[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:26

Misschien was dit juist een supermooie training. Zo druk dat hij niet anders kon dan het op een gegeven moment van zich af laten glijden.

Mooi plaatje hoor, die nieuwe luxe grasmaaier van je {:} :P

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:39

Haha, die Quick, zoveel indrukken dat hij blijkbaar dacht: "Laat maar, ik doe wel net of dit normaal is".

Mooi uitzicht in je tuin had je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:08

Ik zie de drukte ook wel als een training, maar vind het jammer dat je dan nergens de kans krijgt om eens wat gas te geven en Quick toch echt wel nood heeft aan even tempo maken.

Morgen haal ik mijn specialized zadel op en tegen alle verwachtingen in, kreeg ik vandaag mijn shims al binnen! Zo blij dat dit vlot gegaan is. Vrijdag morgen leg ik het zadel even op om te kijken of aanpassen echt wel nodig is. Ik plan sowieso een afspraak met iemand die ervaring heeft met zadels aanpassen, maar kreeg al tips hoe ik zelf kan checken of het goed ligt of niet. Ik heb onlangs mijn fb account gedeactiveerd en ben nu al mijn foto's kwijt, dus ook degene met de uitleg hoe de shims geknipt moeten worden. Heb al contact gezocht met pleasure gaits en hoop dat ze me snel terug die foto's stuurt. Het wordt echt wel tijd voor een zadel wissel. Quick begint aan te geven dat zijn huidig zadel een probleem is.

We beperken dus de kilometers en het tempo, maar gaan nog wel op stap. Om het leuk te houden voor hem, laat ik hem af en toe zelf de weg naar huis zoeken. Ik hou hem dan alleen tegen als hij door de heide wil baggeren of paden wil kiezen waar eigenlijk niemand op mag. Quick kiest dan vaak voor de meer uitdagende en smalle paden, niet perse de kortste route naar huis. Ik vind het altijd geweldig om te zien hoe hij ervan geniet als hij die vrijheid krijgt. Bij iedere splitsing houdt hij zijn pas in, kijkt hij rond en kiest dan de richting die hij uit wil. Je ziet hem op zo'n momenten groeien. Vandaag had ik echter te weinig rekening gehouden met het snel vallen van de avond en waren we weg zonder fluo spul. We zijn dan maar langs beter verlichte wegen terug gekomen, waardoor we langs een cultureel centrum moesten. Blijkbaar mogen activiteiten met kinderen plaats vinden en ik hoorde wel meisjes "kijk, een paard" roepen, maar had me er niet aan verwacht dat de dametjes met zwierende armen vol spulletjes, achterna zouden rennen. :j Dat merkte ik pas op toen Quick plots als een raket vooruit stoof en zijn kont zo ver hij kon onder hem trok. Normaal zou ik zo'n enthousiaste kinderen ff laten aaien en er dan ook een praatje mee maken, maar Quick dacht echt dat zij hem gingen opeten en wilde alleen maar naar huis. Het leek me, gezien het bijna donker was en er best wel wat verkeer was, veiliger om de meiden teleur te stellen en toch maar naar huis te gaan. :Y)

Ben echt mega benieuwd naar mijn nieuwe zadel en hoe Quick eronder gaat bewegen. Hoop echt dat het heel snel aangepast kan worden en dat we terug wat meer kilometers kunnen maken. We hebben nu op 7 dagen een 29 tal km op de teller staan, daar mag best nog wel wat bij.


Afbeelding

Edit: voor er commentaar komt dat ik gek ben om Quick zelf zijn weg te laten zoeken: ik heb met mijn oude ruin ooit meegemaakt dat ik hem aan de hand langs iets engs wilde begeleiden en hij zich los trok. Hij is toen gelukkig in een pad gelopen dat dood liep, waardoor hij wel terug moest komen. Sindsdien besef ik dat er altijd situaties kunnen zijn waardoor je van je paard gescheiden geraakt, wel zo handig als je paard dan op zijn minst naar huis toe loopt. Daarnaast rij ik altijd alleen en heb ik vroeger al wel eens op stukken gezeten waar ik de weg niet meer wist. Dat Bacardi op zo'n momenten me altijd naar een punt bracht waar ik wel herkenningspunten had, heb ik altijd als een meerwaarde gezien. Vandaar dat ik Quick nu sporadisch de vrije teugel (maar niet het vrije tempo) geef, zodat hij ook leert om zelf zijn weg naar huis te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:43

Vandaag een lang gesprek met mijn verzorgster gehad. Blijkbaar lag een los lopende hond aan de basis van Quick zijn ontploffing bij haar. Aanvankelijk had ze mij verteld dat Quick nerveus was geworden door de drukte, dat was dus niet het hele verhaal. In die drukke mensenmassa, is er dus ook een hond op hem afgerend en hebben de eigenaars hun dier niet terug geroepen. Mijn hond loopt ook vaak los, maar zij mag anderen niet hinderen. Is het druk, gaat ze vast. Komen er andere mensen aan, moet ze bij ons komen. Wij dulden absoluut niet dat ons dier zomaar op andere mensen af stormt. Ik vraag me echt af hoe ik dit eruit moet krijgen. Quick is gek op onze eigen hond en reageert niet op honden die netjes bij hun baas blijven. Honden die op onze vaste routes achter een omheining nogal vocaal zijn, deren hem ook niet. We zijn regelmatig op de heide terwijl er mensen zijn die hun hond voor een step laten rennen. Hij kijkt dan wel zijn ogen uit, maar geeft er totaal niets om als wij die combinaties moeten kruisen. Alleen honden die full speed, al dan niet blaffend, zijn richting uitkomen, doen zijn stoppen doorslaan. Nu is het wel zo dat het verboden is om honden los te laten lopen op de heide, de baasjes zijn dus steeds in fout. Maar ja, daar ben ik vet mee als ik of mijn verzorgster (of Quick) geblesseerd raken. Ik ben het nu echt wel zat en overweeg verdere stappen.

