wanneer afstappen bij buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSBSx

wanneer afstappen bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 16:45

stappen jullie wel eens af in sommige situatie's als je op buitenrit bent of ben je juist tegen het afstappen in 'enge' situatie's? mij werd altijd geleerd om nooit af te stappen maar in situatie's met grote trekkers en vrachtwagens vind ik het wel wat fijner, ook voor mijn pony... zo heeft zij meer moed. ben vanavond van plan om weer eens naar buiten te gaan, maar het zal wel druk zijn met trekkers... vandaar kwam deze vraag ook :j

Goof

Re: wanneer afstappen bij buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:47

Als jouw paard er beter op reageert als je afstapt dan moet je dat gewoon doen.
Ik zelf stapte nooit af, in geen enkele situatie.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:49

Ik stapte best vaak af. Merkte dan altijd zo'n opluchting bij mijn paard. Dan was het ooooh oke. Kon wel 'de strijd' aangaan -en op momenten dat mijn geduld niet zo groot was deed ik dat ook wel maar daar kreeg ik meestal spijt van := - Maar door af te stappen bewaarde ik wel vaak de lieve vrede.

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:57

Ik stapte nooit af ( mede ondat ik er zonder kruk ook gewoon niet meer op kon ) maat ij had meer over mijn trekpaard te zeggen der op dan der naast

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:00

Ik stap regelmatig af op buitenrit. Mijn paard kan soms erg stellig zijn met ergens niet langs willen. Dan zet ze zich schrap en kan ik drijven, klikken, en met de zweep tikken tot ik wil maar ze gaat toch niet. Aangezien ik buitenritten voor ons beiden leuk wil houden stap ik liever af. 5 minuten lopen en er voorbij zijn of een kwartier schelden en boos zijn. Die keuze is snel gemaakt :D

Edit: en ook inderdaad wat NeverGiveUp zegt. Als paard niet wil en je wordt boos doe je wil eens dingen waar je later spijt van hebt. Dat voorkom ik liever.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 08-06-16 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:01

Ik kijk het altijd even aan, en als ik merk dat hij zich niet aanstelt maar iets écht eng vindt, dan stap ik rustig af, en gaan we er samen langs. Ik loop dan aan de 'gevarenkant'.
Mijn paardje stelt de steun enorm op prijs. Wat ik als het enigszins kan wél doe, is er op de terugweg wéér langs. Dan zonder af te stappen. Meestal lukt dat wel en is het daarmee klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:05

Ik stapte ook nooit af, maar nu geeft mijn verzorgpaard niks om vrachtwagens of tractors (of andere dingen).
Als je paard het wel heel eng vindt dan kun je misschien wel beter afstappen. :j
Ik stap eigenlijk alleen af op een buitenrit wanneer er een vriendin mee is op de fiets die ook even wil rijden, maar anders eigenlijk niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:08

Met mijn jonge ding stap ik af bij elk hek.
Hij snapt het open en dichtdoen van de hekken vanaf zijn rug nog niet zo goed.
En verder stap ik af als ik denk dat het wat toevoegt.

Soms voelen ze zich veel veiliger als ze hun hoofd in je binnenzak kunnen verstoppen. Waarom zou ik er dan stug op blijven zitten, als erafgaan minder stress oplevert?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:08

In het begin dat ik mijn paard had, stapte ik af als we langs koeien moesten.
Dat kende ze niet en ze was er doodsbenauwd voor.
Maar met de loop van de tijd raakte ze er aan gewend en nu hoef ik niet meer af te stappen.
Zelfs al galopperen de jonge pinken in het weiland naar ons toe, ze raakt er gelukkig niet meer van onder de indruk.

Maar door het begin, dat ik wel ben afgestapt, heeft ze wel geleerd dat er niks ergs gebeurde.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:09

Wanneer mijn pony hard schrikt kan ze erg rennerig zijn. Als ik het gevoel heb geen controle meer te hebben stap ik liever af. Dan heb ik iets meer te zeggen.

