Intölten IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke1405

Intölten IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 14:50

Volgende week krijgen we een jonge merrie van bijna 5 erbij. Is al beleerd/zadelmak, loopt onder het zadel alle gangen (m.u.v. telgang) en is dan taktzuiver. Omdat het een zeer gemakkelijk paard is, ook in de omgang, wil ik haar zelf verder gaan beleren/bevestigen.
Zou het gewenst zijn om haar toch nog bij een professional in te laten tölten? Wat kan ik dan qua training verwachten?
Alvast bedankt!

_suus19_

Re: Intölten IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:55

Als ze onder het zadel in tolt taktzuiver loopt, waarom moet ze dan ingetolt worden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:49

Dat is precies wat ik me ook afvraag Suus.
Nu is nog geen vijf jaar vrij jong, en is dit paard natuurlijk nog niet "klaar" met haar opleiding(wij hebben net twee ijslanders van ongeveer dezelfde leeftijd naar een trainer gestuurd om ingereden te worden, heeft nog nooit iemand opgezeten).
Wellicht verstandig haar goed te laten doorrijden door een goede trainer om hulpen etc te bevestigen. Maar afhankelijk van je eigen ervaring kun je ook overwegen het zelf te doen, en die beslissing pas te nemen als je tegen problemen aanloopt.

_suus19_

Re: Intölten IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:48

Ja idd.. Maar als ze heel braaf is en alle gangen onder het zadel goed doet, zou ik niet weten wat een professional ermee moet. In dat geval is het gewoon zaak dat je zelf netjes rijdt en consequent bent. Af en toe een lesje om te kijken of de gangen nog zuiver zijn.. Maar dat is hetzelfde verhaal wanneer je een jong paard net bij een trainer weghaalt. Het blijft een jong dier wat sowieso waarschijnlijk nog wat bevestiging nodig heeft.