Ik heb vandaag ook mijn nieuw zadel voor Quick opgehaald. Jammer genoeg kan het dit jaar niet meer aangepast worden aan Quick. Mijn verzorgster en ik gaan morgen wel eens kijken hoe het past en of er veel aanpassing nodig is.

Ik kon het niet laten om het al even op te leggen.

Blooper foto


Afbeelding


Met flits


Afbeelding


Morgen daglicht foto's.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:50

Mooie updates weer.

Het Quick zijn eigen weg (deels) te laten uitzoeken, vind ik niet raar. Zo leert ie zelf goed kijken en inschattingen maken en jij zit erop, dus als jij denkt dat het nu een beetje de verkeerde kant uit gaat (letterlijk) kan je bijsturen. Heerlijk toch als je samen ontspannen een beetje kunt struinen.

Het zadel ziet er gaaf uit! De kleur vind ik minder mooi bij het pure chocoladevelletje van Quick passen, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het moet goed passen voor Quick en voor jou en jullie moeten er samen moeiteloos kilometers mee kunnen maken. Dat komt vast goed.

Ik heb gisteren trouwens ook weer gezien hoe het "mis" kan gaan tussen honden en paarden. Ik was met een vriendin en haar hond, een Ridgeback dame van 2, aan het wandelen op het strand. Er kwamen 2 jonge dames op paarden aan die er relaxt uitzagen. De hond wilde op de paarden af rennen, dat vindt ze leuk en op zich kan het geen kwaad, ze rent alleen om ze heen. Mijn vriendin en ik hadden discussie, terwijl zij de hond bij zich hield, over de wenselijkheid van dat geren naar de paarden toe vanuit ruiteroogpunt. Ze had zich, voordat ik het zei, niet gerealiseerd dat een paard niet "hondmak" wordt geboren, maar dat je daar actief aan moet werken. Deze dames op paarden zagen dat wij moeite deden om de hond bij ons te houden en ze waren, zoals gezegd, relaxt. De paarden ook. Dus de hond mocht wel even kijken en alle dieren gedroegen zich prima. De dames maakten nog een compliment dat de hond zo goed luisterde. Was een mooie bevestiging van mijn verhaal dat je als ruiter vooral op het gedrag (en het volume) van de eigenaar af gaat als je een hond tegenkomt bij een buitenrit.

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:54

Goh ja, de kleur. :') Ik zie ook liever lichtere zadels, maar dit type zadel vind je niet snel 2de hands en al zeker niet aan de prijs die ik ervoor betaalde. Ik had natuurlijk ook een nieuwe in mijn voorkeurskleur kunnen bestellen, maar vond het een beetje te prijzig. Er komt nog een mooie dunne pad onder, dat zal ook nog wel een verschil maken. Ben wel verliefd op het zadel, het is echt wel heel mooi afgewerkt.

Ik vind jullie voorval wel anders. Als men mij morgen vraagt om met Quick mee naar het strand te gaan, dan weet ik wat mij te wachten staat. Ik moet dan niet zeuren over joelende kinderen, vliegers in de lucht en blaffende loslopende honden, dat hoort bij een dagje strand buiten het seizoen. Kan je paard daar niet mee om, dan blijf je er weg. Waar ik rij, mogen honden niet los, punt. Mensen moeten er gewoon hun hond bij zich houden.

Ik vind het ook onverantwoord van het ANB dat zij de ruiterroute vlak naast een losloopzone laten lopen. Heb wel de indruk dat ze daar enorm anti paard zijn. Ze storten de ruiterroute vol steenpuin en onderhouden ze niet. Ik moet op sommige stukken slalommen om takken te vermijden. Wandelroutes en fietsroutes worden wel gewoon netjes onderhouden, daar maaien ze zelfs het onkruid in de bermen. Afgelopen zomer werden er plots ook overal omheiningen gezet. Er staan nu poorten op de ruiterroute. Doel is om daar bepaalde periodes van het jaar schapen te laten grazen. Heel fijn, maar je weet als ruiter niet of er wel/geen schapen staan op het moment dat je erdoor moet en je hebt geen alternatieve route als je de schapen wil vermijden. Geen idee hoe Quick zou reageren als hij plots tussen schapen staat, maar hij vindt ze wel spannend als we er langs moeten. Maar goed, ze zijn hier zelfs zo gek om de ruiterroute langs een paintball veld te leiden.

Ik heb ondertussen naar iemand van het gemeentebestuur gemaild, zij gaan het opvolgen. Ik snap best wel dat mensen de losloopzone mijden. Er lopen daar te veel losgeslagen projectielen rond en er gebeuren best wel wat ongevallen. Heb er zelf meegemaakt dat 3 New foundlanders zich op mijn hond van amper 25 kg stortte om te spelen, terwijl de baasjes riepen "ze doen niets" en mijn hond compleet in paniek raakte. Losloopzone staat hier gelijk voor niet luisteren en geen rekening houden met anderen. Pech voor zij die gewoon relax willen wandelen. Het is voor mij dan ook geen probleem als er honden los lopen zo lang de bazen hen bij zich houden als er andere recreanten zijn. Maar dat doen ze dus niet en dan maak ik er wel een punt van. Straks gaat mijn oude ruin terug onder het zadel en heb ik 2 bijrijder die met mijn dieren buiten gaan. Ik wil niet dat zij een ongeluk krijgen door mensen die zich onverantwoord gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:38

Vanmiddag hebben mijn verzorgster en ik wat met het zadel gespeeld. Had alle shims ertussen uit gehaald en het zo op zijn rug gelegd. Het eerste wat op viel, was dat het veel stabieler lag als mijn deuber, maar achteraan leek het niet goed aan te sluiten.


Afbeelding

Het zadel was aangepast op een paard dat ongelijk bespierd was en het lijkt erop dat de kussens wat misvormd zijn hierdoor. Als ik aanpas met de shims, sluit het zadel wel beter aan, maar komt rechts hoger als links, dus komen er nieuwe kussens.

Quick dacht er het zijne van, model spelen is niet zijn ding.


