[GP] Met IJslander dressuurles volgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

[GP] Met IJslander dressuurles volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:08

Hallo bokkers!!

Zoals jullie misschien weten heb ik een IJslandse merrie. Het werken in de bak vindt ze erg moeilijk, graag zou ik daarin les willen hebben, dus meer naar de dressuurkant toe.

Alleen...er is niet echt iemand die verstand heeft van IJslanders die mij les kan geven...wel is een optie om naar een vrouw te gaan (waar ik les heb gehad bij de manege) zij geeft nu les op haar eigen Friezen, beleert Friezen en geeft les aan particulieren. Zij is gericht op dressuur en rijdt paarden door als ze bijvoorbeeld niet goed kunnen draven of zoiets.

Nu vroeg ik me af...wie heeft er met zijn IJslander ook dressuurles op zo'n manier? Kan het gewoon met een IJslander "gewoon" dressuur les volgen of is het niet aan te raden?

Graag tips en ervaringen! Ik wil namelijk heel graag les met mijn IJslander Ja Het voordeel is dat ik rijdend naar haar toe kan Lachen

Groetjes Dorieke

wereldhummel

Re: [GP] Met IJslander dressuurles volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:17

Hey meissie,,
ik wete het niet, ijslanders zijn qua rijden enzo toch heel anders als friesen,
Met tolt enzo.
Hoop dat je eruit komt!
Liefs

Edit: je kan het altijd proberen, dan merk je vanzelf of Skess het leuk vind, en of het jouw bevalt!
Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door wereldhummel op 07-12-06 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:21

Ja dat is waar....ze zijn wel anders...wil ook les 1 keer in de 2 weken en dan echt gewoon slangenvoltes rijden en dingen waardoor ze soepeler wordt. Niet zo richten op aan de teugel rijden, maar meer achterhand oefeningen.

Weet uberhaupt ook niet of die vrouw ( Fleur ) dat wel wilt, we zullen toch wel goed moeten overleggen eerst Knipoog

edit: ja dat is waar..proberen kan altijd...Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:42

iemand nog tips of zijn haar motivatie?

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:48

In het begin heb ik ook dressuurlessen gevolgd met allebei de IJslanders. Met Eva een stuk langer. We hadden dit echt nodig om de basis er goed in de krijgen en de hulpen enzovoort. Het heeft ons erg geholpen. Nu les ik bij een "ijslander"instructrice, met hulp voor het tolten ook dat gaat erg goed! Lachen Daar zit ook een stukje dressuur bij, dat is ten slotte de basis voor ieder mens en paard.
Op een gegeven moment was het niks meer de dressuurlessen en dan moet je toch op zoek naar wat anders, als de basis erin zit moet je verder en dat kan je niet met een dressuurinstuctrice, die het toch allemaal net even anders doen. Lachen
Waar woon je ergens? Misschien weet ik wat voor je.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:50

Heey IceEva!! Lachen

Ik wil 1 x in de 2 weken les, zodat het voor mijn IJslandermerrie ook leuk blijft Knipoog en wil echt dingen doen voor achterhandoefeningen, soepeler worden enzovoort Knipoog

Ik kan wel rijden, maar mijn paard snapt er niet zo veel van dus Knipoog Jij zegt eigenlijk dat het de overweging wel waard is om een tijdje dressuurles te gaan volgen?

Ik woon in Steenwijk (Overijssel....) als je nog wat weet...Haha!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:51

Ik denk wel dat je 'gewone' dressuurlessen kan nemen, maar besef wel dat je nooit Z rijdt (over het algemeen gesproken). Maar dat weet je als je een IJslander neemt.
Dus ik zou gewoon iemand nemen die Z dressuur rijdt, en die jou goed kan onderwijzen met het netjes lopen van je paard, en dan kan je veel meer met je paard. Dan hebben jullie er beide meer plezier in, en lukken andere dingen veel beter. Lachen

Succes!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:52

Ja ik hoef ook echt geen Z te rijden met mijn IJslander hoor Knipoog Het gaat mij erom dat ze soepeler wordt, stelling, buiging, misschien wat nagefelijker loopt (hoeft niet super aan de teugel)

maarja...wilde even weten of dit wel "kan" met een IJslander, of mensen er ervaring mee hebben enzovoort Lachen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:53

Ja maar ik kon ook rijden. Knipoog dat wil niks zeggen! Lachen
Dressuurlessen is nooit mis, goed voor de basis en bespiering inderdaad.
Ik les bij Yvette Strookappe en ze moet uit zeeland komen, ze rijd ongeveer een dik uur, dus dat echt tever. Ik ga het eens voor je in de gaten houden. Lachen
Maar als je ook hulp wilt bij het tolten/telgangen dan is dressuurlessen geen optie denk ik..
groetjes Kimmy

