Kinderen van de mangalarga Marchador hengst Haxixe gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scoobydoo1

Kinderen van de mangalarga Marchador hengst Haxixe gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:20

Ik ben op zoek naar nakomelingen van de Mangalarga Marchador valkkleur hengst Haxixe da Porteiro de Tabuá. Ik ben enorm geïnteresseerd in deze hengst om daar een nakomeling van te hebben. Graag zou ik van eigenaren meer willen horen over de nakomelingen betreft hun kleur, hoogte en karakter. Als iemand mij meer inlichtingen kan geven, graag. Alvast bedankt.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:19

Een nakomeling heb ik niet, maar Haxixe zelf is in ieder geval een heerlijk paard om te rijden. :)
Zijn huidige eigenaresse heeft er intussen ook al een aantal rondlopen.

Ken je deze site? http://www.gaitedbaroquehorse.nl/nederland.html
Hier staan een aantal nakomelingen van hem met de naam van de fokker. Even facebook checken en je hebt ze zo gevonden. ;)

joyfordogs

Re: Kinderen van de mangalarga Marchador hengst Haxixe gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 07:24

Haxixe heb ik meerdere malen gezien. Hij komt op mij relaxed over.
Een zoon van hem heeft een paar maanden bij ons gestaan en we verwachten dit jaar een veulen van hem. Hij heeft ook 2 ijslanders gedekt.
Ik vond zijn oa karakter erg prettig!!
Hij heet aquino en is van bokker, noivadapaz. Zij heeft nog een andere zoon van hem, brigão. Dat vind ik ook een erg leuk dier.
Aquino is valk en volgens mij is brigao bruin geboren.

Verder weet ik dat er een hengst en merrie naar België zijn gegaan. Die worden dit jaar 4 jaar.
Ben benieuwd of er bokkers zijn met kids v haxixe.
Altijd leuk om mm liefhebbers te ontmoeten :)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:02

Ik ben dan de eigenaresse van Aquino en Brigao.

Zowel Aquino als Brigao hebben een erg fijn karakter. Aquino is idd valk en Brigao is bruin maar wordt uiteindelijk schimmel. Qua hoogte geeft de fokster aan dat hij groot fokt, ikzelf heb hier mijn twijfels bij. Aquino heeft een mooie maat, die is 1.50m maar Brigao blijft denk ik klein. Verschil hierin is dat aquino zijn moeder, Noiva, erg groot is. Haar huidige veulen (inmiddels jaarling) was echt een stuk groter dan Aquino destijds dus als je een kleine merrie hebt (Brigao zijn moeder is 1.40, heeft wel grote nakomelingen gehad maar de vader van die nakomeling fokt duidelijk wel groot) zou ik Haxixe persoonlijk niet aanraden. Ik heb van iemand in België met een nakomeling van Haxixe (een hengst) gehoord dat deze zelfs kleiner was dan mijn merrie van 1.40m, hij heeft haar tijdens een demo een stukje gereden.

Overigens is dit geheel mijn mening! Brigao heeft supergangen, Aquino is diagonaal, die gaan we dit voorjaar inrijden en dan eens kijken hoe zijn gangen zitten.

Verder nog een klein aandachtspuntje en dat is of je genoegen neemt met gaited baroque papieren (dit is een niet-erkend stamboek nog, even voor de duidelijkheid. Mijn paarden hebben ook deze papieren, leuk voor erbij maar heeft momenteel geen waarde) omdat Haxixe verder in Europa niet staat ingeschreven helaas. Ik zou graag Aquino officieel als dekhengst geregistreerd krijgen in Duitsland maar dat is dus helaas op dit moment nog niet mogelijk. Ik durf hem dan ook eigenlijk niet als dekhengst voor MM merries aan te bieden momenteel. (Maar ach, hij wordt straks aan het werk gezet, misschien nog een merrie om te dekken dus vervelen zal hij zich niet)

Veel succes met je keuze.