Afbeelding

Mijn pads zijn niet geschikt om onder dit zadel te gebruiken, tijd voor een nieuwe pad dus.


Afbeelding


En natuurlijk wilde ik ook even voelen hoe het zadel zat.



Afbeelding


Bij het opstappen, merkte ik opnieuw op hoe stevig dit zadel wel ligt en kriebelde het wel om een klein toertje te maken. Dus paard af, huis op slot, cap op, verzorgster meegesleurd en gaan. Het eerste stuk was Quick wat twijfelen, toen begon hij meer te ontspannen.


Afbeelding

Afbeelding

Hij trok beduidend minder de kanten in en stapte zelfs vlotter door op paden waar hij anders slentert.


Afbeelding

En dan begin je te denken van versnel ik of versnel ik niet? Het zadel is tenslotte nog niet aangepast en ik wil niet dat Quick loopt met iets dat oncomfortabel is. Quick kent uiteindelijk wel de plekjes waar we al eens versnellen en wilde echt wel gaan, dus dacht ik waarom niet? De eerste stukken was hij wat zoekende en toen ging er een lichtje aan. We waren op dat moment op een pad met keien, waar hij normaal alleen in stap over wil, maar nu moest ik er op de rem. Omdat ik mega nieuwsgierig was wat ie zou doen, heb ik hem de toestemming gegeven om te gaan en tot mijn grote verbazing heeft hij heel de weg afgetolt! :Y) Ik wist echt niet wat er gebeurde en had dit totaal niet verwacht. Mijn verzorgster heeft stukjes gefilmd, maar denk niet dat filmpjes van Quick zijn kont de moeite zijn. :D

Ik heb ondertussen wel overlegd met mijn osteopaat en haar een kont filmpje van Quick doorgestuurd. We zijn tot het besluit gekomen dat mijn deuber waarschijnlijk echt wel pijn doet en dat dit zadel, ook al is het nog niet perfect, vele fijner is voor hem. Heb dan ook groen licht gekregen om met dit zadel te rijden.

Ff 2 printscreens van equilab om het verschil aan te tonen (bijna hetzelfde rondje)

Begin van de week met mijn deuber.

Afbeelding


Vandaag


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:07

Vandaag heel lang getwijfeld of ik wel ging rijden. Ik ben vannacht mijn bed uit gemoeten owv hevige rugpijn en was nog steeds niet in orde. Daarnaast was het deze voormiddag prachtig weer en zou het dus ook druk zijn op de heide.

Tegen 11 uur wilde ik het verhoog aan de hooibak proper maken en vers hooi voeren. De paarden stonden te dutten in het zonnetje. Zodra ik in de voorraad verdween, kwam Quick naar stal. Quick die honger heeft duikt de voorraad mee in, Quick die op stap wil kijkt even binnen en gaat dan naar de uitgang. Vandaag stond ie dus aan de uitgang. Na even twijfelen dan toch maar het besluit genomen om te rijden.

Iets waar ik nadien spijt van had. Quick schrok zich rot van een man die in zijn tuin aan het werken was (had de beste man zelf niet eens gezien), wat resulteerde in een U draai. Normaal vlieg ik al uit mijn zadel als mijn paard 90° draait, het is absoluut een wonder te noemen dat ik gewoon ben blijven zitten. Mijn rug vond de klap maar niets. Na een paar minuutjes leek de pijn weg te ebben, dus toch maar verder gereden. Ik merkte al heel snel dat ik niet mee kon als ik Quick liet versnellen, balen natuurlijk en wilde een korte toer rijden. Maar dan moet ik de ruiterroute af en op de mountainbike paden, geen goed idee als het druk is. We waren ook niet de enige ruiters. Heb al vaak anderen gekruist, vandaag was de eerste keer dat we ingehaald werden. Quick wilde doodgraag mee, maar ik zag aanhaken niet zitten, wilde de mensen niet ophouden. Gevolg: een boze Quick die zich een paar meter moest aanstellen tot grote schrik van een groepje mountainbikers. Gelukkig was de bui snel over, maar mijn rug had wel extra klappen gehad. Mijn bekken netjes kantelen was onbegonnen werk. Wel korte stukken geprobeerd om net te zitten, maar echt niet lang uit te houden, waardoor Quick zijn ei niet kwijt kon en wederom begon te klieren. Voor mij dus geen ritjes meer als mijn rug zo vast zit.

Voordeel is wel dat Quick door irritatie in het zweet stond, waardoor je duidelijk kon zien dat het zadel aan de schoft en achter net aan sluit, maar er een droge plek is in het midden. Had gelukkig mijn bestelling nog niet geplaatst, heb nl alleen shims om voor of achteraan aan te vullen, de platte voor in het midden zaten er niet bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:14

Vanmorgen bij mijn fascia therapeut het advies gekregen om niet te rijden, mijn rug is te slecht op dit moment. Tijd dus om aan de longe stoom af te laten op het veldje aan de heide. Op dit terrein wordt 2 keer per jaar een grote jumping gehouden en nogal wat locals gebruiken het ook om in te rijden voor ze de heide op gaan. Quick wilde vooral heel hard rennen en bokken, toen dat eruit was kwam het showbeest boven. Mijn verzorgster was mee en heeft met de slow-motion functie van haar nieuwe gsm gespeeld. Ben heel benieuwd wat jullie van de bewegingen van mijn uk vinden. Meneer was wel gefocust op de camera, waardoor ie niet echt netjes in boog.

https://youtu.be/11YZfD5pcjc
https://youtu.be/W6XmM0a6JN8


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:31

Heel lang getwijfeld of ik wel een update zou posten, het begint hier een beetje een monoloog te worden. Het is misschien tijd om af te sluiten. Zou heel graag afsluiten met een mega positieve post, maar helaas hebben we op allerlei vlakken een zware tijd achter de rug.

