Met paard op een veerboot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Met paard op een veerboot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 19:18

Ik ben van plan wat meer productieve kilometers te gaan maken dan enkel in de bak rijden. Dit vinden wij beiden een stuk leuker. Nou ben ik alleen een beetje aan het kijken voor routes maar nou kom ik bijvoorbeeld de veerboot van Schoonhoven tegen. Mijn paard is super cool in het hoofd en loopt ook gewoon bij de Gamma naar binnen enzo als ik ernaast loop maar nou vroeg ik me af of er mensen zijn die met hun paard of pony ook wel eens veerbootjes pakken. Zo'n ding maakt natuurlijk aardig herrie en schommelt wat. Maar bijvoorbeeld in een paardentrailer schommelen ze nog veel meer en is dat ook best veel herrie.

Uiteraard zou ik eerst uitzoeken of de mensen van de veerboot dit uberhaupt toestaan en ik ga geen onnodig risico nemen met mijn paard. Maargoed mijn vraag dus, heeft iemand hier ervaringen mee? Bij schoonhoven is het wel een hele grote veerboot, 4 auto's naast elkaar en apparte fietsstrook aan beiden kanten en zeker een stuk of 6 achter elkaar groot.

Ik denk zelf dat mijn paard een beetje vreemd kijkt met het erop lopen maar wel braaf zal blijven staan. Wat denken jullie?

Anoniem

Re: Met paard op een veerboot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:19

Wij kennen je paard niet :)
Let wel mocht het fout gaan, je parkeert de veerpont niet even op de vluchtstrook ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:19

hihi ik denk dat het wel moet kunnen maar ik weet niet of het mag,mijn paard zou het ook wel doen geloof ik.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:22

ik zou zelf het risico niet nemen, r is geen uitweg daar behalve t water, ik ben wel al paar x met mijn trailer met paarden erin met t pondje over gestoken bij dordrecht, maar dan zien ze toch nog steeds alleen de trailer , die van mij taalden er niet om, maar zo onder de man of aan de hand t pondje op, nee ik zou t niet durven

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:23

Ik zou ook niet weten of het mag en ik heb er dan ook geen ervaringen mee. Kijk, jouw paard kan wel heel braaf zijn, maar je moet er niet aan denken dat je paard (of van iemand anders) schrikt en bijv op hol slaat met alle gevolgen van dien.... (enorme schade, paard in 't diepe water, etc)
Enorm braaf paard of niet, ik zou het risico niet durven nemen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:25

Ga er maar vanuit dat het niet mag, weet het wel zeker. Gaat niet alleen om jullie veiligheid maar ook die van anderen.
Veerboot Texel mag igg alleen met trailer

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:26

Neem je je paard mee de Gamma in ? :')

Veerboot naar Texel mag wel met trailer, maar los niet (voorheen in ieder geval).

Edit: mltex, je was mij voor.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:21

of het mag weet ik niet. veerboot texel is natuurlijk heel wat anders dan de pont schoonhoven. het grootste probleem lijkt mij de oprijplaat. die zijn meestal van ijzer en als die nat zijn dan is het spekglad voor de paardehoeven

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:24

Inderdaad, en wat als hij perongeluk uitbreekt?

Ik denk dat mijn paard het ook zou trekken hoor, maar ik zou het alsnog nooit doen!

Misschien kan je vragen wanneer ze het rustig hebben, dan kan je eventueel een keer oefenen?

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:26

Deze oprijplaat is gewoon van steen, maar denk niet dat het echt aan te raden is... Met de trailer hebben we het wel gedaan en dat was al spannend, mijn vorige pony vond het zelfs wat spannend en die was echt bomproof!
Ik zou het maar gewoon gaan vragen en je pony eens meenemen daarlangs op buitenrit. Er varen veel grote boten op de Lek en dat kan ook wel eens spannend zijn. En veel vlaggen enzo, en ik vind ik ook altijd dat de pont aardig schommelt...
Ik zou het iig niet doen....
Weet wel trouwens dat goodwin hier op bokt op de pont werkt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:38

Combi metalen dek en ijzers is in elk geval net bambi op het ijs en de reden dat veel veerponten geen paarden meenemen.
Je moet dus al een veerpont met een houten dek hebben of veerbaas moet uitzondering willen maken als je paard blote voeten heeft.