Sanneke100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:52

Ik heb ook een nakomeling van Haxixe, een merrie Maya. Ze inderdaad ook niet erg groot, ongeveer 1.42 à 1.43 (moeder is ook niet al te groot), het is een mooie merrie en ik zie er soms een pasje Picada in als ook Batida. Van karakter is ze wel durfal en soms zelfs een beetje brutaal en dominant tegen de mens en andere paarden. Ze kan mij echt uitproberen tot hoever ze kan gaan.

Ook Maya heeft nog steeds geen papieren en dat terwijl bij de aankoop dit beloofd was door de fokster na ongeveer 6 maanden. Nu zijn we 3 jaar later en heeft ze dus nog steeds niks. Ik heb er verschillende keren in de afgelopen jaren naar gevraagd en ze zei dat het nog niet in orde was in Brazilië en dat ik haar ondertussen maar moest inschrijven in het Gaited Baroque stamboek en inderdaad ook ik heb gehoord dat deze papieren geen enkele waarde hebben. Graag zou ik Duitse papieren hebben, tenslotte heb ik een paard mét papieren gekocht en niet zonder ( ik zou haar graag willen laten dekken), maar ik krijg geen enkel antwoord op mijn mail. Dus heb ik maar een mail gestuurd naar Duitsland met de vraag wat hier aan gedaan kon worden en het antwoord was dat de fokster op haar kosten voor de papieren moest zorgen. Braziliaanse of Duitse maakt niet, als men paarden verkoopt mét papieren dan zorgt men dat die er bij zijn bij de verkoop of in de eerst volgende maanden erna. Blijkbaar zou het helemaal niet moeilijk zijn om te zorgen dat Haxixe ingeschreven zal worden in een Duits stamboek volgens deze persoon in Duitsland. Helaas tot op heden heb ik nog geen reactie gehad en ik vind dit dan ook erg jammer dat er mensen op die manier 'handelen'.

Blijkbaar ben ik geen alleenstaand geval, want bij mij in de buurt is er nog een hengst van 4 jaar van Haxixe nog steeds wachtende al 3 jaar op de beloofde papieren. En zo te lezen, in het bovenstaande bericht, heeft Aquino van noivadapaz ook geen papieren, dus ik verwacht dat er nog wel meer zullen zijn.

Buiten dit heb ik een pracht van een merrie (helaas nog niet al te groot), ze is van het najaar 2013 al een klein beetje zadel mak en in het voorjaar gaan we dit weer oppakken en met haar grondwerk doen. Als ze 5 jaar wordt zal ze ingereden worden, indien ze daar klaar voor is.

Veel succes!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:42

deze week ben ik een paar dagen in duitsland geweest.
Het is mij ook bekend dat er gewerkt word aan brazilaanse papieren, ook al hebben al onze paarden, duitse papieren, was ik wel nieuwsgierig of er al iets bekend was over de braziliaanse papieren.
Ik heb de voorzitster van de europese club gesproken, zij is recentelijk nog in Brazilie geweest, eind 2013, ze heeft daar met de mensen van het braziliaanse stamboek gesproken, het is haar duidelijk dat er weinig tot geen beweging in zit, de intenties zijn er, maar de prioriteit ligt niet bij de europese papieren.
Ooit komen er vast braziliaanse papieren, ooit, voorlopig ziet het er niet naar uit helaas.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:04

Begrijp ik het dan goed dat een Mangalarga óf een Braziliaans papier moet hebben óf een Duits papier?
En dat nakomelingen van de hengst waar nu over gesproken wordt, geen van beide papieren hebben? En dus in feite papierloos zijn?

Sorry voor mijn misschien onnozele vragen maar ik ben enkel bekend met de papieren voor Quarters en Tennessee Walkers. Hierbij geldt voor beide rassen dat je in Amerika het stamboekpapier aanvraagt en het paspoort in NL.
Bij deze rassen geldt dan ook dat papierloze exemplaren echt een flink stuk minder waard zijn...

