duinrit/strandrit manege Grol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

clhufl

duinrit/strandrit manege Grol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 09:42

hallo
wij gaan in de vakantie een strandrit of duinrit maken bij manege Grol in zeeland. Kan iemand mij iets vertellen wat je precies gaat doen met een strandrit en duinrit.
Kunnen jullie ook advies geven wat het beste voor ons lijkt een duinrit of een strandrit.
Ik rijd 5 jaar, maar heb niet zo lang les gehad. Ik heb een eigen pony (heel eigenwijs en wil ook wel eens stijgeren en bokken), daar rijd ik 6x per week op en ben totaal niet bang( ik vind het juist leuk). Mijn moeder rijdt al veel langer en is ook totaal niet bang. Maar mijn zusje vind het al eng als een pony een klein bokje geeft en die gaat dus ook mee (Ze rijdt al wel 6 jaar). We hebben alle drie nog nooit een rengalopje gedaan.

ps. Ik hoef geen info over de manege.

Marike_Ylon

Re: duinrit/strandrit manege Grol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:53

bedoel je manege grol in renesse?
ik ga daar vlakbij heen in de vakantie met mijn paard.
ik heb vorig jaar wel gehoord dat het een redelijk goed verzorgde manege is, ik weet zo niet of je ook over het strant gaat galoperen doen sommige wel sommige manege's niet.
maar een duinrit dan rijd je door de duinen en die duinen zijn wel erg stijl dus denk dat je ivm je suzje dan misschien beter een strandrit kunt doen. de paarden doen dat dagelijks daar dus die weten wat ze meoten doen.
het blijfe dieren die bij elkaar in de kudde blijven.
hopelijk heb je er wat aan ;)

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:09

Bij manege Grol heb ik een x een strandrit gemaakt.
Je stapt eerst maar je gaat ook galoperen.
Ik ging door duinen en strand, en het was wel heel leuk bij mij.
Maar je hoort er ook veel dingen ove die niet goed zijn, dat er regelmatig ongelukken gebeuren op het strand. Wij gingen ook een stuk in zee.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:38

Marike_Ylon schreef:
bedoel je manege grol in renesse?
ik ga daar vlakbij heen in de vakantie met mijn paard.
ik heb vorig jaar wel gehoord dat het een redelijk goed verzorgde manege is, ik weet zo niet of je ook over het strant gaat galoperen doen sommige wel sommige manege's niet.
maar een duinrit dan rijd je door de duinen en die duinen zijn wel erg stijl dus denk dat je ivm je suzje dan misschien beter een strandrit kunt doen. de paarden doen dat dagelijks daar dus die weten wat ze meoten doen.
het blijfe dieren die bij elkaar in de kudde blijven.
hopelijk heb je er wat aan ;)

op die site stond dat ze met de strandrit alle gangen doen dus ook rengalop(lijkt mij heel leuk :D ), maar ik denk dat mijn zusje dat minder vind helaas. En er stond dat je voor de strandrit gevorded moet zijn en daarmee bedoelen ze dat je kan draven zonder je vast te houden, en galoperen en een rengalop aan kan (maar dat heb ik nog nooit gedaan)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:46

als je gewoon kan galoperen kan je ook rengalop hoor is gewoon net een stukje harder..
persoonlijk zou ik niet naar grol gaan, toen ik er was voor de strandrit reden we 2 uur door dorpjes en waren we een kwartiertje op het strand en toen weer terug..
geen idee hoe het met de duinrit zit..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:48

Je zusje zou eventueel ook ipv over het strand door de duinen kunnen gaan. Dan rijdt ze zo goed als de hele rit met jullie, alleen als jullie over het strand gaan, gaat zij met begeleiding door de duinen. Dan ligt het tempo een stuk lager.

