paardrijden met regen/onweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

buitenrijden tijdens onweer

gewoon gevaarlijk
222 (75%)
slecht
37 (12%)
boeit me niet
17 (5%)
alles moet een eerste keer zijn
20 (6%)

Totaal aantal stemmen: 296

kesha1

paardrijden met regen/onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 19:25

hoii ik vroeg me af: wat vinden jullie er nou van wanneer iemand gaat -buiten-rijden met zijn paard als er stortregen is of het onweert? oja je moet wel weten dat je paard dan rustig is
niet persoonlijk gericht of iets maar ben ik benieuwd naar.
tijdens een van mijn ponykampen zat het te regenen en onweren tijdens buitenrit. toen we vertrokken was alles nog goed, dus wat vinden jullie daar nou van??

mickydo

Re: paardrijden met regen/onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:31

Tsja ik ben ook wel eens terwijl ik in bossen reed in noodweer terecht gekomen. Echt flinke onweer heel dicht bij en enorme stort regen. het was eng maar we hebben het prima overleefd. Paard deed er overigens helemaal niets mee , en ik had bedacht dat ik zelf ook maar rustig moest blijven , dan kwamen we uiteindelijk wel weer veilig op de camping aan .. En dat lukte.
Als ik van te voren weet dat het heel slecht weer wordt , dan ga ik het ook niet opzoeken en blijf ik lekker veilig op stal.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:33

Regen kan nog wel, als je de keuze had zou ik het niet doen.. maar je weet nooit precies wat het weer zal doen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:34

Ik heb qua onweer maar één regel. We rijden dan niet.
Regen maak me niets uit, maar onweer.
Paarden zijn dan vaak wat van de leg, daarnaast ben je het hoogste punt en onweer slaat vaak in op het hoogste punt.

Ik heb het één keer meegemaakt dat ik tijdens de terug reis van les, in de onweer kwam. Gelukkig kon ik toen schuilen onder de luifel van een winkel.
Maar ik vond het doodeng, gelukkig bleef m'n paard rustig.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 19:35

bij mij zeiden ze: o het gaat vast onweren, opschieten!!

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:40

Regen is niet erg, met onweer moet je gewoon oppassen. Hoe braaf je paard ook is (al kan dat veranderen tijdens onverwacht onweer).
Als het begint gewoon de snelste weg terug naar stal, en hoge bomen en open velden vermijden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:44

Regen maakt niet uit. Al regent het keihard, dan kun je nog prima rijden (of het leuk is is een ander verhaal :P) Maar onweer daar ga ik niet in rijden. Kan gevaarlijk zijn.
Kan zijn dat het ineens begint te onweren, maar dan gaan wij altijd zo vlug mogelijk terug naar stal.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:48

Regen = gewoon rijden. Onweer = niet rijden en als je al buiten bent zo snel mogelijk een veilige plek zoeken. Niets kunnen vinden dan een open plek zoeken en gehurkt naast je paard gaan zitten tijdens de piek van de bui.

Ok, dat is even het stukje theorie. In praktijk zou ik niet zo snel in het veld gaan zitten maar zo snel mogelijk stal of een schuur oid op zoeken afhankelijk waar je bent.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 04:38

O oke maar als jullie aan de wolken en gerommel al merken dat het gaat storten/regenen gaan jullir naaar buiten? Dit was met ponykamp namelijk wel zo

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 04:57

Als het rommeld ga ik niet op pad. Rij dan liever een dag niet dan eventueel gevaar op te zoeken. Ondanks dat me paard braaf is weet je nooit hoe ze kunnen reageren en of het misschien ergens inslaat bij je in de buurt etc. Wanneer het regent maak ik mijn buitenrit gewoon af, heb dan toch al een nat pak (Mits het stortregent dan schuil ik liever eventjes).
Heb ook keer gezien dat er rakelings me ouders huis een vuurbal schoot door de straat. Toen rommelde het ook in eerste instantie alleen in de lucht.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 06:50

Met lichte regen rijd ik wel.
Met zware buien niet, waarom niet?
Mijn paard en pony willen dan totaal niet lopen en vooral mijn paard kan van bepaald weer in paniek raken.
En toegegeven, ik geef er zelf ook niks om :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 07:16

Gelukkig bestaat er tegenwoordig buienradar. Als ik zie dat de kans op onweer echt groot is (dus niet een rood vlekje in Zuid Limburg maar een beste rode plak boven waar ik zit binnen een uur) dan gaan we al niet rijden. Is er geen buienradar voor handen (heb zo'n ouderwetsche mobiel uit de vorige eeuw) en rommelt het rij ik ook niet. Onweer kan best link zijn en zeker als je niet a la minuut kunt schuilen vind ik het onnodig om het op te gaan zoeken. Ooit in een les weleens gerommel in de heel erg verte gehad. Was gelukkig aan het eind van de les, dus die heb ik wel uitgereden, maar echt wel met één oor naar het onweer toe en toch maar wat eerder afstappen. Zat toch al op het hoogste paard, en dan in de buitenbak... :n

Met regen rijd ik trouwens ook niet, maar dat is persoonlijk. Ik smelt van regen, paardlief vindt die smurrie in haar oren niks en aangezien we allebei geen twintig meer zijn en alleen voor de lol rijden vind ik het niet nodig. Een paar drupjes gaat nog wel, maar echte regen... :r

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:17

buitenrijden met onweer is net zo gevaarlijk als op je fiets fietsen, mits je paard niet in paniek gaat. Doorgaans vinden paarden onweer wel een reden om een veilige plaats op te zoeken, dus word het vaak een ander verhaal. Het paard word onrustig en sneller, de weg glad van de regen, kortom de situatie word gevaarlijk. Als ik weet dat er onweer op komst is, blijf ik of thuis of ik blijf op een kwartier afstand van stal.

