Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:07

Is ook echt superleuk! Daar ken ik Paxine van. Dan zijn we voor een week campinggenootjes :)

Wat voor een werk doe je [***]?

paxine

Berichten: 2256
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Tollebeek (NOP)

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:28

@[***]: Ik ben niet zo'n fan van boomloos en aangezien dit jonge dier nogal eens alle kanten opschiet heb ik liever wat meer zadel onder mn kont. Ik heb het weleens geprobeerd op mn andere paard maar ik kan er niet mee overweg. Zadelmaker zei dat een Tekna zadel voor the time being wel een alternatief zou zijn. Die is ook budget vriendelijk Als ze wat verder uitgegroeid is ga ik verder kijken naar iets van een endurance of ander zadel waar ik lekker km's op kan maken.


@Bix: Zin in!!

Anoniem

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:49

Sorry voor de late reactie ... Ik werk als medisch laborant in een ziekenhuis ;)

Boomloos heb je ook veel verschil in, zowel qua ligging als qua zitbalans. Maar als het je niks zegt moet je het natuurlijk niet proberen, dacht omdat het doorgaans wel een hele tijd mee kan bij een jong, nog groeiend paard. Kan je als die in balans is nog voor een "echt" zadel gaan ;)

Het sneeuwt :+ Net een uur gedaan om van mijn werk naar huis te geraken, normaal is dat een dikke 5 minuten ofzo met de auto. Zou mooi zijn om te wandelen, maarja, moet de hele week (inclusief weekend) werken..

Vorig weekend wel 8 km in totaal gedaan (zaterdag 3 km, zondag 5 km), zonnetje scheen zo fijn! Even zien of ik straks ofzo nog wat beeld kan posten :)

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:04

Ik heb vandaag stal overgeslagen, ben wel in een nabijgelegen natuurgebied gaan wandelen.
Gister wel een korte wandeling gemaakt. Bambam is nog steeds niet enthousiast, weet niet waar het vandaan komt want op het erf is hij energiek en zodra we links of rechtsaf gaan begint hij te staken.

Dus dat weerhoud mij eigenlijk ook een beetje om langer te gaan wandelen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:34

Dat is wel minder. Het is inderdaad niet motiverend als je iets wil doen waarvan je aan je paard merkt dat die het niks vind. Ik heb dat met zowat alles behalve het wandelen, haha.

Je hebt Bambam nog niet zo heel lang toch? Misschien verlatingsangst? Of gaat je andere paard steeds mee?




Hier een paar beeldjes..
De routes:

Afbeelding

Afbeelding

Niet heel goed te zien maar zondag was het eigenlijk best nog wit & bevroren overal.
Afbeelding

En zoals het tegenwoordig gaat :') Zijn tempo ligt iets anders dan dat van mij. Je ziet het nooit op Endomondo omdat ik ook wel eens stil sta, maar de gemiddelde bewogen snelheid ligt tegenwoordig standaard boven de 5 km/u en ik heb ook maar korte pootjes, haha.
Afbeelding

Hij had wat gespot..
Afbeelding

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:51

<3

Nee Bam heb ik al van veulen af aan.
Ik weet niet zo goed wat het is, hij is juist blij als die kleine niet mee gaat (Liberty mn andere shet, die heb ik ook van jongs af aan. Is nu 2)

Ergens denk ik dat het misschien toch soort van rouwen nog is vanwege mn fjord. Die ging regelmatig ook mee op wandeling.

Ik stond op deze stalling, maar ben noodgedwongen weggegaan toen Liberty ziek werd. Norvid is op een andere stal ingeslapen en we zijn een week later weer terug verhuisd.
Bam laat in verder alles merken dat hij blij is weer terug te zijn, alleen het wandelen wilt dus nog niet zo. Dat is al zo sinds onze terugkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:57

Ohja, sorry, ik was even in de war :o Dacht dat je Paxine was :o :o

Dat is wel moeilijk. En daarvoor had die vanuit die stal geen problemen met wandelen? Maar dan ging je fjord altijd mee .. Zou inderdaad kunnen dat hij dat mist, maar dat een andere pony geen vervanging is. Hoe werk je voor de rest met Bam? Ik zou het bv. met clickeren/voerbeloning/grazen oplossen.. Mini-stukje wandelen (letterlijk 3 stappen ofzo, ligt een beetje aan de omgeving) en dan belonen/laten grazen indien mogelijk. Zo een aantal keer en dan weer terug naar huis. En van daaruit uitbouwen, zodat wandelen iets leuk is en iets lekkers oplevert... Is even een hele korte uitleg, maar als je meer wil weten mag je altijd pb'en ;)

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:07

Nee ik clicker niet en eigenlijk krijgen ze bij mij ook bar weinig snoepjes ed :+ Graasbeloning doe ik ook niet aan omdat ik dan helemaal nergens meer aan kom.
Ik geef hem gewoon tijd.

