hoofdhouding ijslander/ gangenpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanes_

hoofdhouding ijslander/ gangenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 16:45

Als ik een ijslander of ander gangenpaard op een foto in tolt zie dan hebben zo'n hoge hoofdhouding.
Wie kan me uitleggen waarom dat zo is en is dit noodzakelijk?
Ook zie ik dat de teugels vrij strak worden gehouden, waarom is dat , en is dit noodzakelijk of kan je ook tolten met een lossere teugel?
Geld dit ook bij bv telgang?

MaiMai

Re: hoofdhouding ijslander/ gangenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:15

Een gangenpaard loopt van nature met z'n hoofd omhoog in de tölt omdat die gang zoveel spierspanning vraagt. In het 'ouderwetse' ijslandse rijden zie je dat de paarden vaak extra omhoog gevraagd worden door de ruiter, omdat hij dan zijn benen beter zou kunnen bewegen en een trotsere houding heeft. Tegenwoordig zijn er ook veel ruiters die hun paard wat meer ontspannen rijden en hun paard goed kunnen laten tölten aan een lossere teugel. Een strakke teugel is dus niet noodzakelijk, maar ik moet zelf toegeven, wel makkelijk Knipoog

tyrwheanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:28

er zijn ijslanders die met losse teugels kunnen tolten, maar dat ligt eraan hoe goed het paard kan tolten. bij de meeste paarden die ik heb getolt moest ik het hoofd omhoog houden, omdat ze anders niet kunnen tolten. volgens mij weet een paard ook als je zijn hoofd omhoog doet dat hij moet tolten.
maar het ligtvolgens mij, vooral aan het paard.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:49

volgens mij is het geen goed teken als je je paard zijn hoofd omhoog moet trekken. Ik hoorde dat dat vroeger wel gedaan werd maar nu is dat niet meer de bedoeling.
Mijn paard doet haar hoofd zelf hoger als we gaan tölten (en zij is geen makkelijke tölter) Ik geef als hulp met mn handen een ophouding maar ik trek haar hoofd niet omhoog. Misschien als ze er dan even uit wil vallen je handen iets hoger maar je moet het hoofd niet zelf omhoog gaan houden..

Volgens mij is het gewoon de houdeing die een paard heeft in tölt, het ene paard hous zn hoofd ook hoger dan de andere. lijkt me ook erg moeilijk om zuiver te tölen als je paard zn hoofd naar beneden doet.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:30

Bij mijn ene verzorgijs gaat het hoofd automatisch naar boven. Ik hoef hem daar dus helemaal niet heen te trekken ofzo, de teugels staan ook niet superstrak. Hij loopt dan helemaal verzameld en met een goed contact, licht in de hand. Zijn voorkeursgang is draf.
Het andere paard tölt gewoon altijd, ook aan de lange teugel. Ik moet wel zeggen dat de tölt aan de lange teugel niet echt super is, tis net een dweil, maar ze tölt wel. Ik denk wel dat dit te trainen is. Kijk maar eens naar Tyrson van Yoni bijvoorbeeld, die gaat zelfs zonder hoofdstel als een speer.

tyrwheanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:26

ik ben het helemaal met jullie eens!
het is inderdaad zo dat je niet het hoofd omhoog moet trekken, maar (moeilijk uitteleggen) omhoog drijven zeg maar...
het paard moet meestal wel eerst zijn hoofd omhoog doen voor je kunt tolten...
zo heb ik het tenminste (ongeveer...) geleerd.

ff ontopic... ook bij de familie Blom!:D

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:14

De truc zit 'm er in, dat om goed te kunnen tölten de achterhand er flink onder moet. Het paard gaat als het ware een beetje "op zijn hurken gaan zitten" en draagt het voornaamste deel van zijn eigen gewicht en dat van de ruiter met de achterhand. Daarbij worden ook de buik- en rugspieren wat aangespannen (wat iets anders is dan de rug vastzetten). Hierdoor krijgt hij in zijn voorhand de ruimte om uit de schouder weg te komen en met de voorbenen te "dansen". Doordat het hele paard als het ware een beetje "achterover kantelt", komt daarbij dan ook het hoofd wat omhoog.

En da's dus heel wat anders dan wat ze "vroegah" inderdaad deden: zijn kop op god's voetenplankje trekken waardoor ie idd. wèl zijn rug vastzet en er lekker lateraal tussenuit zwijnepast omdat het zeer doet. Daar zijn ze al een jaar of 20 van teruggekomen...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:24

idd... niks geen trekken aan die teugels!!!

mijn ijslander (verzorgpaard) reed eerst helemaal niet makkelijk in de tolt (ik kon het nog niet en zij maakte daar dankbaar gebruik van Haha!)
maar nu ik het onder de knie heb is het gewoon drijven en lichte ophoudingen geven waardoor de achterhand er ver onder gebracht wordt en het hoofd eigenlijk bijna automatisch omhoog komt... en de teugels ja die zijn aangenomen maar staan niet strak, ik kan het ook met lange teugels maar dan moet ik veel harder werken want dan denkt ze : ja doei ga mooi draven Haha!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 18:29

Bedankt voor jullie reacties daar kan ik wel wat mee! OK dan!
Wat zijn trouwens de hulpen voor een tolt te vragne, ik heb al iets begrepen van achterhand eronder drijven en ophoudingen met de handen.
Wat zijn de hulpen om de telgang te vragen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:02

ja tolt is niet heel moeilijk om te vragen... (zoals ik het geleerd heb) je verplaatst je gewicht iets naar achter drijft de achterhand eronder en geeft lichte ophoudingen zodat het paard zn hoofd hoger gaat dragen... en als het goed is gaat je paard dan tolten...

telgang kan die van mij niet dus helaas helaas kan ik je niet mee helpen