Gangenpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shezzit

Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 17:16

Wie rijdt/heeft er hier nog meer gangenpaarden?
Ik rijd zelf op ijslandse paarden maar ben ook zeer geinteresseerd in andere gangenpaarden.
Tot mijn 16e heb ik altijd "engelse" paarden/pony's gereden en daarna ben ik overgestapt op ijslanders.
Kortom, wat voor ras rijd je en wat vind je er de voor en nadelen van?

o0geesje0o

Re: Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:21

hoi,
ik rijd op appaloosa's en die lopen heel ruim met hun benen (teminste wara ik op rij) onze paarden hebben allemaal zweef moment in de gestrekte draf!! en dat zit egt super! en ze kunnnen heeel langzaam galoperen das ook stoer!! ik heb ook een poos op belgen gereden die rijden heeel erg lomp als ze bokken verneem je er haast nix van Haha!
groetjes geesje

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:34

euh ja maar dat was geen gangenpaard wel?
ik heb een ijslander en ga volgend jaar een singlefootende Rocky Mountain Horse kopen(hengst of merrie) waarmee ik wil gaan fokken.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:08

We hebben zelf IJslanders.
Op de manege stond altijd een töltende draver.
Erug leuk paard en niet moe te krijgen.
Die tölte alleen maar en iedereen lachte haar uit! Maar jah dat was op een 'gewone' manege dus die wisten niet eens wat het was Tong uitsteken
Die draver was een natuurtölter, helaas staat ze niet meer op de manege.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 22:13

haha, ik begon te lezen en dacht... "een appaloosa" --> een gangenpaard? weer wat nieuws! hahaha.
Leuk dat er ook andere mensen hier op gangenpaarden rijden, ik ken natuurlijk vrij veel mensen die ijslanders rijden maar wist dus niet of andere gangenpaarden ook actief waren in nederland.
leuk leuk leuk!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:16

er bestaan wel walkaloosas ofzo en tussen de gangenpaarden zitten ook wel appies.... gangenpaarden.pagina.nl Knipoog

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:44

Mijn IJslander trekt regelmatig samen een erop uit met een Peruaanse paso Lachen
Hoe meer ik aan het werk ben met de paso merrie Buena ( van valeska hier op bokt) hoe meer ik het ras begin te waarderen. Ook ben ik erg onder de indruk van haar gangenwerk !
Alleen valt het me op dat wanneer een paso versneld in de tolt deze lateraler wordt....Maar dat blijkt rastypisch te zijn..( als mijn ijslander dat doet, begin ik te rillen hihi)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 07:57

Tja, waar ik mee rijd heeft niet een speciale extra gang, maar wel speciale gangen......namelijk de hackney. Weet niet of je die er toe mag rekenen? Ik rijd in ieder geval nu 16 jaar aangespannen wedstrijden met hackney's.

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:35

ik heb een ijslander !

rijd heb nog niet want hij is pas bijna 4 Tong uitsteken Haha! ... dus...

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 22:55

Hackney is idd geen gangen paard, maar ik moet zeggen dat ik toch wel erg onder de indruk ben van hun draf: zum smullen! Vooral de kleine maat hackneys vind ik schitterend, van die lekker felle kleine opdondertjes!!! Love that!

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:41

Hai, ja hier een Paso eigenaar!!!

Voor wie niet weet wat een Peruaanse Paso is....

Afbeelding

Voila Haha!
het mooiste paard ter wereld,.....vind ik althans Knipoog

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:57

Ik heb zelf ook een IJslande.
Ik heb daarvoor altijd op arabieren gereden, maar omdat ik last van mijn knieen heb, ging het rijden moeilijker.
Toen kwam ik bij de IJslanders terrecht, en door de extra gang, ging het rijden wel.

Nu heb ik mijn paardje alweer 4 jaar.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:51

gaaf! Gangenpaardentopic! Ben helemaal verliefd op die paarden (gangenpaarden in het algemeen). Vooral de wat grotere types (American Saddlebred, Tennessee Walkers). Al moet ik zeggen dat ik steeds verliefder op ijslanders begin te raken. Ze zijn dan wel klein wollig en koddig, maar ze kunnen volgens mij best pittig zijn!

helaas rijd ik geen gangenpaarden (geen mogelijkheid hier in de buurt) maar als iemand iets weet: ik hou me aanbevolen voor een ijslander-lesje Haha!

@ Valeska: wat heeft die paso om z'n achterbenen hangen? ziet er zo apart uit..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:05

Ik heb een töltende draver, erg leuk.
Nou ja, ik ben sowieso draverfan Lovers en heb hem niet bewust als gangenpaard gekocht (ik wist toen nog niet dat hij kon tölten) maar ik zou niet snel meer een drieganger kopen... Haha! Vooral als ik zonder zadel buiten ga rijden is die tölt wel erg comfortabel, want een snelle draversdraf zonder zadel is niet echt plezierig voor je kont.