Galop op het strand gaat over het algemeen vrij hard :)

Ik heb erg goede ervaringen met de manege en de begeleiding. Je moet er geen hoge verwachtingen bij hebben, maar ze zijn aardig en vriendelijk :) Ook de ritten waren goed verzorgt, wie bij de check niet goed kon rijden moest of terug naar de manege of ging mee met de duinrit. Er is 1 keer een meisje afgevallen tijdens de galop op het strand. De leiding hield wel gelijk in (duurde even voor de gehele handel stil stond, maar ja, het gaat écht hard) en ging terug. Meisje van paard geruild met iemand anders en ging weer verder :)
Laatst bijgewerkt door Keet op 07-07-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:51

Ben er pas gelden geweest. Lees mijn topic maar: [VVDD] Nare ervaring manege Grol Renesse

Samen met mijn vriendin rijden we al meer dan 25 jaar en ben zelf ook werkzaam in de paardensport (instructrice) Ik zou zeggen NIET doen!!!

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:52

heb een aantal jaren geleden een tijdje op grol vertoefd. Was er niet heel enthousiast over, maar goed, wat kun je verwachten van zo'n grote manege die voornamelijk draait op toeristen?
Ik dacht toen dat een strandrit idd echt voor gevorderde ruiters was, je gaat dan naar het strand, stukje galopperen, stukje zee in etc. De duinrit was toen voornamelijk voor de meer beginnende ruiters, werd alleen gestapt en kleine stukjes gedraafd. Of de begeleiding goed is weet ik niet, wij gingen nl altijd op eigen gelegenheid op stap. We hadden toen wel paarden van de manege. Geloof me, die paarden zien zo vaak strand dat ze echt niet heel enthousiast worden van (alweer) een "rengalop" over het strand. Als je kunt galopperen is het niet veel moeilijker dan je gewend zul zijn gok ik. Ik had zelfs moeite om het paard dat ik reed uberhaupt in galop te krijgen! ;-)
Veel plezier!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:04

Ik ben er ook geweest en ik denk dat je voor je zusje kunt vragen om een langzamer (rustiger paard).
Ze hebben er ook die idd echt niet koud of warm worden van het strand. Daarmee kun je een normaal galopje doen en die zal niet al te veel moeite doen om de rest bij te houden. Althans, wij hebben er toen ook een aantal meegehad die niet zo heel hard gingen en je haalt de rest van de groep vanzelf weer bij.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:09

Ik heb bij verschillende maneges een strandrit gemaakt, zo ook bij Grol, en daar gingen we echt énorm hard op het strand. Dus ik zou het niet doen, komt niet goed met je zusje.
Ik zou zeker voor een duinrit gaan.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 12:39

heeft er ook iemand meegedaan aan de duinrit voor halfgevorden bij manege grol(voor beginners wordt het sowieso niet) is dat dan veel draven of veel stappen. Graag jullie ervaring.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:41

1 raad: stap niet op Whiskey ;) . En check even of de zadels fatsoenlijk erop liggen en passen!

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:12

Temeraire schreef:
Ik heb bij verschillende maneges een strandrit gemaakt, zo ook bij Grol, en daar gingen we echt énorm hard op het strand. Dus ik zou het niet doen, komt niet goed met je zusje.
Ik zou zeker voor een duinrit gaan.

inderdaad het gaat best hard!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:22

ik vond het niet zo hard gaan! we hadden ook een rare begeleiding die rookte op der paard enzovoort..
en er was ook een paard die ging liggen, die washeel braaf iig haha!
en een vriendin van mij zei doe mij maar een pittig paardje! kreeg ze eentje die niet vooruit te branden was..

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:27

Ik ben ook een keer bij Manege Grol geweest voor een strandrit, maar vond het zeker geen aanrader. Zou er niet meer terug gaan.
Slecht passend en slecht onderhouden tuig. Ik heb ongeveer dezelfde ervaring als Bonnelover.
Er werd niet gekeken of je kon rijden en op het strand was het of stappen (maar dat ging moeilijk omdat die paarden gewend waren snoeihard te gaan zodra ze strand zagen) of keihard (maar dan ook echt keihard en ongecontroleerd) galopperen. Ik zat op een Haf die steeds naar een ander paard trapte, dat deed ie dus ook in die keiharde galop... Hing ik in z'n nek, kon me nog net op het paard houden.
Ik was blij toen we weer terug op de manege waren!

