1.80 op een IJslander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:31

Naar mijn idee kan je beter iemand van 180 op een ijslander zetten die goed kan rijden en het paard niet in de weg zit maar eerder ondersteund ( in balans etc etc) dan iemand van 160 die hem gruwelijk in de weg zit.

Ik vind het beeld van Maarten en de ijslander hierboven ook niet storend.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:33

Het WK komt er binnenkort aan. Daar is meer dan de helft van de ruiters mannelijk en ook echt tegen de 1.80 en op IJsland zijn alleen IJslanders en daar rijden ook mannen, ik zou best wel eens willen weten of dit nou schadelijk is of niet. Zeker omdat dit al jaar en dag gebeurd.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:34

Bommeltje_ schreef:
Het WK komt er binnenkort aan. Daar is meer dan de helft van de ruiters mannelijk en ook echt tegen de 1.80 en op IJsland zijn alleen IJslanders en daar rijden ook mannen, ik zou best wel eens willen weten of dit nou schadelijk is of niet. Zeker omdat dit al jaar en dag gebeurd.

Ik zou vooral ook wel eens zadeldrukmetingen willen zien :j

Ik vind Maarten er niet heel slecht op passen. Die andere ruiter wel, met z'n stelten onder de pony (ja, pony) uit. M.i. maakt het ook verschil of de IJs (of welk beest dan ook) een goed gevulde buik heeft of zo'n strak buiklijntje.

Overigens ook eens met "je kunt beter 1.80m zijn en goed meezitten, dan 1.60m en compleet tegenwerken".

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:39

Hilary schreef:
Bommeltje_ schreef:
Het WK komt er binnenkort aan. Daar is meer dan de helft van de ruiters mannelijk en ook echt tegen de 1.80 en op IJsland zijn alleen IJslanders en daar rijden ook mannen, ik zou best wel eens willen weten of dit nou schadelijk is of niet. Zeker omdat dit al jaar en dag gebeurd.

Ik zou vooral ook wel eens zadeldrukmetingen willen zien :j

Ik vind Maarten er niet heel slecht op passen. Die andere ruiter wel, met z'n stelten onder de pony (ja, pony) uit. M.i. maakt het ook verschil of de IJs (of welk beest dan ook) een goed gevulde buik heeft of zo'n strak buiklijntje.

Overigens ook eens met "je kunt beter 1.80m zijn en goed meezitten, dan 1.60m en compleet tegenwerken".


Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Vind het sowieso apart dat daar nog nooit echt aandacht voot geweest is :)

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:45

Ik snap werkelijk niet waarom het plaatje uitmaakt. Alsof zo'n paard ogen in zijn achterhoofd heeft..

Als het gewicht ok is en de ruiter netjes rijdt (en dus zijn paard niet uit balans haalt) kan het zo'n dier toch geen drol schelen wie op zijn rug zit? En ik mag hopen dat het belang van het paard hierin voorop staat en niet de mening van het publiek?

maar goed, ik zal wel verdacht zijn omdat ik met mijn 1.87 op een quarter van 1.53 rijdt, dat westernvolk is bijna net zo zondig als dat ijslander volk *\o/*
Laatst bijgewerkt door troi op 17-07-17 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:46

Bommeltje_ schreef:
Het WK komt er binnenkort aan. Daar is meer dan de helft van de ruiters mannelijk en ook echt tegen de 1.80 en op IJsland zijn alleen IJslanders en daar rijden ook mannen, ik zou best wel eens willen weten of dit nou schadelijk is of niet. Zeker omdat dit al jaar en dag gebeurd.

Paar jaar terug hadden ze op de WK een ouwenvandagendefilé. Oud-WK-toppers van 20+ die daar over de baan knalden met hun ruiters. Het zal dus vast heel schadelijk zijn.

Zelfde als met de IJslander op de IJslander (foto van die meneer in blauwe rijjas). Paard loopt als een natte krant :j Ik zou de mensen die kritiek hebben op die meneer vanwege zijn lengte wel eens op een paard met deze potentie willen zien eigenlijk. Lijkt me lachen.