Het werd wat kouder, paarden zaten sneller door hun dagrantsoen hooi en ik brak mijn hoofd hoe ik het kon aanvullen zonder te veel eiwitten toe te voegen voor mijn ruin met oedemen en laag in suikers voor mijn IR shet. Pavo grasbrok leek de ideale oplossing. Eerst en vooral aten de paarden het met lange tanden. Na 5 dagen mega oedemen bij mijn oudje, met spoed de dierenarts erbij. De dag nadien de shet vierkant hoefbevangen, opnieuw de dierenarts erbij. Shet leek na een paar dagen op te klaren en plots lag ie opnieuw plat en merkten we op dat hij op 3 benen stond. Telefoontje naar de dierenarts, half en half verwacht dat dit het einde zou zijn, maar die was er heel gerust in. Of shet had zich verstikt, of er zat een blein en de smid stond toch al gepland. Bij een blein zou het alleen maar erger worden zo lang die niet uitgesneden werd, bij een verstuiking zou hij beteren en moest ik verder Buut geven. Net die nacht barstte de hemelsluizen hier open, shet was niet mobiel genoeg om naar stal te geraken en staat zonder deken. Hier moest echt ingegrepen worden. Zodoende een pak koolzaadstro gaan halen, zeiltje gespannen tussen de bomen in een hoekje naast de hooibak en tada, shet had zijn eigen schuilplaats waar hij mega happy mee was.

De ochtend nadien, we waren 24 december, zou ik samen met mijn verzorgster Quick gaan longeren. Ik kom bij de paarden en het zeiltje is gesloopt. Koolzaadstro zeiknat, pony idem dito. En Quick die stond gewoon met het zeiltje te spelen. _-:( Na inspectie bleek het ding niet redeloos verloren, dus opnieuw de boel strak gezet. Quick hing al vrij snel terug met zijn hoofd in het zeil. Snel een tonnetje water gehaald voor de shet, Quick had het vast zodra het op de grond stond, dus moest ik echt wel iets verzinnen om de hoek heel te houden. Prikpaaltjes met een draad waar shet onder kan, leek mij de oplossing. Alleen had Quick dus opnieuw het zeil gesloopt tegen de tijd dat ik mijn paaltjes en draad genomen had. -:(- Ondertussen was mijn verzorgster toegekomen, dus kon ik mijn frustratie ventileren. Ik hoor achter mijn rug gestommel aan de hooibak, zie mijn verzorgster raar kijken en net als ik me omdraai zet Quick zijn voet nogal schaapachtige neer. Als hij op mij af komt, valt me op dat zijn stappen anders klinken. En ja hoor, de idioot heeft een ijzer afgetrapt. Gevolg, verzorgster en ik fanatiek op zoek naar het ijzer dat nergens te bespeuren viel (heb het een dag later gelukkig wel gevonden). Omdat ik even moest afkoelen, mijn verzorgster gevraagd om het halster aan te doen, ik zou mijn draad opruimen en de longeerspullen nemen. Terwijl ik in de voorraad aan het rommelen ben, komt zij met Quick aan de stal, waar ze opmerkt dat Quick een gesp van zijn deken gesloopt heeft. Ben ik blij dat het die dag nat en koud was en dat mijn verzorgster hem mee nam naar de heide, had ik tijd om verder af te koelen. Hij heeft het overigens wel netjes gedaan aan de longe.

En toen verschoven de paarden naar de achtergrond. Rond kerst bleek mijn kat een wondje op zijn hoofd te hebben. Ik had het ontsmet en op kerstdag begon ik te denken dat ik zwelling zag. Poes liet de plek gewoon aanraken en was actief zoals altijd. Ik nam me wel voor om hem goed te observeren en hem bij twijfel naar de dierenarts te brengen. Na mijn late shift op kerstdag was de kat nergens te bespeuren, wat niet abnormaal is aangezien hij een buitenkat is die enkel in de veranda slaapt als hij er zin in heeft. De morgen nadien, geen kat, bij het voeren van de paarden zie ik dat hij ook niet is komen eten. Ik begin me zorgen te maken en ga hem zoeken, maar vind niets. Die avond stuurt mijn vriend dat de kat nog steeds niet thuis is. Zondag, geen kat, zoektocht levert weer niets op. Omdat ik geen fb meer heb, zet mijn verzorgster een oproepje. Poes wordt wel herkent, alleen geen concrete tip waar hij op dat moment is. Maandag zegt de verzorger van mijn oude ruin dat hij mijn kat had gezien toen hij bij ons toe kwam. Ik begin op hem te roepen, maar hij komt niet. Maar opluchting, hij leeft nog. Op het moment dat ik naar mijn auto wil gaan, hoor ik een bekende miaauw, poes komt thuis en ziet er vreselijk slecht uit. Paniek, wat nu? Ik moet eigenlijk gaan werken, mijn vriend komt 's avonds pas thuis en het lijkt erop dat de kat het niet trekt tot dan. Gelukkig mag ik thuis blijven van mijn diensthoofd, dus op naar de dierenarts met de kat. Het wondje op zijn hoofd is een abces geworden, wat gedraineerd wordt een waarvoor er IV antibiotica nodig is. 's avonds stelt de kat het goed, de dag nadien blijkt ie niet te willen eten of drinken en moet ik later terug bellen. Bij het 2de telefoontje die dag lees ik tussen de regels dat het helemaal niet goed gaat, er moet bloed genomen worden voor ze me meer kunnen vertellen, maar met alles wat ze benoemen, weet ik dan al dat het waarschijnlijk einde verhaal is voor mijn kat. De dag nadien heeft het bloedonderzoek bevestigd dat er sprake is van een ernstig en onbehandelbaar nierfalen. Ik rij naar de dierenarts, poeslief slaapt in mijn armen in, hij is net geen 15 geworden.