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:44

Ik zou het met mijn paard ook willen proberen, maar ik mag het niet van mijn ouders en ik denk ook niet dat ze een paard meenemen op de veerpond.

Mijn paard is bomproof, ik kan de gekste dingen met hem doen. Heb ook al verschillende bruggen, viaducten en tunnels gehad. Hij doet alles netjes en rustig. Ook het stilstaan op de brug was geen probleem. Ik denk zeker dat hij het kan en dat hij het zal doen en dat hij zal blijven staan weet ik ook wel bijna zeker. Maarja, als het niet mag, dan waag ik me er ook niet aan.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:35

Heel lang geleden (zeg 25 jaar..) zijn we van de manege eens met een (behoorlijk grote) groep met pontje Buitenhuizen over gevaren.. Zeg 20 paarden ofzo op de pont. ging prima hoor :j
Met mijn huidige paard zou ik dat ook wel kunnen doen, ben met haar ook de A7 overgestoken (viaduct over grote snelweg) en dat vond ze wel spannend, maar deed het mooi wel :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:39

Hebben een jaarling met trailer op een pontje gehad. Was geen probleem, boeide dr niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:02

Vergeet ook niet dat als je paard in paniek raakt hij kan verdrinken of in het minder erge geval veel spullen vernielen waar jij vervolgens aansprakelijk voor bent.. Potentieel duizenden euros kosten dus.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:08

Ik nam een paar keer per jaar met mijn paard de pont bij Buitenhuizen over het Noordzeekanaal.
Dat ging prima! Een voordeel: Ik kreeg altijd het halve dek voor mij zelf. Dat is een oud besluit uit begin 1900 waarin staat dat dat moet voor de veiligheid :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:13

Ik rij regelmatig met paard de pont op bij Schoonhoven maar dan wel in de trailer. Heb nou nog nooit iets gemerkt van dat dat spannend is.....maar los?? Geen haar op mijn hoofd, hoe braaf mijn paard ook is. Denk ook niet dat ze dat toestaan....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:30

corinepgek schreef:
Ik ben van plan wat meer productieve kilometers te gaan maken dan enkel in de bak rijden. Dit vinden wij beiden een stuk leuker. Nou ben ik alleen een beetje aan het kijken voor routes maar nou kom ik bijvoorbeeld de veerboot van Schoonhoven tegen. Mijn paard is super cool in het hoofd en loopt ook gewoon bij de Gamma naar binnen enzo als ik ernaast loop maar nou vroeg ik me af of er mensen zijn die met hun paard of pony ook wel eens veerbootjes pakken. Zo'n ding maakt natuurlijk aardig herrie en schommelt wat. Maar bijvoorbeeld in een paardentrailer schommelen ze nog veel meer en is dat ook best veel herrie.

Uiteraard zou ik eerst uitzoeken of de mensen van de veerboot dit uberhaupt toestaan en ik ga geen onnodig risico nemen met mijn paard. Maargoed mijn vraag dus, heeft iemand hier ervaringen mee? Bij schoonhoven is het wel een hele grote veerboot, 4 auto's naast elkaar en apparte fietsstrook aan beiden kanten en zeker een stuk of 6 achter elkaar groot.

Ik denk zelf dat mijn paard een beetje vreemd kijkt met het erop lopen maar wel braaf zal blijven staan. Wat denken jullie?

De pont bij schoonhoven heeft een stalen dek, dus grote kans dat de veerbaas het niet goed vindt. Zonder ijzers en met een braaf paard zou het nog wel kunnen, maar gezien het een druk veer is, vres ik dat je nul op rekest krijgt en niet geheel onterecht.

