Veranderd mijn ijslander zijn kleur nog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bolt

Veranderd mijn ijslander zijn kleur nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 09:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is nu 1 week oud, moeder was een schimmel.
Bij de geboorte (en ook nu nog niet) heeft hij nog geen brilletje..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:37

zwarte paarden worden meestal niet zooo diepzwart geboren dus ik denk wel dat hij schimmel is :j zwarte paarden zijn vaker wat grijzig en kleuren later zwart. Ik zie trouwens overduidelijk een brilletje op de eerste twee foto's :)) (een lijntje bleek onder zijn oog)

Bolt

Re: Veranderd mijn ijslander zijn kleur nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 09:41

Dat lijntje is nu eigenlijk volledig weg, zijn wimpers zijn ook gewoon zwart..
Is zo een brilletje niet echt zo een panda bril? :D

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:43

Ik denk schimmel

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:49

Bolt schreef:
Dat lijntje is nu eigenlijk volledig weg, zijn wimpers zijn ook gewoon zwart..
Is zo een brilletje niet echt zo een panda bril? :D

nee dat hoeft niet hoor, het begint met wat vage grijze schemer. en zwarte veulens zijn gewoon echt niet zo zwart :+ sorry als ik je nu teleur stel! misschien blijft ie wel zwart :)

kijk zo grijzig is een zwart paard eerst nog:
[KS-ITP] Damarae Asya Ddu; knap, knapper, knapst!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:53

Ondanks de kleurenkwestie, wat een mooi veulen heb je, mijn paard werd ook zwart geboren met witte benen, hij is nu zwartbruin, in de zomer meer bruin dan zwart, in de winter een pak donkerder.

Bolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 09:57

Bedankt Set elkol, voor de foto's. Zo geeft het mij wat duidelijkheid, heb nog nooit een veulen geweten met zo een aftekeningen dat schimmel zou worden. Want veranderen ze niet eerst aan hun hoofd?

@Manedeluca, en hoe is hij dan precies ' zwart bruin ' geworden? Want Bolt krijgt ook een bruine vaag rond zijn aftekeningen.. Foto is spijtig genoeg met gsm genomen, maar rond zijn witte vlek ziet het wat bruin.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 1860_n.jpg

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:02

volwassen paarden die zwart zijn kleuren wel vaker wat meer in een bruinige tint of juist in zo'n zwartblauwe tint net als alle verschillen in bruine paarden :) en zwarten kleuren vaak wat bruiner in de zomerzon.

in theorie kan elk paard schimmel worden als er schimmel in de familie zit, of ze nou bont zijn of appaloosa of een bijzonder kleurtje.. Vooral door het feit dat je veulen zo ontzettend zwart is denk ik dat ie juist niet zwart blijft (dom is dat he) en dat ze lichter gaan kleuren begint bij de een al op de eerste dag maar sommige schimmels kleuren heel langzaam wit. Ik denk dat er gedurende vandaag nog meer mensen zullen gaan reageren :j nu heb je alleen nog mijn mening. :)

Bolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 10:05

Ik twijfel ook zeer sterk, aangezien hij op enkele dagen al wat veranderd is van kleur. Op sommige foto's lijkt het alsof ik een brilletje zie, maar in het echt controleer ik hem van hoofd tot teen, en vind nergens iets wat mij er doet van overtuigen dat het een schimmel wordt. Zeker niet nadat hij die bruine schijn heeft bij gekregen rond zijn witte vlek! :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:05

De wimpers lijken wel wit op de foto of is dat het licht wat erop valt? Als ze echt wit zijn, reken dan maar op een schimmel. :)

Bolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 10:07

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:09

Bolt schreef:
Ik twijfel ook zeer sterk, aangezien hij op enkele dagen al wat veranderd is van kleur. Op sommige foto's lijkt het alsof ik een brilletje zie, maar in het echt controleer ik hem van hoofd tot teen, en vind nergens iets wat mij er doet van overtuigen dat het een schimmel wordt. Zeker niet nadat hij die bruine schijn heeft bij gekregen rond zijn witte vlek! :j

het gekke is dat je een brilletje vaak op de foto beter ziet dan in het echt! :D ik vind dit wel heel interessant want ik verwacht volgend jaar zelf een veulen met 1 schimmelouder, en de andere ouder met een bijzondere kleur dus ik hoop natuurlijk ook op een veulen die niet wit wordt }> maar ook schimmels zijn prachtig!

Bolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 10:11

Ik hoop eigenlijk helemaal niet op een schimmel! :')

Dan hoop ik eerder nog dat hij bruin zal worden, maar goed. Als het zo is dan is het zo natuurlijk! :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:15

Bolt schreef:
Bedankt Set elkol, voor de foto's. Zo geeft het mij wat duidelijkheid, heb nog nooit een veulen geweten met zo een aftekeningen dat schimmel zou worden. Want veranderen ze niet eerst aan hun hoofd?

Aftekeningen hebben niets met schimmel te maken. Jouw veulen is sowieso zwart-bont. En daaroverheen vermoedelijk schimmel. Schimmel is dominant over alles, alle kleuren daaronder zullen uiteindelijk verdwijnen. Al is je veulen sabino-tobiano-wildkleur-bruin geboren, met een bles en witte benen, als-ie genetisch óók schimmel is, wordt-ie wit, uiteindelijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:17

Ik gok toch ook echt op schimmel. Lijk op de foto wel een begin van een brilletje te zien.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:17

ik had al door dat je niet op een schimmel hoopte :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:18

set_elkol schreef:
in theorie kan elk paard schimmel worden als er schimmel in de familie zit.

Nee, een paard kan alleen schimmel worden als één van z'n ouders of beide schimmel zijn. Zijn pa en ma beide gekleurd, ook al zijn alle opa's en oma's schimmel, dan kan het veulen géén schimmel worden.
Schimmel toont altijd en kan dus nooit een generatie overslaan.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:18

oh ja dat bedoelde ik ook :) goed dat je me even verbetert :)

Bolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 10:19

Nuja, als hij schimmel wordt dan is het zo, ben er al veel te hard aangehecht!

Ik hoop natuurlijk van niet, zou het jammer vinden maar als het zo is, dan is het zo hé!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:21

Weet je iets van de moeder, heeft die al eens eerder een gekleurd veulen gegeven? Weet of of haar ouders homo- of heterozygoot waren? Want als haar beide ouders homozygoot schimmel waren, is je merrie dat ook, en komt er nooit een gekleurd veulen uit.

Bolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 10:24

http://www.allbreedpedigree.com/freya+el+shah

Dit is de moeder haar afstamming,

vader van Bolt was zwart dacht ik, en ik denk dat de mama van freya ook zwart was, weet het niet meer zeker. Fokker heeft het mij uitgelegd, maar ben het alweer vergeten! :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:26

dus mams is een halve arabier en de vader een ijslander :j wel een leuke kruising.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:27

De vader van je merrie is iig een homozygote Arabier. Die geeft dus alleen maar schimmel. Maar als de moeder van je merrie geen schimmel was, is je merrie altijd heterozygoot, en zal dus in 50% van de gevallen een gekleurd veulen geven met een gekleurde hengst.

Bolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 10:28

Jup, mams is ook ijslander x arabier. :-)
Bolt is 3/4 ijslander en 1/4 arabier. :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:33