paso fino/ paso peruano

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie_vs

paso fino/ paso peruano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 01:02

Is er iemand op bokt die weet waar je paso fino's of peruano's kunt kopen? Ben heel erg benieuwd, wil in de toekomst graag een paso door rugproblemen. Heb er ooit op gereden in de Dominicaanse Republiek en ik ben helemaal verkocht. Dat wordt sparen!
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:05

Omdat je op het forum Gangenpaarden waarschijnlijk meer reacties gaat krijgen ga ik het topic voor je verplaatsen.
TAO --> GP

stephanie_vs

Re: paso fino/ paso peruano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 01:07

dankjewel! sorry ik zit nog niet zo lang op bokt dus kan alles af en toe nog niet helemaal vinden

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:10

Paso Fino´s zul je amper vinden maar Peruaanse Paso´s zijn er wel meer. Kijk maar eens op het forum van www.gangenpaarden.nl

stephanie_vs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 01:13

Dankjewel Zamora, kijk regelmatig op die site inderdaad! Vind alleen dat er weinig paso aanbod op te vinden is :(

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:22

Er zijn ook weinig paso´s :j In Drenthe heb je Lucia die o.a. Aegidienbergers en Peruaanse Paso's fokt en in Belgie heb je een hele grote fokker van Peruaanse Paso's die importeert ook regelmatig wat. En anders moet je in Duitsland kijken, daar zitten meer fokkers zoals Schloss Nienover bijvoorbeeld.

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:55

In Nederland zijn vrijwel geen raszuivere Paso Fino's te vinden, en zeker geen stoeterij. Ik heb mijn Paso Fino merrie geïmporteerd uit de VS. Er zijn meerdere stoeterijen in Duitsland en Engeland waar je altijd welkom bent voor een proefritje, maar ik kon mijn droompaard in Europa niet vinden dus ging ik in Amerika op zoek.

Als je vragen hebt over Paso Finos of contact personen in Duitsland of Engeland kan je me altijd een berichtje sturen. Je kan ook op de webpagina van het stamboek kijken: http://www.pfae.org

Mijn paso tijdens clinic met internationaal paso fino jurylid Carlos Tobon.

Afbeelding

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:49

ook ik heb een paso fino geimporteerd, dwz ze staat nu nog in texas en is volgende week hier :)
ik ben bezig met een site, daarop staat ongeveer het kostenplaatje van wat importeren kost,
mocht je dat ooit willen doen, dan kan je mij ook een pb sturen
http://pasofinonl.weebly.com/index.html

het is misschien ook een goed idee om je goed te laten informeren naar de verschillende rassen binnen de gangenpaarden
er is een groot verschil in het ene en het andere ras, het is maar net wat je leuk vind
ik ben zelf gaan kijken bij de ijslanders en de peruviaanse paso, was ik amerika vorig jaar om paso fino te rijden, en heb vroeger tennessee walker gehad en mee gefokt en getrained, en ooit ook in amerika bij saddlebreds gewerkt
voor mij is de paso fino alles wat ik zocht in een paard, maar ik vond de peruaanse paso OOk erg lekker rijden, door het zoveel mogelijk uit te proberen weet je zeker wat je wil/zoekt

altijd leuk om te kijken in amerika :)
http://www.equinenow.com/horse-ad-563613
http://www.horseclicks.com/new_video_go ... ert/252645

bella leuk om te lezen dat je ook een paso fino hebt,
ken je niemand anders in nederland?
ik stuur je even een pb :)

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:05

Hoi Claudia, ik wist dat jij een paso aan het importeren was :) Ik ken in duitsland en amerika veel mensen met paso finos dus dan gaat het nieuws snel. De enige andere die ik kende is net weer verkocht naar duitsland. Dus vziw is er nu 1, en volgende week 2 :) Maar er zullen er ongetwijfeld nog een paar zijn.

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:48

zijn we met zn tweeen? ik eis een aparte forum rubriek voor paso fino's !!
:P
hopelijk gaan er toch wat meer komen, het is een geweldig ras en de gangen zijn super smooth, zowel in de iets langzamere als ook de snellere gang
zowiezo hoop ik dat het gangenpaard wat meer belangstelling krijgt, als je er een keer op gereden hebt snap je niet waarom je nog zou draven :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:06

Ik heb een keer Paso Fino merrie gereden in NL. Peruaanse Paso heb ik zelf gehad. Karakter/temperament moet je wel liggen.