Gedurende deze helse dagen, was er amper tijd voor de paarden, enfin, mijn hoofd stond er gewoon niet naar. Dinsdag zou de hoefsmid komen, maar die zei af omdat een kantje dringend met paard naar de kliniek moest en geen vervoer had. Quick stond op stal om zijn benen proper te houden, ik moest mijn gedachten verzetten, dus toch maar de longe gepakt. Nota aan mezelf: niet met je paard gaan kooien als je een emotioneel wrak bent. Quick was braaf hoor, ik was er gewoon met mijn hoofd niet bij. Had gewoon een deel van mijn spullen niet meegenomen, waardoor ik op de heide stond met dressuurzweep ipv longeerzweep en Quick dacht "wat sta jij daar idioot te wezen met dat twijgje?". Gelukkig hing er een zakje te wapperen, dus konden we longeren ombuigen naar schriktraining, waarbij mijn twijgje voldoende was.


Afbeelding

Afbeelding

Gisteren kwam dan uiteindelijk de hoefsmid. We hadden net Spike, mijn kat, naar zijn laatste rustplaats gebracht, dus mijn emoties zaten hoog, te hoog misschien. Quick was nog braaf bij het afhalen van het resterende ijzer en bij het bekappen. En toen moesten de ijzers eronder. Ik heb een smid die warm beslag doet en bij het branden van het 1ste ijzer liep het mis. Quick schoot compleet in paniek. Dus praam erop. De meeste paarden worden dan rustig, Quick wordt woest. Beslist om zonder verder te doen en het gewoon stapje per stapje aan te pakken, maar alles wat we deden, deed Quick nog meer ontploffen. We hadden verwacht dat Quick van de 1ste keer zou geleerd hebben dat het helemaal niet erg is om er een ijzer onder te krijgen. Mijn hoefsmid denkt nu dat Quick die 1ste keer helemaal niet goed verwerkt heeft en het als heel traumatisch ervaren heeft. Toen gisteren het 1ste verzet kwam, hebben we dit willen couperen met de praam (wat vorige keer wel geholpen had), wat bij Quick en "zie je wel dit is eng, mijn leven is in gevaar" reactie getriggerd heeft. Alles wat we vanaf dat moment gedaan hebben om hem kalm te krijgen, heeft hem hierin nog meer bevestigd. Voort doen had gewoon geen zin, het zou de situatie alleen maar erger gemaakt hebben. Maar wat nu? Smid wil verdoven, ik zie dat niet zitten en wil het goed met de dierenarts door praten. Heb zijn oude ijzer en de nieuwe die er gisteren onder moesten. Bij mij gaf hij, zoals altijd, gisteren braaf zijn voeten zodra de smid weg was. Ik kan dus oefenen met kloppen op de hoef, het ijzer er tegen houden en kloppen met een hamer op het ijzer. Het enige wat ik niet kan doen, is het branden oefenen. Tuurlijk kan ik rook maken, maar er is ook nog de geur en het geluid van het branden dat ik niet kan nabootsen. Niemand had dit zien aankomen, ook mijn smid niet. Quick is altijd braaf geweest bij hem en normaal leert hij enorm snel. We zullen moeten zien wat de tijd brengt, hij mag nu eerst een paar dagen bekomen en dan begin ik aan het desensibiliseren, hopen dat het lukt.

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:02

Wow wat een prut einde van het jaar zeg. Gecondoleerd met het verlies van Spike. Y;(
Veel beterschap voor Macho :(:)

Ja een monoloog is het inderdaad wel een beetje zeker de laatste berichten. Ik lees heel graag je verhalen en je schrijft makkelijk. Dus wat mij betreft mag je echt zo door gaan. Is misschien om de boel te verwerken voor jou ook wel fijn om het op te kunnen schrijven, een plaats te geven en de boel te kunnen overdenken en vooruit te komen. :list:

Misschien een tip voor de desensibilisatie training; Je kunt een klein vuurtje maken (gasbrandertje, campingpitje oid?) en dan daar wat haren (of als je ze nog uit de afvalbak kunt vissen; restjes hoef) op schroeien voor de geur. Stoom; een kokende waterketel gelijktijdig met het schroeien van wat haar. En sissend geluid...... euh een blaasbalg? Laat je creativiteit de boel oplossen. :)* Tot nu toe is dat ook vaak je geluk geweest, dus zal het nu ook wel mogelijkheden aan dragen om Quick weer op ijzers te krijgen.

Succes! Het gaat je lukken! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:20

Bedankt en ook bedankt voor de tips, daar kan ik zeker wat mee!

Vanmorgen een kort nieuwjaarsritje gemaakt. Gelukkig is Quick niet wantrouwig naar mij toe. Voetjes werden vlot gegeven en hoefschoenen gingen met gemak aan. Tijdens het rijden wel een paar stukjes draf en tölt gereden, maar alles heel relax gehouden. Geen gebok dat mijn rug kon belasten en overdreven prikkels bij Quick vermeden. Nu ja, op de wijk is er een koppel 50 jaar getrouwd, huis en voortuin zijn versierd met ballonnen en vlaggen en die vertrouwde hij toch niet helemaal.

Al sluiten we de dag wel wat minder af. Ik was om 22 uur naar bed gegaan, alles was rustig, tot er 20 minuutjes geleden buiten wat gebonk weerklonk. Is normaal als Macho in de stal komt rollen, of als de jongens met de voerbak van Bacardi spelen. Alleen bleef het aanhouden en het werd ook luider. Dus vriendlief naar de stal gestuurd, die heel droog komt melden dat Quick op zijn rug in de stal ligt. %) Ik snel mijn kleren aan, mijn vriend terug naar stal gestuurd om Quick alvast rustig te houden en me zo snel mogelijk bij hem gevoegd. En ja hoor, daar stak ie. Meneer is zo onhandig geweest om over de korte zijde te rollen en zat muurvast. Zelf naar de voorkant gelopen, vriendlief bevolen om de achterbenen vast te nemen en stilletjes een schietgebedje gemaakt opdat Quick rustig zou blijven. Die had gelukkig door dat we hem kwamen helpen en vertrouwde compleet op ons, waardoor hij ontspande en we hem vrij vlot konden draaien. Na even bekomen en nog een extra schietgebedje van mij, stond hij recht. Heel even leek hij wat gedesoriënteerd en draaide onrustig wat rondjes, maar al vrij snel kwam hij snuffelen en knuffelen en zagen we zijn ademhaling vertragen.

