Informatie gevraagt over DSLD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dribble33

Informatie gevraagt over DSLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 20:17

Hoi allemaal,
Hier is de leek weer Knipoog Ik ben aan het zoeken naar informatie over DSLD wat vaak bij gangenpaarden voorkomt. Ik vind alleen informatie in het Duits (veel te moeilijk om te ontcijferen voor mij en in het Engels ( bij gangenpaarden .nl) maar daar haal ik niet uit hoe je het kan zien etc. Ik heb wel wat foto,s gezien van paarden met DSLD maar het zijn foto,s en ik begrijp dus niet veel van wat het inhoudt. Wat ik wel weet is dat het vaak genetisch bepaald is...
Mijn pony Joy ( peruaanse paso x Dtr ) lijkt een overtstap te maken en ik ga er eigenlijk van uit dat het bij haar bewegingen horen maar nu ik iets hoor over de DSLD wat veel bij gangenpaarden voorkomt begin ik te twijfelen.
Ik hoop dat er iemand is die mij iets meer kan vertellen over DSLD.

lesilla

Re: Informatie gevraagt over DSLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:18

heb je al gezien op google wetenschap?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:54

Wat is DLSD dan?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:07

hahah dat dacht ik ook al glossi.
weet het ook niet.
maar schijnbaar iets aan de benen ofzo?

Kaeti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:55

ik zou ook echt niet weten wat dat zou zijn!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:13

Degenerative Suspensory Ligaments Disease
Oftewel degeneratie van de ondersteunende gewrichtsbanden. Soort van artrose van de zachte weefsels ipv van kraakbeen. Met als gevolg dat paarden kreupel gaan lopen (eigenlijk continue 'zwikken'). Het is bij mijn weten nog niet aantoonbaar dmv een gentest, en de enige (schijn-)zekerheid die je hebt is als de ouders van je paard tot op hoge leeftijd actief en gezond zijn geweest. Het is ook niet aantoonbaar vóórdat de klachten optreden, maar pas als er klachten zijn. Foto's heeft uiteraard geen zin, omdat het om de zachte weefsels gaat.
Het komt bij alle paardenrassen voor, maar bij Paso's iets meer, ongeveer 1% van de Paso's heeft er last van.

dribble33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 22:14

Bedankt voor de informatie Ibbel zoals ik het hoor hoef ik me geen grote zorgen te maken over Joy. Nu ik jouw verhaal hoor zie ik ineens de pony van mijn nichtje voor me Casper, bij het berijden van Casper valt me op dat hij vaak door zijn rechter voorbeen heen zakt (verzwikken) het zal waarschijnlijk wel niets te maken hebben met mijn vraag die ik gesteld heb maar het schoot ineens door mijn hoofd bij het lezen van jouw informatie.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:39

Had daar echt nog nooit van gehoort, weet ik dat ook weer Lachen