girlyggirl schreef:Leuk hoor maar vind t best wel belastend voor een jaarling...
We doen het rustig aan met veel graaspauzes en als het niet lukt ben ik dicht bij huis en kan ik zo bellen om opgehaald te worden met trailer.
Thuis scharrelt ze op de paddock paradise ook de hele dag achter haar moeder aan en we zijn nu ook al veel op stap.
tamary schreef:Ik heb 2 sterritten (trektocht met afgesproken eindpunt en datum) gereden destijds, altijd ergens aangeklopt voor onderdak, op zijn minst droge plek om te slapen en wat te eten was er ook altijd wel.
Koken of tent nodig was dus niet van toepassing en anders kom je na paarden onderdak voor de nacht (tussen de km's die jij aangeeft en wat verstandig is, is dat zo 4 uur 's middags) zelfs lopend nog wel bij een horeca zaak of winkel.
Let op dat gewicht dragen erg beperkt mogelijk is naast nog eens een ruiter. Met 10kg heb je het wel gehad en dat is incl. je tassen.
Veel van de adressen zijn pensionstallen waar ik lesklantjes heb en waar ik de staleigenaar niet extreem goed ken. Vind het dan een beetje vreemd om te vragen om een dak boven mijn hoofd, maar misschien moet ik me daar (waar mogelijk) overheen zetten. Ik ga weer even puzzelen.
Die 10 kg zal ik in de gaten gaan houden. Denk dat er dan inderdaad al veel eten afvalt. Dan moet ik mijn eten gewoon meer uitbesteden/vragen aan die contacten of ze wat voor me willen meenemen. Goede tip!
fransje23 schreef:Wat voor zadeltassen ga je gebruiken en hoe bevestig je die dat de druk niet direct op de rug komt maar verdeeld wordt via het zadel?
Hoeveel gewicht wil je meenemen?
Heb je geen schone kleding nodig? Een schone onderbroek lijkt mij toch wel noodzakelijk
Een bagageweger vond ik wel noodzakelijk. Zo kon ik dagelijks checken of het gewicht goed over mijn beide zadeltassen verdeeld was.
Ik had inclusief gewicht van de tassen 9 kilo bagage maar geen kampeerspullen.
Ik was eerlijk gezegd wel van plan om met 1 set kleding een weekje uit te zingen. Ik hoop op warm weer en dat ik mijn T-shirt halverwege gewoon onder een kraan kan wassen ofzo, haha. Uiteraard gaat er wel schoon ondergoed/sokken mee.
Ik heb een westernzadel en de zadeltassen zullen als het goed is niet achter het zadel vallen, dus wordt relatief netjes verdeeld. Ik heb een zadeltas voor vóór, achter het zadel (moet nog binnenkomen) en een banaantas. De zadeltassen wegen vooraf is een goeie, dan kan ik het gewicht mooi verdelen.
tamary schreef:Bagageweger kan je zonder, thuis alles wegen en gewichten noteren op je paklijst.
Thanks! Dat is ook een slimme.
Whizz schreef:Wat een leuk idee! Ga je zelf lopen en je paard als pakpaard, eeh ezel? Ik zou de hoevenkrabber vervangen door zo’n alles in één mes met hoevenkrabber. Eet zelf onderweg dan hoef je dat niet mee te sjouwen. Blarenpleisters, tape, en een extra touw en halster. En een ehbo doosje voor mens en paard. Zonnebril en zonnebrandmiddel. Een opvouwbare emmer voor de paarden is mss ook handig. En natuurlijk een volgtpoic aanmaken voor ons! Ik zou het kamperen achterwege laten vanwege de omvang en gewicht van de spullen.
In principe rijdend maar ik zal ook veel stukjes wandelen. Anders krijg ik een zere kont.
Terwijl ik hoevenkrabber typte dacht ik ook: Ahh, dat kan ik ook met een handig combi-zakmes. Onderweg eten hoop ik te doen, maar weet niet echt of ik ergens wat kan bestellen als ik buiten met mijn paarden sta, haha. Maar moet vast wel lukken, al is het maar door een vriendelijke voorbijganger aan te spreken en te vragen me te helpen.