Oh ja, een filmpje van Rex en mij in tölt vind je hier (hij gaat wel ene paar keer stiekem in galop... Rolleyes ).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:33

Rhiannon schreef:

helaas rijd ik geen gangenpaarden (geen mogelijkheid hier in de buurt) maar als iemand iets weet: ik hou me aanbevolen voor een ijslander-lesje Haha!

Zijn er geen mogelijkheden in de buurt van Eindhoven? En de Breidablick (ik zal dat wel weer fout schrijven Tong uitsteken ) in Oirschot dan?

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:49

ik ga idd binnenkort naar breidablik (niet zo moelijk denken Tong uitsteken ) met een vriendin van mij... Maar dat kan maar sporadisch aangezien ik geen auto heb en daar met ov niet kan komen...
of ze moeten we daar elke keer komen ophalen.. maar dat denk ik niet dat dat een optie is...

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:41

Rhiannon schreef:
gaaf! Gangenpaardentopic! Ben helemaal verliefd op die paarden (gangenpaarden in het algemeen). Vooral de wat grotere types (American Saddlebred, Tennessee Walkers). Al moet ik zeggen dat ik steeds verliefder op ijslanders begin te raken. Ze zijn dan wel klein wollig en koddig, maar ze kunnen volgens mij best pittig zijn!

@ Valeska: wat heeft die paso om z'n achterbenen hangen? ziet er zo apart uit..

Hai,

Dat is een deel van het traditionele tuig die door de Perunanen gebruikt wordt. Het schijnt van oudsher een bescherming van de achterbenen te zijn. het takken en struiken tegen gehouden te hebben de benen open te halen.
Over het achterwerk van het paard loopt ook een leren strook leer die over de staart naar beneden valt. Samen met dit leren tuig zorgt het er voor dat de Paso zijn bips als het ware intrekt en de achterbenen onder het lijf plaatst en zo een beter tolt gaat lopen en de berijder dus nog stiller in het zadel zit.

Groet,
Valeska

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:29

Jah en ik heb ook een draver...
telgang en tolten.... jah prima hoor, alleen waardeerde ze het niet op de manege... jammer...
Jah voor mij is Draver... de beste

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:36

Hier nog een gangenpaardenfan.
Wij waren van plan om een Tennessee Walker te kopen. Ik heb op 4 verschillende Walkers gereden. Maar omdat er bijna geen merrie te koop waren/zijn, ben ik verder gaan kijken. Uiteindelijk toch op een IJslander terecht gekomen. Ook omdat je daarmee tenminste lesmogelijkheid hebt. Ik heb mijn merrie nu ruim een jaar. Ik zou nooit meer anders willen dan een IJslander of ander gangenpaard.
Wie weet komt hier ooit nog eens een TWH, Paso of Mangalargar Marchadore.
Mijn merrie krijgt trouwens in juni een veulen van Hottur. Dus dan hebben we al 2!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:28

Hier ook 1, ik weet sinds gister dat mn draver telgangen kan Clown Haha!

rival

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:45

nou ik rijd op een draver die kan tolten en telgangen en dat is echt tegek je kunt hard draven en toch ook nog andere gangen doen

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:53

Ik heb ook IJslanders. En eigenlijk hebben zij geen nadelen, alleen maar voordelen. Een van de grootste voordelen vind ik dat ze niet zo groot zijn. Je kunt dus als kind én volwassene op hetzelfde paard (blijven) rijden. Geen traumatische verkooptaferelen dus.

Enne: Rhiannon, leuk dat je naar de Breidablik gaat. Ben je daar al eens eerder geweest en wat ga je daar doen? Lessen? Tis een leuk bedrijf iig. Dus veel plezier. Haha!

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:54

hoi hoi ik rijd ook ijsco! Lachen
heb zaterdag mijn 1e gangenwedstrijd met gloð verreden Lachen

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:01

Leelo schreef:
Enne: Rhiannon, leuk dat je naar de Breidablik gaat. Ben je daar al eens eerder geweest en wat ga je daar doen? Lessen? Tis een leuk bedrijf iig. Dus veel plezier. Haha!

ik ben er nooit geweest, maar een vriendin van mij heeft er stage gelopen. Het plan was om een keertje een buitenrit te maken daar.. Haha!

Naepir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:40

Ik heb ook een ijslander. Eentje van bijna 2 jaar.
Ik rij op ijslanders bij een ijslanderstal. Het lijkt me wel heel leuk om een keer op een ander gangenpaard te rijden en dan de eventuele verschillen voelen. Lachen Maar mijn hart ligt bij die töltende compacte paardjes. Knipoog