Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Texas1 schreef:Fijn dat het zo goed gaat! maar heb je haar van veulen af aan of niet???? dta ze dat allemaal nog niet kon enzo??
EricPrast schreef:Texas1 schreef:Fijn dat het zo goed gaat! maar heb je haar van veulen af aan of niet???? dta ze dat allemaal nog niet kon enzo??
Ik heb haar van de zomer als jaarling gekocht bij de fokker. Bij hem lopen de jonge paarden vrij op het land en komen normaal gesproken pas als driejarige een beetje in handen. Waar mijn paarden staan leent de situatie zich daar niet voor, dus ben ik nu rustig aan bezig haar zover te "temmen" dat ze gewoon halstermak is, kan meelopen, vaststaan, borstelen en voetjes geven. Ook makkelijk voor de smid en de veearts. Meer hoeft de eerste paar jaar nog niet.
Texas1 schreef:Tjsa, het heeft allebei zijn voor- en nadelen. Op zich ben ik er best een voorstander van om jonge paarden eerst maar gewoon even lekker een paar jaar paard te laten worden/zijn, ze kunnen de rest van hun leven nog doen wat wij tweepoters er van vragen. Nmm. levert "vrij" laten opgroeien zelfbewuste, zelfstandige paarden op, die zelf kunnen nadenken en beslissingen kunnen nemen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid haar zelf die gelegenheid te bieden en ze is me te dierbaar om haar een paar jaar in een natuurgebied/begrazingsproject in te scharen met alle bijkomende risico's. Ondanks dat ik er best vertrouwen in heb dat de beheerders daarvan hun stinkende best doen, gaan er daar naar mijn smaak te vaak dingen te ernstig mis: ziektes, verwondingen, nou ja, bedenk het maar.Ben ik helemaal met je eens...maar wel erg jammer dat ze het nu pas leert, niet dat het te laat is maar het is fijn als het al een beetje kennen. Het ene paard leent zich er meer voor dan het andere op een jonge leeftijd! maar wij hebben op dit moment een veulen wat we houden van nu 4 maanden. Die kan voetjes geven, in haar eentje al een stukje lopen bij ons op het erf en gewoon poetsen etc etc. is idd erg makkelijk voor de hoefsmid en voor de VA!
Succes ermee verder! maar dat gaat wel lukken ze is nog jong!
BleikjA schreef:Leuk dat het zo goed gaat !
daarbij gaat ze straks met 2 jaarlingen staan als het goed is! en nu heeft ze iig wel de basis geleerd.Texas1 schreef:Fijn dat het zo goed gaat! maar heb je haar van veulen af aan of niet???? dat ze dat allemaal nog niet kon enzo??