Tandvlees Ijslander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flint09

Tandvlees Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 14:12

Ijsco Teitur heeft sinds 1.5 jaar "last" van rode ontstekings vlekken op zijn tandvlees ( vaak rondom zijn voortanden onder en boven ) . Zijn eigenaresse en ik als verzorger weten niet wat het is , iemand zei dat dat wel vaker voorkwam bij paarden en het vanzelf wel overging, een ander zei dat hij meer stro/berketakjes zou moeten eten om zijn tanden en tandvlees schoon te houden en dat dan de vlekken weggingen ( stro geprobeerd maar meneer blieft geen stro...) .

De paardentandarts is er vorig jaar bij geweest en dacht dat het een ontsteking van binnenuit was en heeft toen een antibiotica kuur gegeven maar dat haalde niets uit, ik heb toen de tandarts er vorig jaar was voorgesteld om aftamed gel http://www.tandartsplein.nl/winkel/Cta/ ... d-gel.html te gebruiken aangezien de rode plekken op zweertjes leken, en dat hebben we nu dus een jaar op zijn tandvlees gesmeerd ( na het met water schoongespoeld te hebben ) .

Onlangs was de tandarts er weer voor controle en zei toen dat het niet behandelbaar was en dat dit de derde of vierde Ijslander was die hij aantrof met deze aandoening , en dat deze aandoening steeds erger zou worden met de tijd maar dat hij verbaast was hoe rustig het tandvlees er nu uitzag...

Nu is mijn vraag of andere ijsco mensen dit weleens gezien hebben of hiervan gehoord hebben ? de foto hieronder is van gister , hier zie je 1 woekering goed op zitten, verder ziet het er heel rustig uit, er zijn vaak meer rode vlekken te zien.

Afbeelding

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:53

Neem eens contact op met Mieke van Hestadent. Zij is tandarts en dierenarts én heeft heel veel ervaring met IJslanders. http://www.hestadent.nl/

Flint09

Re: Tandvlees Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:18

heb de link gelijk doorgestuurd naar de eigenaresse !

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:43

Bij ons op stal hebben 2 ijslanders, toevallig van dezelfde eigenaar, zo'n beetje hetzelfde probleem. Rode vlekjes vooral boven de voortanden, soms ook wittig, een soort zweertjes. Bij de merrie is het een tijd geleden begonnen, uiteindelijk zijn al haar voortanden getrokken vorig jaar omdat het inderdaad niet meer te behandelen was. Bij de ruin begint het nu ook, die voeren ze nu nog een soort paddenstoelen supplement bij, geen idee welke precies. Maar het lijkt erop dat het alleen maar erger wordt, dus waarschijnlijk wordt dat ook trekken.
Overigens doet de merrie het echt super zonder voortanden! Ook in de winter wordt ze niet mager en ze kan gewoon grazen. Na het trekken zijn er geen ontstekingen meer geweest.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 13:23

Precies wat ik bedoel Allegra ! Misschien dat de tandarts het wel over die 2 ijslanders had dan . Wel fijn om te lezen dat de merrie zich zo goed red zonder tanden, want dat is ook de prognose voor Teitur....

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 06:29

Schijnt inderdaad een aandoening te zijn die vaker voor komt bij IJslanders. Ben de naam alleen even kwijt...

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 15:00

Interessant , laat maar weten als je weer op de naam komt !

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:55

Bedoel je EORTH?

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 07:57

Dat lijkt er wel op , van de symptomen heeft hij alleen ontstoken tandvlees gelukkig...
heb een linkje gevonden en zal die naar de eigenaresse doorsturen !
http://www.equide.be/eorth_paard.html

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:19

Wij gaan a.s. maandag naar Schalkwijk toe met onze IJslander, die heeft waarschijnlijk ook deze aandoening. (het is overigens EOTRH, dan kun je ook meer informatie vinden op Google, ik had het fout geschreven, sorry..) Het schijnt veel bij IJslanders voor te komen en dan met name bij iets oudere ruinen.
In deze kliniek hebben ze veel ervaring met deze aandoening en het behandelen ervan. Het trekken van de aangedane tanden moet heel secuur gebeuren, er mogen geen restjes achter blijven wat ik begreep.
Ze gaan eerst röntgenfoto's maken en aan de hand daarvan bepalen welke tanden er getrokken moeten worden.
Daarna moet hij 3 dagen blijven voor de nazorg.
Het schijnt nogal een pijnlijke aandoening te zijn, dus ik hoop dat hij zich daarna een stuk prettiger zal voelen, zit nu aan de pijnstillers.

