Speciaal bit gebruiken of liever niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Speciaal bit gebruiken of liever niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 21:55

Ik heb sinds een maand een Ijslander die heerlijk rijdt, hij is bijzonder zacht in zijn mond en zo wil ik hem graag houden. Hij wordt nu gereden met een gewoon dubbel gebroken bit, dat heb ik over genomen van de vorige eigenaar.
Kan iemand me een bit aanraden wat een paard echt prettig vind ( voor zover ze een bit eigenlijk wel prettig vinden) en wat super zacht voor zijn mond is?
Of zou dit bit prima zijn?

Mews

Re: Speciaal bit gebruiken of liever niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:08

Het verschilt ook heel erg per paard wat voor bit ze fijn vinden, eigenlijk is het dus lastig advies geven. Je kan het beste kijken hoe jouw paardje reageert op het bit.

Ik heb mijn paard nu bijna 3,5 jaar en ik rij hem al die tijd met dubbelgebroken watertrens. Hij loopt hier super op, is ontspannen (nu is hij al wel heel ontspannen van nature), geeft na veel gymnastiseren (hij was eerst heel stijf dus daarom heeft het even geduurd) na in stap, draf en galop, en het bit werkt niet zo scherp in. Lachen

Hoe je paard in de mond is/blijft hangt ook af van hoe je rijd. Een dubbelgebroken watertrens is niet scherp, dus als hij hier goed mee loopt zou ik hier gewoon mee blijven rijden! Lachen

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:10

Never change a winning team! Lekker dit bit er in houden.
Het is voor elk paard anders een bit.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:19

Ik heb bij een aantal paarden (voornamelijk niet-IJslanders) heel bewust de overstap gemaakt van een enkel gebroken naar een dubbel gebroken bitje en daar liepen ze allemaal fijner mee. Als Bjolfur het goed doet op een dubbel gebroken zou ik daar niets aan veranderen. Lachen

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:21

Ik zat eigenlijk met hetzelfde euvel. Wilde ook graag nog vriendelijker enzo.
Heb nu een dubbel-gebroken-watertrens (appelbit) Bijt ie na 4 x kapot............... Bloos

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:46

Ten eerste gefeliciteerd met je IJslander! Knipoog
Als je paard fijn op dit loopt zou ik het lekker zou laten, waarom veranderen als het zo goed gaat? Lachen
Ik rijd mijn IJslander met een enkelgebroken bustrens, en dat gaat heel goed. Ik heb er ook eens een dubbelgebroken watertrens in gehangen maar daar liep ze helemaal niet lekker op, dus maar weer snel verwisseld.
Ik zou het niet veranderen als je paard er fijn op loopt, zoals je zegt doet het dat wel en is het zacht in de mond, prima! Lachen

willekuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:09

Ik rijd mijn fries met dubbelgebroken watertrens, superzacht, het is argen.....hupeldepup van een duur merk, weet ik ook even niet meer, maar sinds ik dat heb schuimt ze heerlijk en geeft erg goed na. Ben heel zacht in mijn handen en ik voel dat ze er heerlijk op loopt. Maar waarom zou je idd veranderen ?
Gr Willekeuss

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:38

Als je paard fijn op een dubbel gebroken bitje loopt waarom zou je dan een ander bit nemen?
Lijkt me niet zo veel nut hebben...

Mijn paard loopt fijner op een enkelgebroken robart bitje maar dit scheelt per paard.
Gewoon die dubbelgebroken bit erinhouden Knipoog

Rettur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:22

Gewoon lekker met dit bit blijven rijden. en nog belangrijker, met een zacht hand rijden, dan hou je hem zo fijn.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:22

ja zou nog kunnen kijken hoe die het doet op een bitloos hoofdstel?
leuk voor de afwisseling, en ook erg vriendelijk!

Gaefa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:06

kvika Bericht onderwerp: Re: Speciaal bit gebruiken of liever niet?Geplaatst: Vandaag 17:22

Locatie: stompetoren ja zou nog kunnen kijken hoe die het doet op een bitloos hoofdstel?
leuk voor de afwisseling, en ook erg vriendelijk!

idd wat zij zei

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:23

if it ain't broke, don't fix it Lachen
oftewel, hier reageert ze goed op, en is ze zacht mee in de mond, dus houden zo ...
het enige wat je kunt doen is erop letten dat jij met je handen haar ook zo zacht laat Lachen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:31

Ik heb gewoon geen bit. Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik had altijd een dubbelgebroken bit, redelijk dik. Liep hij altijd heerlijk op, ook een rubber bit werkt is een optie. Lachen