Hoe gangen laten zien los?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorenza

Hoe gangen laten zien los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 10:34

Omdat ik besloten heb om mijn hengst te verkopen krijg ik de vraag om filmpjes te maken van z'n gangen. De commando's stap, draf en galop kent tie inmiddels aan de longe of los in de paddock. Maar hoe leer je een paard tolten of telgangen op commando? Ik heb het hem vaak genoeg zien doen, maar als ik een filmpje wil maken weet ik niet hoe ik het bij hem voor elkaar moet krijgen. Dan krijg ik een mengelmoesje van alles door elkaar :?
Wie heeft goede tips?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:25

Ik zou proberen hem te laten tölten aan de hand, dus met jou ernaast, niet aan de longe of los in de paddock. Heeft hij ooit wel tölt aan de hand getoond? Die van mij doet allebei, draf en tölt, aan de hand; in het begin töltte hij vooral aan de hand, omdat hij het rennen aan de hand wat spannend vond, nu draaft hij standaard, maar ik kan het wel allebei van hem vragen aan de hand. Als ik relaxed met een los touwtje en 'drrraf' ga rennen draaft hij. Als ik een klikgeluidje maak, mezelf 'gespannen' (spieren aanspannen) en groot maak en zelf ook wat 'groter' loop ipv echt te rennen gaat hij in tölt. Maar de meeste paarden die ik heb gekend konden niet allebei aan de hand, die kozen voor draf, ook als ze wel een goede tölt OHZ hadden. Mijn huidige paard heeft wel erg veel tölt én draf, ook OHZ heeft hij nog geen overduidelijke voorkeur, dus ik denk dat hij daarom aan de hand ook zo gemakkelijk beiden toont.

Succes! (en als het tölten echt niet lukt, kan je ook gewoon wat filmpjes dat 'ie los aan het spelen en rennen is op de wei maken, sommige mensen kunnen ook aan bijvoorbeeld de overgangen of draf al zien of er töltpotentie inzit, maar ze willen natuurlijk het liefst zo divers mogelijk zien als hij dat nu al toont. maar m.i. is het niet realistisch om bij een jong, onbeleerd paard te verwachten dat hij stap, draf, galop én tölt 100% zuiver toont aan de hand / los, de meesten hebben toch een voorkeur voor draf of tölt bij versnelling en laten de andere gang dan bv in de overgangen zien en ook OHZ kunnen ze zich nog heel anders ontwikkelen...)

Telgang gaat je overigens niet aan de hand lukken, gezien telgang eigenlijk alleen in keihard tempo, vanuit galop 'gelegd', wordt verreden op wedstrijden, dus als je er een langzame telgang uitkrijgt aan de hand is dat eigenlijk niet positief voor potentiële kopers. Uit je verhaal begrijp ik dat je paard nog niet OHZ is, ik neem aan dat het een jong paard is dan..? Dus dan is telgang m.i. nog niet van toepassing.

Refagreni

Re: Hoe gangen laten zien los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:54

Dat "mengelmoesje" zegt een kenner al genoeg hoor. Je weet dan dat het er in zit. Vaak zie je van galop terug naar een langzamere gang in de overgang duidelijk of een paard aanleg heeft voor tölt/rack.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:50

Net even je ad opgezocht. Wat een plaatje is het!

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:14

Ik ga het morgen eens proberen aan de hand, het zou mij niet verbazen als hij gaat draven of galopperen. Thanks voor de tip!

Hij is inderdaad heeeel knap :)

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:19

Ik zou gewoon een filmpje maken van in het weiland als hij daar tölt laat zien. Aan de hand laten tölten lijkt me wel een uitdaging als zijn gangen nog niet goed bevestigd zijn. Verder zou ik voorlopig niet aan telgang beginnen, lijkt me helemaal verwarrend voor zo'n jong paard. Telgang is volgens mij bij rockies een ongewenste gang :)

Mijn jonge rocky draaft meestal. Heel soms zie ik een paar pasjes tölt in het land. Ik ben daar zelf heel blij mee, want dat is straks veel makkelijker met keuringen bij de endurance :o

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:52

Bij rockies is telgang niet gewenst.
Als je ze laat keuren voor de fok (certificeren) moeten ze tolt onder het zadel laten zien. Telgang is een absolute no-go en worden ze op afgekeurd.

Aan de hand tolten is met sommige rockies heel gemakkelijk en andere gaan draven of worden wat te lateraal (teveel richting telgang). Ik had mijn ruin aangeleerd dat als ik rende ik draf wilde en als ik ging snelwandelen tolt. Maar daar gaat wel een hoop tijd in zitten.

Als hij in vrijheid zuiver tolt in de wei/paddock dan zou ik dat gewoon filmen.

Ik weet wie zijn vader is (mijn veulen van vorig jaar Nova zie onderschrift is ook een dochter van Risky Business), maar even niet weer wie de moeder van jullie hengst is. Hij prachtig geworden.

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 18:10

Aan de hand wil het tolten niet lukken, in de wei doet hij het wel. Nu nog als ik een camera vast heb :D
Maar ik hoef me dus zo te horen niet te verbazen dat ik hem niet aan het telgangen krijg. Ik hem dat ook nog nooit zien doen. Ik wist eigenlijk niet eens dat rocky's ook niet horen te kunnen. :=