[ijslanders]Hoe het beste telgang trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauga

[ijslanders]Hoe het beste telgang trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 18:56

Hoi allemaal!

Ik heb een 11 jaar oude schat van een ijslander, Lauga. Helaas staat ze op dit moment als enige ijslander op stal sinds haar vriendje Sunnur verhuisd is. Samen met hem ging ik vaak naar buiten en konden we lekker alle gangen oefenen. Nu lukt dat dus niet meer, en ik ga liever niet alleen uit rijden omdat we een drukke weg over moeten steken. Sindsdien rijd ik regelmatig met iemand die een warmbloed (geen idee wat het is) hier heeft staan en een meisje met een pony. Nu worden hun paarden helemaal gek als Lauga begint te tölten, laat staan als ik haar in telgang leg. Bovendien neigt Lauga te galloperen wanneer een van de anderen gallopeert (of ze tölt keihard ) Zijn er hier meer mensen die samen met andere rassen rijden? En weet iemand een manier om toch de telgang erin te houden? Ik heb trouwens verder geen problemen met tölt, daar was ik eerst wel bang voor, maar Lauga heeft van nature een voorkeur voor tölt, gelukkig...

Iemand tips?

Askja

Re: [ijslanders]Hoe het beste telgang trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:56

Kun je niet op zoek naar een andere pensionstalling, eentje waar wel Ijslanders staan?

Mocht dat niet kunnen, zou ik toch af en toe in je eentje gaan rijden om specifiek aan de telgang te kunnen werken. Desnoods stijg je af om de weg over te steken (lijkt me sowieso veiliger bij zo'n drukke weg).

Die telgang raakt je paard niet kwijt hoor, als je nauwelijks telgang rijdt. Het is tenslotte een vijfganger. Veel mensen die vijfgangenproeven rijden, rijden in de training ook weinig telgang. Vaak wordt de tölt lateraler als je erg veel telgang rijdt. Je paard goed rijden in de vier andere gangen en af en toe gericht bezig met de telgang, lijkt me voor een vijfganger de beste training. Zelf heb ik ook een echtte vijfganger (meer dan 1 zelfs bij nader inzien), en ik rijd (bijna) nooit telgang.

Rij ze!

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:20

Klopt Askja, de beste training voor de ren-telgang is NIET/ nauwelijks telgangen, als je paard weet dat hij het kan (en jij ook) dan raak je dat niet zomaar meer kwijt. Draven is erg goed voor de bespiering, ruimte en het uithoudingsvermogen. Er zit zelfs een kans in als je (te) vaak de telgang rijdt je paard er niet zoveel zin meer in heeft om echt te knallen of er juist helemaal "knetter" van wordt en het zelfs gaat mis-bruiken dmv even een telgangsprintje om dan onder ander werk uit te komen.
De telgang moet een tsjakkaa moment blijven.
Dus ook niet bijv. eerst een flinke tijd dressuren of aan andere dingen werken en dan als laatste er nog even een vliegende rentelgang uit proberen te werken.
Je moet er ook voor waken om hele einden te telgangen, korte snelle stukken is beter. Het is best zwaar voor het paard en dan heb je de kans dat hij gaat hangen en dus meer op de voorhand gaat rennen ipv van achteren uit.
Ik doe het zoals nu afgelopen zomer ivm de wedstrijden ongeveer 1 x per maand, dan maak ik een "telgangrondje", warmdraaien met draf en wendingen, handgalopjes en vandaaruit rengalop om hem "heet" te maken. En dan doe ik een paar korte stukjes rentelgang op verschillend terrein. Na de telgang laat ik mijn paard ook nog even uitlopen in draf aan een lossere teugel, dan kan hij even zijn rug ontspannen. Zo'n rondje duurt dan ongeveer een half uur. Als ik geen wedstrijden heb dan rijd ik ook bijna nooit de telgang, net of ik met een ander telgangpaard ben en we zin hebben in een race, of op het strand, maar eigenlijk zeer weinig.

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:09

Ik heb ook 2 vijfgangers, maar ik rij ze eigenlijk nooit in telgang. Wel rij ik vaak met andere paarden dan IJslanders en dat is eigenlijk nooit een probleem. Als ik wil tolten terwijl de andere draven, dan gaat dat gewoon goed. Op de weg moeten de andere paarden meestal wel even wennen, maar daarna gaat het wel goed. Ze gaan niet moeilijker in tolt, omdat het andere paard draaft. Dus ik denk dat je het gewoon meer moet oefenen. En als de paarden dan wat meer aan elkaar gewaagd zijn, kun je ook de telgang proberen. Maar zoals hierboven ook al werd gezegt, niet te vaak.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:13

