Knie-actie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alrun__

Knie-actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 09:34

Aangezien jullie hier op bokt heel veel weten van paarden dacht ik, laat ik hier maar eens om hulp vragen. Hier komt hij.

Ik heb een IJslander, Alrún, er zit een hele goede tölt in haar en 2 jaar geleden toen ik haar nog niet had zat dat er nog in. Ze ging daarna meer meedoen met de lessen en de knie-actie ging er uit en de schweinepas* kwam er voor in de plaats. De schweinepas heb ik er nu wel uit en ze heeft al iets meer knie-actie maar dat komt omdat ze nu ijzers heeft. heeft iemand misschien nog tips om haar beter te leren tölten? En het liefst ook hoe ik haar "makkelijk" snel tempo kan leren.

BleikjA

Re: Knie-actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:25

Wat heeft dat te maken met knie-actie? Sommige paarden hebben knie-actie en de andere niet of veel minder.
Om je paard beter te laten tölten kun je haar misschien goed losrijden, en zorgen dat haar achterhand sterker word. Door veel overgangen en voltes enzo..

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:46

Knie-aktie kan je wel degelijk verbeteren, al zal een "gewoon" bospaardje waarschijnlijk nooit een wk-paard worden.

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:56

Ze heeft het wel in dr om een echt wedstrijdpaard te worden, maar heb ik dat ook..:|

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:29

yups alrun kan 't zeker wel, ik heb 't zelf gezien toen ze net ingereden was Knipoog jeetje wat kon dat paardje toen lopen zeg!

het is goed voor haar om 'r eerst maar 's lekker soepel te rijden. veel voltes, bochtjes, zijwaarts, enz. dus puur dressuurmatige dingen doen (in stap en draf kan dat gewoon)... dan wordt de tölt vanzelf ook wel beter! (en ze kan toch al aardig snel?)
jan-sander helpt je hier toch ook mee neem ik aan?
veel suc6!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:30

Alrun__ schreef:
Ze heeft het wel in dr om een echt wedstrijdpaard te worden, maar heb ik dat ook..:|

Niet teveel twijfelen! Lachen Ik wist ook dat mijn paard een goede tölt had, ik kreeg hem toen hij deze niet meer toonde en heel stijf en ongetraind etc. was (hij had naar mijn weten 5 jaar stilgestaan, en was toen 15). Zelf had ik geen gangenpaardenervaring, vandaar dat ik wel wist dat hij het kon, maar kon ik het ook...? Maar 'samen' hebben we het weer geleerd, door veel dressuur, springen, conditie-opbouw, etc etc werd ook zijn tölt vanzelf beter omdat hij weer soepeler in zijn lijf werd. Lachen Hij kan ook knoerthard, en ik had nooit gedacht dat ook ik dat met hem kon rijden, maar wel dus! Haha! (nu heeft hij - om andere reden Knipoog - een blessure waar hij herstellende van is, maar vlak voor de blessure ging het nog steeds bergop, arbeidstempo altijd tactzuiver, en hij kon steeds sneller en sneller!) Terwijl toen ik hem kreeg hij eerst niet töltte en na 'herintölten' een week lang töltte hij heel draverig en in een gespannen houding (eigenlijk wel blij dus dat ik geen gangenles heb genomen, want doordat ik dat juist niet heb gedaan heb ik hem op een ontspannen manier - dmv gymnastiseren, conditie en spieropbouw etc. en veel tijd en geduld - de tölt laten herontdekken Lachen ).

Als je paard alleen is gaan schweinepassen en de knie-actie is verloren door stijfheid of lange tijd stilstaan ofzoiets kan het even duren en kan ik je adviseren gymnastiserende oefeningen enz te gaan doen om je paard soepeler te krijgen. Ja Ik zie trouwens net dat Nori dat ook al noemt. Lachen

Veel succes! Lachen

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:48

Naast het soepel en lenig maken van je paard, kun je ook proberen haar kont 'eronder' te rijden. Ze moet stuwing en kracht van achter hebben om voor 'omhoog' te kunnen komen. Belangrijk is dat je haar verzamelt, zodat de energie van het voorwaarts gaan opgevangen wordt zodat ze meer actie en energie houdt, zonder te versnellen of uit elkaar te vallen. Om de achterhand er meer onder te rijden kun je oefeningen doen als vanuit stilstand over te gaan in bv draf en dan ook echt 'vertrekken' zeg maar. Je kunt daarbij veel doen met je stem.
En zo nu en dan een les bij iemand anders nemen kan ook heel goed werken. Elke instructeur heeft weer zn eigen kijk en door bij diverse mensen te lessen kun je overal iets oppikken.
Om in snel tempo te tolten met veel actie zul je dit eerst met haar moeten oefenen in een langzamer tempo, dat kun je later uitbouwen tot snel tempo.
Hopelijk heb je wat aan mijn tips, heel veel succes ermee.

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 22:11

Bedankt..Lachen Ik was al een beetje begonnen met "gymnastiseren" wist alleen niet zeker of dat ook hielp voor de tölt. En bedankt! zo kan ik wel weer een tijdje vooruit:D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:21

Alet schreef:
Om de achterhand er meer onder te rijden kun je oefeningen doen als vanuit stilstand over te gaan in bv draf en dan ook echt 'vertrekken' zeg maar. Je kunt daarbij veel doen met je stem.

Overgangen draf-achterwaarts-draf werken vaak ook erg goed hiervoor. (Je moet wel goed opletten dat je ze niet achterwaarts trekt, maar achterwaarts 'voorwaarts drijft'.)

Alrun: gymnastiseren heeft altijd een goede invloed Lachen

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:29

zo als de andere ook zeggen zorg er voor dat de kont er goed onder blijft.
let hier bij ook op je houding, ga niet hangen in het zadel, maar blijf ged recht op, voel waar neer je je been goed moet aan sluiten.

ik heb gemerkt dat dit snel effeckt kan geven, heb een paard gereden wat ook romelde in tolt en niet zuiver bleef.
ik ben goed gaan zitten ( ik heb zelf de neiging om te gaan hangen als het paard tolt .. dus benen naar voren ...) en toen ik recht op zad en me benen aan sloot tolte het paard zuiver, en goed.

en gymnastiseren is idd goed.