1.80 op een IJslander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:58

Ik vind een te zwaar persoon net zo fout op een (kleiner) paard dan een te lang persoon. En nu kan het wel al honderden jaren zo gebeuren, dat praat het in mijn ogen nog niet goed.
Sorry voor de ruiters die dus niet in het plaatje zouden passen. :o

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:05

Wat ook nog wel eens vergeten wordt door verontwaardigde grotepaardenmensen die medelijden hebben met die kleine ponnies met volwassenen op hun rug, is dat IJslanders over het algemeen heel natuurlijk gehouden worden en opgroeien in grote natuurgebieden. Als ze dan als ca 4,5 jarige onder het zadel komen (en niet zoals zoveel gebeurt met de grote paarden, op 2,5 jarige leeftijd als ze nog maar net baby-af zijn), hebben ze al de nodige handigheid en coördinatie, spieren en conditie van het spelen en rennen in de groep. Wij hebben jarenlang onze jonge paarden in Frankrijk in de heuvels op laten groeien - dat klimmen en dalen, over beekjes heen springen en rondrennen is de beste basistraining voor een jong paard. Er zijn niet zo veel warmbloedpaardenfokkers die hiervoor kiezen, en er zijn nog veel te veel veulens en jonge paarden die meer in een box staan dan goed voor ze is.
Ik moet het eerste harde bewijs dat een gezonde, goed getrainde IJslander geen volwassene van 1.80 zonder overgewicht kan dragen, nog zien. Dat men het niet mooi of passend vindt, prima, maar daarmee is het nog niet per definitie paardonvriendelijk. Dat zijn alleen de excessen.
Ik zou zeggen, ga eens kijken op het WK IJslandse paarden augustus a.s. in Oirschot. Of doe eens gek en probeer zelf eens uit of zo'n 'IJslandertje' echt zo veel moeite heeft met jouw volwassen lengte en gewicht. Je bent welkom om een les te boeken op 1 van mijn lespaarden (mits je niet zwaarder bent dan 80 kg).

MarijeHoofie
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:08

Het is ook niet goed (ff terugkomen op mijn iegen reactie) om een te kleine pony te rijden. Ik reed eerst altijd op een manege en heb veel te lang op een te kleine pony gereden. het was een favoriet bij beginners, maar dan moest ik hem altijd eerst even aanpakken, dus ik zat er bijna dagelijks op.

Ik heb zo mezelf aangeleerd om mijn benen op te trekken als ik been geef. Dat is niet goed en ook al is het al een paar jaar geleden, ik heb er zo nu en dan nog steeds last van: zoiets is moeilijk af te leren. Let goed op dat je je paard of jezelf niet verkeerde dingen gaat aanleren, omdat het eigenlijk niet past.

Het paard op de manege was super leuk, maar heb echt spijt dat ik zo eigenlijk mijn zit heb verpest. |o

Koper

Berichten: 30277
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:16

Fair schreef:
Ik bedoel ook niet hakken, ik bedoel de binnenkant van je voeten en daarboven. Verkeerde woordkeuze in dat geval.

Ik ben geen beginnende ruiter, sorry.

Het enige wat de binnenkant van de voet, samen met de rest van de voet, doet is meeveren in de stijgbeugel. Je hebt je voeten niet nodig om te drijven, sturen, remmen of andere hulpen wanneer je rijdt. Je hebt je voeten pas nodig als je naast je paard staat.

Captain

Berichten: 21396
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:36

Askja schreef:
Ik moet het eerste harde bewijs dat een gezonde, goed getrainde IJslander geen volwassene van 1.80 zonder overgewicht kan dragen, nog zien. (....) Of doe eens gek en probeer zelf eens uit of zo'n 'IJslandertje' echt zo veel moeite heeft met jouw volwassen lengte en gewicht. Je bent welkom om een les te boeken op 1 van mijn lespaarden (mits je niet zwaarder bent dan 80 kg).


