Omdat er uit het Endomondo-topic onzettend veel vragen kwamen hoe ik dit nou precies deed, heb ik twee how-to filmpjes gemaakt. Ik denk dat hier wel meer verdwalers zitten die baat kunnen hebben bij een paardrij TomTom, dus ik deel dit truucje graag

Wat heb je nodig;
- Een basis Endomondo account
- Een kaart/website met satellietbeeld waar ruiterroutes op staan
- PC/Mac
- Slimme telefoon met Endomondo app
Route intekenen
Je begint op de PC/Mac met het intekenen van je route. Zoek een kaart op met ruiterpaden. Ik gebruik hiervoor altijd http://www.ruiterenenmennen.nl. Zet de kaart op deze website op satelliet. Vervolgens ga je naar Endomondo --> Routes --> Create route. Geef je route een naam en maakt hem aan voor 'Riding'. Vervolgens klik je boven het kaartje 'Snap to road' uit. Zet de twee browserschermen naast elkaar en tekenen maar! Letterlijk tekenen trouwens ('van dat boompje, langs het water tot aan die kruising', 'over het bruggetje, tussen dat bosje door tot het donkere stuk')

Route instellen
Pak je paard, gooi er een zadel op en ga erop zitten. Open Endomondo op je telefoon en ga naar Menu --> Routes --> Selecteer je route --> Volg route. Ga terug naar Menu --> Training --> Play. Unlock je scherm en veeg naar rechts naar de kaart. Op het filmpje zie je dat ik nog even opzoek moet naar het gebied waar ik de route heb gemaakt. Dat komt omdat ik thuis zat toen ik het filmpje maakte. Als je op het moment van het starten van je route in de buurt van je route bent, zoomt ie automatisch goed in. Wijst zich vanzelf. Je vooraf ingetekende route is zichtbaar als een rode lijn. Het is nu de bedoeling dat jij (blauw lijntje dat ontstaat als je gaat lopen) op/in de buurt van het rode lijntje blijft. Niet meer verdwalen gegarandeerd