Zweetdeken op bij ijslanders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drifandi_

Zweetdeken op bij ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 18:28

Hoi,

Doen jullie zweetdekens op bij de ijslanders als ze erg zweten? Bloos

balli

Re: Zweetdeken op bij ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:35

nou felien, ik heb dan wel geen ijs, maar ik reageer toch even:
als 't frisjes is en je paardje is nog nat zou ik wel ff een zweetdekentje om doen... al is 't maar een half uurtje...
maar bij dit weer vind ik het nog niet heel erg nodig hoor!
vooral als ze nog lange haren heeft (dus niet geschoren) en dus langzaam droogt is het bij koud weer wel ff lekker voor ze!

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:36

ik zou idd het zelfde doen als balli

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 18:37

ok bedankt Lachen Tong uitsteken

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:34

Als het koud is of waait doe ik er wel heel even een zweet deken op, soms maar voor 15 min... Dan is er tog wat meer zweet weg. Als je het deken er af haalt kan je ook even naar de ondervacht kijken of die droog is. Als die droog is is het goed Lachen

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:01

Ik doe eigenlijk precies hetzelfde als de mensen hierboven.
Freykja staan dan wel 's nachts op stal, maar wil niet dat ze kou vat! Als ze erg nat is, dan krijgt ze dus een zweetdeken op. De tijd verschilt echter. De ene keer moet de deken na 10 min al af en de andere keer pas na een half uurtje. Als je de zweetdeken te lang erop laat zitten, gaat het juist tegen werken! Dan gaan ze juist zweten Tong uitsteken

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:17

Paarden zijn zo gebouwd dat ze geen kou kunnen vatten van zweten Lachen
Door de capilaire werking (dus het vocht van de huid naar op de haren transporteren) is de huid dus supersnel droog. Hoe snel de haren droog zijn hangt af van hoe goed z'n isolatie is; het gaat namelijk om verdampen. Als een paard z'o droog is, is er veel verdamping, en dus veel warmteverlies. Lang nat blijven is dus eigenlijk alleen maar een goed teken! Haal de haren maar eens uit elkaar als ie flink gezweet heeft.
Maar als je veel wast, of scheert, is die natuurlijke werking weg en moet je natuurlijk wel een handje helpen Knipoog

Een (wollen) zweetdeken doet precies hetzelfde als de paardenvacht: het vocht van de huid naar boven transporteren.

Bovendien: paarden zijn zo geevalueerd dat ze kunnen zweten. Veruit de meeste dieren kunnen dit niet! (konijnen, honden, geiten, enz.) Het zou heel raar zijn als een wild paard aan een roofdier ontsnapt, en vervolgens dood gaat omdat ie kou vat, omdat ie bezweet buiten staat?

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:52

Ja als Eva na het rijden bezweet is krijgt ze altijd een zweetdeken op. Ik laat der altijd eerst even rollen dan is ze wat sneller droog. Laat der meestal 1 uurtje met deken staan en dan is ze zo goed als droog. Lachen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:30

Ik heb ook een zweetdeken voor Jónas, hij zweet ontzettend na het rijden en het is wel even lekker als hij sneller droog is.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:25

Wij gebruiken wel een zweetdeken als ze erg nat zijn, dan laten we ze even staan en halen we later de deken er weer af. Als ze niet te nat zijn maar wel vochtig dan doen we hem niet altijd om. Als ze maar goed uitgestapt zijn en koel zijn.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:53

mijn IJslander is nu nog erg nat ivm slechte conditie. Die wordt wel beter. Laatst was ze zo nat van de bosrit dat ik even een deken op heb gedaan. Ongeveer 20 minuten, toen ging ze rollen en toen was ze bekant droog Ja

lisetteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:16

ik zou het wel doe

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:35

Nouja goed, als je ze goed uitstapt en ze rollen dan drogen ze ook goed op...

ligt aan verschillende factoren:

* hoe nat is het paard?
* Hoe koud is het buiten?
* Hoe lang duurt het voordat het echt donker wordt?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:33

Rauka schreef:
Paarden zijn zo gebouwd dat ze geen kou kunnen vatten van zweten Lachen
Door de capilaire werking (dus het vocht van de huid naar op de haren transporteren) is de huid dus supersnel droog. Hoe snel de haren droog zijn hangt af van hoe goed z'n isolatie is; het gaat namelijk om verdampen. Als een paard z'o droog is, is er veel verdamping, en dus veel warmteverlies. Lang nat blijven is dus eigenlijk alleen maar een goed teken! Haal de haren maar eens uit elkaar als ie flink gezweet heeft.
Maar als je veel wast, of scheert, is die natuurlijke werking weg en moet je natuurlijk wel een handje helpen Knipoog

Een (wollen) zweetdeken doet precies hetzelfde als de paardenvacht: het vocht van de huid naar boven transporteren.

Bovendien: paarden zijn zo geevalueerd dat ze kunnen zweten. Veruit de meeste dieren kunnen dit niet! (konijnen, honden, geiten, enz.) Het zou heel raar zijn als een wild paard aan een roofdier ontsnapt, en vervolgens dood gaat omdat ie kou vat, omdat ie bezweet buiten staat?

Ik ben het helemaal eens met dit verhaal!
Daarom krijgen mijn IJslanders ook geen deken op. Ze staan 24 uur per dag buiten, en na het rijden gaan ze dus ook bezweet (wel op adem) de wei weer op.
Ze zijn er nog nooit ziek van geworden!