hengstenkeuze voor IJslandermerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijslandermir

hengstenkeuze voor IJslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 12:30

Hoi,

ik wil mijn merrie Vidja volgend jaar (weer) laten dekken. Vidja is een 9 jarige dochter van Yngri- Dreki. Ik wil haar wel laten dekken door een IJslanderhengst, maar een andere gangenpaardenhengst komt zeker ook in aanmerking. Belangrijk vind ik dat het veulen veel natuurlijke tolt heeft. Vidja tolt heel makkelijk, heeft de voorkeur voor tolt, maar het snelle tempo kost haar wat moeite. Ze heeft ook een prima draf. Vidja is vrij klein (1.30 m) en ik zou het prettig vinden als het veulen wat groter zou worden. Wat verder een punt ter verbetering is, is oprichting. Vidja heeft niet veel natuurlijke oprichting. Verder vind ik het karakter heel belangrijk. Vidja heeft een fijn karakter, ik vind het belangrijk dat de hengst dat ook heeft. De hengst mag ook geen eczeem hebben. Welke hengst zouden jullie voor haar kiezen? Dit is Vidja (de rijfoto is al wat ouder, maar de duidelijkste die ik had):
Afbeelding
Afbeelding

Mirjam

Glossi

Re: hengstenkeuze voor IJslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:41

Hey Mirjam, ik vind zelf Farsaell echt een geweldig leuk paard. Hij geeft ook erg leuke nakomelingen. Je schreef dat je een veulen wil fokken met veel tolt. Ik denk dat Gumi dan ook erg leuk is. Suc6 met je keuze Knipoog

Leuk paard is Vidja Cool

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:16

Ik vind Frosti frá Heidi echt een hele gave hengst! Haha!
Misschien is het jou smaak niet, hij geeft valk veel geloof ik.
Je kunt eens wat over hem opzoeken.

Gaefa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:19

Heey, Dit klinkt nogal stom.. maar ik weet en perfecte met heeel veel tolt hengst.. maar ik kan niet op zijn naam komen...Boos!

Gaefa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:20

Heey, Ik wil ff reageren op die reactie

Ik vind Frosti frá Heidi echt een hele gave hengst! Haha!
Misschien is het jou smaak niet, hij geeft valk veel geloof ik.
Je kunt eens wat over hem opzoeken.

Mijn veulen is daar van een Zoon:)

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 09:02

Vindt Frosti wel een erg mooie kleur hebben. Maar verder ken ik hem niet. Ik kies niet een hengst voor zijn kleur. Een mooi kleurtje is mooi meegenomen, maar hij moet verder wel bij mijn merrie passen qua bouw. Ik weet niet wat Frosti verder vererfd. Heeft iemand een duidelijk foto van Frosti of van zijn nakomelingen?

Mirjam

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:44

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 00:33

Ik zou ook voor haar gaan voor hengst met een stabiel karakter. Bij Hestadalur staat Baron, een hengst wiens karakter mij erg aanspreekt, heel vriendelijk en stabiel, die tevens heel veel tölt heeft. Meer info over hem kan je vinden op de website van Hestadalur.

Weet je wat voor veulens Vidja in het verleden heeft gegeven ? Zijn er eigenschappen die zij wel en niet doorfokt ? Door welke hengst is ze toen gedekt ? Nonni ? Kan je haar nakomelingen vergelijken met andere nakomelingen van de hengst(en)?

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 07:51

Petrakolen hier @ bokt heeft trouwens wat nakomelingen van Frosti, misschien dat je haar eens kunt pben! Lachen

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:19

Ik vind deze hengsten erg leuk:

- Floki fra Feti: http://www.xs4all.nl/~simaro/Fra%20Skja ... /index.htm Lijkt me een hele mooie en vriendelijke hengst, met ook nog eens een geweldige kleur Tong uitsteken

- Lettir fra Spor: www.fraspor.nl Alleen een nakomeling op i-net gezien maar ik vind het een geweldige hengst.

- Gimsteinn fra Skáney: http://www.grovengroep.nl/stoeterij/ Tja, vind hem gewoon geweldig Lachen Heb hem een keer op een wedstrijd gezien en hij valt gelijk op, wat een uitstraling heeft hij!

- Gumi fra Ilper Skák: http://www.grovengroep.nl/stoeterij/ Heb een nakomeling van hem gezien en ben er helemaal verliefd op Lachen

Farsaell fra Fitjum http://www.fra-wyler.nl/ Hele lieve hengst met leuke nakomelingen, wat me als eerste aan hem opviel waren zijn geweldige lange benen Lachen

Frosti vind ik ook wel leuk maar ik heb gehoord dat zijn nakomelingen een beetje tegenvallen (alleen gehoord hoor, sorry als ik iemand kwets Lachen )

Ik heb verder niet zo heel veel verstand welke hengst bij jou merrie zou kunnen passen, maar dit zijn de paarden die ik heel leuk vind Lachen

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 12:49

Vidja heeft nog maar 1 veulen gehad en dat was bij mij. Dat was een veulen van Hottur. Vinka is nu bijna 1,5 jaar en nog gewoon bij ons. Vinka lijkt erg op Vidja qua uiterlijk, maar heeft een heel ander karakter. Veel rustiger en veel meer allemansvriendje. Helaas heeft ze niet de vele tolt van haar moeder. Ze laat het meeste draf zien, maar wie weet is dat straks onder het zadel anders. Vidja draaft en tolt in het weiland, maar heeft onder het zadel de voorkeur voor tolt.
Gumi lijkt mij idd ook geschikte hengst, en verder ook Gimsteinn.
Ik zit ook te denken om haar te laten dekken door een Paso hengst.

Mirjam

Kaeti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:48

Askur frá Gerdum. Ik heb zelf daar een veulen van, en wat we tot nu toe hebben gezien, heeft hij goeie gangen, veel tölt.(Hij is nu twee) En ook een lief karakter. Wel geeft Askur heel veel wildkleur. Toen wij onze merrie door hem lieten dekken (nu alweer 3 jaar geleden) had hij nog maar één zilverappel kind, en verder alleen maar wildkleuren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:01

Is Tyrson niet wat? Mooie maat, mooie gangen, mooie bouw en een leuk karakter. Je krijgt dan wel een vos geloof ik.

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:40

Tyrson is idd een erg mooie hengst. ik vind zelf Farsaell ook wel wat, maar misschien iets te 'zwaar' voor mijn merrie. Ze heeft van Hottur ook een veulen gekregen die behoolijk 'massief' is. Een wat ranker fokkende hengst is denk ik geschikter. Zit zelf toch aan Gumi, Lettir of Eldur te denken. Kennen jullie ÞOKKI FRÁ KÍLHRAUNI? Hoe is deze hengst en hoe fokt hij?

Mirjam