Bokkende IJslander, vanwege de wind??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Bokkende IJslander, vanwege de wind??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 19:03

Ik heb ruim een maand geleden Bjolfur gekocht, een hartstikke lief, rustig paard. Nu merk ik wel dat hij steeds pittiger wordt alhoewel ik meestal rustig rijd met hem. Ik rijd een paar keer week en maak alleen bosritten met hem. Toen ik hem kocht was hij echt rustig op het ietwat slome af en nu moet ik hem vaak wat minder hard proberen te laten lopen. Op zich niets mis mee maar vandaag was hij wel heel baldadig, een beetje overdreven kijkerig en opeens vanuit een drafje een paar hele hoge bokken en daar ging ik, plat op mijn snuitje, auw.
Daarna racete hij een paar keer flink op en neer, doodeng want het pad eindigde bij een zeer drukke verkeersweg, maar gelukkig konden we het andere paard rustig houden ( gauw eraf gesprongen en hem aan het hoofdstel bij gehouden) zodat hij uiteindelijk weer naar me toe kwam en ik er weer op kon gaan zitten.
Daarna iets rustiger gereden, na een paar minuten weer een drafje geprobeerd en daar kwam weer een bok, deze keer een uit te zitten bok gelukkig.
Is mijn vraag: reageren jullie paarden ook anders met dit weer?
Kan ik hem dan beter stil laten staan ( hij loopt dag en nacht op een hele grote wei) totdat de wind is gaan liggen of toch juist maar gaan rijden vanwege zijn energie maar dan het risico lopen dat hij weer gaat bokken?

danamuts

Re: Bokkende IJslander, vanwege de wind??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:06

ik vermoed dat je paardje zijn energie niet goed kwijt kan. Je zou hem voor het rijden even aan de longe kunnen zetten, en dan ff uit laat razen. Natuurlijk helpt de wind ook een handje mee. Ik heb mijn handen nu ook vol aan een normaal zo braaf beestje! het zal de tijd van het jaar wel zijn...

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 19:17

Ik hoop van harte dat het de tijd van het jaar is, ben niet z' on held meer dan toen ik 18 was helaas en als ik er een aantal keer achter elkaar afgebokt zou worden dan ben ik het vertrouwen kwijt ben ik bang voor. Ik hoor ook wel eens dat als je voor het rijden longeert dat je het paard dan juist opwarmt en hij nog frisser wordt? Overigens waren we al een uur aan het rijden dus een groot deel van de energie was hij toch al kwijt dacht ik. Maar kennelijk niet, misschien was hij net lekker opgewarmd, spiertjes helemaal los en hopla die achterbenen ook maar eens goed omhoog Lachen

Gaefa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:22

Misschien zit het zadel verkeerd?
Het kan door de wind komen, maar er zijn waarschijnlijk nog veel mogelijkheden, en idd eerst ff longeren misschien?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:25

Dat komt vast door het weer. Mijn altijd controleerbare Jónas was gister ook veel fanatieker dan normaal. Niks aan.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 11:14

Oke laten we er dan maar vanuit gaan dat het door het weer kwam, Maras mijn Fjord die ook mee reed met een vriendin op zijn rug was ook al zo voorwaarts en dat is normaal niet zijn sterke kant Lachen. En Jonas/Wind er is inderdaad niets aan als ze zo heftig onder je vandaan lopen.
Het zadel ligt al 1,5 maand op zijn rug en daar heeft hij nog niet op gereageerd maar misschien waaide er ook wel net iets tegen zijn lichaam aan ofzo.
Wel jammer want ik zou vandaag ook best wel weer willen gaan rijden maar het waait weer zo hard en om er nu 2 dagen achter elkaar af te liggen, dat trekt mijn rug niet.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:17

Ga lekker met hem wandelen. Ja Dan zijn jullie er toch even uit geweest.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:22

Komt idd door het weer. Ik kan buitenuit beter geen gallopje wagen dan weet ik niet waar we belanden. Ook is hij erg kijkerig en ziet hij nu overal spookjes Tong uitsteken Mischien dat het over een paar dagen wel weer goed gaat met Bjolfur. Dan is hij ook een beetje gewent aan de harde wind. Gewoon lekkere stapritjes maken Lachen Dat doe ik nu ook.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:53

Die van mij rij ik ook regelmatig in de bak met dit weer, vooral omdat ze erg druk is.
Die van mij bokt echt zelden, alleen laatst begon ze dus flink te bokken toen ik erop zat, nadat ze dat had gedaan was het over. Ze had dus duidelijk teveel energie! Tong uitsteken
Wel probeer ik 1 a 2 keer in de week toch een buitenrit te maken, moet er alleen dan wel voor zorgen dat ik haar echt aan het werk kan zetten, anders gaat ze dingen zoeken om van te schrikken Tong uitsteken

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:01

Ik denk door het weer..