En ja, er zijn inderdaad mensen die te lang of te zwaar zijn voor hun paard. Ik heb er moeite mee om Piet Hoyos te zien rijden. Hoe goed hij ook rijdt. Ik heb er nog meer moeite mee om bepaalde corpulente dames rond te zien rijden.
Zelf ben ik niet dik. Wel lang (1,82 m). Mijn paard is 1,34 m. Ik heb expres een breed gebouwde gekozen. Eentje met pilaren ipv pootjes. Hij heeft meer bot dan de gemiddelde warmbloed. Die modernere, sportiever gebouwde paarden stap ik ook niet zomaar op hoor. Daar vind ik mij soms wel te groot voor. Dan krijg je inderdaad het idee van een pony.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:46

Lengte is imo niet zo belangrijk, maar wel je balans. Hier besteden we dan ook enorm veel aandacht aan. Je krijgt hier pas teugels in je handen als je je balans weet te bewaren vanuit je zit. Het leuke aan een IJslander is wel dat je door die gangen heel snel merkt wanneer ze uit balans komen of moeite hebben met de ruiter. Dan gaan ze vaak taktfouten maken of gewoon van gang wisselen.

Wij hebben hier soms wel eens mannen van +1m80 die willen leren paardrijden, en onze grootste IJslander is 1m49. Die mensen stuur ik dan eerst naar een "gewone" manege, zodat ze op grotere en sterkere paarden eerst kunnen leren rijden. Als ze dat kunnen mogen ze weer terugkomen. Ook wanneer grote mensen die al lang paardrijden toch een echt slechte balans hebben stuur ik ze door. Maar dat geldt net zo goed voor kleine dikke vrouwtjes. :D

Voor de paarden hebben we hier een gewichtslimiet van 85kg, voor onze kleinere paarden 65kg.
Maar ik ken wel een paar echt goede ruiters van 1m90 die ook echt goed kunnen rijden, en die mogen wel gewoon op mijn eigen paarden hoor. Tot nu toe zijn ze er nog niet van doodgevallen... :D

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:48

Het blijft een lastige discussie, waarom een ijslander of tinker (fjord/haflinger/koudbloeden in het algemeen) wel tte groot en bij een ander paard niet..

Ik weet dat ik te groot ben en wil het zeker niet goed praten maar ik merk niet dat ik hem in de weg zit en laat hem elk half jaar nakijken door dierenarts, osteo en zadelmaker.
Rij geen wedstrijden..
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 17-07-17 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:49

IJslanders staan erom bekend dat ze nog tot hoge leeftijd gereden kunnen worden. Ook in IJsland waar er veel mannen op rijden. Dus blijkbaar kunnen ze er toch goed tegen :-)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:54

Jennyxx schreef:
IJslanders staan erom bekend dat ze nog tot hoge leeftijd gereden kunnen worden. Ook in IJsland waar er veel mannen op rijden. Dus blijkbaar kunnen ze er toch goed tegen :-)

De selectiecriteria zijn vanouds ook ietsjes anders ;)

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:58

Koper schreef:
Bommeltje_ schreef:
Het WK komt er binnenkort aan. Daar is meer dan de helft van de ruiters mannelijk en ook echt tegen de 1.80 en op IJsland zijn alleen IJslanders en daar rijden ook mannen, ik zou best wel eens willen weten of dit nou schadelijk is of niet. Zeker omdat dit al jaar en dag gebeurd.

Paar jaar terug hadden ze op de WK een ouwenvandagendefilé. Oud-WK-toppers van 20+ die daar over de baan knalden met hun ruiters. Het zal dus vast heel schadelijk zijn.

Zelfde als met de IJslander op de IJslander (foto van die meneer in blauwe rijjas). Paard loopt als een natte krant :j Ik zou de mensen die kritiek hebben op die meneer vanwege zijn lengte wel eens op een paard met deze potentie willen zien eigenlijk. Lijkt me lachen.

