Ik alleen met IJslanders en dravers, dan ga ik toch voor de IJslanders. Ik heb ook weleens op töltende kruisingen gereden, maar dat was voordat ik wist wat tölten was, dus daar kan ik niet echt over oordelen.
Ja,daar ben ik ook wel benieuwd naar, welk gangenpaard-ras nu eigenlijk het meest comfortabel zit! Ook iemand ervaring met bv ijslander versus een amerikaans gangen paard zoals Rocky Mountain horse of Tennessee walker?
heb een kruising rocky en TWH gereden(vader van mijn jaarling, zie profiel), hij had de singlefoot dus van de rocky en zit erg lekker. Heb ook töltende dravers gereden, n American Saddlebred en n peruaanse paso. De paso heeft toch wel de zachtste(wat zitten betreft zeg maar) en fijnste gangen.
sja, ik vind de Walker het meest comfortabel. Natuurlijk is niet elke Tennessee Walker even comfortabel, net als bij de IJslander of bv Paso Peruano.
Jaren geleden heeft Walter Felmann een videoband uitgegeven: Gangpferde, hier bei uns. Hier worden veel verschillende rassen getoond die allemaal op dezelfde bodem en fino-strip gereden worden. De comfort verschillen zijn duidelijk als je kijkt naar de bewegingen van de ruiter.