Sanneke100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:08

Idd Mikkee, dat is wat waar het eigenlijk op neer komt, mijn paard is bijna 4 jaar en heeft geen enkel stamboek papier, op het paspoort staat alleen haar naam, verder is het leeg. Ik wil ook Duitse papieren, want anders is mijn Maya een stuk minder waard!

Ik heb begrepen vanuit Duitsland van het EAMM en van het stamboek uit Hessen dat het echt niet moeilijk is om te zorgen voor papieren voor de vader, moeder en zo ook voor mijn merrie, maar ja dat kost DE FOKKER geld. En er zijn in de afgelopen jaren, heb ik vernomen, meerdere paarden/veulens inmiddels van Haxixe ter wereld gekomen, allemaal zonder papieren.
Ik snap niet dat de paarden zo duur zijn als je ze moet kopen en het dekgeld van de hengst ook zo duur is en dat zonder stamboek papieren??? Volgens het EAMM moet de fokker zorgen voor papieren zodra het veulen geboren is, ik heb Maya met 11 mnd oud gekocht, dus er was volgens het EAMM tijd genoeg geweest en vinden zij dit een nalatigheid van de fokker.

Ik wil niemand met de vinger wijzen, maar ik vind wel dat de waarheid gezegd mag worden, zeker als er iemand geïnteresseerd is in deze hengst en graag een veulen/paard van deze hengst en dus van deze fokker wil kopen. Ik zou graag papieren bij mijn Maya willen, papieren die waarde hebben, zodat ik met haar een veulen kan fokken. Ikzelf en zowel het EAMM vinden dat ik en andere eigenaars van papierloze veulens van deze hengst daar recht op hebben.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:34

Op Kreiswald vind ik in ieder geval één nakomeling van Haxixe. Kan me daarom niet voorstellen dat hij in duitsland niet erkend is door één van de regionale fokverenigingen.

Sanneke100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:25

Ja ik zou ook willen weten hoe dit zit, want ik heb duidelijk antwoord gekregen van het EAMM over de ouders van mijn merrie, wat ik nu moet doen en wat de fokker had moeten doen als mijn merrie nog veulen was en voor dat ik ze gekocht had, maar nu nog steeds kan doen en ik ken nu 4 nakomelingen zonder papieren en waarschijnlijk zullen er nog wel meer zijn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:33

Refagreni schreef:
Op Kreiswald vind ik in ieder geval één nakomeling van Haxixe. Kan me daarom niet voorstellen dat hij in duitsland niet erkend is door één van de regionale fokverenigingen.

hij is erkend in duitsland, daarom hebben de in duitsland geboren kinderen van Haxixe papieren, echter na verkoop is hij uitgeschreven, aldus het duitse stamboek, bij dit stamboek kan hij probleemloos weer in geschreven worden, of wellicht is hij dat alweer, ik volg het niet zo, ik heb geen nakomelingen van Haxixe.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:59

Waarom is het zo lastig om een MM in Brazilië in te schrijven? Of begrijp ik dat verkeerd en is dat niet lastig? :+
Wel vervelend allemaal als je een paard met papieren denkt te kopen en dan na zoveel jaren nog geen papieren hebt.

Rockies kunnen gewoon Amerikaans papier en een Nederlands paspoort krijgen (met afstamming erin).

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:22

Misschien is het handiger als je contact opneemt met de eigenaresse van Haxixe. Zij kan je waarschijnlijk uitleggen hoe het zit.

Ik heb wel mijn papieren van mijn MM gekregen. Dit zijn Duitste papieren.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:33

Wat betreft Braziliaanse papieren. Mm's geboren in Brazilië hebben/krijgen gewoon Braziliaanse papieren. Tot nu toe krijgen mm's geboren in Europa, duitse papieren, hier zitten wel regels aan verbonden.
Er word wel gewerkt aan t gaan krijgen van Braziliaanse papieren, maar tot nu toe is dit niet nog niet mogelijk.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:49

Nairtje, het verschil met jouw paard en Maya is dat de vader van jouw paard wel staat ingeschreven in een Duits stamboek. Die hengst is niet van dezelfde eigenaar als Haxixe.