Emmer, tape, ehbo. Ik zet ze op de lijst! Blarenpleisters denk ik nooit nodig te hebben, maar dat merk ik onderweg wel. Dan stuur ik wel iemand langs de supermarkt voor me, haha.
Volgtopic komt in orde.
fransje23 schreef:tamary schreef:Bagageweger kan je zonder, thuis alles wegen en gewichten noteren op je paklijst.
Maar als je eten en drinken mee hebt veranderd dat toch dagelijks? Idem met kledingkeuze ivm ander weer. Het is bij mijn redelijk dynamisch .
Kun je natuurlijk uitgebreid gaan rekenen maar even wegen is erg makkelijk. Althans dat is mijn ervaring

Ik denk dat ze bedoelde dat je alles afweegt, dus ook je etenswaren, en dit dagelijks herberekend en verdeeld. Wat betreft kledingkeuze - zal ik genoeg hebben aan 1 set kleding (aantrekken)? Ik bedoel, als ik heel erg zweet moet ik gewoon douchen inclusief kleding...
Ik zag bergwandelaars hetzelfde doen op discovery channel. Hadden alleen extra regenkleding mee, en maar 1 set kleding aan.
Evamarie schreef:Leuk
Regenlegs kan ik aanraden en ehbo, voor jou en je paard.
Platsic zakjes, zakdoeken, vliegenweer
Termo ondergoed, bontje voor je zadel. En extra schoon bontje/,hoesje singel.
Mes / schaar
Goede suggesties! Bontje voor mijn zadel heb ik inderdaad. Hoop daarmee de zadelpijn te kunnen minimaliseren en 't is 's avonds een mooi kleedje voor de hond.
tamary schreef:Wat je koopt staat het gewicht op, wat je meeneemt weet je het gewicht van. Drinken = 2 gelijke flesjes.
Slim!
ikke schreef:Ehm, je gaat van bekend contact naar bekend contact; waarom neem je dan zoveel eten mee?
Regel dan ook dat ze je te eten geven, dat is goedkoper en minder belastend voor je paard. Kan dat gaspitje ook meteen van je lijst, net als dat boek; daar ga je niks mee doen, geloof me.
Voer voor je hond zou ik overwegen vooraf rond te brengen, scheelt een hoop zeulen van gewicht als je weet waar je langs gaat.
Idem voor tent; die contacten van je hebben vast ook wel een bed. Slaapzak en slaapmatje kun je je jaarling laten dragen, doet ie ook nog iets nuttigs voor de kost.
Hoevenkrabber heb je aan eentje genoeg
Halster combineren met hoofdstel maakt ook weer minder spullen.
Wel een compliment voor je geplande afstanden; je bent een van de weinigen die meteen met realistische afstanden komt. Houdt dat vast!
Haha, ik geloof je op je woord als je zegt dat ik dat boek niet ga gebruiken. Voer voor de hond is inderdaad een dingetje. Ik ga kijken of ik dat praktischer kan doen.
En ja, het halster mag mijn paard lekker om zijn hoofd meedragen. Fijn te horen dat je het oké vind voor mijn jaarling wat lichts te dragen. Was daar nog over in dubio.
En bedankt! ik wilde eerst 20 km per dag afleggen, maar gezien het feit dat dit allemaal nieuw is en ik gewoon relaxed op pad wil gaan, heb ik daar 15 van gemaakt.
Wat betreft die contacten, op sommige locaties waar ik welkom ben ken ik de pensioneigenaren niet heel intiem, maar vooral de pensionklanten. Vind het dan toch een beetje raar om te vragen of ik daar binnen mag slapen. Maar ik zal eens kijken of ik overal op zijn minst overdekt kan slapen (schuur/stal is ook prima). Dat scheelt slepen met een tent.