dat ben jij. Dat hij normaal het andere paard voorbij loopt is niet meer van belang van zodra jij in het spel komt

Het moeilijkste is dat je bereden paard te sturen moet zijn met 1 hand, onder alle omstandigheden

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:24

Ik rij zelf veel met een handpaard. Mijn handpaarden dragen een hoofdstel. Ik heb zelf een tijdje gereden met mijn super sullige ruintje met verschillende handpaarden die allemaal hoger in rang stonden. Op zich ging dat prima maar de handpaarden moet dan wel naar jou luisteren. Nu gebruik ik vooral mijn merrie als rijpaard, zij is de baas bij ons die grijpt inmiddels zelf ook in als een handpaard voorbij komt.
Ik heb ze zelf veel verder naar voren lopen dan in dat filmpje. Sowieso mogen ze er van mij alleen maar achter als ik ze er echt achter stuur. Dat is vooral omdat ik met regelmaat met ze door het verkeer rijd en ik het dan veiliger vind om ze aan de binnenkant te hebben.

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:32

pluklief schreef:
Ik rij zelf veel met een handpaard. Mijn handpaarden dragen een hoofdstel. Ik heb zelf een tijdje gereden met mijn super sullige ruintje met verschillende handpaarden die allemaal hoger in rang stonden. Op zich ging dat prima maar de handpaarden moet dan wel naar jou luisteren.

Dat klinkt veelbelovend. Mijn pony staat dus laag in rang. Ik merk dat ook al als ik met anderen rij. Hij is super voorzichtig met andere paarden. Ik kan met hem bv niet rijden als er een dominant paard (dat is dus elk paard :') ) aan de ene kant loopt en als er aan de andere kant een hek zit. Het kán wel, want hij doet het als ik het zeg, maar ik voel dat hij niet comfortabel is. Hij wil dan een halve paardlengte voor of achter lopen, zodat hij snel weg kan als het moet.

Zodra een ander paard een oor beweegt reageert hij onmiddellijk door ruimte te geven aan het andere paard. Ik vraag me af of het handig is om met zo'n paard een handpaard mee te nemen. Wat is jullie ervaring daarmee?