Edit: Of wanneer ze dreigt achteruit een sloot of prikkeldraadhek in te lopen omdat ze het ergens niet mee eens is. Na 1 keer in zo'n hek vast te zitten "omdat ze er vast niet dwars doorheen zo lopen" probeer ik dat niet meer.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:12

Tot nu toe nog nooit afgestapt maar vaak is er iemand bij die er even naast kan lopen of fietsen.
Moest alleen helaas afgelopen weekend gedwongen afstappen omdat mijn pony was aangereden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:13

Ik was een best snel afstapper ook. Liever ernaast lopen en desnoods alleen een pony aan de kletter dan ik er nog even op om er een stuk verder vanaf te kwakken. Ben een keer blijven zitten in een situatie dat ik er normaal zou afgaan. Toen lagen we achterover geklapt over een greppel gedrapeerd. Mijn en zijn rug met flinke schade.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:19

Ik heb ook wel eens afgestapt. Super braaf paard, maar dat ene witte paaltje was een monster geworden waar ze niet langs wilde (berg hout in de fik en tentakels van een tractor over d'r hoofd was allemaal geen probleem :+ ) als dat voor jouw gemoedsrust en dat van je paard voor rust zorgt gewoon doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:38

Ja, hoor ik stap gewoon af als we net na een onoverzichtelijke S-bocht niet verder komen wegens??? aangezien ik dan paard het snelst van de straat af heb en we dan tenminste niet worden doodgereden.
(Moet zeggen die van mij zijn echt wel verkeersmak +, maar ook die zien wel eens iets waarvan ze denken WTF???? )

https://www.facebook.com/tobago.ausders ... 84/?type=2

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:44

Ik stap af als mijn paard té bang wordt. (Bokken/rennen/wegspringen ect) op de grond heb ik volledige controle, erop niet. Vaak corrigeer ik haar dan, wandel ik tot ze weer vertrouwen krijgt en dan stap ik weer op :)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:50

Ik stap ook gewoon af, gister toevallig nog. Er werd een nieuw verkeersbord geplaatst en mijn pony vond dit zo eng dat hij er niet langs durfde en bleef dus midden op de weg stilstaan. Als ik af stap loopt er hij er zo langs, dat geeft hem vertrouwen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:56

Altijd afstappen in geval van twijfel aan veiligheid. Ouderwetse ideeen dat dat laf zou zijn. Het is juist heel sterk. Ken je paard en de situatie en stap af als dat je paard veilig door de situatie helpt.
Verder kun je daarnaast altijd je paard schrikproofer maken door training in de bak met enge dingen. Maar in een veilige setting.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:02

Ik stap in principe niet af, omdat ik dan de rest kan gaan lopen. Ik kom er niet op zonder ladder (rij met bbp, paard is 1.80). Maar een enkele keer is het toch nodig geweest omdat ik hem met de beste overtuiging van de wereld niet verder kreeg. Of omdat ik ernaast lag, dat is ook wel gebeurd.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:40

Als mijn paard ergens niet langs durft, stap ik ook af. Dan krijg ik haar er echt niet langs. Indien het mogelijk is loop ik dan een paar keer erlangs met haar en stap dan weer op dan gelijk er weer langs een vervolg dan mijn rit.
Ik heb ook wel eens gehad dat er in een wei twee jonge hengsten liepen. Mijn merrie vond die toch leuker dan de buitenrit en liep echt niet verder. Toen ben ik ook maar afgestapt. Van die hormonen win ik het niet. (Ik ben blij dat ze daar niet zo heel lang hebben gestaan)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:45

Ik ben een schijterd. . En sta er snel naast.. al ging het de laatste jaren beter. . Maar als ik het niet vertrouwde stond ik er al naast. .