Importeren zit je zo rond de 5000 euro, is mijn ervaring met waar ik de Mountain Horses vandaan heb in Amerika. Vanuit het zuiden zou ik het niet weten. En dan uiteraard nog aanschaf paard.

Wat betaal je voor een Paso Fino/Peruaanse Paso in Amerika?

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:19

Ligt aan het paard natuurlijk, net als een KWPN-er. Als je wilt kun je een pf kopen voor 2 ton :) Normale prijzen liggen tussen de 1000 en 10000 dollar afhankelijk van nivo van training, en aanleg voor de verschillende gangen. Je hebt in de pf wereld 3 types (pleasure, performance, fino), en die gaan van laag naar hoog in gemiddelde prijs.

In europa begint een beetje pf bij 10.000 euro.

ps: man van bella :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:29

Ja snap ik inderdaad :o Had het anders moeten formuleren.

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:41

momenteel worden ze gratis weggegeven, het is erg slecht met de economie in amerika, vanaf 500$ heb je al een (jonge) paso fino met papier,
ik zou zowiezo aanraden om een jong paard te kopen en die zelf in te (laten) rijden, of je moet weten waar het dier is getrained, er zit nogal veel verschil in
isolatie en transport kost ongeveer 3600 euro, daar komt nog de VAT bij, inklaringskosten en wat andere kosten afhangende van de situatie, het hoeft echt geen 10K te kosten,
maar ja natuurlijk komt daar ook wat winst overheen als je er 1 hier koopt, dat is ook logisch
het zou daarom ook mooi zijn als er meer paso fino's (of gangenpaarden in zijn algemeenheid) zouden zijn, zodat ze hier gefokt kunnen worden en de prijs drempel wat lager zou liggen :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:50

Ja ik heb aantal Rocky Mountain Horses geimporteerd. Gangenpaarden zijn ook bezig zich uit te breiden maar het publiek voor dit soort paarden zijn veelal recreatiemensen die dus lekker willen rijden en die hebben vaak niet 10 000 euro voor een paard liggen. Wat ook begrijplijk is. Maar ik zie wel bij de Mountain Horses dat ze populair blijven, mits je de juiste kleur hebt staan.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:28

Met 10K bedoel ik als je een paso fino in europa zelf koopt, getraind en al, zeg vanaf 5 jaar. Ik heb ze nog niet te koop gezien lager dan dat. Alle paso finos in europa hebben een 'import' kosten plaatje, ook als ze gewoon hier gefokt zijn. Paso Fino's zijn ook wel een lastig ras om zelf te trainen. Ze staan redelijk hoog in het bloed (zeker de performance/fino lijnen), en ze moeten echt een solide basis training krijgen. Dit kwam zelfs ter sprake tijdens de laatste europese paso fino meeting. Zonder gedegen training krijg je vaak slechte gangen.

In de VS kopen kan je zo goedkoop als je zelf wilt. Je kan ze ongetwijfeld krijgen voor 500 dollar, van kleine fokkers of mensen die van hun pf af willen. Dat is niet veel anders met andere rassen. Wil je echter een goed getraind paard kopen, van een nette bekende stal, dan begint het echt bij $3000 (zoals je weet :) en gaat al heel omhoog naar mate het paard echt goede bewegingen heeft. Ook dat is niet anders dan bij andere rassen. Wij wilden in eerste instantie een pleasure hengst kopen, maar uiteindelijk is het een performance merrie geworden. Die performance paarden zijn helaas een stuk duurder.

Maar het ligt er ook helemaal aan wat je wilt. Jij hebt een pleasure merrie gekocht. Enorm leuk, en die zijn wat makkelijker te vinden dan performance paarden. Of er markt in nederland voor is weet ik niet, merk je alleen maar door het te doen :) In duitsland verkopen de volwassen, goed getrainde paso finos redelijk goed. De ongetrainde jonge paarden wat minder tenzij ze hele goede bloedlijnen hebben, dan zijn ze verkocht voor de benen de grond raken. Maar die zijn door die bloedlijnen dus weer duurder.