Ik zou er zeker naar laten kijken door iemand die verstand van zaken heeft, tegen ons werd ook verteld dat het allemaal niet zo erg was, door de gebitsverzorger, maar ik ben nu wel blij dat ik naar mijn eigen gevoel heb geluisterd en actie heb ondernomen.

Ik zal je op de hoogte houden hoe het volgende week is gegaan en wat precies de diagnose en behandeling is geweest.
Ben ook heel benieuwd of jullie ook nog verder onderzoek laten doen en of daar iets uit komt, sterkte in ieder geval.

Oja, wij zijn er ook achter gekomen door Mieke van Hestadent, kan ik je zeker aanbevelen, heel fijn iemand en heel betrokken met verstand van zaken.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:32

Mijn merrie heeft het ook. Ook een IJslander. Maar het zijn nog geen zweren. Alleen deukjes en rode vlekjes. Ze is wel gevoeliger op de tanden dan andere paarden. Maar ik weet niet of alles wat ik zie verband houdt met de EOTRH.

Ze trekt namelijk wel met veel lol schillen van wilgen en breekt de takken in keurige gelijke stukjes. Maar grote stukken wortel vindt ze moeilijk om te pletten tussen haar kiezen. Terwijl het daar niet zit.

Haar gebit is wel rustiger nu ze haar krachtvoer in slobbervorm krijgt. Voorheen had ze ook veel tandsteen, echt hele brokken. Ze speekselde behoorlijk bij brok en muesli. Nu staat ze op Senior Priores en ik heb het afgelopen jaar maar 2x brokjes tandsteen moeten weghalen terwijl het normaal om de vier weken wel moest.

Ik hou het voor nu nog in de gaten. Ook omdat ze nog wat andere blessures heeft waardoor ik haar nog niet te veel met andere behandelingen wil belasten.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het met jouw paard verloopt, pommetje.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:45

@ Sybelle: Misschien is het dan toch wel zinvol om het na te laten kijken, ik heb begrepen dat als het nog in het beginstadium is, je het proces kunt afremmen/stoppen door een bepaalde paddenstoel te geven. (ja klinkt heel wazig, maar schijnt wel te werken, weet niet precies hoe of wat) Ik wilde dat ik het eerder had geweten dan hadden nu misschien zijn tanden niet getrokken hoeven te worden -O-

Mijn IJslander moet er echt wel (veel) last van hebben, ik merk het ook dat hij niet meer speelt met de andere ruinen, normaal zijn ze altijd met die koppen en bekken aan het goochelen maar hij doet daar niet meer aan mee, alleen heel af en toe en daar maar heel eventjes, maar eten is verder geen probleem, hij eet alles wat los en vast zit.
Nou ja, je kunt het altijd eens laten checken, en misschien er op tijd bij zijn.
Sterkte met je merrie, en ik hoop dat t allemaal mee valt.

Ik zal jullie op de hoogte houden (mag dat hier in dit topic??)

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:49

Ja, daar heb ik naar gekeken. Het is nu ongeveer anderhalf jaar terug dat het duidelijk werd. Maar ik wil niet op goed geluk iets geven waar naar mijn mening nog te weinig onderzoek naar gedaan is. Of te weinig van bekend hoe het werkt en wat de effecten zijn op langere termijn. Ze is heel ziek geweest en haar stofwisseling is nu eindelijk in balans en dan vind ik het risico nu te groot.

Het is bij haar vrij stabiel. Ik ben er nog niet uit of ik de tanden zou laten verwijderen mocht het actiever worden. Ze heeft nog een blessure aan haar been ook en de keuze voor opereren of stoppen is mede afhankelijk van hoe die zich ontwikkeld.

Daarom wil ik ook zoveel mogelijk ervaringen horen over de operatie en hoe de paarden herstellen zodat ik in kan schatten wat de eerlijkste keus voor haar is.

En misschien als ze de andere dingen niet had gehad dat ik dan wel al elementen had laten verwijderen. Bij een paard dat verder gezond is lijkt me dat voor nu de beste optie.