Zelfs mijn makke IJslander is met dit weer kei fris en schrikt van alles wat los en vast zit Clown
Vind ik niet erg.. want normaal gesproken is ze niet heel erg snel Tong uitsteken

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 11:36

Het kwam inderdaad door het weer, ik had de vorige eigenaresse even gebeld en gevraagd of zij hem zondag nog eens wilde rijden. Dat heeft ze gedaan en zij adviseerde ook om met hem alleen te stappen als het een beetje onstuimig weer is. Dus het ritje gisteren ging goed en vanmorgen ook, geen bokken meer. Echter mijn vertrouwen is wel iets gedaald, ik wacht nu steeds toch wat angstig op een bok....

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:53

@Maras, dat vertrouwen krijg je vast wel weer terug. Gewoon eerst bij stapritjes houden en zodra je je zekerder voelt het tempo weer opbouwen. Mischien dat je je zekerder voelt als er nog een paard mee gaat?

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:46

Misschien is hij je aan het uitproberen?
Na een tijd als ze gewend zijn kan dat.
Maar het kan idd de wind zijn.
Maar dat maakt mijn ijslanders anders niks uit...

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 19:49

Dat kan inderdaad zijn, dat hij me nu gaat uitproberen, ik hoop echter niet dat hij het op deze manier vaker gaat doen want zulke bokken kan ik niet uitzitten.......
Vrijdag heb ik weer les bij de Breidablik dan zal ik Carla eens vragen wat ik hiermee aan moet. Toch hoor ik weinig van Bokkende IJslanders, de meeste kunnen volgens mij niet eens bokken of het komt in hun vocabulaire niet voor maar de mijne kan het net zo goed als elke maffe WPN-er blijkt dus helaas.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:08

maras schreef:
Ik hoop van harte dat het de tijd van het jaar is, ben niet z' on held meer dan toen ik 18 was helaas en als ik er een aantal keer achter elkaar afgebokt zou worden dan ben ik het vertrouwen kwijt ben ik bang voor. Ik hoor ook wel eens dat als je voor het rijden longeert dat je het paard dan juist opwarmt en hij nog frisser wordt? Overigens waren we al een uur aan het rijden dus een groot deel van de energie was hij toch al kwijt dacht ik. Maar kennelijk niet, misschien was hij net lekker opgewarmd, spiertjes helemaal los en hopla die achterbenen ook maar eens goed omhoog Lachen

Dat ligt aan het type paard. Mijn paard is bv. een diesseltje: In het begin rustig, op het slome af, maar als hij eenmaal warm is en er zin in heeft kan hij ook erg pittig worden! Als je hem zou longeren zou hij denk ik alleen maar warmer en losser worden inderdaad, zoals jij beschrijft.

Maar persoonlijk ken ik meer paarden die aan het begin van de rit druk zijn. Het ligt er dus aan: Is hij vanaf het allereerste begin al druk? Als hij in het begin nog heel rustig en langzaam is en pas later, als hij warm is, drukker word, sneller wil en gaat bokken dan vermoed ik dat hij ook meer een diesseltje is dat even warm moet worden en dan niet meer ophoud.

Mijn paard word er trouwens niet anders om, al die wind en het weer, maar ik merk wel dat hij daar erg uniek in is. Lachen

Is hij verder trouwens wel soepel in zijn lijf? Röskur bokte ook veel toen ik hem net had, omdat hij toen nog heel stijf was (5 jaar niks gedaan en hij was al 15). Toen ik meer dressuur ging doen en ging gymnastiseren ging het vanzelf allemaal beter. Vergeet je niet om je paard ook te blijven gymnastiseren, soepel in zijn lijf te houden, en niet alleen maar buiten te rijden? Voor sommige paarden kan dat erg belangrijk zijn. (zo ook bij de mijne)