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:55

Nee okee...dat dacht ik ook al, hulp bij tolten dan heb je niets aan dressuurlessen..Knipoog

maar het is niet raar om dressuurles te volgen van iemand die niet zo heel veel verstand van IJslander heeft en je leert hoe je je IJslander soepeler kunt maken?

heb gehoord dat als je IJslander soepeler is, achterhand goed gebruikt, dat dat automatisch ook een vooruitgang is in de tolt, dat dat dan ook beter gaat dan wanneer je paard zijn achterhand niet goed gebruikt Knipoog Achterhand gebruik is belangrijk bij heel veel gangen, ook bij IJslanders denk ik Lachen
Laatst bijgewerkt door Coconut op 07-12-06 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:56

Picassox schreef:
Ik denk wel dat je 'gewone' dressuurlessen kan nemen, maar besef wel dat je nooit Z rijdt (over het algemeen gesproken). Maar dat weet je als je een IJslander neemt.
Dus ik zou gewoon iemand nemen die Z dressuur rijdt, en die jou goed kan onderwijzen met het netjes lopen van je paard, en dan kan je veel meer met je paard. Dan hebben jullie er beide meer plezier in, en lukken andere dingen veel beter. Lachen

Succes!

Rolleyes Gaan lessen bij een Z amazone, wat denk je ten eerste dat het kost??
Tuurlijk weet ze dat ze geen Z kan met haar IJslander, maar dat is ook helemaal niet de bedoeling hoor. Heb haar daar niet over gehoord. Knipoog
Ze zoekt iemand die haar lekker helpt met de BASIS, stelling etc zoals ze zelf al zegt. Lachen
Ik kwam op een gegeven moment in de knoei met een dressuurinstructrice, dan mag je paard natuurlijk niet een paard toltpasjes laten zien bij het aandraven en weer terug naar stappen, maar dat is voor ons niet erg omdat wij toch niet serieus gericht zijn op de dressuur en zeker niet naar het Z hoeven.. Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:57

Heel goed gezegt IceEva.... Knipoog

Nouja ik ga heel goed met haar overleggen daarover, kijk toltpasje tussendoor moet kunnen. Skessa draaft moeilijk in de bak, dat is op te lossen met oefeningen zoals slangenvoltes en dergelijke is mij verteld. Haar bezig houden...

dat heb je ook bij andere paarden die slecht draven....dus dat valt wel op te lossen denk ik Knipoog

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:58

Siebjelover schreef:
Nee okee...dat dacht ik ook al, hulp bij tolten dan heb je niets aan dressuurlessen..Knipoog

maar het is niet raar om dressuurles te volgen van iemand die niet zo heel veel verstand van IJslander heeft en je leert hoe je je IJslander soepeler kunt maken?

heb gehoord dat als je IJslander soepeler is, achterhand goed gebruikt, dat dat automatisch ook een vooruitgang is in de tolt, dat dat dan ook beter gaat dan wanneer je paard zijn achterhand niet goed gebruikt Knipoog Achterhand gebruik is belangrijk bij heel veel gangen, ook bij IJslanders denk ik Lachen

Ja zeker, van al die oefeningen krijg je vooruitgang in de tolt. Ja Ach misschien moet je het eens een keertje proberen, kan nooit kwaad.
Of echt op zoek gaan naar iemand die verstand heeft van IJslanders, want ze denken al gauw dat een IJslander hetzelfde is als een kwpn hoor en dat werkt voor geen meter. Knipoog
Zet overal advertentie's en ik zal het in de gaten houden voor je. Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:59

ja ik heb advertenties gezet op speurders en op marktplaats.nl ..had wel iemand gevonden maar die vraagt 40 euro...mij een beeeetje van t gekke!!!!

Ik ga haar ook goed duidelijk maken dat een IJslander niet hetzelde is als een KWPN natuurlijk Knipoog dat moet allemaal overlegt worden... Knipoog voor het zelfde wil ze het helemaal niet omdat ze vindt dat ze te weinig verstand heeft van IJslanders.... Knipoog

Denk dat het rijden dan veel in overleg moet Knipoog
Laatst bijgewerkt door Coconut op 07-12-06 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:01

Ik vind ook dat toltpasjes moeten kunnen, Eva is een 5 ganger en die hebben al veel moeite om op een wat kleinere oppervlakte te rijden (bijvoorbeeld bak) omdat ze ook vrij lang zijn meestal. Succes met zoeken! Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 20:01

Ja daarom.....Knipoog Heeft Skessa ook....Ik ga haar maar eens bellen, vragen of ze het wilt! Bedankt voor de reacties voor zover Knipoog

