karakter ijslander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jakeline

karakter ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 14:09

kunnen jullie ervaringen vertellen over de ijslander. hoe is zijn karakter zijn ze heet? bokken ze vaak of zijn ze over t algemeen alleen snel. zijn het koudbloeden?? ik ben een leek maar wil er meer over weten . waar moet je over nadenken voor je een ijslander aanschaft en buiten het exeem zijn er dingen waar je op moet letten. ik ben benieuwd...

MaiMai

Re: karakter ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:08

Een ijslander is een koudbloed, maar dan moet je niet gelijk denken aan een sloom, breed paard. Veel ijslanders hebben behoorlijk wat pit, het ijslandse vuur, en zijn dus best temperamentvol. Ze hebben een zelfstandig karakter, wat waarschijnlijk ook wel door de manier van houden versterkt wordt (liefst natuurlijk, in een kudde, loopstal) Dit betekent wel dat ze wat minder mensgericht kunnen zijn dan een 23-uur-per-dag-op-stalpaard. Wat ik erg leuk vind bij ijslanders is dat ze vaak een uitgesproken "individueel karakter" hebben, bijvoorbeeld vrolijk, speels, humeurig enz. Echte typetjes dus.

Wat betreft het bokken: dat heb ik vrij winig meegemaakt met ijslanders. Natuurlijk bokken ze af en toe en een enkeling steigert, maar meestal blijven ze dicht bij de grond. Voor mijn gevoel hebben ijslanders eerder de neiging om weg te springen dan omhoog te komen bij gevaar, en dat vind ik wel prettig.

En dan is er natuurlijk de tölt nog!! De tölt vergt trouwens wel wat energie, als je hem goed wilt rijden. Enige instructie van een ijslanderkenner is dan wel handig.

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:18

Over het algemeen heel braaf in omgang, pittig te rijden .. ( temprament)

ik werk met ijslanders, en heb er zelf ook 1 maar toch zie ik veel verschillen.
Maarja elk paard is anders, de ene speelt meer de ander is lekker lui, ook in het rijden, je heb luie ijslanders en hele voorwaardse.
het is maar net waar je naar op zoek bent.
Ik vind wel dat een ijslander egt een buiten paard is, dus ook lekker in een kude moet lopen.

Ik kom ook vrij weinig paarden tegen die opzettelijk beiten, of bokken.
veel minder dan als bij de normale paarden.

En ja da gangen, neem les als je een ijslander wil leren rijden, ik ben er vrij laat mee begonne maar ik moet zeggen dat ik in een paar maanden tijd enorm veel geleerd heb.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:17

Hoi,
Wat hieronder beschreven staat kan ik alleen maar beamen ze zijn superbraaf met lekker veel temperament om te rijden.
Bokken heb ik weleens meegemaakt maar zelden en dan niet in vergelijking tot een 'groot" paard .
Het onderhoud en de verzorging zijn ook vrij makkelijk ......lekker veel buiten en belangrijk een kameraad er zijn nogal wat Ijslanders die dicrimineren en alleen omgang wensen met een collega Ijslander Haha! !!
Ga vooral een keer kijken bij een Ijslander stoeterij in de buurt.
Advies...... rijd veel verschillende Ijslanders voor je tot aanschaf over gaat.
Succes!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:30

Ik ga met Eva mee, je hebt temperamentvolle maar ook makkelijke IJslanders. Net als bij ieder ras scheelt dat per paard.
Zoals ze hier boven al schrijven is het handig om naar een stoeterij/stal te gaan waar je een IJslander kunt uit proberen
zodat je kunt kijken of het echt iest voor je is.