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:58

Hierbij een reactie van de eigenaar van Haxixe da Porteira de Tábua.

Bij aanvang van het fokken van de Mangalarga Marchador op Haras Campo Verde in 1996 was er in Nederland geen één stamboek bereid om de MM met hun nakomelingen op te nemen in hun stamboek omdat het een nog onbekend ras was en de maatstaven niet kenden van dit ras.
Daarom zijn we uitgeweken naar Duitsland. Duitsland heeft verschillende fokverenigingen in de diverse provincies. In deze Zuchtverbande moeten hengsten gekeurd worden alvorens men kan gaan fokken (de fokmerries kunnen zo worden geregistreerd). Mijns inziens stelt deze keuring weinig voor aangezien men géén weet heeft waar een MM aan moet voldoen. (Ze worden tussen vele andere rassen; haflingers, friezen, pony’s etc door keurmeesters ‘gekeurd’) Veel Nederlandse hengsten van diverse rassen die in NL. niet goedgekeurd werden, wijken uit naar Duitsland aangezien ze daar vaak wel goedgekeurd worden, althans dit bleek zo 15 jaar geleden). Het enige voordeel is dat je een “officieel” stamboekpapier, een z.g. Eigentumsurkunde, krijgt waar de afstamming op vermeld staat en een duits paspoort.
Nogmaals: Wij als fokker zijnde vinden het van uiterst belang dat onze twee dekhengsten uit Brazilie, gezien en gekeurd zijn door diverse deskundige Braziliaanse MM keurmeesters/juryleden, op verschillende wedstrijden/keuringen. De waarde die je dus aan een ‘ duits goedgekeurde’ MM dekhengst kan binden is in onze ogen totaal geen meerwaarde.
Zo hebben we jarenlang onze veulens voorzien van duitse papieren tot 4 jaar geleden. In September 2010 hebben wij; Haras Campo Verde ervoor gezorgd dat er een Braziliaanse keurmeester overkwam vanuit Brazilië om in Nederland, Frankrijk en Duitsland de MM te keuren en gegevens te noteren. We hebben toen van onze MM’s en alle nakomelingen DNA laten testen zodat duidelijk is wie vader en moeder zijn van de nakomelingen. Daarna hebben we niks meer vanuit Brazilië vernomen. Na lange tijd bleek toen dat het Braziliaanse Ministerie van Landbouw niet mee wilde werken met het verstrekken van stamboekpapieren voor MM’s die geboren werden buiten Brazilië. Een vriendin van ons is in 2012 en 2013 in Brazilië op het stamboekbureau geweest (in Brazilie) en verschillende gesprekken gehad om de noodzaak uit te leggen en druk op de ketel te leggen. Afgelopen zomer bleek er eindelijk schot in te zitten, ze hadden problemen met het Ministerie opgelost en hadden een computerprogramma bijna zover om paarden buiten Brazilië te kunnen registreren. Wij moesten ons dan eerst als fokker registreren in het ABCCMM (braz. Stamboek). Dit hebben we gedaan. Waarop we weer niks hebben vernomen.
Door deze omstandigheden zijn wij danig in de steek gelaten door het ABCCMM waardoor kopers van nakomelingen nog niet de originele stamboekpapieren in handen hebben gekregen. In hun koopcontract staat overigens dat als de originele Braziliaanse stamboekpapieren binnen zijn we ze doorsturen naar de nieuwe eigenaar. Alleen is dat nu al bijna 3 jaar geleden. Ik moet toegeven dat dit ook absurd lang is en ik misschien eerder weer had moeten overstappen naar het duitse stamboek. Van de EAMM, the european association MM is er überhaupt geen steun geweest in deze kwestie. We hebben alles zelf gedaan qua contacten leggen, mailen, vergadering in Brazilië etc.
Onze hengst Haxixe da Porteira de Tábua heb ik begin oktober 2013 weer gereactiveerd in het Verband der Pony-und Pferdezüchter Hessen e.V. om dan zo toch duitse papieren bij de nakomelingen te verkrijgen. Een paar weken geleden heb ik weer contact met hun gehad en moeten er nog wat onduidelijkheden opgelost worden. Ik wacht nog op antwoord van hun kant. Zodra er akkoord is kan ik alle formulieren betreffende de nakomelingen opsturen en zal ik met de desbetreffende eigenaren van de nakomelingen z.s.m. contact opnemen.

