help me heffen in de tolt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lind_fura

help me heffen in de tolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 15:23

heyhey

ik ben de trote "mama" van twee mega mooie ijslander merries.
nu ben ik met 1 daar van hard bezig met het trainen voor de wedstrijd van 28 januari in exloo. De stap gaat al mega, draf word aan gewerkt (zit vooruitgang in) en de galop gaat ook goed.
Nou is het onderscheid tussen mijn draf en tolt wel beter geworden door mijn dressuurlessen, maar toch denk ik dat het mooier zal zijn als mijn paardje meer heft in de tolt.
dus nou is mijn vraag: hoe laat ik mijn ijslander beter heffen in de tolt???
ik sta open voor alle tips en suggesties en ook voor dingen die je vooral niet moet doen!!!
btw ze heeft al ijzers voor en achter.

groetjes
merle

IceEva

Re: help me heffen in de tolt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:26

Hmm hoe lang tolt je al met haar?
Ik ben nu ongeveer een half jaartje bezig met het tolten van mijn IJslander, daarvoor heb ik vooral alleen de basisgangen gereden. In het begin was het tempo zeer laag en de knieactie was niks. Op den duur, door gewoon veel te oefenen en zorgen dat ze sterker word ging het beter. Ze gaat nu al in het tempo van een vlotte draf en ben daar erg blij mee, hoofd is op de goede hoogte en de knieactie komt vanzelf steeds meer. Ook als ik net een flink stuk heb gegalopeerd en ze is lekker voorwaarts heeft ze veel actie in de tolt. Lachen
Verder moet je zorgen dat ze lekker bespiering krijgt en sterk word, oefen de andere gangen ook goed. Ik weet niet of ze achterwaarts kan en wijken, maar dat zijn hele goede oefeningen om de tolt te verbeteren. Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg zo, succes!!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:27

Misschien is lessen ook niet verkeerd! Ik les bij Yvette Strookappe en ik ga met sprongen vooruit. Lachen

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:50

Het is belangrijk dat haar achterhand in eerste instantie sterk genoeg wordt om dragend te worden. Maar ook de voorhand zelf kan een probleem geven: veel ijslanders zijn stijf aan de voorkant en hebben daardoor geen ruimte om de voorkant en dus de schouders vrij te maken. Zoals Kimmy al schreef kun je daar aan werken door stukjes stelling te vragen, te wijken, achterwaarts gaan, schouder binnenwaarts enz. En inderdaad, iemand die je af en toe aanwijzigingen geeft is ook niet verkeerd!

Veel plezier in Exloo! Ik zie je misschien wel!!

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:27

Hoi Merle

Ik lees zo dat we niet ver bij elkaar uit de buurt kunnen wonen, woon zelf in Groningen stad.

Je schrijft dat er nu een duidelijk verschil begint te komen tussen de draf en de tölt, begrijp ik dat goed uit je verhaal? Als dat zo is zou ik eerst deze knopje even goed laten inwerken bij je paard voor je begint met knieactie in tölt. Het belangrijke op een wedstrijd is eerder een tactzuiver tölt dan een draftölt met veel knieactie. Alles wat je kan doen aan het verbeteren van de tölt is al gezegt.

Heel veel plezier met trainen en veel plezier in exloo. Geniet vooral van je eerste wedstrijd. Dat ben ik vergeten te doen door te stressen.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:51

Ik wens je ook heel veel plezier! Knipoog

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:25

Hoi,

de eerste wedstrijd in Exloo is niet op 28 januari, maar op 24 februari! Je hebt dus nog een maandje extra om te oefenen.

Mirjam

lind_fura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 16:22

ja eerst vond ze de tolt heel moeilijk buiten en in de bak en moest ik heel veel moeite doen om haar in de tolt te houden. Opzich was er een duidelijk verschil alleen draafde ze liever dan dat ze tolte.
door die dressuur lessen hou ik haar makkelijker in de tolt en ook door deze lessen word ze veel losser en gebruikt ze de achterhand meer.
ik heb haar nu ongeveer een jaar, maar rij haar al 1,5 jaar. soms spettert ze echt in de tolt, veel knie actie en andere keren is het gewoon tolt en daar houd het wel mee op.
lind is ook mijn eerste echte ijslanderervaring, we hebben er momenteel 3 en ze tolten allemaal anders, dat heeft me ook wel veel geleerd over het goed tolten op je zit en minder doen met je teugels.
maar omdat ik nog maar 1,5 jaar ervaring heb weet ik dr nog niet zo veel van af.
gelukkig nog een maandje extra om te oevenen.

groetjes

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:24

Veel overgangen rijden waardoor de achterhand sterker word. Als de achterhand sterk word zal het paard van voren meer gaan klimmen. Maar als de tolt nog niet heel makkelijk gaat zou ik eerst rustig door gaan tolten voor je aan de actie gaat beginnen. Verder veel viguren rijden maar dat is vrij standaard.. En IJslander lessen nemen Knipoog Tot in Exloo Tong uitsteken