). Ik hou haar actief, speel in de mond en hou haar aan de voorkant tegen.Ik heb verder geen les meer (met IJslanders dan..) dus ik kan het niet vragen..
Iemand tips hoe kan ik het haar langzaam kan leren?
Alvast bedankt.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
). Ik hou haar actief, speel in de mond en hou haar aan de voorkant tegen.

traan_beauty schreef:Ik snap dat elk paard verschillend is maar hoe doen jullie het dan?
Les nemen kan niet. De vrouw waar ik les daar kan ik niet meer terecht wegens privé redenen. Verder vind ik het niet zó belangrijk dat ik persee naar een andere les ga zoeken. Toch bedankt
Maar ik ben wel benieuwd hoe en wat jullie doen om het hoofd/benen omhoog te krijgen
Het hoofd speel je omhoog maar
Je moet je paard niet van voren tegenhouden, en al helemaal niet door aan de teugels te trekken...
Schweinen kan ook op stijfheid of teveel spanning duiden, dit kan dus ook juist komen doordat je er teveel druk op zet en helpt je paard ook niet verder... Je kan ook proberen je paard meer met je lichaam te verzamelen en niet alleen met de teugels, en je houding in tölt te verbeteren (zo doe ik eigenlijk maar heel weinig met mijn teugels als ik van draf naar tölt ga of andersom).

Daar wil ik verder niet op in gaan.
. 
ga er zeker mee aan het werk
traan_beauty schreef:Ten eerste: Ik ga niet lessen wat jullie ook zeggenDaar wil ik verder niet op in gaan.
Ik heb geen beschikking tot bak ofzo. Ik heb haar nog maar 2 jaar en ze heeft als 'manegepaard' gewerkt. Ik gebruik haar gewoon om lekkere buitenritten te maken en vind voor haar dressuur niet belangrijk. Ze vind het trouwens ook niet leuk. Telgang heeft ze nóóit gekund en tölt heb ik al héél veel mee geoefend omdat ze al heel erg aan het sweinenpassen was. Laatst was haar vorige eigenaar hier en had op haar gereden en ze moest zeggen dat haar tölt al een stuk netter was geworden. Ik vind het dus al heel knap dat ze al netjes loopt zónder haar hoofd en benen echt hoog te hebben. Ik trek nooit aan haar mond (op enkele uitzonderingen na). Ik ben heel ontspannen in mijn hand bij haar, gelukkig.
Ik kan verder alleen op lange - niet al te brede - zandwegen rijden, waar ik best wel van baal omdat je geen figuren kan rijden.
Ik zal morgen wel heel veel overgangen rijden enz.
Bedankt voor de tipsga er zeker mee aan het werk
En als je verder mijn reactie leest zie je dat ik er ook aan ga werken. Maar ik bedoel er mee te zeggen dat ik niet dood ga als haar iets niet lukt enz. Van mij hoeft het niet perfect als Trana en ik maar lol hebben
) En als je dat wel wil (wat ik me wel kan voorstellen), tjsah.. dan zul je echt les moeten nemen. Je paard mooi laten lopen is moeilijk als er niemand is die je tips kan geven.

Het is echt niet zo dat ze de tölt helemaal niet beheerst. Af en toe een beetje dressuur onder een rit is ook niet slecht voor haar.. Vandaar 
dus.. Maar dat kan nog wel een jaar duren voor ze klaar is.traan_beauty schreef:Dat snap ikEn als je verder mijn reactie leest zie je dat ik er ook aan ga werken. Maar ik bedoel er mee te zeggen dat ik niet dood ga als haar iets niet lukt enz. Van mij hoeft het niet perfect als Trana en ik maar lol hebben
Dan begreep ik em eem niet goed :p
traan_beauty schreef:Ten eerste: Ik ga niet lessen wat jullie ook zeggenDaar wil ik verder niet op in gaan.
Ik heb geen beschikking tot bak ofzo. Ik heb haar nog maar 2 jaar en ze heeft als 'manegepaard' gewerkt. Ik gebruik haar gewoon om lekkere buitenritten te maken en vind voor haar dressuur niet belangrijk. Ze vind het trouwens ook niet leuk. Telgang heeft ze nóóit gekund en tölt heb ik al héél veel mee geoefend omdat ze al heel erg aan het sweinenpassen was. Laatst was haar vorige eigenaar hier en had op haar gereden en ze moest zeggen dat haar tölt al een stuk netter was geworden. Ik vind het dus al heel knap dat ze al netjes loopt zónder haar hoofd en benen echt hoog te hebben. Ik trek nooit aan haar mond (op enkele uitzonderingen na). Ik ben heel ontspannen in mijn hand bij haar, gelukkig.
Ik kan verder alleen op lange - niet al te brede - zandwegen rijden, waar ik best wel van baal omdat je geen figuren kan rijden.
Ik zal morgen wel heel veel overgangen rijden enz.
Bedankt voor de tipsga er zeker mee aan het werk

. Misschien wil mijn moeder met Skipta ook wel mee
.
Een paardenrug is tenslotte niet gemaakt om een mens te dragen, we moeten dus zelf ook zorg hiervoor dragen. 
Veel succes! Glossi schreef:
Laura, ookal rijd je recreatief ik vind het ook belangrijk dat je de hoofdhouding goed wil hebben. Vind het wel uitmaken hoe het eruit ziet. Als je een paard hebt die sterrenkijkt in de tolt en je denkt, ach.. ik rijd toch maar recreatief. Vind ik dat geen juiste stelling. Want als je paard sterrenkijkt drukt ie automatisch de rug weg. Zo rijd je het paard alleen maar stuk.
vreemd antwoord weggehaald.