Rettur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:23

Ben het met de anderen eens. Je hebt ze flegmatiek en heel pittig. Het is ook wel even een andere manier van rijden, dus echt uit proberen!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:26

Oh, ze zijn allemaal zó anders! Maar over het algemeen idd lekker pittig met het werk, maar rustig op stal (ook niet allemaal natuurlijk). En ze zijn allemaal zó leuk!!

jakeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 22:46

whowwwwwwwwww ik ben vandaag naar een fokkerij soeterij geweest en nu al heel erg verliefd geworden op een heel gaaf veulen....... ga er binnenkort heen dan mag ik een keer rijden. wat me het meeste opviel was het lieve aanhankelijke karakter. het was echt heel leuk om dat te zien en heb zeker geen spijt dat ik ben gaan kijken. heb er ook heel veel informatie gekregen.
Haha! Haha! Haha!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:52

jakeline schreef:
whowwwwwwwwww ik ben vandaag naar een fokkerij soeterij geweest en nu al heel erg verliefd geworden op een heel gaaf veulen....... ga er binnenkort heen dan mag ik een keer rijden. wat me het meeste opviel was het lieve aanhankelijke karakter. het was echt heel leuk om dat te zien en heb zeker geen spijt dat ik ben gaan kijken. heb er ook heel veel informatie gekregen.
Haha! Haha! Haha!

Ik heb niet zo heel veel verstand van Ijslanders Knipoog maar ik weet wel dat ze veel verschillende karakters hebben, ze zijn allemaal wel temperamentvol.. maar verder qua dingen weet ik er niet veel van Bloos
Leuk dat je bent gaan kijken op een fokkerij/stoeterij Haha!
maar ga je dan op een andere ijslander rijden? (aangezien je het over een veulen hebt??) lijkt me niet dat je op een veulen gaat rijden Tong uitsteken
heel veel plezier vast Knipoog

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:45

jakeline wat leuk dat je ben gaan kijken ! waar als ik vragen mag ?

veulens zijn wel leuk, maar als beginnden ijslander ruiter kun je mis beter niet aan een veulen beginnen, je moet 4 jaar wachten.. in rijden mag pas met 4.5 maar goed dat moet je zelf uitzoeken natuurlijk.

wel leuk !

jakeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 17:05

ik rij natuurlijk al wel een hele poos en heb 7 jaar een eigen paard gehad alleen geen ijslander maar in 4 jaar kan ik voldoende les nemen en met wat hulp met inrijden enzo moet dat best goed kunnen komen. ik heb echt voorgenomen dat de volgende een veulen moet zijn aangezien mn werk ook hij blijft ook zeker in kudde verband staan tussentijds kunnen we een beetje band gaan opbouwen als hij niet in t weide seizoen is. t lijkt megewoon t mooiste om hem vanaf nu tot over 4 jaar zien opgroeien met al zijn voor en tegen spoed. begin er gelukkig niet helemaal blind aan en al zal t best eens moeilijk zijn met wat hulp kom je denk ik wel een heel eind.

hoop ik ghehehehe

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:13

ja oke Lachen dat is dan wel slim. ik dacht dat je net een beginnende ruiter was..... ik bedoelde meer met het in rijden van de gangen maar je heb dan wel idd wel tijd om les te nemen ! en genoeg te weten te komen over de gangen enz.

( en mensen met geen ijslander ervaring denken dat ze met 3 al klaar zijn en beginne soms te vroeg.)
Het is idd heel leuk om je paard te zien op groeien.. mijn ijs was 3 toen ik hem kocht ( en ik werd net 15) ... eerste eigenpaard
ik ben nu 17 ... en heb hem nu al 2 en half jaar met een tegen slag wat eerder moeten in rijden... ( 4 ) Ik heb het ook gered .. ingereden .. nu nog 3 gangen dit jaar beginne aan zijn 4 de gang.

Gaefa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:07

Brave dieren, leuk om op te rijden ze kunnen echt heel lang blijven tölten en telgangen achterelkaar, ze hebben veel energie.

Over 't algemeen vind een IJslander een stal niet fijn, in de wei is leuker&fijner voor ze, mijn paard is het namelijk ook niet gewend dus die word heel chagarijnig op stal. maar als ze van veulen af aan al in een stal staan, is het anders

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:10

IJslanders kunnen niet altijd heel lang blijfen tolten gaefja_ Knipoog Dat hangt van hun voorkeursgang af.
Is het een natuurtolter zal hij idd heel lang door kunnen blijfen tolten. Heb je een draver is het een ander verhaal.
Telgangen doen IJslanders nooit te lang dat is maar een bepaalde afstand Knipoog

