Hoe IJslander 'beter' tölten leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Hoe IJslander 'beter' tölten leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:36

Ik heb een IJslander Trana. Ze kan goed tölten maar ik krijg op geen manier haar hoofd en benen een beetje mooi omhoog. Ik oefen veel maar vaak snapt ze het niet meer of gaat ze sweinenpassen (of hoe je het ook schrijft Bloos ). Ik hou haar actief, speel in de mond en hou haar aan de voorkant tegen.
Ik heb verder geen les meer (met IJslanders dan..) dus ik kan het niet vragen..

Iemand tips hoe kan ik het haar langzaam kan leren?

Alvast bedankt.

PoelieWoelie

Re: Hoe IJslander 'beter' tölten leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:37

Ik zou wel les nemen, van achter de computer kunnen wij niet zien wat voor paard jij hebt en hoe hij/zij gereden moet worden. Elk paard is verschillend, er is niet één techniek voor alle paarden om ze mooi te laten lopen..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:40

tsja, dan is mijn tip: les nemen!
misschien kan saar veneman je helpen.
Zij woont bij jou in de buurt als ik het goed heb onthouden.
Check ff de website als je interesse hebt. (http://members.lycos.nl/fjalar2000/index.html)
misschien kun je via annefloor saar bereiken en kan zij je helpen.
Ik heb verder geen ander advies, ik ken je paard niet en heb zelf een 3ganger.
Groetjes en succes!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:42

Ik snap dat elk paard verschillend is maar hoe doen jullie het dan?

Les nemen kan niet. De vrouw waar ik les daar kan ik niet meer terecht wegens privé redenen. Verder vind ik het niet zó belangrijk dat ik persee naar een andere les ga zoeken. Toch bedankt Knipoog

Maar ik ben wel benieuwd hoe en wat jullie doen om het hoofd/benen omhoog te krijgen Knipoog

Rettur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:07

Het is belangrijk om veel overgangen te rijden om de acterhand actiever te maken. Als dat lukt dan lukt het ook om haar van voren hoger in te stellen. Ze zal dan ook haar benen beter en hoger optillen. Ook slalom oefeningen zijn belangrijk zodat ze op eigen benen blijft lopen. Suc6

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:05

En zo ontspannen mogelijk laten lopen. Ik moet mijn paard afgebogen laten lopen in de tölt, zo word de rug steviger en verbeterd haar takt. Over een tijdje kan ik een begin maken met het oprichten van het hoofd.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 20:33

Hmm.. Jullie hebben gelijk Haha!

Ik heb ook, toen ik les had, heel veel gehoord dat je moet slalommen enz. Maar waarom heb ik nooit begrepen/gehoord.

Ik rijd al zo veel mogelijk actief en overgangen omdat ik haar ook actiefer wil hebben Knipoog

Bedankt allemaal Haha!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:02

Inderdaad wat Rettur en LauraMc zeggen. Lachen

Verder doe ik ook veel dressuuroefeningen: Bijvoorbeeld wijken, achterwaarts, schouderbinnenwaarts, stelling, dit allemaal links en rechtsom, veel bochtjes rijden, scherpere bochten, figuren sturen, (als je een bak ter beschikking heb - de andere oefeningen kunnen ook op de weg/bos) in stap en als dat heel goed gaat kan je het ook in draf oefenen. Dit om je paard goed soepel te maken / houden enz. Gymnastiseren is heel belangrijk, en ik heb zelf gemerkt dat spier/conditie/soepelheidsopbouw veel kan bijdragen aan de zuiverheid en actie van de tölt. Lachen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:23

traan_beauty schreef:
Ik snap dat elk paard verschillend is maar hoe doen jullie het dan?

