Nieuwe FEIF sportjudges guidelines

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Nieuwe FEIF sportjudges guidelines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 11:26

FEIF zet hoog in op dierenwelzijn, harmonie en horsemanship.

De nieuwe FEIF-guidelines for sportjudges voor 2014 zijn gepubliceerd.
Kort door de bocht gezegd komen die er, mits deze door de jury goed toegepast gaan worden, op neer dat het cijfer voor een gang in een proef nooit meer hoger uit kan vallen, dan de laagste score voor de elementen die samen het cijfer voor die gang vormen.

Voor meer info, zie: http://www.feiffengur.com/documents/sj_ ... es2014.pdf

Imre

Re: Nieuwe FEIF sportjudges guidelines

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:45

Ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:42

Ik wilde een voorbeeld noemen om mijn idee hierbij even te checken met jullie, maar terwijl ik dit voorbeeld wilde geven, merkte ik hoe strak het in elkaar zit.

Voorbeeld van een voorbeeld: Stel je paard is niet helemaal taktzuiver en je haalt hier een 2,5 voor, dan kan je voor die ene gang niet hoger halen dan een 2,5? Zelfs niet als de houding en de bewegingen van je paard een 6 waard zijn? (Daar ging mijn voorbeeld al, want het moet wel redelijk wat voeten in de aarde hebben wil jij je ontaktzuivere paard in een nette houding met mooie bewegingen laten lopen) Om maar even een boom in het bos te noemen..

Ik ben ook benieuwd hoe dit er in de praktijk uit gaat zien..!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 01:41

Als je paard niet helemaal taktzuiver is zou je tussen de 3 en 5 uitkomen. Daaronder praat je over een zeer slechte takt, wisselen van gang en heel erg ongelijke stappen. Dan praat je niet over "niet helemaal taktzuiver". Ik denk eigenlijk dat voor de doorsnee ruiter die zijn paard met gemiddelde bewegingen netjes rijdt helemaal niet zoveel verandert. Het wordt een ander verhaal als het gaat om een topknol die met veel spanning loopt en bijvoorbeeld gebonden is. Qua beeld zal het er misschien indrukwekkend uitzien maar zo'n paard zal niet meer hoger scoren dat een "gewoon" paard. Terwijl deze voorheen behoorlijke pluspunten kon krijgen. Wat ik ook heel goed vindt is dat het rijden weer meegenomen wordt in de beoordeling.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:12

Maar het gaat mij niet om de concrete inhoud van mijn voorbeeld en of mijn voorbeeld wel correct is (dat is hij niet, dat gaf ik ook al aan). Ik vroeg me af of ik het goed in mijn hoofd had zitten ;)

Je reactie verduidelijkt het wel wat meer, dankjewel