Die van ons vinden het trouwens geen enkel probleem om een nachtje op stal te staan.
Overdag gewoon buiten dan vinden ze het geen probleem. Ze staan natuurlijk als het een beetje lukt
dag en nacht buiten.
Laatst bijgewerkt door Glossi op 09-01-07 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:23

Ik ben op vakantie geweest in Ijsland en heb er 7 dagen een trektocht te paard gedaan en wow wat heeft dat ras me verrast! Ik ben zelf 1m84 maar ik voelde me alsof ik op paarden van ruim 1m75 zat, zo sterk en ruim waren ze. Ook op erg ruwe bodems en zo, maar dat is iets wat ze echt aanleren, dus dat kweekt er snel uit in nederland.
Maar hele leuke karakters, heel fijne aardige dieren maar idd wel pittig!

Gaefa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:40

Elk paard is anders glossi

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:48

I know. Maar heel veel mensen die nog maar net met IJslanders beginnen of er alleen van gehoord hebben denken dat IJslanders uren lang de tolt vol kunnen houden en dat is dus niet zo. Elk paard is idd anders. Je hebt paarden die de tolt lang vol kunnen houden (natuurtolters of makkelijke tolters) maar als je paard voorkeur voor draf heeft zal hij de tolt niet zo lang vol kunnen houden.

En Telgang kan een paard nooit lang vol houden, tenzij je zweinepass bedoelt maar dat is een ongewenste gang.
Telgang gaat loei hard en om dat eruit te rijden moet je veel ervaring hebben met de gangen van een IJslander.
Deze gang word altijd in een bepaalde afstand gereden (stuk van 250 meter bijv.)

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:37

IJslanders vindt ik persoonlijk erg prettig in de omgang. De IJslanders die ik gereden heb (2 merries) waren heel verschillend qua karakter. De ene was echt een knuffeltje en de andere die werd liever met rust gelaten.
Ze waren trouwens wel allebei erg lui als ze op de wei stonden. Zodra ik er dan mee ging rijden was dat ook gelijk voorbij. Mijn ervaring met alle ijslanders die ik heb gereden is dat ze allemaal erg voorwaarts waren en graag voor je werken.
Maar ja dat blijft verschillend per paard natuurlijk.
Een natuurtolter die heeft echt een voorkeur voor tolt en kunnen het ook een flinke poos volhouden. Terwijl andere ijslanders er toch duidelijk meer moeite mee hebben.
En net zoals Glossi al zegt is telgang weer heel iets anders dan de tolt die kleine paardjes verbruiken dan veel energie om dat het echt erg hard gaat.Tja en voor de rest laat je ijsje lekker in een weiland staan met een schuilstalletje of zoiets dergelijks.

Gaefa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:35

Glossi : Van telgang heb ik verder ook niet zo veel verstand

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:36

Ik neem mijn IJslander even, voor de rest zit ik niet zo in het IJslanderwereldje. Haha!

Hij is zeer temperamentvol, maakt zich snel druk ergens over. Vooral snel, maar wel betrouwbaar. Als er een klein kindje op zn rug zit, zal hij nooit wat doen. Bokt en steigert NOOIT helemaal nooit. Loopt altijd lekker door, (andere paarden draven als hij stapt en galloperen als hij draaft)

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:49

Wij hebben 3 IJslanders.. Ik neem ze even als voorbeeld

Trana is een redelijk forse en is heel rustig en je kan haar 100% vertrouwens. Als ze echt zin heeft in rijden dan kan ze behoorlijk fris zijn en dan kan ze redelijk hard. Verder in de omgang; Ze bijt niet, doet niks met opzadelen of borstelen.

Skipta (blind) is heel snel maar ze mag niet zo hard meer omdat ze dan struikeld (we hebben geen bak.. en doen alleen recreatie). Ze is mega lief en ook niet vervelend in de omgang. Met rijden was ze altijd er betrouwbaar en fris (zeker niet sloom!). Ze wil graag voor je werken. Maar nu ze blind is schrikt ze wat sneller (logisch toch?).

