Hoeveel mag een stevige ijslander van ongeveer 1.40 wegen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vilheide

Hoeveel mag een stevige ijslander van ongeveer 1.40 wegen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 20:08

Ik vraag me af of mijn ijslander een goed gewicht heeft.
Hij is ongeveer 1.40 hoog en is stevig gebouwd.
Hij weegt momenteel rond de 370 kg.
Is dit een normaal gewicht?

Groetjes Jolanda

palmira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:24

Op het eerste gezicht lijkt een gewicht van 370 kg niet vreemd bij deze hoogte. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de ribben: kun je die voelen/zien? Als je met je hand over zijn ribben strijkt, moet je ze zonder veel druk kunnen voelen maar ze mogen niet al te zichtbaar zijn. Als je wat meer wilt horen over gezond gewicht en bijbehorende voeding, op 4 april is daarover een lezing in De Meern.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:16

mijn barokke haf van 1.40 is topslank en weegt 436 kilo.

je moet gewoon het geheel bekijken,ribben kunnen voelen maar niet zien.

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:01

hmm ik denk dat je er wel op kan.. Er zijn veel mensen van 75 kl die op een kleine ijslander zit. moet je wel rekening mee houden dat niet elke ijslander sterk is!

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:01

fjordenfan_ schreef:
hmm ik denk dat je er wel op kan.. Er zijn veel mensen van 75 kl die op een kleine ijslander zit. moet je wel rekening mee houden dat niet elke ijslander sterk is!

Ze vraagt of het gewicht van die IJslander goed is niet of ze er op kan rijden! Elke IJslander is sterkt en op kleine IJslanders kunnen ook wel volwassene alleen zou ik niet zwaarder dan 75 doen...

dimma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:04

EEn mooi gewicht is denk ik 375 kg.
Bij deze lengte, ik geloof ook dat je het bij pavo kan opzoeken.
Of vraag je Da er eens naar.

Rauka

Re: Hoeveel mag een stevige ijslander van ongeveer 1.40 wegen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:39

Ohjee...
Volgens het meetlint weegt Ráka (en zij is maar 1.28) 450 kg Wow!
Maar je kan haar ribben niet zien, maar wél voelen. Verder hangen er ook niet overval van die vetkwabben aan, dus ik hou het er maar op dat het meetlint liegt Tong uitsteken

Ik denk dat een stevige ijslander van 1.40 best iets meer mag wegen dan 375 kg... Maar de beste richtlijn is denk ik vooral ribben niet zien maar wel voelen.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 07:31

Hoe heb je zijn gewicht gemeten? Mijn ijslander (die wel te dik is trouwens) weegt volgens het meetlint 330 kilo, maar volgens de weegschaal 380! Als die van jou 370 op de weegschaal is lijkt me dat niet te zwaar hoor.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 09:17

Volgens het meetlint van Pavo weegt mijn paard inmiddels rond de 360 kg.
Hij ziet er super goed uit, niet te dik maar zeker niet te dun. Ik kan de ribben wel voelen maar niet zien.

Groetjes Jolanda

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:22

Glossi schreef:
fjordenfan_ schreef:

Verward Ze vraagt of het gewicht van die IJslander goed is niet of ze er op kan rijden! Elke IJslander is sterkt en op kleine IJslanders kunnen ook wel volwassene alleen zou ik niet zwaarder dan 75 doen...

Bovendien is 1.40 voor een IJslander zéker niet klein, maar juist aan de grote kant. Knipoog Draagkracht / sterkte hangt ook zeker niet (alleen) van de stokmaat af maar is ook per paard heel verschillend.

Ik denk niet dat Röskur veel meer dan 375 weegt en die is ook 1.40 m en ook meer van het 'oude type'. Ik heb het nooit bekeken bij hem met meetlint, gewoon altijd gekeken of ik de ribben kon voelen, maar niet zien. Hij is wel altijd goed op gewicht, ik moet er meer dingen instoppen om hem dik te krijgen dan slank te houden. Knipoog Maar ik denk dat je beter kan afgaan op hoe hij eruit ziet dan zijn precieze gewicht...