En ja, er zijn inderdaad mensen die te lang of te zwaar zijn voor hun paard. Ik heb er moeite mee om Piet Hoyos te zien rijden. Hoe goed hij ook rijdt. Ik heb er nog meer moeite mee om bepaalde corpulente dames rond te zien rijden.
Zelf ben ik niet dik. Wel lang (1,82 m). Mijn paard is 1,34 m. Ik heb expres een breed gebouwde gekozen. Eentje met pilaren ipv pootjes. Hij heeft meer bot dan de gemiddelde warmbloed. Die modernere, sportiever gebouwde paarden stap ik ook niet zomaar op hoor. Daar vind ik mij soms wel te groot voor. Dan krijg je inderdaad het idee van een pony.


Ja ben zelf toen op het WK in Berlijn geweest! Machtig mooi ben erg fan van IJslanders. Het is natuurlijk wel zo dat ik de mannen die ik op de wedstrijden zie wel heel slank zijn en heel netjes rijden. Zeker met het presenteren van de hengsten snap ik helemaal dat er stoere mannen op rijden.. jeetje wat gaat dat hard :D

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:04

Ik vind het beeld van Maarten op de Ijslander niet storend. Hij is ook nog een heel slank. Persoonlijk zie ik liever lange slanke mensen op (kleinere) paarden dan kleine dikke mensen... Of nog erger, lánge dikke mensen, dus nog meer gewicht!

@Jennyxx: Ze worden dan ook pas op 'latere' leeftijd ingereden, niet zo jong als over het algemeen gebruikelijk is bij bijvoorbeeld de warmbloed paarden. Het gebruik zal ook veel uit maken. Hoe intensief wordt een dier gereden? Veel bochten werk etc (dressuur) of meer buiten voor lange afstanden.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:13

Zowel op de ovaalbaan als in de bak worden heel wat bochten gereden. IJslanders worden gewoon dressuurmatig getraind, althans op het vasteland. Op IJsland zijn ze daar nu ook wat meer mee bezig.

Intensiteit van de training is natuurlijk afhankelijk van het kunnen van paard en ruiter. Wat je bij voorbeeld wel minder ziet zijn dingen als zagen, paarden die achter de loodlijn gaan, hulpteugels enz. Dat heeft ook allemaal geen enkel nut. Zoals al is opgemerkt val je met een gangenpaard eerder door de mand wanneer hij niet in balans loopt. Het evenwicht tussen de gangen is delicater. Met een drieganger kun je veel meer verbloemen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:15

Ach, eens in de zoveel tijd komt dit weer langszetten. Enige nuance ontbreekt bij sommigen ten enenmale. Het hangt van het type IJslander en de bouw en skills van de ruiter af. En bovenal van hoe het dier getraind en gemanaged wordt. Grotepaardenmensen denken vaak dat als het maar een kasteel is van 1.80 een paard wel een gewichtsdrager is, want het plaatje is in balans; veel paard weinig ruiter. Maar als een volwassene met enige lengte op een IJslander durft te gaan zitten is het al gauw zielig vooral omdat het niet aan het beeld voldoet dat men gewend is. Echter, veel moderne rijpaarden (vooral die kastelen) zijn een stuk minder sterk en degelijk dan een goedgebouwde IJslander. Uiteraard moet er geen vent van 1.90 met een bierbuik op een slanke sportijslander gaan zitten en dan van dat dier een topprestatie verlangen. Dat is inderdaad paardonvriendelijk en helaas zie je dat nog steeds af en toe op wedstrijden. Maar over het algemeen kunnen de paarden hun ruiters prima dragen en zitten de eventuele problemen meer in de manier van rijden en trainen dan in lengte/gewicht van de ruiter.
Ter illustratie van wat Koper hierboven al aangeeft, nl dat er een aantal oudere IJslanders nog steeds meedraait in de (top)sport: dit weekend deed aan de NK in Exloo een Noor mee met een (vrij beroemde) 23-jarige hengst die al een hele sportcarrière achter de rug heeft. Een prachtige combinatie, een en al rust en harmonie. Dit elegant gebouwde paard bewoog duidelijk met veel gemak en vrijheid onder zijn kundige ruiter. De (slanke) ruiter was zeker 1.80.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:16

