IJslanders in de dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

I_lovedieren

IJslanders in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 08:40

Hey,

In 2011 ben ik met mijn IJslander officiële dressuur wedstrijden gaan rijden tussen de paarden. We komen op de wedstrijden een hoop verschillende rassen tegen maar eigenlijk nooit een andere IJslander.
Nu vroeg ik mij af of er nog meer mensen starten met hun IJsco.

Het is niet altijd even makkelijk maar zeker niet onmogelijk. Ik zoek altijd leuke wedstrijden uit waar ik ook gewaardeerd wordt en we rijden nu L2+5.

Groetjes Melody

Bagheera_206

Re: IJslanders in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:43

IJslanders FTW! *\o/*

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:38

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:21

Mee too! Ik reed wel eens oefenwedstrijden met mijn IJslandse merrie, maar die heeft wedstrijdangst dus dat ga ik rustig aan doen, nu rijd ik een 5 jarige IJslandse ruin in en daar ga ik het ook mee proberen !

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:13

Imre schreef:
Wat leuk Melody! +:)+ Er is nog een bokker die dressuur start met haar IJslander, zij rijdt in het M.
[RIJ-ITP] Dressuur ijslander Bragi [M1]

Dat ben ik :)
Mijn IJslander is m1 geklasseerd tussen de paarden.

I_lovedieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 13:50

Roosje_ schreef:
Imre schreef:
Wat leuk Melody! +:)+ Er is nog een bokker die dressuur start met haar IJslander, zij rijdt in het M.
[RIJ-ITP] Dressuur ijslander Bragi [M1]

Dat ben ik :)
Mijn IJslander is m1 geklasseerd tussen de paarden.

Wat leuk! Hoe word er op jullie gereageerd op de wedstrijden? Moet jij ook echt je wedstrijden uitzoeken?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:48

Geinteresseerde vraag, zijn zaken als verzamelde draf enzo niet problematisch voor een gangenpaard? Het lijkt me dat met dergelijke hulpen zo een paard nogal snel over zou schakelen in tölt?

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:52

Als je je paard goed leert rijden en een duidelijk verschil in 'knopjes' hebt, is dat helemaaaal geen probleem ;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:56

Leuk! Ik rij ook dressuur met mijn IJslander alleen geen wedstrijden enkel onderlinge wedstrijdjes. Als ik een paar vragen heb over het dressuur rijden met een ijslander mag ik ze dan aan je stellen?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:59

Wat leuk zeg! Ik rijd een IJslander bij en daar doe ik wel dressuuroefeningetjes mee in de bak, dus ik geloof best dat je tussen de paarden wedstrijd kan starten.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:04

Het is inderdaad moeilijker dan met een niet gangen paard maar het is vooral een kwestie van duidelijke hulpen geven en spanning optijd laten afvloeien :j

Op dit moment start ik endurance met hem. Maar heb m'n wedstrijden er nooit op uitgezocht. Heb erg veel leuke reacties gekregen van zowel jury's als mede ruiters maar ook wel eens vreselijk ondergewaardeerd. Maar dat is nu eenmaal het risico wat je loopt als je start met iets 'anders'

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:05

Gydja schreef:
Leuk! Ik rij ook dressuur met mijn IJslander alleen geen wedstrijden enkel onderlinge wedstrijdjes. Als ik een paar vragen heb over het dressuur rijden met een ijslander mag ik ze dan aan je stellen?

Ik weet niet of dit aan mij gericht was maar aan mij mag je gerust (ook) vragen stellen :) pb staat open

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:16

Kuggur schreef:
Geinteresseerde vraag, zijn zaken als verzamelde draf enzo niet problematisch voor een gangenpaard? Het lijkt me dat met dergelijke hulpen zo een paard nogal snel over zou schakelen in tölt?