Ik hoop echt dat hiermee niet de trent voor 2021 gezet is, wil eindelijk wel eens een zorgenloos paardenjaar. -O-

Sintara

Berichten: 7422
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:34

Whaa wat een laatste update zeg! Heeft hij er helemaal niets aan overgehouden?

Nog heel veel sterkte gewenst voor het verwerken van het verlies van de poes

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:47

Ik kon hem gisteren eerlijk gezegd niet goed nakijken. Hij had zich even totaal afgesloten en wilde geen contact. Heb hem wel goed geobserveerd terwijl hij rondjes draaide en in en uit de stal liep, waarbij hij geen enkele pas kreupel zette. Ik heb de voorbenen vast gehad, mijn vriend de achterbenen en geen van ons beiden had bloed aan de handen, dus wondjes heeft ie niet (toch niet aan de onderbenen). Ik verwacht wel wat stijfheid vandaag, dus gaan we aan de hand een wandeling maken. Mijn vriend zei vanmorgen wel dat Quick een versnelde ademhaling had toen hij het licht in de stal aan deed en kalmeerde zodra hij een bekende stem hoorde. Hij is toen ook onmiddellijk gestopt met trappen tegen de wand en is rustig gebleven tot wij hem terug gedraaid hadden. Fijn dat ie zoveel vertrouwen in ons heeft, jammer dat hij dat vertrouwen niet onder alle situaties behoud. Maar eerlijk is eerlijk, het verklaard wel een aantal zaken waar ik tegenaan loop en ik kan er wel mee aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:29

Wel, Quick heeft lichamelijk niets over gehouden aan het vast liggen. Ik wilde hem vandaag niet rijden of longeren, voor het geval hij spierpijn zou hebben, en had een wandeling in gedachten. Niet rijden was een goed idee, niet longeren wat minder. Zijn hoofdje zit duidelijk vrij vol en met wandelen aan de hand geraakt de frustratie er niet uit. Nu zag ik het niet zitten om hem rond te zetten aan een lead rope van 3 meter, maar morgen ga ik hem toch even laten ventileren aan de longe zodat hij alles er even kan uit bokken.

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:29

Wat een ei dat ie zich vast rolt. Maar wel slim om te gaan trappen tot jullie verschenen.
Fijn dat ie in ieder geval lichamelijk niets heeft opgelopen.

Wat betreft wandelen; misschien een idee om gewoon standaard te wandelen aan een longe? Dan kun je hem altijd een moment van uitrazen gunnen als het nodig is. En misschien ook net iets veiliger omdat je dan altijd een paar meter reserve hebt mocht zich iets vreemds voor doen en paardlief wilt zich lostrekken.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:06

Was je even kwijt maar ben nu weer "on topic".

Er is veel gebeurd zo te lezen in de laatste 2 weken. Lekker stijle leercurve zo voor jou en je paard.

Mijn mafje heeft destijds ook zo'n fijn vastligmomentje gehad. We waren op buitenrit geweest met een vriendin met haar pony. Het was warm voor de tijd van het jaar en dat in combinatie met een pony met veel winterhaar en mul zand op de paden resulteerde in een zwaar zwetende pony. Dus die wilde wel even rollen en ging neer op het eerste zandstukje dat ze tegenkwam (nadat ik haar had afgezadeld). Dat was een zanderig voetpad met harde randen. Dus ze rolt om en komt met alle 4 haar hoeven op het harde randje. En kon dus niet meer terug, zoals Quick ook in zijn stal lag blijkbaar. Ze blijft rustig liggen en kijkt mij aan: "Eh baas, ik heb iets stoms gedaan en ik heb nu even hulp nodig". Ik schrok me de tandjes en zag mijn geest al dwalen: hoe ging ik dit oplossen en dan ook nog zodanig snel dat mafje niet te lang hoefde te blijven liggen zodat er geen orgaanschade zou ontstaan. Mijn echtgenoot was mee en stond in de buurt, die moest even helpen, dat was duidelijk. We hebben eigenlijk hetzelfde gedaan als jullie: ik stond bij de voorbenen, mijn echtgenoot bij de achterbenen en bij "3" hebben we met vereende krachten mafje omgedraaid. Ik had haar verteld wat het plan was en ze werkte goed mee. Het ging als een zonnetje. We kwamen alle 3 met de schrik vrij en ze heeft er niets aan overgehouden. Wat mij vooral zo heeft geraakt, zoals jij en je vriend blijkbaar ook hebben ervaren, is de volkomen rust die ze had en het vertrouwen dat wij het gingen regelen c.q. oplossen. Zulke momenten zijn goud waard en doen je beseffen hoe ver je al bent gekomen met je ponybeest.

Natuurlijk zijn jullie er nog niet, het leven is leren. Als je uitgeleerd bent, kun je wel in je graf gaan liggen.

Wat wandelen betreft is het inderdaad wel een idee om langer touw of een longeerlijn te gaan gebruiken. Dan kan Quick even een beetje los gaan zonder dat je er onder ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:46

Ik snap echt wel de redenatie van gaan wandelen met longe ipv leadrope En Wil Quick best wel gunnen om het hoofd leeg te maken. Mare niet als hij dat wil, vrees dat dan de poppen pas echt aan het dansen gaan. Zadel en leadrope moet hij echt wel zien als een door mij gecontroleerde activiteit. Gek doen en stoom aflaten, doet ie maar in hun paddock en de eerste minuten aan de longe als het echt hoog zit. Ik ben een beetje bang dat Quick, als we wandelen aan de longe, zijn ontploft momentje een beetje gaat opeisen, wat niet echt handig is op een drukke plek. Hij is overigens niet van het wegschiettype. Maar meer van het ik neem de leiding over type. Kwestie van even voet bij stuk houden, meer persoonlijke ruimte te eisen en jezelf goed groot te maken. Heb geen seconde spanning op het leadrope gehad. Wel een hoofdschuddende Quick, die zijn rug bolde en dreigde met bokken, een Quick die ff dribbelde en toen dat geen effect had dacht dat ie met opgeheven hoofd op me af kon stappen. Wat hem alleen een "joh, stel je niet aan" gevolgd door een tik van het leadrope om hem terug achteruit te sturen heeft opgeleverd. Hij heeft nog een paar minuten lopen snuiven en geeuwen, maar toen was de kuur wel weer over. Morgen mag hij even bokken en steigeren om wat stoom af te laten en dan gaat hij ff netjes doen wat ik vraag aan de longe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:01