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:03

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 20:08

Ja dat is echt erg veel....was een vrouw uit Ruinerwold... Knipoog Vlakbij Steenwijk, maar dat ga ik er niet voor betalen Knipoog

wacht even de reactie af van degene waar Skessa nu staat en waarvan ik dr gekocht heb Knipoog

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:59

HoiHoi,

Ik heb ook een IJslander, en die van mij was ook zo stijf als een plank. Ik heb gewoon zelf heel veel slangenvoltes gereden, veel buiging en veel in stap aan de teugel. Hij werd bijna met de dag soepeler! Natuurlijk niet elke dag, het moet voor hem ook leuk blijven Bloos Toen ie dat een beetje voor mekaar had, gaan galloperen en halt, galop en halt. Halt en galop. In 1 keer, ik deed het zonder zadel zodat hij alle spieren zonder problemen optimaal kon gebruiken zonder last te hebben van het zadel. Nu heeft ie me toch een kont! Allemaal spieren. Hij loopt nu veel soepeler en houdt het langer vol om soepel te lopen.

Ik heb wel een paar keer les gehad van mijn buurvrouw. Maar dat verhaal ken je. Ik heb ook een poosje les gehad bij Gerry van Oossanen. Ik weet niet of je haar kent.. ze zit wel in Lhee (vlakbij Dwingeloo) Die is zelf erg goed met IJslanders en heeft er zelf ook veel. Geeft dressuurles Lachen

Heel veel succes ermee!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 21:01

Okee...Haha! Bedankt voor je reactie Wieteke!! Haha! Ik rijd ook niet elke dag dressuur...heb weinig tijd door de weeks en het moet ook leuk blijven voor Skessa... Lachen

Denk dat ik haar maar eens bel om het te vragen Haha!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:12

dressuurles is voor elk paard goed, wat voor ras, of wat je ook doet... in de dressuur gaat het (als het goed is) om ontspanning, rechtrichten, gebruik van rug en achterhand enz. dit is allemaal ook nodig om een ijslander netjes te rijden (ook in de tolt is het handig als dit goed gebeurt)...
zeker aan te raden dus!

en ik weet ook nog wel twee stallen voor je in je buurt:
stal foxan (heb ik geen ervaring mee)http://www.frafoxan.cybercomm.nl/
en de besmanninckhoeve (daar rij ik zelf al dik drie jaar) www.ijslandsepaarden.nl

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:19

Ik denk dat je met een gangenpaard heel goed dressuurlessen kan volgen, alleen niet in een groepsles.

Toen ik pas mijn gangenpaard had heb ik wel geprobeerd mee te lopen in manegeles en dan was het tijdens het warmlopen: 'en nu in draf en jij, doe jij ook maar wat..'.

Dat was dus snel over en vanaf dat moment nam ik privelessen.
Een goede 'normale' instructeur staat in het begin wel even vreemd te kijken (althans een paar jaar geleden) maar ze ziet snel genoeg wat de mogelijkheden zijn en past je lessen daarop aan.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 22:08

Ja, ik neem in ieder geval priveles, les in mijn uppie zodat ik me goed kan richten op mijn paard en mijn instructrice ook op mij Knipoog

Stal Foxan ken ik, daar heb ik heel wat uurtjes gewerkt in de stallen. Ben er uiteindelijk weggegaan omdat ik vond dat ze daar niet goed voor de paarden zorgden en de lessen waren helemaal waardeloos Boos! Maar aardig dat je me die tip geeft.

Besmannick hoeve is helaas wat te ver weg Verdrietig....

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:46

dressuurles van iemand die Z rijd hoeven niet eens zo duur te zijn. Ik heb nu les voor 12,50 voor een half uurtje en die gene rijd nog ietsjes hoger dan de Z. maar iemand die op M niveau rijd daar kun je vast ook nog veel van leren, zou ook wel weer een stuk goedkoper zijn.

Ik denk dat je met een ijslander ook best wel leuk dressuurmatig kunt rijden.
Met m'n quarter-horse is t ook gelukt Knipoog succes!

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:27

Ik zit er ook over te denken om met 'mijn' IJslander dressuurlessen te nemen. Ze is wel veel soepeler geworden, maar ze kan nog meer merk ik. Ik hoef nou niet echt dressuurmatig super te worden, als haar basis maar beter wordt. Als haar dressuurbasis beter is, zit ik er over te denken om springles te gaan nemen.
Ik kan opzich van een goede Z ruiter les krijgen, die ook alle lesgeefcursussen enzo heeft gedaan, alleen dat kost wel € 20,- per half uur. Volgens mij zijn de prijzen voor gangen training ook aardig duur ... Maar wie weet is het iets voor de toekomst Haha!