Hij had normaal gesproken inderdaad geen probleem, een enkele keer geen zin maar wie heeft dat nou niet :P

Als ik samen met Nor en Bam liep dan liep Bam voorop en Nor achter mij. Ook als ik met Bam alleen liep liep hij voorop. Nu loopt hij meer op Nor zn plek en moet ik hem af en toe echt meesleuren lijkt het.
Soms heeft hij zn zin gevonden en doet dan weer 'normaal' om daarna weer terug te komen in tempo en weer achter mij aan te slenteren.

Liberty kan nog niet veel hebben, maar de keren dat ik ze beide bij me had liep Bam ook weer normaal voorop.
Daarom denk ik dus dat Bam vooral tijdens de wandeling rouwt, want in de paddock en in de wei speelt hij en gaat hij los.

Als het echt te lang gaat duren dan ga ik iets anders verzinnen, hij eet verder goed en valt niet af en is dus speels zat.

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:52

Afbeelding

Zaterdag mijn eerste wandeling pas van het jaar kunnen maken (iets met pony 200 km verderop). 8km gedaan.

@[***] jaloers op het tempo van jou!

Ik wil dus in september een paar weken op pad met mijn shet. Alleen hij is echt vreselijk traag (gemiddeld 3km/uur). Zaterdag heb ik hem proberen te pushen en hebben we 3,6km gehaald. Iemand nog tips? Of zal ik het maar gewoon accepteren dat dat ons tempo wordt :-P?

lies_sparkle

Berichten: 6133
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:34

Hoihoi, mag ik ook meepraten? :)

Ik wandel iedere dag met mijn Shetlander en heb nu een mini paardje van 1,5 erbij.

Hoe lang loop je nu met een beestje dat zo oud is? Ik ben nu meestal een halfuurtje lekker aan het stappen.
Behalve gister, toen hebben we over hetzelfde stukje een uur gedaan want al die sneeuw was zo leuk :+

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:23

liespower94 schreef:
Hoihoi, mag ik ook meepraten? :)

Ik wandel iedere dag met mijn Shetlander en heb nu een mini paardje van 1,5 erbij.

Hoe lang loop je nu met een beestje dat zo oud is? Ik ben nu meestal een halfuurtje lekker aan het stappen.
Behalve gister, toen hebben we over hetzelfde stukje een uur gedaan want al die sneeuw was zo leuk :+


Liberty wordt in mei 2 en ik wandel ook ongeveer een half uurtje. Maar dat doe ik hooguit 1 keer per 2 weken.
Hij mag in de toekomst nog vaak genoeg mee.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:16

Weet nu wat er mis is met Endomondo. Mn GPS is dood of stervende op mn telefoon.
Dus voorlopig maar mn polarhorloge gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:40

Zie dat ik hier helemaal niet meer geantwoord heb, sorry :o

@ Jennifer_S : ben ook blij met het tempo, vooral omdat hij ook heel makkelijk aan 4 km/u kan wandelen en hij is toch 1.40m dus dat kan wel wat harder. Voor jouw shet weet ik niet of dat kan .. misschien kan je hem trainen om mee te draven ipv te stappen? Voor de sulky/koets doen ze ook merendeel in draf ... Kan jij wat vlotter doorstappen en dat is misschien fijner.


@ liespower94 : Welkom! Natuurlijk mag je meepraten. Leuk dat je zo actief aan de wandel bent! Jonge paarden heb ik geen verstand van dus zou het niet weten, maar denk dat je met een half uurtje weinig kwaad kan, zeker als het bekende stukken zijn.