Wat betreft nakomelingen van Haxixe:
Erg leuke paarden in de omgang, makkelijk en vriendelijk. Met de maat is niets mis mee, niks apart klein. Haxixe zelf is 1.48 meter en zijn vader is 1.56 meter. In Brazilië staat een valkhengst nakomeling van Haxixe van rond de 1.58 meter als toen 3 jarige! Er zullen altijd wel uitzonderingen blijven, fokken is gokken.
Haxixe is een zaligheid om te rijden, zijn marcha picada is de fijnste die wij ooit hebben mogen ervaren.
Zijn karakter is heel prettig en gemoedelijk. Hij dekt alleen Mangalarga Marchador merries en evt. PRE/Lusitano/Alter Real merries.
Hopelijk is zo het één en ander duidelijk geworden.
Wij schrijven normaal nooit op Bokt, of wat dan ook voor forum, maar voelden ons nu genoodzaakt om het een en ander uit te leggen.

Met vriendelijke groet,
Haras Campo Verde

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:30

Ik wil daar toch nog even iets aan toevoegen. Ik vind het prima dat men bij haras Campo verde geen waarde hecht aan een hengst die in een Duits stamboek is ingeschreven want tja die schrijven alles in, ook hetgeen in bv. Nederland niet wordt goedgekeurd. Feit blijft dat dit voor nu de enige mogelijkheid is om de in Europa geboren hengsten als dekhengst geregistreerd te krijgen. Niet omdat ze volgens het Braziliaanse stamboek niet zijn goedgekeurd en je het daarom maar bij de Duitsers probeert. Overigens staan er in het hessische stamboek inmiddels al aardig wat MM ingeschreven dus ik mag toch wel verwachten dat zij inmiddels wel een beetje weten wat een MM is.

Ik geef uiteraard de voorkeur voor een Braziliaanse goedkeuring en papieren voor mijn paarden. Er is drie jaar geleden ook wel een keurmeester geweest voor alles (en deze was ontzettend enthousiast over Aquino) maar verder is er niemand meer geweest. Ja ik kan ze op shows laten zien maar omdat ik ervoor kies om hem pas met 4 in te rijden, komt hij dan ook redelijk laat onder de aandacht.

Ik ben dan ook van mening dat je de MM hengsten niet over een kam kan scheren als de slechte hengsten van andere rassen die alleen op deze wijze goedgekeurd kunnen worden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:11

met de informatie die ik nu heb opgedaan in brazilie, vind ik een paard met papieren uit brazilie niet automatisch meer waardevol.
Ze worden met 3 jaar gekeurd, als ze in gang lopen en binnen de maatstaven vallen wat betreft afmetingen, dan krijgen ze papieren.
We hebben zelfs paarden gezien die te groot zijn en of alleen maar draven, en ook gewoon papieren hebben.
Het is in brazilie, mijns inziens, ook heel belangrijk dat je goed selecteert en als je een paard daar wil kopen, het voor mij belangrijk is dat je je in een aantal zaken goed verdiept!
In europa staan erg veel goede MM's, evenals in Brazilie!!

Ook een eigenaar en fokker heeft de verantwoording om een goede selectie te maken en objectief te blijven kijken naar de dieren!

Maar dit geldt imo niet speciaal voor de MM, maar voor alle rassen :).