hond mee op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corrylaura1

hond mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 11:51

hallo allemaal,

Tot voor kort stond mijn paard in Duitsland gestald waar ik urenlange ritten in de Eifel deed en mijn lieve Border collie los mee liep in de bossen, wat daar geen probleem was omdat je heel uitzonderlijk eens iemand tegenkwam en nooit op wegen kwam.
Sinds kort staat mijn paard terug in België en hier is het natuurlijk niet zo makkelijk om ze zo maar los mee te nemen. Hier kom je al gemakkelijk wandelaars met honden tegen, moet je een stuk over een baan enz. Nu ben ik op zoek naar een soort leiband die je vanop je paard kan aanklikken bij je hond, zonder telkens te moeten afstappen en opstijgen.
Jaren geleden heb ik zo eens iets gezien en ik herinner me ook een advertentie die ik een paar jaar terug hierover in Bit heb gezien. Maar nu vind ik hier niks over terug.
Iemand die me op weg kan helpen?
Ben benieuwd naar jullie reacties!
dankbare groet,
corrylaura, Bono en Luna

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 12:02

Misschien een lange /dunneleadrope? Die ne makkelijk kan vasthouden maar ook kunt loslaten in geval van nood?

Ik zou ik laat onze hond naast de wagen altijd los lopen want ze negeert altijd alle wandelaars en ook honden.

Even een beetje off topic vraag. Ik wil in de toekomst graag een border collie en meenemen met mijn haflinger op buitenrit, kan een border dat tempo goed bijhouden? Want onze labrador kan mijn shet goed bijhouden maar als ik haar meenam met mn haf kon ze de draf al niet bijhouden en moest ik steeds wachten.

JenW

Re: hond mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:12

Longeerlijn :)
Makkelijk en is lang genoeg :)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:17

Is ook beetje training van de hond zelf. Mijn berner kon altijd mee op buitenrit moest wel eens wachten als ik een sprintje trok. Maar draf kon hij over het algemeen goed bijhouden.

Lijkt me gevaarlijk om zo met hond en paard te rijden.. Zou ze zeker niet vast doen. Straks loopt je paard vast in de lijn kun je beter oefenen totdat je zeker weet dat je hond braaf mee kan

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:31

Maartje1990 schreef:
Even een beetje off topic vraag. Ik wil in de toekomst graag een border collie en meenemen met mijn haflinger op buitenrit, kan een border dat tempo goed bijhouden? Want onze labrador kan mijn shet goed bijhouden maar als ik haar meenam met mn haf kon ze de draf al niet bijhouden en moest ik steeds wachten.

Ik heb bordercollies die mee gaan op buitenrit , en moest eerlijk gezegd een beetje lachen om je vraag, oh ja, die houden een dravende haf op hun slofjes bij.

Aan de ts, ik zou persoonlijk nooit een hond aan de lijn mee willen hebben te paard. Jammer dat je de rustige omgeving waar je tot nu toe met je hond hebt gereden benut hebt om hem een goed 'volg' commando bij te brengen. Maar daar is het uiteraard niet te laat voor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:36

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:51

Of een lange leadrope?

Zelf zou ik het een eng idee vinden maar hond aan de lijn tot hij wat commando's kent is wel een idee.

Bij ons op stal wil de jonge labrador ook altijd mee, maar die is beetje debiel. Loopt voorlangs en tussen paarden (niet handig in galop) en luistert amper. Je moet maar hopen dat je geen verkeer/andere honden/konijnen tegenkomt. Dus heb liefst dat die op stal blijft.

Vroeger bij de friezen liep er ook regelmatig een kruising fox mee. Maar die was opgevoed. Ging op kant of aan de voet op commando en wachtte op toestemming om pad in te slaan of over te steken.
Soms was ik de hond halverwege kwijt maar dan was hij terug naar huis gelopen (werd al wat ouder).

De kleine hond kon geen kilometers in draf (meer) volgen, galop al helemaal niet.
Bij de jonge labrador moet je niet hopen dat je hem eruit kan lopen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:31

De hond hier volgt braaf aan de fiets aan de lijn.
In 'ons' bos loopt ze los. Maar op de veluwe moet ze ook aan de lijn. In draf gaat dit het beste, tempo wat ze ook met de fiets makkelijk aan kan. In stap wil de hond overal snuffelen, dus dat is niet zo handig.
Ze durft niet mijn paard in te halen, die kijkt dan boos :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:08

Klein beetje training in de border stoppen, dan loopt je border netjes mee en kan tegen je been springen om aan de lijn geklikt te worden. Juist met een border zie ik hier niet echt een probleem, eerlijk gezegd.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:24

Ik heb de honden wel vast.. Als ze los zijn gaan ze jagen, en dat vind de boswachter vast niet tof :D
Ik heb een rubbere ring tussen de lijnen en het zadel, om de klappen wat op te vangen. En wartels zodat de lijnen niet in elkaar kunnen draaien. De lijnen zijn zo lang, dat de honden niet voor het paard langs kunnen. En dit alles wordt met een grote karabijnhaak aan het oog voor de 2e singel vastgemaakt (westernzadel).

Ik wil nog een soort handvat maken, zodat ik ze ook in de hand vast kan houden mocht dit nodig zijn.

Ik weet niet of de filmpjes zo werken:
https://www.facebook.com/photo.php?v=61 ... =2&theater
https://www.facebook.com/photo.php?v=61 ... =2&theater

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:28

Die van ons heb ik geleerd om daar de slip te lopen van de slipketting, wij hebben zo'n slipketting (van stof) waar je de opening van kunt blokkeren dus de slip blijft open. Zodra ik deze openhoud loopt hij er zelf doorheen en weet hij dat hij bij me moet blijven. Zodra het geen waarvoor hij vast zit weg is kan ik hem op dezelfde manier weer uit de slip laten lopen. :j

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:32

Bij mijn verzorgpaarden ging de labrador ook altijd mee! Hij loopt los mee en als we op de weg komen gaat hij aan de lijn. En aangezien ik op de kleine pony reed moest ik altijd afstappen :') Hij kent het commando "pas op" en gaat dan ook aan de kant als hij in de weg loopt :) en hij kan prima volgen, ook in een stevige galop, beestje heeft enorm veel uithoudingsvermogen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:09

Mariska kun je dat wel snel losklikken, ziet er gevaarlijk uit. Wat als je paard aan de kletter gaat, worden ze dan meegesleept? Ik zou altijd iets zelf vasthouden, kun je tenminste loslaten.

jolien72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:14

Als er een hond is die dit moet kunnen, is het de border collie wel!! Die zijn normaal de hele dag bezig met schapen drijven.....Wel zorgen dat er iets conditie op zit!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:15

Paard gaat niet aan de kletter.. die is wel wat gewend en te lui :D En mocht ze toch ergens bang voor zijn, heb ik liever 2 handen vrij om haar tegen te houden. En mocht ze toch gaan.. denk ik dat de honden dit wel bij kunnen houden. Ik kan de karabijnhaak vrij snel los klikken, en ik wil idd nog wel iets maken dat ik ze bijv. om de pols vast kan houden als we bijv. lang de weg rijden.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:15

http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... emen/27610
Deze is ideaal. Lengte vd lijn kan je zelf bepalen/verstellen. Je kan het uiteinde vastklikken als handvat of aan je zadel en de lus kan je zo om de kop van de hond "hengelen" vanaf je paard. Er zit een stopje op zodat de lus niet kan wurgen.