Op een rustig veer met een houten dek is het geen probleem, mits je een braaf, goed opgevoed paard hebt (wat velen hier blijkbaar niet hebben, gezien de reacties). Ik ken diverse mensen die het gedaan hebben, zonder problemen en met toestemming van de veerbaas.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:54

Heel wat jaartjes geleden (20) hebben wij het wel gedaan met onze verzorgpony die in Groot Ammers stond. We waren toen met z'n drieën. Maar ik weet natuurlijk niet of de regels verandert zijn. Weet wel dat we toen niets hoefden te betalen voor de overtocht als we maar alles heel lieten. Met de kleinere pony (1.20) hebben we het meerdere keren gedaan en dat ging ook prima.

We deden het wel op een zaterdag, want door de week heb je natuurlijk ook veel scholieren die met hun fiets de pont overgaan en dan kan het behoorlijk vol zijn.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:57

Waarom zou je het risico willen nemen?Ik vind het levens gevaarlijk.

Ik heb wel eens een heel stuk op een grote (lees hele grote) veer boot een stuk van noord duitslang gedaan met een trailer, we hebben het deurtje voor open gezet en het paard keek met grote ogen naar het water maar stond nog steeds in zijn trailer. er kon dus weinig gebeuren. Ik vind het levens gevaarlijk en begrijp niet waarom je uberhaubt het risico zou nemen..

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:59

Tja, wij deden het vroeger altijd... Met mijn twee verzorgpony's als tienermeisje met het pontje... Tja dat was de snelste weg naar het twiske toe... En San ging toen wel uit zijn stekker, maar gelukkig was het rustig en de ander vond het best gezellig op de boot hihi...

Of ik het nu zou doen? Nee dat denk ik niet nee... Mijn verantwoordelijkheidsgevoel is gegroeid denk ik...

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:04

Ik zou het ook niet doen, er is veel herrie onder de paarden, en als je er eenmaal opstaat en dat ding gaat bewegen, moet je toch naar de overkant ook als je paard helemaal in paniek is.

Als je dan tog naar de overkant wil, pak dan de trailer.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:05

Binckydenice schreef:
Of ik het nu zou doen? Nee dat denk ik niet nee... Mijn verantwoordelijkheidsgevoel is gegroeid denk ik...

Inderdaad, ik zou het nu ook niet meer doen en de trailer pakken. Als je wat ouder word denk je toch iets meer over de eventuele gevolgen na. Je kunt natuurlijk behoorlijk wat mensen inclusief jezelf en het paard in gevaar brengen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:21

Wat kan een paard behalve in paniek raken in een trailer veroorzaken op een boot?!? Ik zie al die drama niet zo, sorry.
Een paard los mee nemen is andere koek, het is balen dat oefenen lastig is. Maar nuchtere paarden zijn er zat en anders zoek je tijdstippen op dat er verder op de boot niks staat..Sommige dieren zijn zo nuchter..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:22

Volgens mij kan het prima, als je je paard maar de tijd geeft te wennen. Misschien een keer zondag vroeg in de ochtend naar de veerpont gaan, dan is het waarschijnlijk lekker rustig en heb je alle tijd om je paard langzaam laten wennen.

Jaren geleden stond ik met mijn paarden vlakbij een veerpont, deze:

http://www.breda-en-alles-daaromheen.nl ... age064.jpg

En de veerpontbaas gaf mij daar ook alle tijd om te oefenen (als het rustig was). Daarbij zie je op de foto een reservepont, daar kon ik ook op oefenen. Je zou ook met de baas kunnen overleggen dat hij de spoorbomen dichtdoet terwijl je paard erop staat, dan kun je zien of je paard daar goed op reageert.

Ik kon toen uiteindelijk met een shetlander prima de pont op, alleen met m'n paard durfde ik het toen niet aan. Die was destijds ook nog doodsbang voor trailers, dus die stap was iets te groot. Als ik nu weer in de buurt van een pont zou staan zou ik het zeker oefenen.

Een oud mannetje vertelde me toen trouwens dat vroeger iedereen met paard en wagen de pont op ging. Was de normaalste zaak van de wereld.