Wil je ook meedoen met de challenge in Endomondo? Dan moet je even je Endomondo-naam doorgeven, dan voeg ik je toe en als we vrienden zijn kan ik je uitnodigen ;)

@ Onali : ah, kijk eens, dacht wel dat het daar aan zou kunnen liggen. Doorgaans zijn er weinig problemen met Endomondo, als daar de GPS het niet doet (en je zit niet letterlijk in de middle of nowhere) dan is het meestal een toestel-probleem. Maar je hebt een vervanging zie ik :)


Qua wandelen ligt het hier even stil, heb afgelopen week zowat alle dagen moeten werken, en volgens mij is de scheenbeenvliesontsteking in al zijn glorie terug :roll: En het weer werkte ook niet zo mee ... Dus hopelijk deze week wel wat actie.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:51

Ik zit op zich niet in the middle of nowhere, wel op de Utrechtse heuvelrug dus af en toe signaalloos :')
Maar ik had net een werkoverleg dus zette mn maps aan en hij gaf de hele rit aan GPS ZOEKEN. Ondanks dat een andere gpsapp het wel doet.
Endomondo gebruikt echter Google Maps, dus daar zit de fout ergens.
Maar goed, ik heb een nieuwe telefoon, moet alleen alles nog installeren en een Polar, opties genoeg.

jeetje77

Berichten: 3476
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:17

Vandaag weer een koude 6 km gewandeld... Afbeelding
Ik ben zo niet goed in selfies maken :j

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:22

Hier geveld door buikgriep, dus wandelen is even ver van mijn bed. Jammer, we waren wel goed op weg.

Jeetje, wel lekker gewandeld. Was koud zo te zien :P

jeetje77

Berichten: 3476
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:47

Het was echt heel koud idd. Beetje snijdende wind.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:42

Afbeelding

Hier ook even een klein en snel rondje door de sneeuw.

Heerlijk :+:

lies_sparkle

Berichten: 6133
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:46

Hier lag niet zoveel sneeuw.
Wij zijn samen lekker op stap geweest!

Afbeelding


@[***], lief maar ik heb al een Fitbit die alles bij houdt, die kan ik denk ik niet koppelen aan endomondo denk ik?

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:28

Ah leuk, nog een shetje!

Heeft iemand van jullie weleens nagedacht over een wandel"vakantie" met paard/pony? Ik zou dat echt heel graag eens doen, gewoon een paar dagen hoor. Evt. met leuk gezelschap :)

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:38

Bix schreef:
Ah leuk, nog een shetje!

Heeft iemand van jullie weleens nagedacht over een wandel"vakantie" met paard/pony? Ik zou dat echt heel graag eens doen, gewoon een paar dagen hoor. Evt. met leuk gezelschap :)


Bedoel je een trektocht (van A naar B naar C) of wat ik met Bam gedaan heb?

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:44

Ja, een trektocht inderdaad, maar dan te voet. Ik heb er al meerdere keren over nagedacht, en het lijkt me echt fijn om zoiets een keer te doen.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:51

Bix schreef:
Ja, een trektocht inderdaad, maar dan te voet. Ik heb er al meerdere keren over nagedacht, en het lijkt me echt fijn om zoiets een keer te doen.


Mij ook, maar dan wel de zekerheid van een goede slaapplek.
Wil best wat meesjouwen, maar niet alles.

Mij beviel Luxemburg vorig jaar erg goed dus ik had gevraagd of de mogelijkheid bestond om eerder te gaan/ langer te blijven maar helaas.

Dus ik ga het toch ook aan de organisator zelf vragen.
Duitsland was voor mij toch echt te pittig met zo'n grote groep en de hellingen.

Anoniem

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:02

@ liespower94 : zou je even moeten kijken, ik weet dat je heel veel kan koppelen dus het lijkt me van wel. Zelf heb ik een Garmin horloge met GPS die stappen, hartslag en andere activiteiten bijhoudt en die kan ook gewoon gekoppeld worden.


Ik zit al langer te denken over een (wandel)trektocht :j Wil al jaren gaan maar is nog nooit gelukt. Hier heb je wel de mogelijkheden, 650 km ruiter/menpaden en verschillende paardvriendelijke eet- en slaapgelegenheden. Dus ideaal. Maar het doen is blijkbaar nog niet zo evident :+

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:28

Met name het vinden van slaapplekken lijkt me lastig, zeker i.c.m. een paard/pony, en in mijn geval een shetlander. Maar het moet best haalbaar zijn.