Beauty is nog niet ingereden.. We hebben het vorig jaar geprobeert maar dat mislukte helemaal. Ze was gewoon nog niet volgroeit. Ze is de dochter van Trousti (wereld kampion Tölt geweest) en Skipta. Ze is dus echt méga snel en fris. Ze is iets moeilijker in de omgang maar ze trapt en bijt niet en is niet 'vals'. Wel kunnen we haar nog niet helemaal de baas met aan het halster meelopen enz. Clown
We gaan het dit jaar weer proberen. Bij haar kunnen er nog wel wat bokjes af en ze steigert ook wel als je naast haar loopt met halster. De andere 2 mutsen die bokken en steigeren allebei niet. Alleen af en toe kan er wel een vreugde bokje af Clown

Ik ben zelf hélemaal verliefd op IJslanders geworden sinds Trana bij ons is gekomen voor mij. Lovers
Ze willen altijd voor je werken en zijn fris en gewoon betrouwbaar.
Veel mensen zien IJslanders als dikke slome paarden.. Dat zijn ze absoluut niet!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:22

@ Gaefa&Nynke: Ook worden wedstrijdijslanders toch eerder op een 'korte spetterprestatie' getraind, niet zozeer om úúúúren te tölten of telgangen achter elkaar ofzo. Verward

Ze zijn verder wel braaf, maar vaak ook met veel temperament. Lachen

Mijn eigen IJslander heeft 4 goed gescheiden gangen, als hij tölt is het zuiver en als hij draaft ook, zijn galop is ook niet lateraal ofzo. Hij is wel 5-ganger maar als je geen ervaring hebt met ijslanders kan ik je aanraden, of je nou een 5- of 4-ganger koopt, een paard te kopen waar de telgang niet is uitgereden maar liever met stap, draf, galop en tölt als 4 goed gescheiden gangen. Liever een goede tölt dan die extra telgang-gang erbij. Ik mis die gang eigenlijk ook helemaal niet, vooral omdat de andere gangen zo goed zijn en hij ook keihard kan in tölt. Haha! Mijn paard heeft een goed regelbaar temperament en is een diessel: Eerst moet hij op gang komen en soms komt hij daardoor wat 'sloom' over de eerste minuten van een ritje, maar als hij eenmaal warm is wil hij het liefst hard lopen en blijven doorlopen in de gang waar hij in zit en kan hij echt úúren doorgaan. En toch blijft hij altijd goed regelbaar en goed te stoppen als het moet. (alleen met meer tegenzin dan wanneer hij nog in het begin even op gang moet komen Nagelbijten / Gniffelen) Hij is wel werklustig, maar niet een paard wat 'voor je door het vuur gaat'. In het begin was hij een beetje respectloos (maar er was 5 jaar niks met hem gedaan, daarvoor is hij wel goed opgevoed, en hij was toen al 15 en een beetje stijf en ongelukkig...) maar nu gaat het super, hij heeft door het herleren van respect niet alleen voor mij respect gekregen maar ook wel wat meer voor anderen. Verder is hij erg op zichzelf, niet zo'n knuffelkont maar hij is wel gek op aandacht, hij is een groots zelfbewust paard, vind zichzelf heel wat, is niet gauw bang voor dingen en hij volgt ook nooit zomaar 'de kudde' als iets eng is, maar bedenkt voor zichzelf of het eng is (meestal is het dat niet).

Elke ijslander is weer anders, het is lastig te zeggen. Maar ik merk wel van mezelf dat als ik nu weer omga met 'grote paarden' dat er iets 'mist'. Ze zijn wat onrustiger lijkt het wel, ik kan het niet uitleggen... Die kracht van de ijslander moet je zelf uitvinden. Lovers

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:46

Ik rij heel veel verschillende IJslanders op het moment. Heb er nu 10 in training en ze zijn allemaal heel erg verschillend. Sommige kan je gewoon op gaan zitten en wegrijden, een ander moet je wat langer roundpen werk mee doen, je hebt er paarden tussen zitten die gaan rennen, en ook bokkers. Sommige bokken af en toe een keer als je er voor het eerst op zit, maar je hebt er ook vuile bokkers tussen zitten, die je eraf willen hebben. Allemaal zijn ze makkelijk in omgang, trappen niet, bijten (over het algemeen) niet. Ze zijn wel erg eigewijs en je moet ze af en toe even op hun plek zetten dat ze niet over je heen walsen.