Les nemen kan niet. De vrouw waar ik les daar kan ik niet meer terecht wegens privé redenen. Verder vind ik het niet zó belangrijk dat ik persee naar een andere les ga zoeken. Toch bedankt Knipoog

Maar ik ben wel benieuwd hoe en wat jullie doen om het hoofd/benen omhoog te krijgen Knipoog

Als ik jou verhaal zo lees moet je nog heel veel leren.. denk dat je met lessen beter af bent.
En als je je paard goed rijd komen de benen vanzelf wel Clown Het hoofd speel je omhoog maar
daarbij moet het paard wel nageeflijk lopen en ontspannen. Verder zoals Roskur zegt veel dresuur oefeningen doen
om die achterhand sterker te krijgen. Ook oefeningen als halthouden, achterwaards en weer voorwaards. Spring een keer
vanuit halthouden in gallop aan en ga eens een sprongetje maken. Er zijn zoveel oefeningen om het allemaal te verbeteren. Bouw het tolten ook op als je paard moeite met die gang heeft. Je zegt dat je je paard van voren tegenhoud maar dat moet je dus niet doen. Je moet spelend het hoofd iets omhoog werken en dan weer loslaten. Niet tegenhouden dan heeft het paard de ruimte niet Knipoog

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:05

Ik ga met Nynke mee. Ja Je moet je paard niet van voren tegenhouden, en al helemaal niet door aan de teugels te trekken... Scheve mond Schweinen kan ook op stijfheid of teveel spanning duiden, dit kan dus ook juist komen doordat je er teveel druk op zet en helpt je paard ook niet verder... Je kan ook proberen je paard meer met je lichaam te verzamelen en niet alleen met de teugels, en je houding in tölt te verbeteren (zo doe ik eigenlijk maar heel weinig met mijn teugels als ik van draf naar tölt ga of andersom).

En ik kan je ook aanraden om les te nemen. Dressuurmatig les nemen kan trouwens ook helpen, ik heb zelf ook vrij weinig gangenles gehad maar met mijn paard in stap, draf en galop dressuur- en springles gevolgd, spieren en conditie opgebouwd, en na een tijdje verbeterde zijn tölt vanzelf en bood hij het ook zelf meer aan. Ja

Ik snap trouwens, nav het andere topic, ook niet dat je de telgang mist bij je paard als de tölt nog niet helemaal goed gaat... Verward

Succes ermee in ieder geval.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:34

Ten eerste: Ik ga niet lessen wat jullie ook zeggen Knipoog Daar wil ik verder niet op in gaan.

Ik heb geen beschikking tot bak ofzo. Ik heb haar nog maar 2 jaar en ze heeft als 'manegepaard' gewerkt. Ik gebruik haar gewoon om lekkere buitenritten te maken en vind voor haar dressuur niet belangrijk. Ze vind het trouwens ook niet leuk. Telgang heeft ze nóóit gekund en tölt heb ik al héél veel mee geoefend omdat ze al heel erg aan het sweinenpassen was. Laatst was haar vorige eigenaar hier en had op haar gereden en ze moest zeggen dat haar tölt al een stuk netter was geworden. Ik vind het dus al heel knap dat ze al netjes loopt zónder haar hoofd en benen echt hoog te hebben. Ik trek nooit aan haar mond (op enkele uitzonderingen na). Ik ben heel ontspannen in mijn hand bij haar, gelukkig.

Ik kan verder alleen op lange - niet al te brede - zandwegen rijden, waar ik best wel van baal omdat je geen figuren kan rijden Knipoog .

Ik zal morgen wel heel veel overgangen rijden enz. Lachen

Bedankt voor de tips Knipoog ga er zeker mee aan het werk Lachen

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:35

traan_beauty schreef:
Ten eerste: Ik ga niet lessen wat jullie ook zeggen Knipoog Daar wil ik verder niet op in gaan.

Ik heb geen beschikking tot bak ofzo. Ik heb haar nog maar 2 jaar en ze heeft als 'manegepaard' gewerkt. Ik gebruik haar gewoon om lekkere buitenritten te maken en vind voor haar dressuur niet belangrijk. Ze vind het trouwens ook niet leuk. Telgang heeft ze nóóit gekund en tölt heb ik al héél veel mee geoefend omdat ze al heel erg aan het sweinenpassen was. Laatst was haar vorige eigenaar hier en had op haar gereden en ze moest zeggen dat haar tölt al een stuk netter was geworden. Ik vind het dus al heel knap dat ze al netjes loopt zónder haar hoofd en benen echt hoog te hebben. Ik trek nooit aan haar mond (op enkele uitzonderingen na). Ik ben heel ontspannen in mijn hand bij haar, gelukkig.