Zucht. Ben vaak uitgelachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:46

Ik stap nooit af. Bij de belg sowieso niet, ten eerste omdat hij vanaf de grond veel lastiger te houden is dan erop, ten tweede omdat ik er niet meer op zou komen zonder opstapje :+
Bij de tinker zou het kunnen, als ik er naast loopt reageert hij rustiger, maar ik zou bang zijn dat hij tijdens het afstappen zelf eens weg zou springen in enge situaties dus kalmeer ik hem liever terwijl ik erop zit. Daarnaast denk ik toch dat je door af te stappen wel een beetje toegeeft dat het eng is. Soms mag dat, maar soms heb ik ook zoiets van, stel je toch niet zo aan joh :+ Het is maar een bankje :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:51

Ik stap af als mijn paard aangeeft dat dat nodig is. Dat doet hij ofwel door spanning bij enge dingen (ezels, raar bewegende gele objecten. Denk daarbij aan iemand in een elektrische rolstoel die een paardenbloem vasthoudt :+ ) en natuurlijk ook in situaties als dat hij ineens op een stuk opgevroren sneeuw staat. Hij geeft het ook duidelijk aan, met spanning of door met z'n hoofd naar mijn linkerbeen te draaien. Ik stap namelijk altijd aan de linkerkant af.

Het heeft een tijdje geduurd voordat hij durfde aan te geven dat hij hulp nodig had. Ik ben er heel blij mee dat hij dat nu doet. Waarom zou ik het verpesten door te blijven zitten? Dat er ooit iemand heeft bedacht dat dat moest, nou en? Diegene kende mijn paard niet ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:53

Nooit, stap ik af. Hij is zo opgevoed dat hij alles kan en nergens echt bang van hoeft te zijn. Dus als hij eens ergens bang van is dan geef ik hem even de tijd om zich te realiseren dat het niet eng is. En dat werkt tot nu toe prima. Volgens mij vind hij het pas echt eng als ik afstap want dan moet er wel echt iets vreselijks aan de hand zijn.
Heel zelden stap ik onvrijwillig af, dan is ie verbaast of schuldbewust en hij blijft meestal gewoon bij me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:05

Ik stap eigenlijk nooit af. Of een situatie moet echt extreem zijn en ik merk dat het hem teveel wordt.

Begin dit jaar kwamen wij midden in een wielerwedstrijd terecht. Heen kwam het hele circus ons tegemoet en ben ik erop blijven zitten en rustig door gereden (zat een rij parkeervakken en strook lage struikjes tussen het voetpad die ik nam en de weg). Zn ogen vielen er bijna uit en zn oren bijna af, maar hij bleef keurig bij mij. Terug kwam het circus vanaf achter en zat er enkel een smal strookje gras tussen het fietspad waar we reden en de weg.

Toen ben ik eraf gegaan op moment dat de eerste motorrijders voorbij vlogen, omdat hij teveel spanning opbouwde. Voelde gewoon als ik erop bleef we dan heel erg hard en ongecontroleerd zouden vertrekken in de verkeerde richting.

En heel erg blij geweest met die beslissing. Want na de wielrenners kwam het rode kruis busje. En die vond het nodig de sirenes pal naast ons aan te gooien. Kon paardlief nog net tegenhouden... wil echt niet weten wat er was gebeurd als ik er toen op had gezeten. Heb hier nadien contact over gehad met de organisatie, die waren ook niet gelukkig met de situatie...

Maar normaal blijf ik altijd erop zitten. Meneer is sowieso van weinig onder de indruk. En als hij het op zijn heupen krijgt en wegrent (na eerst 2 meter te zijn gegroeid en niet verder te hebben gewild) dan staan we binnen 50 meter max. ook gewoon weer stil.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:12

Ik stap af als ik merk dan mijn paard ergens niet langs durft. Het is een ontzettend braaf paard en hij is vrij makkelijk buiten, maar sommige gekke dingen die er 'opeens' zijn die zijn eng. Hij gaat dan in de freeze-stand en als ik dan wat ga pushen dan gaan we achteruit de sloot in. In zulke situaties stap ik af, ik merk dan een opluchting bij paard en samen lopen we er langs, ik kan daarna rustig weer opstappen en verder rijden.