Is het nu serieus wéér tijd voor deze discussie :+ :=

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:18

Ik snap het wel, je hebt gewoon veel verschillende meningen! ;)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:19

RobinSputnik schreef:
Is het nu serieus wéér tijd voor deze discussie :+ :=

Blijkbaar :D

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:19

Ik vind lengte echt totaal niks zeggen als ik eerlijk ben. Bij een vriendin heb ik ook vaker dat eens op Ijslanders gereden met een normale stokmaat en ik ben 1.89. Daarintegen weeg ik 65 kilo dus ik denk dat ik minder schadelijk ben dan iemand van 1.60 die 80 a 90 kilo weegt :?

Nu ben ik dus een dierenbeul omdat ik met mijn lange dunne lijf op een paard met wat minder cm zit? :+

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:22

OutOfTheWood schreef:
Ik vind lengte echt totaal niks zeggen als ik eerlijk ben. Bij een vriendin heb ik ook vaker dat eens op Ijslanders gereden met een normale stokmaat en ik ben 1.89. Daarintegen weeg ik 65 kilo dus ik denk dat ik minder schadelijk ben dan iemand van 1.60 die 80 a 90 kilo weegt :?

Nu ben ik dus een dierenbeul omdat ik met mijn lange dunne lijf op een paard met wat minder cm zit? :+

Ja. Want als je lang bent kun je automatisch minder goed rijden dan iemand die niet lang is en dús breng je met je lange bovenlijf ook automatisch uiteraard inderdaad het paard uit balans ;)

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:26

Ik ben ongeveer 1.76 en mijn paard is 1.37.

Afbeelding
Inmiddels ben ik wel een aantal kilo's lichter.
Laatst bijgewerkt door vilheide op 17-07-17 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:28

Maanlicht schreef:
Waarom zou je in hemelsnaam met 1.80m op een IJslander gaan zitten?

Omdat je in IJsland woont, er geen andere paarden zijn en je schapen van de berg moeten.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:30

Volgens mij was dit topic ook niet als discussietopic bedoelt maar meer een vraag van goh hoe ziet dit er nu uit?

Denk dat het ook wel n stuk scheelt of t een rank paard is of een wat grover gebouwde met stevige benen.
Beetje het verschil tussen de "ouderwetse" haflinger en de haflinger van nu?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:32

vilheide schreef:
Ik ben ongeveer 1.76 en mijn paard is 1.37.

[ [url=m/kjzm0Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
Inmiddels wel een aantal kilo's lichter.

Ziet er prima uit toch :j.

De vrouwen die ik bedoel zijn minimaal twee keer zo breed.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:32

Kuggur schreef:
Maanlicht schreef:
Waarom zou je in hemelsnaam met 1.80m op een IJslander gaan zitten?

Omdat je in IJsland woont, er geen andere paarden zijn en je schapen van de berg moeten.


Ja maar.. paarden zijn toch alleen geschikt om rondjes te lopen in een stevig omheinde, perfect vlakke, zandbak? Zolang ze goed ingepakt zijn tenminste, met beenbescherming minstens, anders gaan ze stuk!

Christiene
Berichten: 7724
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:33

ik ben 1.85 en heb geregeld bij een ijslander stal gereden voor toltlessen of buitenritten.. ik vond het anders zitten ik ben paarden van 170 gewend. maar het kan prima ik weeg niet zoveel als sommigen die 15 centimeter kleiner zijn..

als het een ruiter is die 90 of 100 kilo weegt is het wat anders dan iemand van in de 1,80 die in de 70 kilo weegt.

zoals maarten op die ijslander vind ik nog niet mega storend en ze zeggen zelf al dat ze niet dagelijks rijden
, die foto van die man in pak is weer wat extremer maar in de ijslanders wereld zie je dat veel meer.

en wat mensen hierboven zeggen het ligt ook nog eraan hoe iemand rijdt gevorderd of beginner.