Kreupel maar moet afvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gaefa

Kreupel maar moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 08:56

Hallo,
Mijn ijslander is kreupel maar heel erg dik geworden toen ze bij de hengst stond. Nu willen we haar laten afvallen. Maar ze mag alleen stappen. Hoelang moet je ong. stappen Om d'r te laten afvallen?

Groeten
Andrea

Ojah.. Misschien denk je dat het zielig is om te stappen met een kreupel paard.. Maar de vee-arts zei dat het goed was.Knipoog Dan kan ze d'r stap verbeteren ofzo..Das best Logisch

chanora

Re: Kreupel maar moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:00

heey..

Mijn pony was ook kreupel en die werd ook super dik.
Eerst moest ze van de veearts 1 maand boxrust daarna mog ze 2 keer per dag 5 minuten stappen.
Afvallen deed ik pas toen ze weer mog rijden. Mijn pony was 9 maanden kreupel dus werd echt heeeel dik. Ik zou je ijslander pas laten afvallen als je weer gaat rijden. Het lukt tog bijna niet van stappen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:01

Lang en goed doorstappen. Alleen is dat niet te doen met een kreupel paard.

Ik denk dat je eerst eens goed naar het voer moet kijken wat er nu ingaat. Ze moet wel genoeg vit./min. binnen krijgen voor het veulen. Daarvoor kan je het beste een goed supplement gebruiken. Via de brok moet je veel te veel voeren.

Wat voor ruwvoer krijgt ze nu? Kan je aan ruwvoer komen waar minder energie in zit? bv graszaadhooi, overjarig hooi (van 2e of 3e snee!), of haver/gerste stro.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:05

Denk dat t moeilijk zal worden om haar af te laten vallen in stap. Dan zal je al flink met haar aan t werk moeten, maar dat kan natuurlijk niet bij een kreupel paard. Ik weet niet hoeveel ze te eten krijgt, maar misschien kun je daarin iets gaan minderen? Als ze toch alleen maar hoeft te stappen dan heeft ze genoeg aan voer als basisbehoefte.
Ik zou anders gewoon lekker met jouw ijslander gaan stappen en wanneer ze weer beter is kun je met haar gewicht aan de slag. Wat voor kreupelheid heeft ze precies?

Gaefa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 09:35

Hey, Wat jullie allemaal schreven, Ik zal er ff antwoord op geven, Ze is misschien Gronisch Kreupel..Boos! Jullie Zeiden ook wat voor voer krijgt ze? Nou,Ze kreeg eerst gewoon normaal voer, Maar bij de hengst is ze dik aangekomen.. En ze waarschijnlijk niet eens bevrucht. Das bijna zeker dus daarom geven we haar ook niet meer ofzo.. en op het eerste bericht, We hebben haar al 2 maanden box rust gegeven, in de winter.. Ze is al heel lang kreupel. Misschien helpt deze informatie met een oplossing!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:45

De kreupelheid moet toch een oorzaak hebben, zijn er foto's gemaakt? In ieder geval geen krachtvoer geven, alleen ruwvoer met evt. een totaalsupplement.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:15

ze komen niet zo maar vitamine en mineralen te kort hoor.
geef haar alleen hooi en in kleine portie's
wel is het handig om haar te laten scannen want dan weet je pas of ze drachtig is.
doe je dalijk zo voorzichtig met d'r en geef je haar extra eten vanwegen de dracht en dan is ze het dalijk niet?!
(ook wel handig voor betaling dekken om te weten toch?)
succes verder

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:20

Pavokoek voeren (halfje per dag is genoeg) voor de vitamientjes, en verder heel beperkt (oud) hooi geven. Drie plakken per dag is genoeg. Wel geleidelijk afbouwen, te snel afvallen is ook niet goed voor een paard, dan kan je vet in de bloedbaan krijgen (hyperlipaemie). Verder niks, geen vers gras, geen krachtvoer. Veel korte periodes stappen, dus liever 6 x per dag 10 minuten, dan 2x een half uur. Dat laatste niet zozeer voor het afvallen, maar vanwege de kreupelheid. Als je paard idd chronisch kreupel is, dan heeft dat laatste echter ook geen nut. Afvallen is echter sowieso nuttig, een kreupel been dat teveel gewicht moet dragen doet meer pijn.

Drachtig zijn is echter ook een prima manier om af te vallen. Ga in hemelsnaam niet bijvoeren als je paard idd toch drachtig is, nu ze zo vet is, doe dat pas als ze echt mager aan het worden is. Je hoeft sowieso pas in de laatste 2-3 maanden bij te voeren.

Gaefa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 19:20

Heey allemaal! Heel erg bedankt voor Info! Clown
Gaefa word al Dunner! Pling
Groetjes!
Andrea
(gaefa)