Wel, Quick is toch een beetje stijf. Zijn draf was duidelijk minder ruim in het begin aan de longe. Na een paar rondjes galop, liep hij wel weer gewoon goed. Benen zijn koel en niet gezwollen, maar ik las voor alle veiligheid toch maar een rijpauze in. We zullen deze week maar gewoon wandelen en longeren. Laat hij volgend weekend nog wat stijfheid zien, plannen we nog maar eens de osteo in. Zou die met een beurtenkaart werken? :+

Ik was te lui om een rugzak te zoeken om de longe in te proppen en dat heb ik me beklaagd. Mijn longe leed een eigen leven vandaag en vond het geinig om zo veel mogelijk toe te geven aan de zwaartekracht. Gevolg was dat ik heel de tijd liep te vechten tegen lussen die veel te groot waren, waardoor ik bang was om erin te trappen (of Quick) en niet helemaal met mijn aandacht bij Quick was. Die vond dat natuurlijk de max. Baas kijkt niet, ik loop lekker voor. _-:(

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:24

Huh... problemen met het in lussen houden van de longe? Of hoe mag ik je laatste alinea lezen?

Wat ik altijd doe is de eerste lus (dus het laatste eind) het kleinste houden, de volgende iets groter en die daarna weer groter. Dan is het heel makkelijk om de boel netjes vast te houden zonder knopen en zonder lussen die over de grond slingeren.

Je kunt hem met een goed georganiseerde longe dus ook de hele wandeling vast houden. En natuurlijk laat je hem uitrazen op het moment dat het jou uit komt, niet als hij dat ineens van plan is. :Y)

Wat ook kan is hem verrassen; een paar rondjes longeren. Terug naar je toe vragen en weer verder wandelen. Op een plek waar weer wat ruimte is, de andere kant op sturen en zo steeds gedurende de wandeling hier en daar even laten rennen. Is wellicht voor Quick ook een leuk verrassingseffect. Weer eens wat anders dan standaard wandelen - longeren - terug wandelen en verder helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:28

Ik had afgelopen weekend een verdeler van hoefschoenen, met passervice aan huis, gecontacteerd. Deze verdeelt ook de hoefschoenen die ik voor Quick gekocht had en die ik bij een andere verdeler vandaan had nadat ze volgens een calculator op die webpag geschikt waren. Nu geeft deze dealer aan dat mijn type hoefschoen niet geschikt is voor het type hoef dat Quick heeft. En eigenlijk zijn er ook niet veel opties. Ze geven 4 merken die mogelijk kunnen passen. 2 gaan waarschijnlijk te lang zijn, komt wel tot uiting bij een pasconsult. De 3de die zouden kunnen passen, geven schuurplekken bij gevoelige paarden, dus blijft er nog 1 over, maar daarvan zeggen ze dan weer dat ze wat moeilijker zijn om aan te doen. Wordt veel info zoeken op het net, lezen en nadenken.

Vanmorgen maar aan de hand gaan wandelen en eens een keertje de zweep thuis gelaten. Quick heeft echt mega gevoelige voeten nu aangezien hij super kort staat, dus duikt hij zoveel mogelijk de berm in. Alleen staan er wel eens verkeers- of andere borden naast de weg en moeten we echt wel dezelfde kant nemen. Ik zie op een bepaald moment dat Quick helemaal niet op let en een bord niet langs dezelfde kant voorbij zou gaan. Dus vraag ik even zijn aandacht, waarop Quick me aankijkt met een blik van "wat doe je nu zo moeilijk mens?" :o? Dan plots de paal en het bord ziet. :)* Maar alsnog te laat afbuigd, waardoor hij vol met zijn schouder op de paal botst. _-:( De stukken zijn nog heel, maar hij is en blijft toch echt wel een kluns.

We hebben overigens nog een hele fijne babbel met 2 van onze boswachters gehad. De hoofdboswachter hier is nogal een stroeve man, waar je niet echt bij terecht kan met vragen en opmerkingen. Deze 2 zijn wel heel vlot, luisteren en bieden oplossingen. Heb dus even kunnen ventileren over een aantal zaken waar we tegenaan lopen, zoals loslopende honden op de ruiterroute (honden mogen daar niet los) en mtb-ers die nogal grof kunnen zijn. Ben blijkbaar niet de 1ste die hen hierover aansprak. }> Jammer genoeg is het gebied te groot om goed te kunnen controleren. Kreeg wel het advies om niet meer in de heide te gaan staan als mtb-ers me niet op het pad voorbij willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:45

Bewogen ochtend gisteren. Ik had met de verzorger van Bacardi afgesproken om samen met de paarden op stap te gaan. Onderweg naar de heide was Bacardi onmogelijk in de omgang, ik merkte aan Quick dat hij wel wat spanning aan het opbouwen was, maar hij bleef wel netjes met een los rope naast mij. Tegen het einde van de straat had ik al medelijden met mijn verzorger, dus stelde ik voor om van paard te wisselen.

Bacardi dacht onmiddellijk "joehoe, gaaaaan !" Al mijn aandacht was daar nodig. Na een paar stevige correcties had hij snel genoeg door dat het feestje uit was en liep hij met een los lijntje mee. Achter mij bleef ik echter tumult horen. Quick kon zich helemaal niet vinden in de wissel en had beslist om mega te gaan etteren, met als gevolg dat de verzorger van Bacardi opnieuw een onstuimig paard vast had. 8)7 Geen idee wat Quick bezielde. Heb maar 1 dressuurzweep en die had ik zelf vast, maar gelukkig is Quick bij mij wel goed te corrigeren met een tik van het lead rope. Wat dan ook het enige was dat ik kon voorstellen aan mijn verzorger. 1 tikje was uiteindelijk voldoende om Quick te laten dimmen, uit voorzorg toch het toertje kort gehouden.