De meesten zijn lekker voorwaarts met rijden, willen graag voor je werken. De tölt is ook erg verschillend per paard. Sommige lopen alleen maar te picky pacen in de round pen en andere draven. Sommige van de dravers zijn bijna niet te tölten in het begin, anderen laten regelmatig wat stapjes zien. Dan heb je ook nog de pickypacers die lekker door pacen onder het zadel, en paarden die als ze los zijn spontaan gaan tölten. Ook willen sommige niet draven in het begin, en anderen doen alle gangen meteen goed.

Maar weinig paarden hebben een echte goede pace, de pickypacers doen het langzaam, dat wil je absoluut niet, maar die pickypacers zijn meestal geen goede pacers. Ze kunnen het alleen langzaam tempo en niet het snelle rentempo wat wel gewenst is. Als een paard picky pace laat zien is dat dus niet een verzekering voor een goede pacer.

4 gangers zijn vaak wat moeilijker te tölten, maar hebben wel weer een beter gesprongen galop. 5 gangers lopen wat meer in galop.

Als je een IJslander wil aanschaffen zorg dan dat je een beetje ervaring hebt met IJslanders verdiep je erin. Als je een blosklos paard wil dan neem je 1 met weinig actie, die zijn over het algemeen een stuk comfortabeler als de paarden die hun benen tot hun neus optrekken. Wil je wedstrijd rijden dan zou ik weer wel voor zo''n paard gaan. kan je overgens ook prima mee buitenrijden.

Als je van plan bent 1 aan te schaffen, goed in verdiepen, goed bedenken wat je wilt en lekker paarden uit gaan proberen. Als je nog geen les hebt met IJslanders dat eerst gaan doen. Je moet wel weten hoe je een gangenpaard moet rijden om de gangen goed te houden.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:53

Ik vind het niet zo Roskur.

5 gangen vind ik juist helemaal top!
Dus ook de telgang! Ik mis de telgang wel bij Trana.. Je kunt ze trouwens heel goed trainen ze gescheiden te houden zoals de draf-tölt.
En als je geen ervaring hebt met IJslanders zou ik er juist 1 nemen met 5 goed gescheiden gangen.
En ik zou wel les nemen.. Ik heb niet zo heel veel les gehad (5 tot 10 lessen) maar het heeft me wel goed geholpen Knipoog

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:01

traan_beauty schreef:
Ik vind het niet zo Roskur.

5 gangen vind ik juist helemaal top!
Dus ook de telgang! Ik mis de telgang wel bij Trana.. Je kunt ze trouwens heel goed trainen ze gescheiden te houden zoals de draf-tölt.
En als je geen ervaring hebt met IJslanders zou ik er juist 1 nemen met 5 goed gescheiden gangen.
En ik zou wel les nemen.. Ik heb niet zo heel veel les gehad (5 tot 10 lessen) maar het heeft me wel goed geholpen Knipoog

Maar als je zelf nog helemaal geen ervaring hebt kan het lastiger zijn om de tölt er dan goed uit de rijden als je ook veel telgangt. Niet dat dit bij elk paard zo is, (ik kreeg mijne ook met 15 zonder telgang en hij was toen heel stijf dus het heeft al een poos geduurd tot zijn tölt weer helemaal terug was - het is dus ook niet zo dat ik de keuze bewust heb gemaakt.) maar als een paard de telgang eenmaal te pakken heeft kan het ook zo zijn dat zijn tölt steeds lateraler word of zelfs in schweinepass overgaat. Als je dit goed gescheiden houd geen probleem nee, maar als je nog niet zoveel ervaring met gangenpaarden hebt.... En zoals ik zei, ik mis deze gang ook compleet niet omdat hij zo'n gave altijd tactzuivere tölt heeft. Lachen

Mijn paard heeft allevier zijn gangen goed gescheiden, maar ik ken ook zat paarden die hun gangen allemaal door elkaar gooien; met een paard waar je allevijf de gangen rijd zou dit dus nog lastiger zijn. Er is nl. niet alleen het onderscheid draf-tölt of tölt-telgang, maar ook alle mogelijke gangen-mixen ertussenin.

Als jouw paard ze allevijf haarscherp uit elkaar houd is dat dus erg fijn, maar in de praktijk is dat niet bij elk paard zo. Haha!