Ik kan verder alleen op lange - niet al te brede - zandwegen rijden, waar ik best wel van baal omdat je geen figuren kan rijden Knipoog .

dressuur is juist belangrijk voor een goede tolt

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:00

Dat snap ik Knipoog En als je verder mijn reactie leest zie je dat ik er ook aan ga werken. Maar ik bedoel er mee te zeggen dat ik niet dood ga als haar iets niet lukt enz. Van mij hoeft het niet perfect als Trana en ik maar lol hebben Lachen

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:47

Het geeft niet dat je geen bak tot je beschikking hebt, dat heb ik ook niet. Desondanks kan ik vrij veel aan dressuur doen, zoals voltes draaien, overgangen rijden, wijken etc.

En trouwens; waarom wil je het hoofd een beetje netjes omhoog hebben als je alleen maar voor de lol rijd, dan maakt het toch niet uit hoe het eruit ziet? (niet aanvallend bedoelt hoor Knipoog ) En als je dat wel wil (wat ik me wel kan voorstellen), tjsah.. dan zul je echt les moeten nemen. Je paard mooi laten lopen is moeilijk als er niemand is die je tips kan geven.
Ikzelf heb één keer in de drie maand les ongeveer, dat is dan heel intensief en bijna altijd boeken we veel vooruitgang! De volgende drie maanden kan ik dan weer verder met oefenen wat we in de les hebben geleerd Lachen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 19:37

Het is ook niet echt dat ik het persee wil Lachen
Maar ik was wel benieuwd hoe ik haar hoofd beter omhoog krijg Lachen Het is echt niet zo dat ze de tölt helemaal niet beheerst. Af en toe een beetje dressuur onder een rit is ook niet slecht voor haar.. Vandaar Lachen

Met Beauty wil ik wel graag wat verder.. Vooral met racen (lijkt me zo gaaf..). Ze is de dochter van een wereldkampioen telganger Haha! dus.. Maar dat kan nog wel een jaar duren voor ze klaar is.
Dus misschien ga ik met haar wel in les, maar dat moet ik nog even bekijken.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:24

traan_beauty schreef:
Dat snap ik Knipoog En als je verder mijn reactie leest zie je dat ik er ook aan ga werken. Maar ik bedoel er mee te zeggen dat ik niet dood ga als haar iets niet lukt enz. Van mij hoeft het niet perfect als Trana en ik maar lol hebben Lachen

Oke Knipoog Dan begreep ik em eem niet goed :p

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 20:48

Haha, oke Lachen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:23

traan_beauty schreef:

Het kan zijn dat je dressuur niet belangrijk vind maar voor IJslanders is dat de basis en wel belangrijk. Ik snap ook dat je liefer gewoon fijne buitenritten etc. wil gaan maken. Maar door zweinepass zet het paard zijn rug vast en dat is dus ook niet de bedoeling. Daardoor kan het paard steeds stijfer worden en heb je op het laatst een plank over (overdreven uitgedrukt, maar het kan wel) Ook het tolten moet je niet te veel gaan oefenen. Het paard moet er wel plezier in houden. Wel fijn om te horen dat het al wat beter met haar gaat kwa gangen. Toch ben ik erg benieuwt waarom je absoluut niet van plan bent om lessen te gaan volgen??? (gewoon benieuwt hoor)

Laura, ookal rijd je recreatief ik vind het ook belangrijk dat je de hoofdhouding goed wil hebben. Vind het wel uitmaken hoe het eruit ziet. Als je een paard hebt die sterrenkijkt in de tolt en je denkt, ach.. ik rijd toch maar recreatief. Vind ik dat geen juiste stelling. Want als je paard sterrenkijkt drukt ie automatisch de rug weg. Zo rijd je het paard alleen maar stuk.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 19:06

Ben het er helemaal mee eens Glossi Knipoog

Waarom ik niet wil lessen..
Ik heb het al erg druk en heb al les bij de manege. We hebben verder niet echt een IJslander les in de buurt (zover ik weet?) en ik wil eerst Trana's conditie opbouwen, wat al redelijk lukt moet ik zeggen.. Verder moeten mijn ouders me dan brengen met de trailer en zij hebben het zelf ook druk, vooral in de vakanties enz.