Ik hoop dat jouw paard snel herstelt. Zal wel een opluchting voor hem zijn als hij weer kan spelen.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 14:45

Ja tuurlijk kun je ons op de hoogte houden in dit topic pommetje1 , graag zelfs !

Wij hebben Mark Hoyer erbij gehad , en die wist dus de naam niet van de aandoening maar wel weer dat het bij ijslanders vaak voorkwam , eigenaresse heeft ook de link hierboven naar hem toe gestuurd.

Hestadent neemt geen nieuwe klanten meer aan buiten een bepaalde km of 1 uur rijden en daar vallen we net buiten maar er staat ook een ook een mail adres dus wellicht even een mailtje ertegenaan.

Schalkwijk zal ik ook even op googlen en kijken wat voor kliniek dat is , sterkte met je pony gewenst !

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:30

Hallo allemaal,

Nou we zijn weer veilig terug van Schalkwijk. Afgelopen dinsdag is onze pony geopereerd.
Het is ons echt heel erg meegevallen allemaal.
Alleen zijn boventanden zijn getrokken en één ondertand, de rest van de ondertanden was GELUKKIG nog goed! *\o/* Hierdoor heeft hij zijn tong gelukkig niet uit zijn mond hangen.
Hij kon eigenlijk meteen al goed eten, hooi ging makkelijk naar binnen.
Woensdag mocht hij weer mee naar huis, en toen we hem bij zijn vrienden op het gras zette begon hij meteen te grazen en dat ging eigenlijk ook best goed, ondanks de wonden in zijn bekkie. Eerst wilden we hem de eerste tijd even apart laten eten maar dat is helemaal niet nodig, hij doet gewoon prima met de rest mee.
Hij krijgt nu nog wel pijnstillers en AB. Verder gaat hij aan de paddenstoelenextract, ze hebben daar in Schalkwijk goede ervaringen mee, dat het remmend werkt en bij sommige paarden zelfs het proces stopt, dus om zijn ondertanden te kunnen redden krijgt hij dit nu dus.
Ik heb goede hoop, als het nu al zo goed gaat, kan het alleen maar beter worden :j

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:20

Goed om te horen!
Hier op stal lijkt het paddenstoelengoedje aan te slaan, hoewel het zo'n twee maanden geduurd heeft voor je verschil kon zien.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:19

Fijn Allegra, dat het lijkt dat het paddestoelengoedje bij jullie paardje ook zijn werking begint te doen, dat geeft de burger weer moed!

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 12:45

Ik was al benieuwd Pommetje, wat fijn dat alles is goed is gegaan ! En ook fijn voor Allegra dat de paddenstoelen goed aanslaan :)

De eigenaresse van Teitur heeft vorige week hestadent gemailed, Mieke was erg informatief , maar had wel minder leuk nieuws - zij dacht dat Teit al te ver gevorderd was voor de paddenstoelen, Mieke verwijst ons ook door naar Schalkwijk, Jan Kroes om precies te zijn ( eigenaresse wacht op een telefoontje terug) en die kan ons vertellen hoe ver teit zijn mond zijn en of paddenstoelen nog iets kunnen doen....

Heb je ook foto's Pommetje1 , van je pony's mond ?

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:14

Hoi Flint, wij hadden ook Jan Kroes, een hele prettige en kundige DA met verstand van zaken.
Ja ik heb foto's, maar ik moet eens even kijken hoe ik dat hier op het forum kan krijgen, even geduld nog :)

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:19

[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto550-EUPWC8EN.jpg][/img]

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 17:40

Leuke hondje op de foto :D

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:46

pommetje1 schreef:
[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto550-EUPWC8EN.jpg][/img]

Bijna goed: [img]~URL_Foto~[/img] en dan doet ie het.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:25

Hahaha, ik zie het nu pas, ik was idd aan het oefenen en het lukte niet goed, ik dacht dat ik het verwijderd had :D

Ik ga het nog een keer proberen :j

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:34

Mijn ruin heeft ook wel eens vlekjes op zijn tandvlees gehad en mij is toen verteld dat paarden ook een soort koortslip kunnen krijgen, maar dat uitte zich dan zo ipv zoals dat bij mensen gebeurd.
Volgens mij moesten we hem hiervoor L-lysine geven.

Of is het al zeker dat het EOTRH is?

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:45

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En ten slotte het slachtoffer :(:)
Afbeelding