:')

damdunsJarig

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:52

[quote="KoudbloedKim"]Altijd leuk om na zulke reacties iets te posten. :D

1.80+ op 1.43m.
Ik vind dit op zich wel kunnen voor 1x in de week/2 weken, maar voor meerdere keren per week niet.
Wij hebben zelf ook besloten om eventueel volgend jaar een groter gangenpaard aan te schaffen.

quote]

Ik vind dit prima passen. Persoonlijk denk ik wel dat je met een zadel een beter beeld geeft. Maar he, barebackpad is ook leuk rondrijden!

Btw Zolang je paard het niet storend vind, heeft niemand eigenlijk wat te zeggen. ;)

damdunsJarig

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:01

Afhankelijk hoe jij als mens en hoe het paard is gebouwd, zie ik geen reden om te zeggen dat je met 1,80 niet op een IJslander kan zitten. Ik rij met mijn 1,84 zowel op een smalle (en dikke) friezen, maar zie ik er beter uit op een rondgeribte Fjord dan op mijn eigen smallere fries.

En degenen die zeggen dat lange mensen niet op bepaalde paarden moeten rijden, moeten blijkbaar onze olympische spelen rijdende mannen even gaan verbieden om op paarden te rijden.
Zwart wit kijken werkt gewoon niet. Kijk naar de ruiter en luister naar het paard.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:14

Ongeacht of het moet kunnen, snap ik niet dat langere ruiters prettig zitten op een IJslander.

Zelf ben ik 1.62 en pas ik prima op mijn brede IJslander van 1.38, maar als ik 15 cm langer was geweest, had ik toch niet voor dit ras gekozen. Je moet toch érgens je benen kwijt en met de korte ruggen wordt het dan toch flink passen en meten...

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:23

In de ijslanderwereld is het idd net allemaal een beetje anders. Ik vind ook niet dat je IJslanders kan vergelijken met andere pony's zoals welshjes. Ik vind het meeste wel kunnen qua foto's wat ik gezien heb en cijfertjes zeggen me niet zoveel. Minstens zo belangrijk is de vaardigheid en balans van de ruiter en de gezondheid, kracht en balans van de pony.

Koper

Berichten: 30277
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:27

Wijslander schreef:
Je moet toch érgens je benen kwijt en met de korte ruggen wordt het dan toch flink passen en meten...

Wat dacht je van naar beneden?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:27

Dat hangt er ook weer van af, Wijslander. Op een breed gebouwde IJslander hangen je benen minder ver af dan op een smalgebouwd paard. Dan oogt het al veel meer in proportie. Wat die ruggen betreft, korte ruggen hebben relatief juist meer draagkracht - mits goed bespierd uiteraard. Dat laatste vind ik persoonlijk erg belangrijk. Paarden met een goed ontwikkelde bovenlijn met aan weerszijden van de doornuitsteeksels een mooi opgevulde, brede longissimus spier, hebben meer draagkracht dan paarden met een arm gespierd ruggetje. Ook het zadel is van belang uiteraard.

Captain, die norm van 80 kg zou ik ook hanteren als ik geen IJslanders als lespaarden had. Veel maneges leggen ook de grens bij 80-85 kg.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:31

Koper schreef:
Wijslander schreef:
Je moet toch érgens je benen kwijt en met de korte ruggen wordt het dan toch flink passen en meten...

Wat dacht je van naar beneden?


Ik pas zelf met broekmaat 36 en 1.62 lengte in een 17 inch zadel met afgeronde kussens, dat mijn IJslander precies kwijt kan op zijn rug. Op veel beeldmateriaal is te zien dat er toch over de 18de rib wordt gegaan of dat de ruiter flink op de lepel zit. Heeft toch alles te maken met te grote ruiters op te kleine paarden.

Askja, draagkracht ja, maar dat heeft niets te maken met hoeveel plek er is voor een zadel. En dat is weinig bij de meeste IJslanders...