Heb daarvoor nog eens ergens anders in Zeeland een strandrit gemaakt en dat was me wel heel goed bevallen. Daar werd ook hard gegaloppeerd op het strand, maar die paarden waren controleerbaar en daar werd van te voren in de bak gekeken of je kon rijden.

Dus ik zou echt nog even verder kijken als ik jou was.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:46

Ik ben 2 jaar geleden bij manege grol geweest met eigen paard en vriend die amper kon rijden.
We hebben toen een paard en 1 man begeleiding gehuurd en hebben toen een duinrit gemaakt van ong. een uur.
Vooral stap en beetje draf, ten voordele van mijn vriend.

Vond het best gezellig en heb me prima vermaakt. De manege moet het idd hebben van toeristen en die zijn ook niet altijd even eerlijk(tov de paarden en over rijervaring).

Mss Is het een optie om begeleiding te huren en een soort van privé- strandrit te maken( weet niet wat de prijzen zijn).Je kan het altijd eens overleggen of navragen voor je gaat.

Wij zijn trouwens half september gegaan, dan kan je een hele dag op het strand en doordeweeks is het dan minder druk.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 08:45

Vala schreef:
1 raad: stap niet op Whiskey ;) . En check even of de zadels fatsoenlijk erop liggen en passen!

heel druk paardje ofzo?
ik kijk altijd of het zadel goed licht met aansingelen zelfs als ik zelfs heb opgezadeld en een tijdje later verder ga aansingel (vind ik wel zo fijn om te weten dat er niks dubbel ligt voor het paard) :D

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 10:02

heeft iemand ook ervaring met een duinrit?
is het bijv. veel heuvel op/af en veel draven?

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 10:32

en rij je achter elkaar aan met duin/strandrit of is het zo dat je ook naast elkaar kan rijden

sorry voor de vele vragen :oo

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:33

Bij Grol vond ik het een wilde boel doorelkaar, die paarden gingen kneiterhard op het strand en daar was weinig aan te sturen :o Ik heb het maar uitgezeten en gehoopt dat ze ook wel weer ergens zouden stoppen. Die stopknop zit er zo ingebakken, op een bepaald punt gaan ze vanzelf draven en stappen.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 09:13

Vankje schreef:
Bij Grol vond ik het een wilde boel doorelkaar, die paarden gingen kneiterhard op het strand en daar was weinig aan te sturen :o Ik heb het maar uitgezeten en gehoopt dat ze ook wel weer ergens zouden stoppen. Die stopknop zit er zo ingebakken, op een bepaald punt gaan ze vanzelf draven en stappen.

Als ik zo de verhalen hoor lijkt het me verstandiger om een duinrit te gaan maken(aangezien me zusje het eng vindt)

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 11:54

ik heb alleen nog niet echt info over een duinrit
ga je bijv veel draven en moet je heuvel af heuvel op

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 12:20

ik heb net wat gezien over knapepaard in ouddorp zoiets
heeft iemand daar ook ervaringen mee

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:01

Bij de duinrit voor beginners stap je alleen maar. Bij die voor halfgevorderden draaf je ook, het is niet heel veel heuvel op en af, de duinen zijn daar vrij vlak. De strandrit is eigenlijk gaan zitten en vasthouden. de paarden zijn idd gewend om heel hard te gaan op bepaalde stukken en daar breng je als ruiter niks tegen in. De ritten rijd je achter elkaar aan, er is gewoon geen ruimte om naast elkaar te rijden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:47

slechte ervaring met grol.
volgens mij zijn daar wel meer maneges in de buurt. wij kwamen meerder kleine groepjes paarden tegen onderweg, die kijken waarschijnlijk ook veel meer naar het kunnen van de ruiter.

grol zou ik echt nooit meer naar toe gaan