Smari/Monique, dat heb je duidelijk uitgelegd! Heb ik eigenlijk niets meer aan toe te voegen.
Behalve dat het eigenlijk ontzettend leuk en uitdagend is om met een echte vijfganger te rijden. Viergangers zijn ook erg leuk en vaak in tölt spectaculairder dan vijfgangers (de echte goeie dan), maar een vijfganger kun je zo fijn op gevoel en lichtheid rijden, in plaats van 'op druk' zoals veel viergangers gereden (moeten) worden. Ik heb zelf het meest geleerd van het rijden van vijfgangers, en dat doe ik nog steeds. Het is vooral: op het juiste moment loslaten, vrijlaten, zonder de power te verliezen. Snel zijn in je hulpen, licht en soepel maar tegelijkertijd 'drijvend' zitten. En dan kun je ze uiteindelijk op een pink, of nog minder, tölten - gaaf is dat! En dan heb ik het nog niet eens over de telgang...

Lauga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 19:14

Bedankt voor jullie tips, ik ben gisteren inderdaad zelf maar eens alleen gaan rijden en het ging wel lekker. De eigenaar van de stallen raadt het ons af, maar Lauga is goed verkeersmak, dus geen problemen gehad, bovendien was het best rustig op de weg. Ik herken me in jouw verhaal Askja, Lauga tölt over het algemeen heel licht, alsof ze op mijn gedachten reageert (eigenlijk al haar gangen, alleen draf heeft ze wat meer aanmoediging nodig). Maar het is fijn om te horen dat ik niet veel hoeft te doen om de telgang erin te houden (ik reed trouwens ook niet zo vaak telgang, maar toch wel een keer per week ofo) om haar toch goed te laten telgangen op wedstrijden:) Het rijden in tölt terwijl die anderen draven blijft een probleem met die twee waar ik vaak mee naar buiten ga, maar het gebeurt trouwens niet bij alle paarden dat ze ervan schrikken. Lauga tölt meestal wel door, maar met name Vossa (die warmbloedmerrie) raakt er gestressed van als er zo'n klein mormel zo vreemd loopt naast haar... misschien moet ze er gewoon gewend aan raken :>

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:43

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:33

Denk niet dat ze daar iets aan heeft IJslandertje, want dat topic gaat over een dressuurpaard dat in stap telgangt. Is een heel ander probleem, want een gewoon dressuurpaard mag geen laterale neigingen whatsoever vertonen, terwijl wij dat met onze Ijslanders nou juist wel willen (natuurlijk niet in stap)

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:42

Wel stiekem off topic, maar ik móet gewoon even reageren:
Ik heb zelf een jonge, nog niet-töltende merrie en rij met haar alleen maar stap, draf en galop. Als ik jullie fantástische verhalen hoor over lange stukken tölten en telgangen dan begint het zó vreselijk te kriebelen bij mij... IK WIL OOK!!
Gelukkig nog heeeeel eventjes: in december laat ik haar intölten in Brabant. Fijn! Heb ik zo'n zin in!

En dan nog even on-topic: met mijn niet -töltende ijslander rij ik heel vaak met wel-töltende andere ijslanders. Die lijken er toch geen last van te hebben als wij vrolijk naast hun draven.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:43

@Leeuwnie: Succes met je jonge merrie. Het is overigens prima dat een jong paard in de beginperiode alleen maar de 3 gangen goed leert beheersen. Mochten ze zelf starten in tölt dan is dat niet anders, maar het beste is om de eerste maand(en) vooral de 3 gangen prima te beheersen in verschillende tempi.

Meestal hebben gangenpaarden zelf totaal geen last van paarden die wel in een andere takt lopen, net of ze wel weten dat zo ook gelopen kan worden. Paarden die zelf die aanleg niet hebben, horen bij wijze van een hele kudde paarden en zien er maar 1.....
Overigens maakte ik laatst de fout om te denken dat er een IJslander in wel een erg onzuivere/onregelmatige tölt de hoek om kwam scheuren terwijl dat dus 3 stappende/dribbelende paarden waren.......

@Lauga: De New Forrester van mijn vriendin werd in het begin ook helemaal knetter als ik ging tölten naast hun, nu weet ie niet beter en blijft gewoon draven zonder te bokken/racen. Even doorzetten misschien voor de andere ruiters.

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:34

o askja, dat had ik niet gezien

Glaesir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:46

Dat gek worden van de tölt door andere paarden, houdt als het goed is na een tijdje vanzelf weer op, het is voor de grotere paarden gewoon een onbekend ritme en daar moeten ze even aan wennen.

over de telgang misschien kan je vragen aan het meisje waar je mee rijdt om achter jou te gaan rijden en in jou tempo te blijven, meestal vallen paarden namelijk uit de telgang vanwege gebrek aan balans. Het zou helpen als je je paard in de telgang goed ondersteund in de mond en niet te snel gaan, gewoon kijken welk tempo jou paard nog aankan en dat steeds verder opbouwen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:09

Erg oud topic, slotje.