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:37

Eigenlijk best jammer dat de vraag van TS is hoe het er uit ziet als iemand van 1.80 m. + op een IJslander zit, en dat de foto's die antwoord geven op haar vraag na 5 pagina's op 1 hand te tellen zijn. :')

Koper

Berichten: 30277
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:44

Frummels schreef:
Eigenlijk best jammer dat de vraag van TS is hoe het er uit ziet als iemand van 1.80 m. + op een IJslander zit, en dat de foto's die antwoord geven op haar vraag na 5 pagina's op 1 hand te tellen zijn. :')

Deze is 1,33 m.

Afbeelding

En dit is mijn ros, 1,34 m.

Afbeelding
Zonder zadel ook nog :Y)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:10

Je kunt ook googlen op wk-foto's of youtube-filmpjes. Genoeg ruiters van 1.80 of langer.

Wijslander, het zadel moet idd wel op de rug passen. Waarbij vooral belangrijk is dat de druk goed verdeeld wordt. Het mag niet klemmen, kiepen of bruggen. Als het zadel bij een paard met een superkorte rug achter net iets over de lumbale wervels komt, is dat geen ramp, mits het verder goed past. Verder moet de ruiter er met zijn kont in passen. Als dat niet zo is, is het zadel en daarmee het paard te klein voor de betreffende ruiter.

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:19

Ik ben 1.77 m en heb een IJslander van 1.36 m gehad en ik vond het niet lekker rijden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:25

welmoedz schreef:
KoudbloedKim schreef:
Altijd leuk om na zulke reacties iets te posten. :D

1.80+ op 1.43m.
Ik vind dit op zich wel kunnen voor 1x in de week/2 weken, maar voor meerdere keren per week niet.
Wij hebben zelf ook besloten om eventueel volgend jaar een groter gangenpaard aan te schaffen.

[ Afbeelding ]


Vind ik er juist ontzettend fijn uitzien in tegenstelling tot wat ik wel eens voorbij heb zien komen op wedstrijden

Ook ik vind dit niet storend. Maarten zit hier gewoon op een bbp en dus losse benen.
Er zijn zat ruiters hier op bokt die MET steigbeugels zelfs nog lager uitkomen en hierop geen commentaar krijgen. Dát vind ik erg.

Mijn vorige pony heb ik verkocht omdat ik MET steigbeugels lager kwam en dat stoorde gewoon voor het paardje, liet hij ook merken.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:01

Precies Askja en aangezien ik met mijn kleine maatjes al net in een geschikt zadel pas... Soms willen we te veel.

Huni

Berichten: 267
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Eiland in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:06

Ik vroeg mezelf al af wanneer en weer zo'n discussie topic zou komen..
Mensen en meningen... Het zijn er miljoenen... Ik denk dat het een kwestie is van leven en laten leven.

Onderstaande foto's mijn ijsje.. ik 1,80 en ijsje 1,37

Gelukkig kunnen deze sterke diertjes een volwassen persoon dragen. Onderzoek zat naar geweest. Als ik zou merken dat hij het niet zou trekken, mij op zijn rug, dan zou ik er niet op gegaan zijn.

Voordeel van ijslanders, worden ingereden als ze 5 zijn en pas met 6 a 7 jaar goed doorgereden. Dus denk dat ze niets te klagen hebben vergeleken bij andere paarden rassen.

Afbeelding
Afbeelding

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:16

Huni schreef:
Gelukkig kunnen deze sterke diertjes een volwassen persoon dragen. Onderzoek zat naar geweest. Als ik zou merken dat hij het niet zou trekken, mij op zijn rug, dan zou ik er niet op gegaan zijn.

Voordeel van ijslanders, worden ingereden als ze 5 zijn en pas met 6 a 7 jaar goed doorgereden. Dus denk dat ze niets te klagen hebben vergeleken bij andere paarden rassen.