Gewoon regen boeit me niet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:24

Het is verstandig eerst het weer te bekijken voor je op pad gaat, al blijft het lastig voorspellen natuurlijk. Op deze manier ook ineens op een rit geweest waar ineens onweer opdook. Ik ben niet bang net als mijn paard maar link is het wel. Dus als de sodemieter naar huis gegaan, schuilen kon nergens. Ik werd ineens gebeld door mijn man of ik al terug was omdat er een weeralarm werd afgegeven. Toen moesten we nog 13 km. Paardlief deed wat ze moest doen, zonder fratsen naar huis racen. Het kwam erg dichtbij namelijk in een erg korte tijd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:46

Bij onweer of kans op onweer gewoon niet rijden. Ook de ijzeren delen aan zadel en hoofdstel zijn gevaarlijk als het bliksemt.

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:01

Meestal is een stortbui maar van korte duur, dus daar wacht ik dan wel even op. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook stiekem wel aan het werk ga als het in de verte rommelt. Ik weet dat het onverstandig is maar betrap mezelf er wel op.
Een onweersbui zoals gisteravond en vannacht ga ik overigens niet in.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:10

Poeh ik ga niet weg van stal met onweer. Heb laatst wel gehad dat ik ca 10 km van stal was, voor me blauwe lucht, kijk achter me, een zwarte bui die recht op me afkwam. Het begon ook te onweren, was wel ff bang dat paardlief zou flippen oid. Mn vorige paard vond nl alles best behalve onweer..... maar mn huidige paard wordt niet anders van onweer kwam ik achter..... maar ik vind het niet verantwoord om met onweer gewoon te gaan rijden. Regen maakt niet uit....

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:14

Ik zou er niet in gaan rijden als het recht boven ons is.. Maar gister was het in de verte, en heb ik dus gewoon gereden (in de bak). Als het voorspeld wordt ga ik absoluut niet het bos in!

JayBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:35

tijdens regen kan je prima rijden! ik hou ervan om als het keihard regent lekker naar het bos te gaan en door de plassen te galoperen! (moet je wel een regenjas aandoen :P ) met onweer moet het absoluut verboden zijn om te rijden (vind ik ) met buitenritten ga je vaak naar een bos en overal staan wel bomen stel je eens voor dat er bliksem was ingeslagen in een boom en jij liep net langs die boom :n het was op een ponykamp zei je? raar dat die begeleiders/eigenaren het goed vinden :? ze zouden toch moeten weten dat het gevaarlijk kan zijn? ach joh gebeurd is gebeurd gelukkig is er niks mis gegaan maar probeer de volgende keer onweer te vermeiden!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:22

In de buiten buiten bak toen ik die nog had, reed ik gewoon met onweer tot het echt in de buurt kwam. Of we gin geen en samen onweer kijken paardlief en ik.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:52

In het bos vind ik het echt levensgevaarlijk, paarden reageren zijn dat toch wat allerter, en je weet nooit wanneer de bliksem in gaat slaan, misschien wel in een boom waar jij net onder door rijd. Het kan natuurlijk gebeuren dat het onweert als je al onderweg bent, ik zou dan omkeren en zo snel mogelijk naar huis rijden.
In de buitenbak zou het nog wel kunnen, als het onweer niet recht over je heen trekt, je kunt dan snel weer binnen staan, mocht het nodig zijn

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:30

WD-V -> BRT

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:22

Regen is geen probleem, daar smelten jij en je paard niet van, ook niet als het met bakken uit de regen komt.

Onweer is wel degelijk gevaarlijk. Een paard wordt sneller door bliksem geraakt dan een mens. Dit heeft te maken met zijn grotere volume. En dat geldt nog meer voor 'n beslagen paard, want via de ijzers geleidt
het nog beter.
Overkomt het je toch tijdens 'n buitenrit, probeer dan in zo'n geval te schuilen. Blijf niet op je paard zitten en ga niet als 'n idioot rennen, maar maak je klein en ga niet paniekerig doen. .

Bij 'n naderend onweer is de bliksem een keer op 10 meter van mij vandaan ingeslagen. Gelukkig had iemand
ooit 'n basketbal ring tegen een boom in dat bos gespijkerd en sloeg de bliksem daarop in :) . Als die ring daar niet had gehangen, zou ik dit nu niet meer kunnen schrijven.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:25

Ik reed vrijdag in zulk noodweer op wedstrijd, werden er echt door overvallen. Wedstrijd bleef wel doorgaan :=

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:29

Zelfs het voetbal word stil gelegd met onweer, en dat is niet voor niets.
NO WAY dat je mij op mijn paard gaat vinden tijdens onweer.
Ik loop zelfs niet eens de wei meer in om mijn paard er uit te halen.
Ik vind het compleet onverantwoordelijk een wedstrijd dan ook door te laten gaan.

Als je de bliksem wel eens in heb zien slaan niet ver bij je vandaan (60m) dan ga je wel nadenken hoor