Informatie over het trainen van een gangenpaard gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Informatie over het trainen van een gangenpaard gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 18:56

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort het paard van de vader van mijn vriend te rijden. Het is een rocky mountain horse ruin (genaamd Walker) van 5 jaar, sinds een half jaar is hij onder het zadel. Hij is met veel rust ingereden. De mensen die hem ingereden hebben kijken erg naar het paard, wat het aankan en wat niet en willen niet teveel haasten. Dit was één van de eerste gangenpaarden die ze ingereden hebben, dus voor hen was het ook nog vrij nieuw.
Ik heb zelf totaal geen ervaring met gangenpaarden. Ik vraag me af op welke manier ik dit paard het beste kan trainen, en wat ik van hem kan vragen aangezien hij pas 5 is en nog niet zo lang onder het zadel, maar ik kan vrij weinig vinden over de training van een gangenpaard. Ik weet niet of dit heel anders is dan van een gewoon paard, maar mij werd verteld van wel.

Walker is met 2 jaar uit de opfok gehaald en toen is er veel Parelli met hem gedaan. Daarna heeft hij een tijd volledigde rust gehad. Met 4 jaar is er weer begonnen met wat grondwerk. Voornamelijk aan de lengtebuiging gewerkt, dit vindt hij erg moeilijk. Hij kan nogsteeds amper een bocht door draven. Toen is hij 'ingereden' in de bak. Voornamelijk rechtdoor en alleen op de rechte zijdes een beetje draf (naar wat ik ervan begrepen heb). Toen de belangrijkste knopjes erop zaten is hij voornamelijk mee geweest op buitenrit, en is er in de bak weinig meer mee gedaan. Dit volgens het idee 'Eerst moet hij sterker worden door rechte stukken te lopen, daarna kan er weer gewerkt worden aan de buiging en het soepel worden'.

Nu ben ik dus sinds een maand aan de slag met Walker, en het is een heel leuk paard, super braaf en blij op buitenrit, maar het bakwerk is dus helemaal niets. Hij hoeft van mij geen dressuurproef te lopen ofzo hoor, maar zelfs als hij op buitenrit een bocht om moet heeft hij daar moeite mee. Dit lijkt me niet helemaal gezond. De mensen waar hij staat en waar hij ingereden is gaan erg mee met het paard en willen niets afdwingen. Dat vind ik opzich prima. Maar ik vraag me af in hoeverre het redelijk is en in hoeverre het paard toch iets moet leren.

Hoe denken jullie gangenpaardkenners hierover? Is het verstandig om hem buiten sterker te maken en later pas bezig te gaan met het gymnastiseren? Of kan ik dat beter nu al meepakken? Is het een bekend probleem bij Rocky's dat ze zo stijf als een plank zijn?
En weten jullie misschien sites waar ik wat meer informatie kan vinden?

Alvast bedankt! :D

balance
Moderator Over Paarden

Re: Informatie over het trainen van een gangenpaard gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:52

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 00:12

Ik kan je heel erg de kennis van Temba Burril (trainingsstal Silfurfaxi) aanraden. Ze heeft me enorm goed geholpen pas bij de aanschaf van mijn eerste rocky van bijna 3. Haar kennis van gangenpaarden is zeer groot :-)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 06:51

Ik zou je aanraden les te nemen bij iemand met gangenpaarden-ervaring.
Temba is zeker een goede.
En ook gangenpaarden zul je gewoon dressuurmatig moeten gymnasticeren om ze sterk en soepel te krijgen, en om de gangen goed te kunnen rijden.

Ook zijn er enkele boeken over gangenpaarden te vinden.
Wel vaak in het Engels of Duits.
Google maar eens op 'gaited horse training' en 'gangpferde'.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 07:28

Il heb geen ervaring met gangenpaarden maar ieder gezond paard moet normaal een bocht door kunnen. Het kan ook te maken hebben met balansproblemen of coördinatieproblemen maar goed dan zou je eens een filmpje kunnen laten zien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:30

Gangenpaarden worden relatief snel stijf, gaan dan lateraler lopen, worden nog stijver, en zitten voor je het weet muurvast. Juist gangenpaarden moeten goed los gehouden worden door dressuurmatig te trainen. Longeren met pessoa of gogue kan daarbij helpen, aan de hand laten wijken, achterwaarts, zowel voor- als achterhand laten omstappen - dat soort dingen.
Rechtuit werken en sterker worden is een aardige theorie, en je moet ook geen uren aan het buigen gaan, maar 2x in de week een half uur is geen enkel probleem voor een 5-jarige.

In jouw geval zou ik er wél eerst even een osteopaat bij halen om 'm eerst los te maken, want vermoedelijk zit-ie al knap vast, en dat maak je niet meer even los met oefenen.

Moeilijkste voor een gangepaard is trouwens op voltes/in bochten te tölten - als-ie dat zuiver én met correcte lengtebuiging kan, dan weet je dat-ie goed soepel is.