Daar komt dan ook nog eens bij dat veel Ijslanders nog op hoge leeftijd (20+) actief zijn. Zelfs in de wedstrijdsport is het geen uitzondering om oudere paarden tegen te komen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18145
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:39


mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:55

Ik ben 1.79 en 55 kg en heb tot voorkort op mijn nu met penisoen zijnde fjord van 1,36 gereden.
Hij is niet gigantisch zwaard gebouwd en het ging prima maar iemand van boven de 80 kg laat ik er niet op..

Zoals hierboven is gezegd is het ook nogal een verschil of je een beetje kan rijden en zitten, een zak aardappels van 10 kg klotsend op je rug is nog niet lekker..

Ga gewoon eens op een ijslander rijden, maak een foto en kijk hoe je het vind gaan.
Dat een IJslander meer kan dragen dan een andere pony, hebben zij andere spieren en botten dan?
Net zoals een fjord is sterk knetter er maar 100 kg op, wel nee, gewoon reëel blijven en er normaal mee omgaan.

Koper

Berichten: 30277
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:46

mvdbijl schreef:
Dat een IJslander meer kan dragen dan een andere pony, hebben zij andere spieren en botten dan?

Ja.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:16

Koper schreef:
Bommeltje_ schreef:
Het WK komt er binnenkort aan. Daar is meer dan de helft van de ruiters mannelijk en ook echt tegen de 1.80 en op IJsland zijn alleen IJslanders en daar rijden ook mannen, ik zou best wel eens willen weten of dit nou schadelijk is of niet. Zeker omdat dit al jaar en dag gebeurd.

Paar jaar terug hadden ze op de WK een ouwenvandagendefilé. Oud-WK-toppers van 20+ die daar over de baan knalden met hun ruiters. Het zal dus vast heel schadelijk zijn.

Zelfde als met de IJslander op de IJslander (foto van die meneer in blauwe rijjas). Paard loopt als een natte krant :j Ik zou de mensen die kritiek hebben op die meneer vanwege zijn lengte wel eens op een paard met deze potentie willen zien eigenlijk. Lijkt me lachen.

En ja, er zijn inderdaad mensen die te lang of te zwaar zijn voor hun paard. Ik heb er moeite mee om Piet Hoyos te zien rijden. Hoe goed hij ook rijdt. Ik heb er nog meer moeite mee om bepaalde corpulente dames rond te zien rijden.
Zelf ben ik niet dik. Wel lang (1,82 m). Mijn paard is 1,34 m. Ik heb expres een breed gebouwde gekozen. Eentje met pilaren ipv pootjes.Hij heeft meer bot dan de gemiddelde warmbloed. Die modernere, sportiever gebouwde paarden stap ik ook niet zomaar op hoor. Daar vind ik mij soms wel te groot voor. Dan krijg je inderdaad het idee van een pony.


Hier dezelfde verhouding maar dan beide 10 centimeter kleiner. Ook een sterke brede, harde pony met idd ook pilaren van benen.
Mijne is een kruising met ijslander.
Een kind hoef je er niet op te zetten (tenzij je er erg graag vanaf wil dan).
Ik sta notabene op een pension stal met grote (dressuur)paarden. Niemand hier vind het raar staan maar juist super stoer.
In het begin vinden mensen het idee raar maar zodra ze ons zien zijn ze verbaasd dat het 'past'.
Ik rij overigens niet ijslands maar dressuur (klassiek achtig niet het moderne)

Tsjah, meningen zullen altijd verdeeld zijn...

momenteel rijden we niet vanwege een schouderblessure die is ontstaan door een val op asfalt tijdens het wandelen (ernaast dus). Nu eerst een tijd aan de hand werken om de balans weer goed te krijgen voordat ik er weer opklim. Lukt dat niet meer dan is dat voor mij net zo prima want aan de hand werken vinden we net zo leuk.

Cowgirl

Berichten: 23748
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:22

Koper schreef:
mvdbijl schreef:
Dat een IJslander meer kan dragen dan een andere pony, hebben zij andere spieren en botten dan?

Ja.



_O- Komen van een andere planeet : iceplanet...ong 3 miljoen km voorbij mars.