Over een tijdje wil ik heel graag op een IJslandse les gaan en dan als ik dan echt geen tijd meer heb stop ik met de manege les Knipoog . Misschien wil mijn moeder met Skipta ook wel mee Lachen .
Maar dit alles moet ik dan eerst nog even overleggen met mijn ouders..

Vandaag heb ik trouwens een heerlijke buitenrit gemaakt, ondanks de gladheid. Ze liep heel netjes en aan het einde van de rit begon ze al redelijk omhoog te komen. En omdat haar hoofd meer omhoog komt kan ik ook merken dat ze makkelijker in draf overgaat, wat weer makkelijk is met het springen (ze vind springen in tölt heel moeilijk)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:56

Fijn dat het goed ging met rijden. Lachen

Ik vind trouwens dat dressuur - of eigenlijk is gymnastiseren een beter, universeler begrip - niet alleen bij ijslanders de basis is, maar dat je elk paard wel op de een of andere manier zou moeten gymnastiseren. Maar dressuur betekent dus ook niet steevast dat je in een bak móet rijden, als ik buiten ga rijden dan werk ik mijn paard ook eerst los door op de weg / in het bos wat oefeningen te doen. Ja Een paardenrug is tenslotte niet gemaakt om een mens te dragen, we moeten dus zelf ook zorg hiervoor dragen. Lachen

Gewoon lekker verder oefenen en de tijd nemen dus. Ja Veel succes!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:00

Glossi schreef:

Laura, ookal rijd je recreatief ik vind het ook belangrijk dat je de hoofdhouding goed wil hebben. Vind het wel uitmaken hoe het eruit ziet. Als je een paard hebt die sterrenkijkt in de tolt en je denkt, ach.. ik rijd toch maar recreatief. Vind ik dat geen juiste stelling. Want als je paard sterrenkijkt drukt ie automatisch de rug weg. Zo rijd je het paard alleen maar stuk.

Edit: ik snap het Tong uitsteken vreemd antwoord weggehaald.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:21

@traan_beauty:
Wat dressuur betreft ben ik het met de meesten hier eens. Het is en blijft de basis en is dus wel degelijk belangrijk.

Wat betreft de lessen, als je in eibergen woont is er wel redelijk dichtbij les, namelijk in Ruurlo;-)
Wil je meer weten pm me maar!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:33

Wil even toevoegen dat je wel eerlijk moet zijn tegen het paard, niet alle paarden hebben de aanleg om hun benen tot hun neus op te trekken. Ook wil je niet dat het hoofd omhoog getrokken is, daar krijg je alleen maar spanning van in het paard. Heb je wel eens goed gekeken naar de bouw van je paard, kan het paard überhaupt zijn hoofd houden in het beeld wat jij wilt? Laag aangezette paarden kunnen hun hoofd niet zo hoog houden, kan je sjorren wat je wilt maar is niet bevorderlijk voor de tölt. en niet eerlijk tegenover je paard.

Paard dat netjes nagefelijk aan het bit loopt en zijn kaken en rug ontspannen heeft gaat beter vanuit de schouder werken, waardoor je meer actie krijgt.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 18:05

Thokkadisje daar heb je helemaal gelijk in hoor!

Ik weet écht wel dat Trana niet haar hoofd/benen perfect omhoog kan doen maar een beetje kan ze wel Knipoog

In Ruurlo kun je lessen? Oké, ik zou het onthouden Haha!