M1 is nog weinig verzameling en gedragenheid. Wel iets maar zonder kom je ook nog een eind. Daarna begint het pas. Dus het echte sluitwerk kom je nog niet bij.
En ik denk dat de mate van toltaanleg hier ook wel een rol speelt. Je hebt natuurlijk tolt en Tolt, zeg maar… :Y)

Mijn vorige IJslander was een echte 5 ganger en dressuurmatig ook vrij ver doorgetraind. Ze kon alle zijgangen. Tenminste, de buiging en de pootjes de juiste kant op bewegen. De mate van verzameling die in een proef gevraagd werd zou ze echt nooit gekund hebben. Als ik haar per ongeluk even doorsloot *plop* weg draf en tolten we vrolijk verder. Lijkt als je net een zijgang rijdt nog heel interessant maar stelde natuurlijk geen bal voor. :+

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:14

Mijn IJslander kan in de draf juist erg mooi verzamelen en krijgt dan ook schwung.
Het verschilt uiteraard heel erg per IJslander. Die van mij heeft weer wat meer moeite met de galop.
Maar dat het over het algemeen moeilijker is lijkt me duidelijk.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:35

Wat leuk, ik heb het nog nooit gezien, maar denk dat het best lastig is om met een IJslander in de dressuuroefeningen te verschijnen. Mijn zus word al raar aangekeken als ze met haar stippel een dressuurproef komt doen. Dan heb je de mensen die het juist leuk vinden en door de stippen heen kijken en mensen die iets anders als normaal hebben worden ondergewaardeerd.
Gisteren startte ik met mijn IJslander een indoor marathon in de hobbyklasse, en toen werd ik ook erg raar aangekeken. Want je hoort met een ander soort pony te komen, terwijl er ook juist erg leuke reacties waren!

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:48

wyko schreef:
Wat leuk, ik heb het nog nooit gezien, maar denk dat het best lastig is om met een IJslander in de dressuuroefeningen te verschijnen. Mijn zus word al raar aangekeken als ze met haar stippel een dressuurproef komt doen. Dan heb je de mensen die het juist leuk vinden en door de stippen heen kijken en mensen die iets anders als normaal hebben worden ondergewaardeerd.
Gisteren startte ik met mijn IJslander een indoor marathon in de hobbyklasse, en toen werd ik ook erg raar aangekeken. Want je hoort met een ander soort pony te komen, terwijl er ook juist erg leuke reacties waren!

Wat heb jij leuke ijslanders zeg, ik heb mezelf altijd al afgevragen hoe het eruit zou zien als ijslanders voor de kar zouden staan. En echt super leuk! Wat een koppel en wat leuk zo voor de kar.
Tolten of doen ze de telgang ook voor de kar? Wat is dat gaaf!!

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:55

Inderdaad je hebt een leuk stel zo voor de kar! :)
Ik heb eigenlijk bijna alleen maar hele leuke reacties gehad op wedstrijd :j

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:11

loveruby schreef:
Wat heb jij leuke ijslanders zeg, ik heb mezelf altijd al afgevragen hoe het eruit zou zien als ijslanders voor de kar zouden staan. En echt super leuk! Wat een koppel en wat leuk zo voor de kar.
Tolten of doen ze de telgang ook voor de kar? Wat is dat gaaf!!

Dank je! Het is idd een leuk stel en het trekt altijd wel bekijks.
De ene gaat altijd netjes in draf, de ander moet eerst warmlopen en dan gaat hij draven. Hij was een jaar of 9 toen hij voor het eerst in zijn leven ging draven, en dat kwam doordat hij voor de kar liep!

Bror_Joos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:57

Ik rij zelf ook met mijn ijslander dressuur, dat doet hij ook heel goed. Hij zit nu in het 2de jaar en we hebben nu L niveau (behalve wijken in draf)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:02

Mijn vriendin rijd ook dressuur met haar ijslander!

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:24

Ik zou ook graag een keer een dressuur wedstrijdje willen rijden met mijn IJslander. We hebben wel een keer mee gedaan op stal waar ik toen stond en was toen meteen eerste, dus leek het me leuk om daar mee verder te gaan.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:35