Vergeet trouwens niet dat je het paard misschien ook nog wilt zien/rijden voor je em koopt :) Wij konden die kosten min of meer schrappen omdat we elke jaar ivm familiebezoek in de VS zijn.

stephanie_vs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:10

Allemaal super bedankt voor de reacties! :D
Ik ga het vanavond allemaal op mn gemak eens doorlezen. aangezien ik nu aan t werk ben :+
Ben heeeel benieuwd!

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:05

even voor de duidelijkheid
de paso fino wedstrijden hebben fino, pleasure en performance classes, fokkers proberen altijd naar een wedstrijd gericht paard te fokken, met fino als meest geprijsde gang

er zijn ook mensen die puur voor recreatie fokken en trainen (dit zijn meestal duurdere paarden)

en er zijn mensen die er geen bal verstand van hebben en vermeerderen ipv fokken >;)
de paarden die nu practisch worden weggegeven vallen vaak niet eens onder de laatste categorie trouwens, maar zijn wegens omstandigheden niet meer gewenst

mijn merrie heeft dezelfde opa als de jouwe :) en haar ouders waren allebei wedstrijdpaarden
ik ga haar voor mijn pleasure rijden, bedoel je dat misschien?

ik denk dat er zowiezo een kleine markt is, maar de wedstrijd getrainde paarden is moeilijk voor mensen zonder ervaring om mee door te rijden,
dus ik zou denken de trail gerichte paarden beter, de largo wellicht ook fijner voor mensen die bv endurance willen doen, en de wat grotere maat paso fino zal het hier ook beter doen 8-)

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:07

Als de voor de duidelijkheid voor mij was, niet nodig hoor :)

Ik had haar advertentie verkeerd gelezen. Het leek alsof ze haar een pleasure paso fino noemden, maar ze bedoelden dat je er ook pleasure classes mee kan doen en trail rides. Ik zag geen performance staan, en meestal zetten ze dat er bij omdat advertenties altijd uit oogpunt van wedstrijden/classes worden geschreven. Mijn fout. Mae Culpa. Ik ben volkomen met je eens dat importeren van trail gerichte paarden beter is, omdat de hoge-energie paarden (zoals nirvana, en wellicht die van jou, ik ken haar verder niet), echt een dagtaak zijn. Dat moet je zeg maar echt willen.

In duitsland is trouwens as we speak een enorme soort van ruzie aan de gang over grotere paso finos fokken. Daar is het merendeel faliekant tegen omdat dat niet bij het ras hoort. Het is simpelweg een relatief klein ras. Bij de iberische paarden is zoiets ook af en toe weer aan de orde. Als je dus wat grotere paso finos gaat importeren, denk er dan aan dat je wellicht binnen europa wat minder makkelijk mee doet aan fokken omdat men niet zo happig is om het ras te 'verhogen'. Als je al zou willen fokken met andere hengsten en merries binnen europa.

Hopelijk lukt het je om de paso finos in nederland te krijgen en te verkopen. Zou erg leuk zijn. Ben benieuwd, ik hou je website in de gaten.

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 01:34

jup de uitdrukking pleasure wordt voor zoveel doeleinden gebruikt,
ik vind ook niet dat de paso fino vergroot moet worden, maar er is een behoorlijk verschil tussen 13.3 en 14.2 hands, niks mis mee om de 14+ hands paso' s te fokken, dat is binnen de normale maat
ik heb ook 15+ hands paso' s gezien maar dan vind ik meteen dat de gang niet helemaal lekker zit
ze zijn klein maar voelen wel groot aan als je erop zit :D

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:06

Afbeelding

de mijne is vandaag ook binnen gevlogen :)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:09

Leuk Cl@udia, gefeliciteerd! :D

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:34

Gefeliciteerd!

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:39

thanks! vandaag met training begonnen, en ze is een droom om mee te werken, ik ben hartstikke blij met haar :P

stephanie_vs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:15

Super leuk beest Cl@udia! Daar mag je heeeeel trots op zijn! :j