Bij thuiskomst zie ik Macho in de tuin staan. Oeps, stroom vergeten op te zetten, gelukkig is de poort toe. Nu ja, een paar minuten later stond de politie aan de deur. Blijkbaar waren we ook vergeten om de poort te sluiten, heeft Macho aan straat gestaan en is hij door de postbode in de tuin gezet. |o
Gelukkig konden de agenten ermee lachen en ik moet zeker mijn postbode bedanken als ik hem zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:23

Oh wat baal ik van de slechte ondergrond hier! Quick loopt zoveel zuiverder en stabieler zonder ijzers of hoefschoenen, maar heeft oh zoveel last van de keien. Moest ik mijn paden kunnen kiezen, kwamen er geen ijzers meer onder. Net een heerlijk kort ritje gedaan, bewust het goede stuk ruiterroute genomen en terug gekomen langs een pad buiten de route dat redelijk steenvrij is en wat liep ie goed! OK, hij aarzelt soms nog en loopt dan onzuiver of een paar pasjes draf, maar ff oppakken en we zijn weer vertrokken.


Afbeelding

Waar de ondergrond goed genoeg was om te versnellen, hebben we dat ook gedaan en Quick had er duidelijk zin in. Morgen gaan we terug aan de hand op stap, die route is gewoon niet te rijden op blote voeten, en vrijdag probeer ik nog wat andere paadjes naast de ruiterroute die ook goed liggen. Hoop alleen maar dat het mij geen boete oplevert.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:03

Weer lekker bezig geweest zo te zien, met uitproberen wat er wel en niet werkt. Fijn dat je een goed gesprek had met de boswachters en dat je toch regelmatig met 1 of 2 paarden op stap gaat. Dat nr. 3 dat zonder begeleiding doet, is dan weer een beetje jammer.

Mijn arabierig typje was de laatste tijd ook wat humeurig. Iemand die met veel verschillende paarden werkt vertelde me dat hij dat bij de meeste paarden had opgemerkt, dat ze mopperig en een beetje dwars waren, dus het hing in de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:23

Maflinger_S schreef:
Weer lekker bezig geweest zo te zien, met uitproberen wat er wel en niet werkt. Fijn dat je een goed gesprek had met de boswachters en dat je toch regelmatig met 1 of 2 paarden op stap gaat. Dat nr. 3 dat zonder begeleiding doet, is dan weer een beetje jammer.

Mijn arabierig typje was de laatste tijd ook wat humeurig. Iemand die met veel verschillende paarden werkt vertelde me dat hij dat bij de meeste paarden had opgemerkt, dat ze mopperig en een beetje dwars waren, dus het hing in de lucht.


Wij zijn beiden wat dwars en mopperig. :Y) Probleem is dat we meer willen, maar vast zitten. De shims en kussens zijn nog niet toe gekomen, dus zadel past nog niet zoals het moet en ook al ligt het beter als de deuber, beperk ik me tot kortere ritten. Voorlopig is de lus van 8 km de max afstand die ik wil rijden. We kunnen beiden wel meer als dat, maar ik doe dat niet zo lang het zadel niet op hem aangepast is.

Daarnaast hangen we vast aan steeds hetzelfde rondje. Ja, ik speel vals en ga van de route om toch wat te variëren, maar dat kan me dus een boete opleveren. Vind het zo krom dat wandelaars en fietsers op alle paden mogen ook al is het geen bewijzerde route en een ruiter dat niet mag, maar als zelfs de politie de boswachter daarin steunt, moet je de gevolgen dragen bij betrapping. Jammer genoeg zijn een heel deel paden buiten de route net wel veel zachter voor de blote voeten van Quick en kan ik daar aan afstand, zuiverheid en tempo werken. Kan ook op de route, maar dan moet ie op schoenen of ijzers en daar hebben we dus een probleempje mee.

Zonder ijzers of schoenen kan ik ook niet op de 2de lus en de lus van 25 km is dan ook een no go. Het gebied hier is een oude rivier delta, vele paden liggen dus vol met keien. Kan niemand iets aan veranderen, het is wat het is. Normaal zijn Quick zijn voeten hard genoeg om eraan te wennen. Probleem is Quick zijn karakter. Smid is ondertussen van mening dat Quick een binnenvetter is en vooral focused op negatieve ervaringen. Ijzers zijn eng in zijn beleving, dus gaat ie vechten. Als hij net bekapt is, voelt hij de keien meer, waardoor hij de paden is gaan associëren met pijn en dus niet wil lopen en rug blijft bollen. En als je dan nadenkt, komt dat gedrag idd terug. Hij was niet bang van honden, 1 keer wordt hij opgeschrikt door een blaffende los lopende hond en nu zijn alle honden slecht. Idem met fietsers. Geen idee hoe ik zijn talent om negatieve ervaringen op te slaan kan ombuigen, maar het is zeker een werkpunt waarmee we aan de slag moeten. Naar mij toe houdt hij het gelukkig wel netjes en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat het echt onveilig werd onder het zadel. Ik zit een korte uitbarsting normaal wel uit. Maar het is wel een beetje frustrerend dat ie zo in mekaar zit.

Zo lang zadel en voeten niet OK zijn, kan ik jammer genoeg ook niet afspreken met mijn buiten rij partner. Hij zou mij nog 2 routes laten zien waar ik van thuis uit naartoe kan. De ene loopt vooral over bospaadjes, zou nog gaan op blote voeten (maar daar zitten we vast met de afstand), de andere loopt over een oude mijn site. Lekker veel variatie in hoogte, maar door het mijn puin niet te doen op blote voeten.

Wordt dus nog ff geduld oefenen voor ons beide en lekker shaggy zijn op mekaar, maar we komen er wel. Tis dat we beiden niet bepaald uitblinken in geduld hebben.

Afbeelding